از سر نوشت :: حسین غفاری

روایت‌های بی‌گاهِ یک پیام‌برِ پاره‌وقتِ دوره‌گرد

فهرست
x
x
خرده ادراکات
  • ۱۶ دی ۹۷

    علت لبخندهای الکی «معلم» و «مهندس» چیست؟

    مهندس می‌داند که معلم «بی‌چاره» است: نه کسب و کار پر رونقی دارد نه اهل و عیال خرسندی. در رتق و فتق امور محوله مانده و از تأمین رفاه و دلخوشی خانواده درمانده: پز عالی و جیب خالی.
    معلم هم می‌داند که مهندس «پیاده» است: نه تربیت را میشناسد و نه از محتوا چیزی می‌داند. سیم‌کش است و بساز و بنداز. پول یامفت زیرساخت در جیب راستش و ربح شبهه‌ناک خدمات ارزش افزوده در جیب چپش قلنبه شده. جوان است و سرش پر از باد سیاست است.

    چه اتحادی خطرناک‌تر از این؟ تفاهم‌نامه‌ی رند و مفلس!
    «مفلس» می‌داند که بازیچه‌ی شهوت سیاسی «رند» شده و دست گدایی‌ش، آبروی حرفه‌ای‌ش را برده؛ و «رند» می‌داند که «مفلس» به جیبش طمع دارد و عاشق چشم و ابرویش نیست و او را آدم حساب نمی‌کند.

    زمانه‌ی تلخی شده. در پس این صورتک‌های خندان، چه کینه‌ها مخفی شده.

  • ۳ دی ۹۷

    وقتی از «سیم‌کش وقیح» حرف می‌زنیم از چه موجودی سخن می‌گوییم؟

    دار و دسته‌ی دغلکار و حقه‌بازی که برای تضمین منافع شرکایشان از «سیم‌کارت کودک» و «کودک آنلاین» و «سواد رسانه» حرف می‌زنند؛ ولی در محدوده‌ی وظایفشان از ایجاد «سیم‌کارت پاک» هم عاجزند.
    *
    از دشمنان برند شکایت به دوستان؛
    چون دوست دشمن است، شکایت کجا بریم؟

  • ۲۸ آذر ۹۷

    برخی دوستان از یادداشت دیروز من درباره گونه‌ی تازه به دوران رسیده‌ی «سیم‌کش وقیح» تعجب و تحیر کردند.

    باید بگویم تا این نمودار «نمایی از مالکیت در صنعت مخابرات ایران» را خوب ندیده‌اید و عناصر فعال در آن را از نزدیک درک نکرده‌اید به شما حق می‌دهم تعجب کنید.
    البته بعدش تقاضا دارم به این بنده‌ی کم‌ترین هم حق بدهید!

  • ۲۷ آذر ۹۷

    در تبارشناسی سیم‌کش‌ها بعد از مشاهده‌ی انواع کم‌خطر «سیم‌کش احمق» و نمونه‌های خطرناک «سیم‌کش خبیث»، چشممان به جمال گونه‌ی حیرت‌انگیز «سیم‌کش وقیح» هم روشن شد الحمدلله.
    برادران به سرعت در حال پایین آمدن از نردبان «تکامل انواع» مرحوم مغفور چارلز داروین هستند.
    خدا به کودکان ما رحم فرماید؛ آمین!

x
x
دسته‌بندی نوشته‌ها

در دومین روز از دوره تربیت راهنمایان سواد فضای مجازی استان خوزستان که در محل کتابخانه مرکزی شهر اهواز برگزار شد، موضوع «آداب مصرف رسانه‌ها» را در جمع برادران و خواهران محترم شرکت‌کننده از شهرهای مختلف استان خوزستان ارایه کردم.
محتوای جلسه مشابه این نشست بود: آداب مصرف رسانه‌ها (راهنمای عملیاتی)

  • ۹۶/۰۹/۲۴
  • حسین غفاری

آداب مصرف رسانه

سازمان سراج

گفتگوها (۱)

سؤالات مبحث آداب مصرف رسانه‌ها

۱- کدام گزینه از آموزه‌های مسئله رشد نیست؟
الف) مخاطب‌ها در مراحل مختلف رشد هستند
ب) مراحل مختلف رشد اقتضائات خود را دارد
ج) هر مخاطب (از نظر سن، سواد، تجربه و ...) ظرفیتی دارد
د) هر رسانه و هر محتوای رسانه‌ای برای رشد مخاطب مناسب است

۲- راه درست برخورد با کنجکاوی نوجوان چیست؟
الف) اعطای آزادی عمل برای ارضای کنجکاوی
ب) مقابله با کنجکاوی نوجوان در مسائل مبتلابه
ج) توجه خاص به کنجکاوی‌های نوجوان و مدیریت ارضای آن
د) ارضای کنجکاوی با تبدیل آن به میل و نیاز

۳- در مورد نیازهای انسان، کدام‌یک از حالت‌های زیر امکان تحقق ندارد؟
الف) پاسخ حقیقی به نیاز حقیقی
ب) پاسخ کاذب به نیاز حقیقی
ج) پاسخ کاذب به نیاز حقیقی
د) پاسخ کاذب به نیاز کاذب

۴- در پاسخ به درخواست‌های فرزندان برای تهیه ابزارها یا دسترسی به محتواهای رسانه‌ای چه راهبردی باید در پیش گرفت؟
الف) تفکیک نیاز حقیقی از نیاز کاذب و پاسخ حقیقی به نیازهای حقیقی
ب) تفکیک میل واقعی از نیاز کاذب و پاسخ حقیقی به میل واقعی
ج) تفکیک میل واقعی از کنجکاوی و پاسخ کامل به میل واقعی
د) تفکیک کنجکاوی از نیاز کاذب و پاسخ کامل به کنجکاوی

۵- عدم پاسخ صحیح به کدام سؤال منجر به «اعتیاد رسانه‌ای» می‌شود؟
الف) چه شکلی؟
ب) چه مقدار؟
ج) چه مبلغی؟
د) چه جایی؟

۶- اصلی‌ترین آسیب ناشی از عدم توجه به سؤال «چه وقتی؟» کدام است؟
الف) کاهش تمرکز
ب) افزایش وزن
ج) بی‌اشتهایی
د) تجاوز به حریم خصوصی
 
۷- اصلی‌ترین مکان برای تنظیم مقررات ویژه‌ی دسترسی به رسانه‌ها کدام‌ها هستند؟
الف) خانه، خیابان، خانواده، مدرسه
ب) خلوت، خانه، جمع، جامعه
ج) خلوت، خیابان، مدرسه، مهمانی
د) خانه، مدرسه، اداره، مسجد

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی