از سر نوشت :: حسین غفاری

روایت‌های بی‌گاهِ یک پیام‌برِ پاره‌وقتِ دوره‌گرد

فهرست
x
x
خرده ادراکات
  • ۱۳ مهر ۰۱

    ▪️سالروز شهادت حضرت ابی‌محمد، حسن بن علی بن محمد، ابن‌الرضا (علیه و علی آبائه السلام) بر شما تسلیت باد.

    ♨️در سال‌های اخیر تلاش‌های پراکنده‌ای برای بصری کردن وقایع تاریخی مقدس، با هدف ملموس ساختن موضوعات کهن برای نسل جوان و نوجوان رخ داده است. این تلاش‌ها که در شکل سنتی به ترسیم شمایل معصومان یا پرده‌نگاری‌های عاشورایی محدود می‌شد، با خلاقیت هنرمندان معاصر برای عبور از احتیاطات شرعی، به قله‌هایی همچون آثار حسن روح‌الامین ختم شده که کیفیت آثار، حس و حال اجرا و زاویه دید و روایت خاص او از وقایع، در این سال‌ها بسیار بازتاب یافته است.

    ⚠️مثل هر کار تازه‌ای، در کنار فرصت‌های این تصویرسازی‌ها، باید مراقب آسیب‌های احتمالی آن هم باشیم. مثلاً جانشین‌سازی یک تصور واحد از صحنه‌ای تاریخی به‌جای توسعه درک‌های متعدد از آن واقعه نزد مخاطبان با سطوح معرفتی مختلف؛ یا بسنده کردن به زاویه و عمق دید هنرمند در شناخت آن صحنه یا واقعه تاریخی. همچنین اگر در این میان خطایی هم در تصور یا تصویر هنرمند رخ بدهد، بعداً به سختی می‌توان آن را از ذهن مخاطب پاک کرد.

    🎨برای نمونه نگاهی به آخرین نقاشی دیجیتال 🖌️هنرمند وارسته و نازک‌خیال حسن روح‌الامین بیندازیم که به مناسبت هشتم ربیع‌الاول، صحنه‌ی نماز حضرت حجت ابن الحسن (عج) بر پیکر پدرشان امام حسن عسکری (ع) را در این روز ترسیم کرده است. طبق نقل تاریخی امام مهدی (عج) که در این هنگام کودکی پنج ساله بودند، عموی خود، جعفر بن علی (که بعدها به جعفر کذاب معروف شد) از اقامه نماز بر پیکر پدر کنار زدند و خود برای ایشان نماز اقامه کردند.

    🔍با دقت به این نقاشی نگاه کنید. جعفر بن علی در این نقاشی چند ساله به تصویر کشیده شده است؟
    ❓۵۰؟ ۶۰؟ ۷۰؟!
    💡این در حالی است که می‌دانیم امام حسن عسکری (ع) در سال ۲۶۰ ق. در ۲۸ سالگی به شهادت رسیده‌اند و جعفر اختلاف سنی جدی با ایشان نداشته و به احتمال قریب به یقین کوچکتر از امام بوده است.

    🤔در اینجا یک بی‌دقتی کوچک هنرمند نقاش، تصور مخاطب را از واقعیت تاریخی دگرگون می‌کند و فهم او را در این نقطه متوقف نگه می‌دارد. اینکه جعفر کذاب یک جوان بیست و چند ساله‌ی خام خیال و در سودای غصب زعامت شیعیان باشد فرق دارد با آن‌که او را پیرمردی مسن بدانیم که بر سنت عربی به عزای برادر ایستاده و در ظاهر میراث‌دار او بوده است.

    🚦فرایند «تصویری شدن» تاریخ مقدس، اگر از اساس قابل تردید نباشد، این قدر هست که باید با الزامات معرفتی فراوانی همراه شود تا رهزن نباشد.

    وَ لِلّٰهِ الْحَمْد

  • ۷ مرداد ۰۰

    نامه اعتراضی جمعی از شترداران و بازرگانان بغداد به جناب موسی بن جعفر، بزرگ طایفه علویان

    ای پسر پیغمبر خدا؛
    در میان بزرگان شهر بعد از انتشار شایعاتی درباره فرموده‌ی شما به جناب «صفوان بن مهران» آشوب و تشویشی در گرفته است.
    چنین روایت کرده‌اند که حضرتتان از مراوده اقتصادی جناب صفوان با خلیفه بزرگ و کدخدای مشرق زمین، جناب هارون الرشید ناخرسندید.
    آیا بغیر این است که زنده نگه داشتن دین جد شما به آباد بودن مملکت اسلامی و پایداری مناسک و شعائر الهی میسر است؟
    آیا در این دوران طلایی حکومت بنی‌عباس که از چین و هند تا دروازه‌های بیزانس تحت سلطه‌ی خلافت اسلامی قرار دارد، حرکت یکتا امپراطور مقتدر مسلمانان به قصد انجام اعمال حج، چیزی بجز مجد و عظمت اسلام را نوید می‌دهد؟
    آیا به این فکر کرده‌اید که اگر عملی خداپسندانه مثل «کمک به یک مسلمان برای انجام حج» را تعبیر به «مشارکت در بقای ظالم» بفرمایید، آن وقت تکلیف این همه تاجر و بازرگان و کاسب خرده‌پا که هر روز امیدوار به مراوده تجاری با دستگاه ثروتمند و باشکوه خلافت هستند چه می‌شود؟ آیا شما جواب زن و بچه‌های مظلوم آن‌ها را می‌دهید اگر با امتناع از داد و ستد با دربار شب‌ها سر گرسنه بر بالین بگذارند؟
    شما که پسر پیغمبر و محترم در میان مردمان هستید آیا نترسیدید که اگر جناب صفوان، که از شترداران خوش‌نام و مشهور هستند، از همکاری با خلیفه امتناع کنند چه بر سرشان می‌آید؟
    از حضرتتان انتظار زمان‌شناسی بیشتری داشتیم تا در این ایام که سپاهیان اسلام در مرزهای روم با کفار در حال مبارزه هستند، چنین تزلزلی در پشت جبهه‌ها ایجاد نفرمایید.
    در هر صورت صنف شترداران و بازرگانان بغداد که جمع کثیری از مردم و کسبه محترم را نمایندگی می‌کند از عمل به این توصیه جنابعالی معذور است و امیدواریم که بدبینی به خلیفه بزرگ را کنار بگذارید و اتحاد مسلمانان را خدشه دار نفرمایید.

    والسلام
    مردادماه۱۴۰۰

    پ.ن:
    داستان مشهور «صفوان جمال»

  • ۱۱ فروردين ۰۰

    متأسفانه در جدل غیرخردمندانه و کاملاً سیاسی این روزها، وظیفه مستقیم دولت در آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای نادیده انگاشته می‌شود.
    هر چند که این نکته قابل تأیید است که آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای حتما باید هسته خانواده را هدف قرار بدهد؛ اما برای اعمال صحیح تربیت رسانه‌ای، خانواده به سه چیز نیاز دارد: آموزش، ابزار و پشتیبانی؛ که هر سه هم موکول به اراده‌ی جدی دولت است.

    دولت جمهوری اسلامی چه وظایفی در تربیت رسانه‌ای دارد؟

    الف) آموزش: شامل طیف گسترده‌ای از آموزش‌ها از سطح دانش تا بینش و گرایش و کنش
    ب) ابزار: مثل اینترنت سما، درگاه‌های ویژه کودک و نوجوان، سامانه‌های هدایت مصرف رسانه و ...
    ج) پشتیبانی: مقررات‌گذاری به نفع تربیت (مثل همان ماجرای اینترنت شبانه و ...)

    البته با فرض زندگی در دوران طاغوت،‌ و بدون محقق شدن هیچ یک از موارد سه گانه بالا، هرگز مسئولیت تربیت از گرده خانواده رفع نمی‌شود. فقط ما به ازای ناتوانی خانواده‌ها در تربیت فرزندان، بر شدت درجه آتش جهنم بر طاغوت و طاغوتیان افزوده خواهد شد!

  • ۲۸ مهر ۹۹

    از «مومو» خوشم آمد.
    حربه‌ی مفید و مؤثری برای ترساندن بچه‌ها و خانواده‌ها از واتساپ! مثل همان «لولو» که مادربزرگ‌ها ما را از آن می‌ترساندند که سراغ خوراکی‌های ته انباری نرویم!

    مقابله با آن هم ساده است. اگر خانواده‌ها آموزه‌های تربیتی را در سطح قصه شنگول و منگول در خانه پیاده کنند، «مومو» راه به جایی نمی‌برد:
    در را به روی غریبه باز نکنید؛
    شماره غریبه را مسدود کنید؛
    پیام غریبه را جواب ندهید.

    سخت است؟

x
x
دسته‌بندی نوشته‌ها

آینده پژوهی منازعات «حماس» و «اسراییل»

پژوهشگر: محمدمهدی فرشی (دوره ۲۳)

آغاز پژوهش: آبان ۹۳

گفتگوها (۱۳)

  • محمد مهدی فرشی
  • سلام علیکم استاد
    بنده مقاله ای در سایت باشگاه اندیشه از هشام سلامه تحت عنوان (حماس از دیروز تا امروز )مطالعه کردم که چگونگی بوجود آمدن حماس را شرح داده بود.
    پاسخ:
    سلام
    مطالب فراوانی در این باره وجود دارد که بهتر است به سایت های مرجع آن مراجعه کنی:
    *
    سایت موسسه ندا را زیر و رو کن: http://nedains.com/
    حتما مقالات خوبی در‌آن پیدا میکنی.
    *
    مرکز اطلاع رسانی فلسطین هم مقالات خوبی دارد: http://www.palestine-persian.info/fa/default.aspx
    *
    این مصاحبه را هم ببین: http://motaharnia.ir/post/1275
    *
    باید ضمن مطالعه این مقاله ها شروع به یادداشت برداری کنی و در هر مرحله نتیجه را در همین صفحه اعلام کنی.
  • محمد مهدی فرشی
  • سلام علیکم

    رژیم صهیونیستی از سال 2008 تا کنون 2 سیاست محوری را علیه حماس به اجرا در آورده است:

    1-سیاست حذف حماس

    2-سیاست تضعیف و کنترل

    هدف اسرائیل از سیاست تضعیف و کنترل حماس:

    1-عقیم گذاشتن مذاکرات سازش

    2-عدم تشکیل دولت فلسطینی

    3-مهار گروه های مبارز اسلامی و حفظ امنیت مرزی.

    استاد عزیز این عنوان ها تیتر های مطالبی است که جدیدا خوانده ام

    پاسخ:
    سلام
    خوب است.
    آیا چیزی از تاریخچه مقاومت اسلامی و تشکیل گروه حماس خوانده ای؟ برای مقدمه مقاله حتما لازم است.
  • محمد مهدی فرشی
  • سلام

    مراحل پیشرفت و ترقی حماس:

    1-انتقاضه مردمی

    2-پیشرغت انتقاضه

    3-تاسیس نهاد ها

    4-توسعه سازمان نظامی

    5-عملیات های شهادت طلبانه

    6-پاسخ به ترور سران حماس (مهندس یحیی عیاش)

    7-انتقاضه الاقصی

    8-پیروزی حماس در انتخابات

    9-کنترل بر نوار غزه

    استاد عزیزم این تیترهای مطالبی هست که در مورد پیشرفت وتشکیل حماس خواندم که البته یکسری مقدمه در ابتدایش و جمع بندی در آخر مقاله بود.

  • محمد مهدی فرشی
  • سلام
    مطالبی که فرستادم را مطالعه کردید
    پاسخ:
    سلام
    مطالبی که فرستادید را مطالعه کردم

    چون زمان زیادی نداریم پس لطفا فهرست مقاله نهایی را با توجه به یادداشت هایی که نوشتی آماده کن.
  • محمدمهدی فرشی
  • سلام استاد

    میشه بی زحمت یکی دو تا دیگه منبع معرفی کنید.

    منابع قبلی رو دیدم خوب بود.

    خیلی ممنون.

    قربان شما.

    پاسخ:
    سلام

    مرکز پژوهش های علمی و مطالعات استراتژیک خاورمیانه - بخش مقالات مربوط به فلسطین
    http://fa.cmess.ir/Article/MiddleEast/Palestine.aspx
    بیش از پنجاه مقاله تحلیلی خوب در موضوعات مربوط به فلسطین دارد.

    مقاله: حماس و مشکلات فرارو
    http://www.rohama.org/fa/content/352


    سلام

    استاد بنظرتون پزوهش با چه عنوانی تموم بشه بهتره؟

    پاسخ:
    سلام

    شما فهرست پیشنهادی خودت برای مقاله پایانی رو همین جا بنویس تا من اعلام نظر کنم.
    اما طبیعتا باید از تاریخچه شروع بشه و به تحلیل و جمع بندی نظرات کارشناسان ختم بشه.
    چشم حتما

    سلام

    فهرست پیشنهادی:

    1-تاریخچه حماس

    2-ورود حماس به قدرت و پیامدهای ان

    3-سیاست های اسرائیل علیه حماس

    4-هشدارهای حماس از حرف تا عمل

    5-حماس، مشکلات پیش رو و دایره فشارها

    6-حماس،عملکرد و روابط در آینده

    پاسخ:
    سلام
    خیلی خوب است. حتما در ابتدا مقدمه و در انتها نتیجه گیری کوتاه و فهرست منابع آورده شود.

    چشم

    انشالله پنجشنبه میبینمتون

    خیلی ممنون

    قربان شما

    سلام استاد

    خداروشکر پژوهش تموم شد.

    فقط مقدمه اش مونده،

    اگه امکان داره در این مورد راهنماییم کنید.

    ممنون

    قربان شما

    پاسخ:
    سلام

    قرار شد فایل نهایی را بفرستی تا ببینم و نظر بدهم. هنوز که چیزی به دستم نرسیده.
    *
    در مقدمه باید از علت انتخاب این موضوع صحبت کنی و روش انجام پژوهش (پیدا کردن منابع، میزان مطالعه و ...) را توضیح دهی.

    سلام

    پژوهش رو براتون ایمیل کردم

    فقط مقدمه اش مونده، که ایشالله مینویسم.

    بی زحمت نظرتون رو بدین.

    ممنون

    قربان شما

    پاسخ:
    سلام
    کار را دیدم.
    ۱- در صفحه آرایی آن دقت بیشتری بکن. همه ی متن باید با یک خط و یک اندازه نوشته شود. همچنین همه ی تیترها هم باید با یک خط و یک اندازه باشد. باید فصل های مختلف را از هم جدا کنی و هر فصل را با تیتر درشت از ابتدای صفحه جدید آغاز کنی. همچنین تیترهای میانی هم باید درشت تر از متن نوشته شود تا جلب توجه کند.
    ۲- حتما فهرست کار را در ابتدا قرار بده.
    ۳- در لابلای متن احساس می شود که مطالب عینا از منابع مختلف کپی کاری شده است. لذا با دقت همه ی متن را بخوان و لااقل جاهایی که معلوم است ضمیر جملات ربطی به پژوهش شما ندارد حذف کن!
    ۴- هر جا نقل مستقیم از منابع داری باید به صورت پاورقی آدرس دهی کنی.
    ۵- فهرست منابع در انتهای کار فراموش نشود.
    ۶- به نظرم رسید که کار جمع بندی خوبی ندارد. یعنی خودت با قلم خودت ننوشتی و نتوانستی نتیجه ی همه ی مباحث را یکجا بیاوری.
    ۷- در مقدمه باید درباره علت انتخاب موضوع و ضرورت و اهمیت آن توضیح بدهی. همچنین باید درباره روش انجام کار و یافتن منابع و فصل بندی کار توضیح بدهی.

    ممنون متوجه شدم

    الان یه جمع بندی و مقدمه با توجه به متن مینویسم.

    کلیت کار رو چطور دیدید؟

    پاسخ:
    انتظار داشتم بیشتر از این اطلاعات جمع آوری کرده باشی و خودت با کنار هم قرار دادن اطلاعات نتیجه گیری کنی. اما اکثر محتوای فصل های شما کپی برداری است. ضمنا انتظار داشتم تمرکز پژوهش بر رابطه حماس و اسراییل باشد. اما آن چه به نظر می رسد بیشتر تحلیل فعالیت های حماس است.

    سلام

    فایل نهایی رو براتون فرستادم.

    پاسخ:
    سلام
    کار نهایی را دیدم. متاسفانه جای مقدمه و نتیجه گیری مفصل به قلم خود شما در کار خالی است.
    امیدوارم لااقل با این پژوهش کمی در حوزه مسایل فلسطین مطالعه کرده باشی.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی