از سر نوشت :: حسین غفاری

روایت‌های بی‌گاهِ یک پیام‌برِ پاره‌وقتِ دوره‌گرد

فهرست
x
x
خرده ادراکات
  • ۲۸ بهمن ۹۷
    عصر جدید
    من اتفاقاً از برنامه خوشم آمد: اتحادیه کشوری دلقک‌های ابتر، برای رونق امور صنف خود، برنامه کشف استعداد راه انداخته. خودش هم صریحاً می‌گوید «استعداد» یعنی فقط: «هنر، سرگرمی، ورزش» (آرت، اینترتیمنت، اسپورت)

    اسم برنامه را هم با احترام به روح شادروان چارلی چاپلین گذاشته «عصر جدید» که همان اول تکلیفمان با آن روشن باشد: قرار است تلاش روزافزون بشر در عصر مدرن برای رسیدن به خوش‌بختی را ببینیم: humanity crusading in the pursuit of happiness . خیلی هم عالی و پرتقالی.
    *
    از آن جا که «اتحادیه کشوری دلقک‌ها» یک بخش خصوصی است -و اقتصاد بازار بر آن حکم‌فرما است و بازار با کسی تعارف ندارد- اتفاقاً به نظرم در این مورد خاص همه روی صندلی‌های خودشان نشسته‌اند. می‌دانیم که سامانه‌های اقتصادی برای تثبیت خودشان در نظام ایدئولوژیک هم «چهره» می‌خواهد، هم «متخصص» و هم «محلل» ...
    *
    و البته نواده بوسعید ابوالخیر در مقامات التوحید بعد از ذکر حکایتی دردآور* نوشته است:

    «هرکه آن جا نشیند که خواهد و مرادش بود، چنانش کشند که نخواهد و مرادش نبود»


    *

    شیخ ما [ابوالسعید ابوالخیر] گفت که:
    وقتی زنبوری به موری رسید. او را دید که دانه‌ای گندم می‌برد به خانه و آن دانه زیر و زبر می‌شد و آن مور با آن زیر و زبر می‌آمد و به جهد و حیله‌ی بسیار آن را می‌کشید و مردمان پای بر او می‌نهادند و او را خسته و افگار می‌کردند.
    آن زنبور آن مور را گفت که این چه سختی و مشقت است که تو از برای دانه‌ای بر خود نهاده‌ای و از برای یک دانه‌ی محقر چنین مذلت می‌کشی؟ بیا تا بینی که من چگونه آسان می‌خورم و از چندین نعمت‌های با لذت بی این همه مشقت نصیب می‌گیرم و از آن چه نیکوتر و بهتر است و شایسته، به مراد خویش به کار می‌برم.
    پس مور را با خویشتن به دکان قصابی برد. جایی که گوشت نیکو و فربه‌تر بود بنشست و از جایی که نازک‌تر بود سیر بخورد و پاره ای فراهم آورد تا ببرد. قصاب فراز آمد و کاردی بر وی زد و آن زنبور را به دو نیمه کرد و بینداخت.
    آن زنبور بر زمین افتاد و آن مور فراز آمد و پایش بگرفت و می‌کشید و می‌گفت: «هرکه آن جا نشیند که خواهد و مرادش بود، چنانش کشند که نخواهد و مرادش نبود»

  • ۳ بهمن ۹۷

    #پویش_آرزوها
    امیدوارم در راستای تحقق اصل ۳۰ قانون اساسی، پشتیبانی آموزشی و هدایت تحصیلی «همه» دانش‌آموزان در فضای مجازی «رایگان» باشد.


    چهارسوق یازدهم در راه است.
    اگر برای ۵ سال آینده نظام آموزشی ایران آرزوهایی دارید به #پویش_آرزوها بپیوندید: ChaharSoogh.ir
    آرزوهای تک‌تک ما آینده را خواهند ساخت؛ ان‌شاءالله.

  • ۲۶ دی ۹۷

    وقتی از «سیم‌کش احمق» حرف می‌زنیم، از چه حرف می‌زنیم؟

    بسترسازانِ دولتی زیرساخت، توسعه‌دهندگان خصولتی پلتفرم را به خط کرده‌اند که با اسم رمز «محتوا» از «بازار» چند میلیونی کودک و نوجوان «پول» دربیاورند. این وسط هم مشارکت «بخش خصوصی» نقش «شکل کار» را بازی می‌کند.
    چه محتوایی تولید کنیم؟ محتوایی که بتواند در پلتفرم‌مان بنشیند و از زیرساخت بشود پولش را گرفت!
    الحمدلله این هم شد «استراتژی توسعه کسب و کار»

    کودک یعنی چه؟ نوجوانی چیست؟ تربیت کو؟ کدام نیاز؟ با چه استانداردی؟ ...


    «سیم‌کش احمق» کودک و نوجوان را «بازار» می‌بیند.
    «سیم‌کش احمق» نباشیم.

  • ۱۶ دی ۹۷

    علت لبخندهای الکی «معلم» و «مهندس» چیست؟

    مهندس می‌داند که معلم «بی‌چاره» است: نه کسب و کار پر رونقی دارد نه اهل و عیال خرسندی. در رتق و فتق امور محوله مانده و از تأمین رفاه و دلخوشی خانواده درمانده: پز عالی و جیب خالی.
    معلم هم می‌داند که مهندس «پیاده» است: نه تربیت را میشناسد و نه از محتوا چیزی می‌داند. سیم‌کش است و بساز و بنداز. پول یامفت زیرساخت در جیب راستش و ربح شبهه‌ناک خدمات ارزش افزوده در جیب چپش قلنبه شده. جوان است و سرش پر از باد سیاست است.

    چه اتحادی خطرناک‌تر از این؟ تفاهم‌نامه‌ی رند و مفلس!
    «مفلس» می‌داند که بازیچه‌ی شهوت سیاسی «رند» شده و دست گدایی‌ش، آبروی حرفه‌ای‌ش را برده؛ و «رند» می‌داند که «مفلس» به جیبش طمع دارد و عاشق چشم و ابرویش نیست و او را آدم حساب نمی‌کند.

    زمانه‌ی تلخی شده. در پس این صورتک‌های خندان، چه کینه‌ها مخفی شده.

  • ۳ دی ۹۷

    وقتی از «سیم‌کش وقیح» حرف می‌زنیم از چه موجودی سخن می‌گوییم؟

    دار و دسته‌ی دغلکار و حقه‌بازی که برای تضمین منافع شرکایشان از «سیم‌کارت کودک» و «کودک آنلاین» و «سواد رسانه» حرف می‌زنند؛ ولی در محدوده‌ی وظایفشان از ایجاد «سیم‌کارت پاک» هم عاجزند.
    *
    از دشمنان برند شکایت به دوستان؛
    چون دوست دشمن است، شکایت کجا بریم؟

  • ۲۸ آذر ۹۷

    برخی دوستان از یادداشت دیروز من درباره گونه‌ی تازه به دوران رسیده‌ی «سیم‌کش وقیح» تعجب و تحیر کردند.

    باید بگویم تا این نمودار «نمایی از مالکیت در صنعت مخابرات ایران» را خوب ندیده‌اید و عناصر فعال در آن را از نزدیک درک نکرده‌اید به شما حق می‌دهم تعجب کنید.
    البته بعدش تقاضا دارم به این بنده‌ی کم‌ترین هم حق بدهید!

  • ۲۷ آذر ۹۷

    در تبارشناسی سیم‌کش‌ها بعد از مشاهده‌ی انواع کم‌خطر «سیم‌کش احمق» و نمونه‌های خطرناک «سیم‌کش خبیث»، چشممان به جمال گونه‌ی حیرت‌انگیز «سیم‌کش وقیح» هم روشن شد الحمدلله.
    برادران به سرعت در حال پایین آمدن از نردبان «تکامل انواع» مرحوم مغفور چارلز داروین هستند.
    خدا به کودکان ما رحم فرماید؛ آمین!

x
x
دسته‌بندی نوشته‌ها

اسلام آمریکایی، مسلمان آمریکایی (نقد سبک زندگی)

پژوهشگر: علیرضا حیدری (دوره ۲۳)

آغاز پژوهش: مهر ۹۳

گفتگوها (۹)

  • علیرضا حیدری
  • سلام علیکم؛
    کتاب جدال دو اسلام که فرموده بودبد را تهیه کردم کدوم قسمت هاش رو باید مطالعه کنم؟
    التماس دعا
    پاسخ:
    سلام
    کتاب خوب و جدیدی است: yon.ir/2islam
    به فهرست کتاب نگاهی بینداز. دنبال بخش هایی بگرد که بتوانی از آن شاخص‌های شناسایی اسلام آمریکایی را دربیاوری. لازم نیست همه ی کتاب را کامل بخوانی. اما ممکن است لازم باشد از هر ده صفحه یک صفحه لابلای آن را باز کنی و نکته ای را یادداشت کنی.
  • علیرضا حیدری
  • سلام
    بعد از اینکه مولفه های اسلام آمریکایی رو پیدا کردم باید برای اون ها توضیحاتی ترجیحا از خود امام خمینی پیدا می کردم ولی نه تنها از خود امام چیز درست و حسابی در توضیح این مولفه ها پیدا نمیشه بلکه تو چیزهای غیر صحیفه هم همینطوره.
    چه کنیم؟
    التماس دعا
    پاسخ:
    خب وقتی نص پاسخگو نیست باید به سراغ تفسیر رفت.
    مبرزترین شارح نظرات امام، رهبر انقلاب است. حتما به صفحه جستار سایت خامنه‌ای آی آر مراجعه کنید:
    http://farsi.khamenei.ir/keyword-index
  • علیرضا حیدری
  • سلام علیکم؛
    در سخنان آقا هم تنها چیزی که پیدا می شد که خیلی هم زیاد بود مولفه های اسلام آمریکایی و در توضیح این مولفه ها چیزی نیامده بود .
    اگه در توضیح خود اسلام آمریکایی وجود داشته باشه فایده ای داره یا حتما باید در توضیح مولفه ها باشد و اسم اون مولفه ها در توضیحات اومده باشد ؟

    پاسخ:
    احتمالا توضیح اون مولفه ها رو هم باید از صحبت های دیگر آقا در بیاوری. حتما باید ایشان در جای دیگری یک موضوعی را تعریف کرده باشند که به آن ارجاع بدهند.
  • علیرضا حیدری
  • سلام علیکم
    لطف بفرمایید ایمیلتون رو برای من ارسال کنید تا فایل حاصل مطالب جمع آوری شده را از اون طریق ارسال کنم.
    التماس دعا.
    یاعلی
    پاسخ:
    با ایمیلتان ارسال شد.
  • علیرضا حیدری
  • سلام علیکم
    استاد اسلامیان گفتند که ما قرار بود در حورزه ی سبک زندگی وارد بشیم و نتیجه گیریمون از این مبحث باشه حالا من باید چیکار کنم ؟در حوزه سبک زندگی باید مطالعه ای داشته باشم یا نه؟
    یا علی
    التماس دعا
    پاسخ:
    سلام
    شما قرار بود بعد از شناسایی مولفه های اسلام آمریکایی از کلام امام (با توضیح رهبری) به سراغ مصادیق آن مولفه ها در زندگی خودمان بروی و فهرستی از کارهایی که می کنیم و به خیالمان کارهای عادی و درستی است اما مصداق اسلام آمریکایی است پیدا کنی.

    نیازی به «انجام مطالعات در حوزه سبک زندگی» (!) نیست. اگر کمی فکر کنی به نتیجه می رسی.
  • علیرضا حیدری
  • اولا،کاری که فرموده بودید در فایل ضمیمه شده است.
    ثانیا،بنده یک موضوعی برام تفهیم نشده ، یعنی ما کلا توی تحقیقمون به غیراز مقدمه فقط ده پونزده تا جمله از خودمون داریم که تازه هیچ کدوم از اون ها جمله نیست و فقط عبارته و اصلا همون تنه ی اصلی کارمون هم که حرف امام و آقاست هم فقط از عبارات تشکیل شده !؟؟!؟؟
    ثالثا ، میشه لطف بفرمایید عناوینی رو که توی فهرست ابتدای تحقیق باید بیاریم ذکر بفرمایین؟
    متشکر
    یاعلی/التماس دعا
    پاسخ:
    سلام
    فایل ضمیمه را دیدم. آفرین. دقیقا همان چیزی بود که منتظرش بود. اما این ها فقط تیتر است. لازم است در شرح هر کدام از این عناوین چند خطی از خودتان بنویسید. در این چند خط می توانید مصادیق و مثال های مختلفی که در هر مورد به ذهنتان می رسد بیاورید.
    از نظر من کار شما به دو بخش کلی تقسیم می شود:
    الف) تبیین مفهوم اسلام آمریکایی از نظر امام و رهبری
    ب) مصداق یابی جلوه های اسلام آمریکایی در زندگی امروز ما
    طبیعی است که در بخش اول عمده ی کار جمع آوری مطالب از منابع و کنار هم گذاشتن آن هاست و فقط لازم است هر عبارت را با چند جمله از خودتان به عبارت بعدی وصل کنید. اما در بخش دوم که در بالا هم توضیح دادم شما از زبان خودتان به مصداق یابی و شرح مسلمانی آمریکایی می پردازید.
  • علیرضا حیدری
  • فایل بخش اول را فرستادم.
    نظرات خود را لطفا بفرمایید تا تصحیح کنم.
    پاسخ:
    سلام
    کلیت این متن خوب است. اما چند نکته:
    - حتما از تیترهای میانی استفاده کن. یعنی هر جدا که موضوع و سرفصل بحث عوض می شود علاوه بر اینکه پاراگراف قبلی را تمام می کنی و به سر خط می آیی یک خط فاصله بگذار و برای بخش بعدی یک تیتر مناسب انتخاب کن و با فونت درشت تر بنویس. این کار باعث می شود خواندن و مرور مطالب راحت تر باشد.
    - هر جا نقل قول می کنی از فونت و استایل متفاوت استفاده کن. تا آن جا که می شود نقل قول ها را در پاراگراف مستقل بیاور. پاراگرافی که تو رفتکی داشته باشد.
    - حتما منبع نقل قول را در انتهای آن بیاور و از یک شیوه ی ثابت برای ذکر منبع در تمام مقاله استفاده کن. یا در پاورقی بنویس و یا در انتهای هر نقل قول داخل پرانتز.

  • علیرضا حیدری
  • سلام علیکم
    تغییراتی که فرموده بودید انجام شد و بخش دوم نیز .
    لطفا نظرخود را ذکر بفرمایید.
    پاسخ:
    سلام
    بخش اول خیلی خوب شده. فقط ترتیب قرارگیری عناوین بر چه اساسی است؟ عموم عناوین منفی است و در حقیقت ویژگی های اسلام آمریکایی را نشان می دهد. اما لابلای آن چند عنوان مثبت وجود دارد که نقطه های مقابل اسلامی آمریکایی را تبیین می کند. این عناوین از قبیل استقلال و دوری ذلت و نکبت، اسلام عزت و سربلندی، اسلام واقعی، اسلام انقلابی ،اسلام معنویت در کنار سیاست باید در کنار هم و در بخشی مجزا قرار بگیرد تا نشان دهنده نقطه مقابل اسلام آمریکایی باشد.
    *
    بخش دوم هم خوب شده و تقریبا به آن ذهنیتی که من داشتم نزدیک شده است.
    حالا باید به فکر مقدمه و نتیجه گیری مقاله باشی.
    *
    یک سوال:
    الان که کار اصلی این پژوهش تقریبا پایان یافته است دوباره به روزهای اولی که این موضوع را انتخاب کردی فکر کن. آیا به پاسخ آن سوالی که داشتی رسیده ای؟ چه چیزی کم است؟
  • حسین غفاری
  • سلام
    فایل های جدید را دیدم.
    در مقدمه غیر از ضرورت انتخاب موضوع باید به روش انجام پژوهش و مراحل کامل کردن مقاله هم اشاره کنی.
    در فصل دوم و ذکر هر یک از عناوین دوازده گانه باید ارتباط هر عنوان را با مباحثی که در فصل اول مطرح کردی اجمالا ذکر کنی. مثلا عنوان غرق نشدن در مادیات را باید به اسلام ابوسفیان متصل کنی که معلوم شود این توصیه ها را از کجا آورده ای.
    نتیجه گیری هم نسبتا خوب است.
    چندین مورد اشتباه تایپی در کل مجموعه دیدم که لازم است با دقت بیشتر رفع کنی.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی