از سر نوشت :: حسین غفاری

روایت‌های بی‌گاهِ یک پیام‌برِ پاره‌وقتِ دوره‌گرد

فهرست
x
x
خرده ادراکات
  • ۱۳ مهر ۰۱

    ▪️سالروز شهادت حضرت ابی‌محمد، حسن بن علی بن محمد، ابن‌الرضا (علیه و علی آبائه السلام) بر شما تسلیت باد.

    ♨️در سال‌های اخیر تلاش‌های پراکنده‌ای برای بصری کردن وقایع تاریخی مقدس، با هدف ملموس ساختن موضوعات کهن برای نسل جوان و نوجوان رخ داده است. این تلاش‌ها که در شکل سنتی به ترسیم شمایل معصومان یا پرده‌نگاری‌های عاشورایی محدود می‌شد، با خلاقیت هنرمندان معاصر برای عبور از احتیاطات شرعی، به قله‌هایی همچون آثار حسن روح‌الامین ختم شده که کیفیت آثار، حس و حال اجرا و زاویه دید و روایت خاص او از وقایع، در این سال‌ها بسیار بازتاب یافته است.

    ⚠️مثل هر کار تازه‌ای، در کنار فرصت‌های این تصویرسازی‌ها، باید مراقب آسیب‌های احتمالی آن هم باشیم. مثلاً جانشین‌سازی یک تصور واحد از صحنه‌ای تاریخی به‌جای توسعه درک‌های متعدد از آن واقعه نزد مخاطبان با سطوح معرفتی مختلف؛ یا بسنده کردن به زاویه و عمق دید هنرمند در شناخت آن صحنه یا واقعه تاریخی. همچنین اگر در این میان خطایی هم در تصور یا تصویر هنرمند رخ بدهد، بعداً به سختی می‌توان آن را از ذهن مخاطب پاک کرد.

    🎨برای نمونه نگاهی به آخرین نقاشی دیجیتال 🖌️هنرمند وارسته و نازک‌خیال حسن روح‌الامین بیندازیم که به مناسبت هشتم ربیع‌الاول، صحنه‌ی نماز حضرت حجت ابن الحسن (عج) بر پیکر پدرشان امام حسن عسکری (ع) را در این روز ترسیم کرده است. طبق نقل تاریخی امام مهدی (عج) که در این هنگام کودکی پنج ساله بودند، عموی خود، جعفر بن علی (که بعدها به جعفر کذاب معروف شد) از اقامه نماز بر پیکر پدر کنار زدند و خود برای ایشان نماز اقامه کردند.

    🔍با دقت به این نقاشی نگاه کنید. جعفر بن علی در این نقاشی چند ساله به تصویر کشیده شده است؟
    ❓۵۰؟ ۶۰؟ ۷۰؟!
    💡این در حالی است که می‌دانیم امام حسن عسکری (ع) در سال ۲۶۰ ق. در ۲۸ سالگی به شهادت رسیده‌اند و جعفر اختلاف سنی جدی با ایشان نداشته و به احتمال قریب به یقین کوچکتر از امام بوده است.

    🤔در اینجا یک بی‌دقتی کوچک هنرمند نقاش، تصور مخاطب را از واقعیت تاریخی دگرگون می‌کند و فهم او را در این نقطه متوقف نگه می‌دارد. اینکه جعفر کذاب یک جوان بیست و چند ساله‌ی خام خیال و در سودای غصب زعامت شیعیان باشد فرق دارد با آن‌که او را پیرمردی مسن بدانیم که بر سنت عربی به عزای برادر ایستاده و در ظاهر میراث‌دار او بوده است.

    🚦فرایند «تصویری شدن» تاریخ مقدس، اگر از اساس قابل تردید نباشد، این قدر هست که باید با الزامات معرفتی فراوانی همراه شود تا رهزن نباشد.

    وَ لِلّٰهِ الْحَمْد

  • ۷ مرداد ۰۰

    نامه اعتراضی جمعی از شترداران و بازرگانان بغداد به جناب موسی بن جعفر، بزرگ طایفه علویان

    ای پسر پیغمبر خدا؛
    در میان بزرگان شهر بعد از انتشار شایعاتی درباره فرموده‌ی شما به جناب «صفوان بن مهران» آشوب و تشویشی در گرفته است.
    چنین روایت کرده‌اند که حضرتتان از مراوده اقتصادی جناب صفوان با خلیفه بزرگ و کدخدای مشرق زمین، جناب هارون الرشید ناخرسندید.
    آیا بغیر این است که زنده نگه داشتن دین جد شما به آباد بودن مملکت اسلامی و پایداری مناسک و شعائر الهی میسر است؟
    آیا در این دوران طلایی حکومت بنی‌عباس که از چین و هند تا دروازه‌های بیزانس تحت سلطه‌ی خلافت اسلامی قرار دارد، حرکت یکتا امپراطور مقتدر مسلمانان به قصد انجام اعمال حج، چیزی بجز مجد و عظمت اسلام را نوید می‌دهد؟
    آیا به این فکر کرده‌اید که اگر عملی خداپسندانه مثل «کمک به یک مسلمان برای انجام حج» را تعبیر به «مشارکت در بقای ظالم» بفرمایید، آن وقت تکلیف این همه تاجر و بازرگان و کاسب خرده‌پا که هر روز امیدوار به مراوده تجاری با دستگاه ثروتمند و باشکوه خلافت هستند چه می‌شود؟ آیا شما جواب زن و بچه‌های مظلوم آن‌ها را می‌دهید اگر با امتناع از داد و ستد با دربار شب‌ها سر گرسنه بر بالین بگذارند؟
    شما که پسر پیغمبر و محترم در میان مردمان هستید آیا نترسیدید که اگر جناب صفوان، که از شترداران خوش‌نام و مشهور هستند، از همکاری با خلیفه امتناع کنند چه بر سرشان می‌آید؟
    از حضرتتان انتظار زمان‌شناسی بیشتری داشتیم تا در این ایام که سپاهیان اسلام در مرزهای روم با کفار در حال مبارزه هستند، چنین تزلزلی در پشت جبهه‌ها ایجاد نفرمایید.
    در هر صورت صنف شترداران و بازرگانان بغداد که جمع کثیری از مردم و کسبه محترم را نمایندگی می‌کند از عمل به این توصیه جنابعالی معذور است و امیدواریم که بدبینی به خلیفه بزرگ را کنار بگذارید و اتحاد مسلمانان را خدشه دار نفرمایید.

    والسلام
    مردادماه۱۴۰۰

    پ.ن:
    داستان مشهور «صفوان جمال»

  • ۱۱ فروردين ۰۰

    متأسفانه در جدل غیرخردمندانه و کاملاً سیاسی این روزها، وظیفه مستقیم دولت در آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای نادیده انگاشته می‌شود.
    هر چند که این نکته قابل تأیید است که آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای حتما باید هسته خانواده را هدف قرار بدهد؛ اما برای اعمال صحیح تربیت رسانه‌ای، خانواده به سه چیز نیاز دارد: آموزش، ابزار و پشتیبانی؛ که هر سه هم موکول به اراده‌ی جدی دولت است.

    دولت جمهوری اسلامی چه وظایفی در تربیت رسانه‌ای دارد؟

    الف) آموزش: شامل طیف گسترده‌ای از آموزش‌ها از سطح دانش تا بینش و گرایش و کنش
    ب) ابزار: مثل اینترنت سما، درگاه‌های ویژه کودک و نوجوان، سامانه‌های هدایت مصرف رسانه و ...
    ج) پشتیبانی: مقررات‌گذاری به نفع تربیت (مثل همان ماجرای اینترنت شبانه و ...)

    البته با فرض زندگی در دوران طاغوت،‌ و بدون محقق شدن هیچ یک از موارد سه گانه بالا، هرگز مسئولیت تربیت از گرده خانواده رفع نمی‌شود. فقط ما به ازای ناتوانی خانواده‌ها در تربیت فرزندان، بر شدت درجه آتش جهنم بر طاغوت و طاغوتیان افزوده خواهد شد!

  • ۲۸ مهر ۹۹

    از «مومو» خوشم آمد.
    حربه‌ی مفید و مؤثری برای ترساندن بچه‌ها و خانواده‌ها از واتساپ! مثل همان «لولو» که مادربزرگ‌ها ما را از آن می‌ترساندند که سراغ خوراکی‌های ته انباری نرویم!

    مقابله با آن هم ساده است. اگر خانواده‌ها آموزه‌های تربیتی را در سطح قصه شنگول و منگول در خانه پیاده کنند، «مومو» راه به جایی نمی‌برد:
    در را به روی غریبه باز نکنید؛
    شماره غریبه را مسدود کنید؛
    پیام غریبه را جواب ندهید.

    سخت است؟

x
x
دسته‌بندی نوشته‌ها

اسلام آمریکایی، مسلمان آمریکایی (نقد سبک زندگی)

پژوهشگر: علیرضا حیدری (دوره ۲۳)

آغاز پژوهش: مهر ۹۳

گفتگوها (۹)

  • علیرضا حیدری
  • سلام علیکم؛
    کتاب جدال دو اسلام که فرموده بودبد را تهیه کردم کدوم قسمت هاش رو باید مطالعه کنم؟
    التماس دعا
    پاسخ:
    سلام
    کتاب خوب و جدیدی است: yon.ir/2islam
    به فهرست کتاب نگاهی بینداز. دنبال بخش هایی بگرد که بتوانی از آن شاخص‌های شناسایی اسلام آمریکایی را دربیاوری. لازم نیست همه ی کتاب را کامل بخوانی. اما ممکن است لازم باشد از هر ده صفحه یک صفحه لابلای آن را باز کنی و نکته ای را یادداشت کنی.
  • علیرضا حیدری
  • سلام
    بعد از اینکه مولفه های اسلام آمریکایی رو پیدا کردم باید برای اون ها توضیحاتی ترجیحا از خود امام خمینی پیدا می کردم ولی نه تنها از خود امام چیز درست و حسابی در توضیح این مولفه ها پیدا نمیشه بلکه تو چیزهای غیر صحیفه هم همینطوره.
    چه کنیم؟
    التماس دعا
    پاسخ:
    خب وقتی نص پاسخگو نیست باید به سراغ تفسیر رفت.
    مبرزترین شارح نظرات امام، رهبر انقلاب است. حتما به صفحه جستار سایت خامنه‌ای آی آر مراجعه کنید:
    http://farsi.khamenei.ir/keyword-index
  • علیرضا حیدری
  • سلام علیکم؛
    در سخنان آقا هم تنها چیزی که پیدا می شد که خیلی هم زیاد بود مولفه های اسلام آمریکایی و در توضیح این مولفه ها چیزی نیامده بود .
    اگه در توضیح خود اسلام آمریکایی وجود داشته باشه فایده ای داره یا حتما باید در توضیح مولفه ها باشد و اسم اون مولفه ها در توضیحات اومده باشد ؟

    پاسخ:
    احتمالا توضیح اون مولفه ها رو هم باید از صحبت های دیگر آقا در بیاوری. حتما باید ایشان در جای دیگری یک موضوعی را تعریف کرده باشند که به آن ارجاع بدهند.
  • علیرضا حیدری
  • سلام علیکم
    لطف بفرمایید ایمیلتون رو برای من ارسال کنید تا فایل حاصل مطالب جمع آوری شده را از اون طریق ارسال کنم.
    التماس دعا.
    یاعلی
    پاسخ:
    با ایمیلتان ارسال شد.
  • علیرضا حیدری
  • سلام علیکم
    استاد اسلامیان گفتند که ما قرار بود در حورزه ی سبک زندگی وارد بشیم و نتیجه گیریمون از این مبحث باشه حالا من باید چیکار کنم ؟در حوزه سبک زندگی باید مطالعه ای داشته باشم یا نه؟
    یا علی
    التماس دعا
    پاسخ:
    سلام
    شما قرار بود بعد از شناسایی مولفه های اسلام آمریکایی از کلام امام (با توضیح رهبری) به سراغ مصادیق آن مولفه ها در زندگی خودمان بروی و فهرستی از کارهایی که می کنیم و به خیالمان کارهای عادی و درستی است اما مصداق اسلام آمریکایی است پیدا کنی.

    نیازی به «انجام مطالعات در حوزه سبک زندگی» (!) نیست. اگر کمی فکر کنی به نتیجه می رسی.
  • علیرضا حیدری
  • اولا،کاری که فرموده بودید در فایل ضمیمه شده است.
    ثانیا،بنده یک موضوعی برام تفهیم نشده ، یعنی ما کلا توی تحقیقمون به غیراز مقدمه فقط ده پونزده تا جمله از خودمون داریم که تازه هیچ کدوم از اون ها جمله نیست و فقط عبارته و اصلا همون تنه ی اصلی کارمون هم که حرف امام و آقاست هم فقط از عبارات تشکیل شده !؟؟!؟؟
    ثالثا ، میشه لطف بفرمایید عناوینی رو که توی فهرست ابتدای تحقیق باید بیاریم ذکر بفرمایین؟
    متشکر
    یاعلی/التماس دعا
    پاسخ:
    سلام
    فایل ضمیمه را دیدم. آفرین. دقیقا همان چیزی بود که منتظرش بود. اما این ها فقط تیتر است. لازم است در شرح هر کدام از این عناوین چند خطی از خودتان بنویسید. در این چند خط می توانید مصادیق و مثال های مختلفی که در هر مورد به ذهنتان می رسد بیاورید.
    از نظر من کار شما به دو بخش کلی تقسیم می شود:
    الف) تبیین مفهوم اسلام آمریکایی از نظر امام و رهبری
    ب) مصداق یابی جلوه های اسلام آمریکایی در زندگی امروز ما
    طبیعی است که در بخش اول عمده ی کار جمع آوری مطالب از منابع و کنار هم گذاشتن آن هاست و فقط لازم است هر عبارت را با چند جمله از خودتان به عبارت بعدی وصل کنید. اما در بخش دوم که در بالا هم توضیح دادم شما از زبان خودتان به مصداق یابی و شرح مسلمانی آمریکایی می پردازید.
  • علیرضا حیدری
  • فایل بخش اول را فرستادم.
    نظرات خود را لطفا بفرمایید تا تصحیح کنم.
    پاسخ:
    سلام
    کلیت این متن خوب است. اما چند نکته:
    - حتما از تیترهای میانی استفاده کن. یعنی هر جدا که موضوع و سرفصل بحث عوض می شود علاوه بر اینکه پاراگراف قبلی را تمام می کنی و به سر خط می آیی یک خط فاصله بگذار و برای بخش بعدی یک تیتر مناسب انتخاب کن و با فونت درشت تر بنویس. این کار باعث می شود خواندن و مرور مطالب راحت تر باشد.
    - هر جا نقل قول می کنی از فونت و استایل متفاوت استفاده کن. تا آن جا که می شود نقل قول ها را در پاراگراف مستقل بیاور. پاراگرافی که تو رفتکی داشته باشد.
    - حتما منبع نقل قول را در انتهای آن بیاور و از یک شیوه ی ثابت برای ذکر منبع در تمام مقاله استفاده کن. یا در پاورقی بنویس و یا در انتهای هر نقل قول داخل پرانتز.

  • علیرضا حیدری
  • سلام علیکم
    تغییراتی که فرموده بودید انجام شد و بخش دوم نیز .
    لطفا نظرخود را ذکر بفرمایید.
    پاسخ:
    سلام
    بخش اول خیلی خوب شده. فقط ترتیب قرارگیری عناوین بر چه اساسی است؟ عموم عناوین منفی است و در حقیقت ویژگی های اسلام آمریکایی را نشان می دهد. اما لابلای آن چند عنوان مثبت وجود دارد که نقطه های مقابل اسلامی آمریکایی را تبیین می کند. این عناوین از قبیل استقلال و دوری ذلت و نکبت، اسلام عزت و سربلندی، اسلام واقعی، اسلام انقلابی ،اسلام معنویت در کنار سیاست باید در کنار هم و در بخشی مجزا قرار بگیرد تا نشان دهنده نقطه مقابل اسلام آمریکایی باشد.
    *
    بخش دوم هم خوب شده و تقریبا به آن ذهنیتی که من داشتم نزدیک شده است.
    حالا باید به فکر مقدمه و نتیجه گیری مقاله باشی.
    *
    یک سوال:
    الان که کار اصلی این پژوهش تقریبا پایان یافته است دوباره به روزهای اولی که این موضوع را انتخاب کردی فکر کن. آیا به پاسخ آن سوالی که داشتی رسیده ای؟ چه چیزی کم است؟
  • حسین غفاری
  • سلام
    فایل های جدید را دیدم.
    در مقدمه غیر از ضرورت انتخاب موضوع باید به روش انجام پژوهش و مراحل کامل کردن مقاله هم اشاره کنی.
    در فصل دوم و ذکر هر یک از عناوین دوازده گانه باید ارتباط هر عنوان را با مباحثی که در فصل اول مطرح کردی اجمالا ذکر کنی. مثلا عنوان غرق نشدن در مادیات را باید به اسلام ابوسفیان متصل کنی که معلوم شود این توصیه ها را از کجا آورده ای.
    نتیجه گیری هم نسبتا خوب است.
    چندین مورد اشتباه تایپی در کل مجموعه دیدم که لازم است با دقت بیشتر رفع کنی.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی