از سر نوشت :: حسین غفاری

روایت‌های بی‌گاهِ یک پیام‌برِ پاره‌وقتِ دوره‌گرد

فهرست
x
x
خرده ادراکات
  • ۱۳ مهر ۰۱

    ▪️سالروز شهادت حضرت ابی‌محمد، حسن بن علی بن محمد، ابن‌الرضا (علیه و علی آبائه السلام) بر شما تسلیت باد.

    ♨️در سال‌های اخیر تلاش‌های پراکنده‌ای برای بصری کردن وقایع تاریخی مقدس، با هدف ملموس ساختن موضوعات کهن برای نسل جوان و نوجوان رخ داده است. این تلاش‌ها که در شکل سنتی به ترسیم شمایل معصومان یا پرده‌نگاری‌های عاشورایی محدود می‌شد، با خلاقیت هنرمندان معاصر برای عبور از احتیاطات شرعی، به قله‌هایی همچون آثار حسن روح‌الامین ختم شده که کیفیت آثار، حس و حال اجرا و زاویه دید و روایت خاص او از وقایع، در این سال‌ها بسیار بازتاب یافته است.

    ⚠️مثل هر کار تازه‌ای، در کنار فرصت‌های این تصویرسازی‌ها، باید مراقب آسیب‌های احتمالی آن هم باشیم. مثلاً جانشین‌سازی یک تصور واحد از صحنه‌ای تاریخی به‌جای توسعه درک‌های متعدد از آن واقعه نزد مخاطبان با سطوح معرفتی مختلف؛ یا بسنده کردن به زاویه و عمق دید هنرمند در شناخت آن صحنه یا واقعه تاریخی. همچنین اگر در این میان خطایی هم در تصور یا تصویر هنرمند رخ بدهد، بعداً به سختی می‌توان آن را از ذهن مخاطب پاک کرد.

    🎨برای نمونه نگاهی به آخرین نقاشی دیجیتال 🖌️هنرمند وارسته و نازک‌خیال حسن روح‌الامین بیندازیم که به مناسبت هشتم ربیع‌الاول، صحنه‌ی نماز حضرت حجت ابن الحسن (عج) بر پیکر پدرشان امام حسن عسکری (ع) را در این روز ترسیم کرده است. طبق نقل تاریخی امام مهدی (عج) که در این هنگام کودکی پنج ساله بودند، عموی خود، جعفر بن علی (که بعدها به جعفر کذاب معروف شد) از اقامه نماز بر پیکر پدر کنار زدند و خود برای ایشان نماز اقامه کردند.

    🔍با دقت به این نقاشی نگاه کنید. جعفر بن علی در این نقاشی چند ساله به تصویر کشیده شده است؟
    ❓۵۰؟ ۶۰؟ ۷۰؟!
    💡این در حالی است که می‌دانیم امام حسن عسکری (ع) در سال ۲۶۰ ق. در ۲۸ سالگی به شهادت رسیده‌اند و جعفر اختلاف سنی جدی با ایشان نداشته و به احتمال قریب به یقین کوچکتر از امام بوده است.

    🤔در اینجا یک بی‌دقتی کوچک هنرمند نقاش، تصور مخاطب را از واقعیت تاریخی دگرگون می‌کند و فهم او را در این نقطه متوقف نگه می‌دارد. اینکه جعفر کذاب یک جوان بیست و چند ساله‌ی خام خیال و در سودای غصب زعامت شیعیان باشد فرق دارد با آن‌که او را پیرمردی مسن بدانیم که بر سنت عربی به عزای برادر ایستاده و در ظاهر میراث‌دار او بوده است.

    🚦فرایند «تصویری شدن» تاریخ مقدس، اگر از اساس قابل تردید نباشد، این قدر هست که باید با الزامات معرفتی فراوانی همراه شود تا رهزن نباشد.

    وَ لِلّٰهِ الْحَمْد

  • ۷ مرداد ۰۰

    نامه اعتراضی جمعی از شترداران و بازرگانان بغداد به جناب موسی بن جعفر، بزرگ طایفه علویان

    ای پسر پیغمبر خدا؛
    در میان بزرگان شهر بعد از انتشار شایعاتی درباره فرموده‌ی شما به جناب «صفوان بن مهران» آشوب و تشویشی در گرفته است.
    چنین روایت کرده‌اند که حضرتتان از مراوده اقتصادی جناب صفوان با خلیفه بزرگ و کدخدای مشرق زمین، جناب هارون الرشید ناخرسندید.
    آیا بغیر این است که زنده نگه داشتن دین جد شما به آباد بودن مملکت اسلامی و پایداری مناسک و شعائر الهی میسر است؟
    آیا در این دوران طلایی حکومت بنی‌عباس که از چین و هند تا دروازه‌های بیزانس تحت سلطه‌ی خلافت اسلامی قرار دارد، حرکت یکتا امپراطور مقتدر مسلمانان به قصد انجام اعمال حج، چیزی بجز مجد و عظمت اسلام را نوید می‌دهد؟
    آیا به این فکر کرده‌اید که اگر عملی خداپسندانه مثل «کمک به یک مسلمان برای انجام حج» را تعبیر به «مشارکت در بقای ظالم» بفرمایید، آن وقت تکلیف این همه تاجر و بازرگان و کاسب خرده‌پا که هر روز امیدوار به مراوده تجاری با دستگاه ثروتمند و باشکوه خلافت هستند چه می‌شود؟ آیا شما جواب زن و بچه‌های مظلوم آن‌ها را می‌دهید اگر با امتناع از داد و ستد با دربار شب‌ها سر گرسنه بر بالین بگذارند؟
    شما که پسر پیغمبر و محترم در میان مردمان هستید آیا نترسیدید که اگر جناب صفوان، که از شترداران خوش‌نام و مشهور هستند، از همکاری با خلیفه امتناع کنند چه بر سرشان می‌آید؟
    از حضرتتان انتظار زمان‌شناسی بیشتری داشتیم تا در این ایام که سپاهیان اسلام در مرزهای روم با کفار در حال مبارزه هستند، چنین تزلزلی در پشت جبهه‌ها ایجاد نفرمایید.
    در هر صورت صنف شترداران و بازرگانان بغداد که جمع کثیری از مردم و کسبه محترم را نمایندگی می‌کند از عمل به این توصیه جنابعالی معذور است و امیدواریم که بدبینی به خلیفه بزرگ را کنار بگذارید و اتحاد مسلمانان را خدشه دار نفرمایید.

    والسلام
    مردادماه۱۴۰۰

    پ.ن:
    داستان مشهور «صفوان جمال»

  • ۱۱ فروردين ۰۰

    متأسفانه در جدل غیرخردمندانه و کاملاً سیاسی این روزها، وظیفه مستقیم دولت در آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای نادیده انگاشته می‌شود.
    هر چند که این نکته قابل تأیید است که آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای حتما باید هسته خانواده را هدف قرار بدهد؛ اما برای اعمال صحیح تربیت رسانه‌ای، خانواده به سه چیز نیاز دارد: آموزش، ابزار و پشتیبانی؛ که هر سه هم موکول به اراده‌ی جدی دولت است.

    دولت جمهوری اسلامی چه وظایفی در تربیت رسانه‌ای دارد؟

    الف) آموزش: شامل طیف گسترده‌ای از آموزش‌ها از سطح دانش تا بینش و گرایش و کنش
    ب) ابزار: مثل اینترنت سما، درگاه‌های ویژه کودک و نوجوان، سامانه‌های هدایت مصرف رسانه و ...
    ج) پشتیبانی: مقررات‌گذاری به نفع تربیت (مثل همان ماجرای اینترنت شبانه و ...)

    البته با فرض زندگی در دوران طاغوت،‌ و بدون محقق شدن هیچ یک از موارد سه گانه بالا، هرگز مسئولیت تربیت از گرده خانواده رفع نمی‌شود. فقط ما به ازای ناتوانی خانواده‌ها در تربیت فرزندان، بر شدت درجه آتش جهنم بر طاغوت و طاغوتیان افزوده خواهد شد!

  • ۲۸ مهر ۹۹

    از «مومو» خوشم آمد.
    حربه‌ی مفید و مؤثری برای ترساندن بچه‌ها و خانواده‌ها از واتساپ! مثل همان «لولو» که مادربزرگ‌ها ما را از آن می‌ترساندند که سراغ خوراکی‌های ته انباری نرویم!

    مقابله با آن هم ساده است. اگر خانواده‌ها آموزه‌های تربیتی را در سطح قصه شنگول و منگول در خانه پیاده کنند، «مومو» راه به جایی نمی‌برد:
    در را به روی غریبه باز نکنید؛
    شماره غریبه را مسدود کنید؛
    پیام غریبه را جواب ندهید.

    سخت است؟

x
x
دسته‌بندی نوشته‌ها
بررسی پدیده‌ی دوستی و رفاقت در شبکه های اجتماعی با رویکرد اخلاقی و دینی

پژوهشگر: نیما نایب آقا (دوره ۲۳)

آغاز پژوهش: شهریور ۹۳

گفتگوها (۱۲)

اگر نگاهی به مقالات این سایت بیندازی خوب است:
نخستین کنگره ملی فضای مجازی و آسیب های اجتماعی نوپدید
http://nopadid.mcls.gov.ir/
در سه محور:
محور اول:سیاستگذاری اجتماعی در حوزه فضای مجازی و آسیب های اجتماعی
محور دوم: خانواده ، فضای مجازی و آسیب های اجتماعی
محور سوم:گونه شناسی(تیپ شناسی) جرایم سایبری
  • نیما نایب آقا
  • باسمه تعالی 
    استاد جان میخواستم بدونم که این سایتی که شما به بنده معرفی کردید،
    باید به کدوم قسمتش,مراجعه کنم و از کدوم قسمتش استفاده بکنم چون من که چیزی پیدا نکردم!
    پاسخ:
    در بخش مقالات کنگره، به تفکیک سه محوری که در بالا گفتم مقالات را آورده.
    مثلا در محور اول به این نشانی:
    http://nopadid.mcls.gov.ir/Forms/Mehvar1.aspx
    یا محور دوم به این نشانی:
    http://nopadid.mcls.gov.ir/Forms/Mehvar2.aspx
    مقالات خوبی نزدیک به موضوع پژوهش شما وجود دارد.
  • نیما نایب آقا
  • ممنون از جوابتون!در این محور ها فقط به چند نکته جزیی اشاره شده!خواندن همون چند نکته کافیست یا نه!؟
    ٢.اگر میشود شما هم چند کتاب به عنوان منبع به من معرفی بکنید تا من مطالعه کنم!
    چراکه فکر کنم تأثیری که کتاب خواندن دارد،اینترنت ندارد!
    پیش استاد هاشمی هم فردا میروم و چند منبع از ایشان میگیرم!
    اگر کتاب و منبعی رو که  پیدا نکردم میشه با شما در میان بگذارم تا شما من رو راهنمایی کنید؟!
    پیشاپیش ممنون از جوابتون 
    یاحق 
    پاسخ:
    همان طور که حضوری هم گفتم در حوزه بررسی ویژگی ها و اثرات شبکه های اجتماعی کتاب مناسبی برای معرفی ندارم. اما در این سایت هایی که معرفی کردم و منابع عمومی تر اینترنتی (باشگاه اندیشه، مدیا نیوز و ...) مقالات خوبی می توانی پیدا کنی.
    در حوزه ویژگی های دوستی و رفاقت از نگاه اخلاقی و دینی کتاب های خوبی وجود دارد که جناب آقای هاشمی به شما کمک می‌کنند ان شا الله.
  • نیما نایب آقا
  • سلام،من الان رفتم تو سایت و گزینه ای برا ثبت نام پیدا نکردم،اگر میشه راهنماییم کنید که من چطوری میتونم برم تو سایت عضو بشم!؟
    پاسخ:
    سلام

    از طریق این صفحه می توانی ثبت نام کنی:
    http://www.inoor.ir/PersonForm/Register
    سلام تا الان تحقیقاتی که کردم،در حوزه ی دوستی از نظر اسلام بوده است که توانستم از منابع مختلف و مستند،ده عنوان با احادیثی مستند یا از قرآن و یا از زبان ائمه مختلف در کتب مختلف،دربیاورم و در مورد هر عنوان هم نظر خودم رو دادم.
    فقط به گفتن عناوین اکتفا میکنم:
    1.دوستی برای خدا
    2.میانه روی در دوستی

     3.انتخاب دوست پس از آزمایش

     4.تداوم دوستی 

    5.بی اعتنایی به سخن افراد سخن چین درباره دوستان    

    6 ـ گذشت از اشتباه های دوستان و پرهیز از خرده گیری بر آنان 

    7ـ احترام گزاری به دوست 

    8 ـ تذکر عیب های دوست 

    9ـ کمک به یکدیگر 

    10ـ قطع رابطه با دوستان منحرف 

    پاسخ:
    مشروح کار را دیدم و خوب بود. خیلی ممنون از این قدم اول که محکم برداشته شد. انصافا هر ده مورد بسیار کاربردی و مورد استفاده است.
    حالا در مرحله دوم باید برخی ویژگی های دوستی در شبکه های اجتماعی را بررسی کنید. می توانید مقاله های متنوعی در این موضوع از منابع معرفی شده بیابید.
    حتما مقالاتی که انتخاب می کنید از همین طریق به اطلاع من برسانید.
    سلام،
    من در اینترنت تحقیق کردم و همانطور که شما مستحضر هستید دوستی از نظر اسلام رو تموم کردم!
    ممکنه که از کتابخونه مدرسه استفاده کنم!؟
    اگر هم کتابی انتخاب کردم در همین جا بهتون میگم تا شما با اون موافقت یا مخالفت کنید!اگر سایت بسیار خوب دیگری در نظر دارید،اسم سایت رو در همین جا لطفا درج بفرمایید!
    ممنون شما...
    پاسخ:
    سلام
    کتابخانه جایی است که کتاب ها در آن قرار می گیرند و اصلا ترسناک نیست. حتما استفاده بفرمایید.
    *
    چند تا مقاله خوب هم از منابع معتبر در این زمینه پیدا کردم. ببین:
    http://akhlagh.porsemani.ir/node/427
    http://www.pasokhgoo.ir/node/1374http://www.hawzah.net/fa/Magazine/View/3280/4978/43092/
    سلام
    من حدود 15 صفحه از تحقیقم رو تایپ کردم.
    1.اگه میشه نظرتون رو در رابطه با تحقیقم برام بنویسید(تحقیق رو براتون ایمیل کردم.)
    2.لطفا یه منبع به من معرفی کنید که در رابطه با دوستی در شبکه های مجازی باشد.(ترجیحا مقاله باشد.)
    پاسخ:
    سلام
    کار را دیدم. اوایل آن خوب است. شما در دو سرفصل پشت سر هم به ویژگی های دوستی در اسلام اشاره کردی. اول ده ویژگی در مورد دوستان و بعد فلسفه دوستی از نظر اسلام که به نوعی تکرار مباحث قبلی با زبانی دیگر است. بعد از آن چند خط درباره خصوصیات افرادی که از اینترنت استفاده می کنند و در انتها کلا مطالب بی ربطی شامل گفته های بزرگان و ضرب المثل ها (!)  را آورده ای.

    به نظرم این ها فقط فیش های شماست که بدون حذف و اضافه پشت سر هم آورده ای. از این پانزده صفحه فقط همان شش صفحه ابتدایی که قبلا هم دیده بودم خوب است و بقیه کمی به جلو بردن کار و غنای پژوهش نمی کند.
    یک بار دیگر به عنوان پژوهش نگاه کن. می بینی که باید مساله دوستی در فضای مجازی را بررسی کنی نه فقط دوستی را.
    قسمت های پایانی را کلا حذف کن و درباره ویژگی های دوستی در فضای مجازی مطالبی اضافه کن.
    *
    منابع را خیلی وقت پیش معرفی کرده ام. اولین پیام های همین صفحه که مربوط به شش ماه پیش است نگاه کن.
  • نیما نایب آقا
  • سلام.

    این پنج شنبه تشریف میارید مدرسه یا نه؟

    پاسخ:
    سلام
    بله ان شا الله. برنامه ریزی کنید که روز ۲۱ اسفند همدیگر را ببینیم.
    سلام
    لطفا در مورد word جدیدی که براتون فرستادم نظر بدید که من کار های نهایی را انجام بدم.
    منتظرم...
    پاسخ:
    سلام
    آخرین فایل شما را دیدم.
    ۱- صفحه آرایی شما مشکل دارد. همه ی متن باید با یک خط و یک اندازه نوشته شود. همچنین همه ی تیترها هم باید با یک خط و یک اندازه باشد.
    ۲- بخش دوستی دختر و پسر از دیدگاه اسلام همانطور که شفاهی گفتم ربطی به فصل دوم ندارد و باید در انتهای فصل اول بیاید.
    ۳- در بخش نتیجه گیری باید صراحتا بگویی از کنار هم قرار دادن کدام جملات و عبارات در فصل اول و دوم به نتایج رسیده ای. الان اینطور برداشت می شود که شما بعد از ذکر مطالب بی ربطی در دو فصل اول و دوم، هر چیزی که دلت خواسته در نتایج آورده ای.
    ۴- آیا تنها نتیجه ای که می شود در مورد دوستی ها در فضای مجازی گرفت رابطه دختر و پسر است؟ آیا چیزی درباره ی شکل های دیگری دوستی نمی توان گفت؟ در این صورت باید عنوان اصلی پژوهش را تغییر بدهی.
    همانطور که در مقاله هم آوردم  از آنجا که شیوع دوستی ها در اینترنت بر پایه ی دوستی دختر و پسر است پس دبر این مطلب تأکید بسزایی داشته ام.(لطفا تحلیلم را در بخش نتیجه گیری بخونید.)
    انشاءالله تا روز دوشنبه همه مشکلات رفع خواهد شد و برای شما ارسال خواهم کرد.
    تا روز دوشنبه یک فایل جدید برای شما ارسال خواهم کرد.
    لطفا حتما همان موقع اگه مشکلی نیست نظر بدید...
    با تشکر
    سلام
    لطفا نظرتون رو در باره ی آخرین فایل word هست و دیشب براتون نوشتم را ابلاغ فرمایید
    پاسخ:
    سلام
    فایل نهایی را دیدم. انصافا خیلی بهتر از قبل شده و نکته هایی که گفته بودم تا حد زیادی رعایت کردی.
    ایجاز کار خوب است و خواننده می تواند استفاده کند.
    نتیجه گیری هم خوب و معقول است. اما در بخش پایانی «پیشنهادهای پژوهشی» مطلب گنگ و نامفهوم است. به نظرم متوجه هدف پیشنهادهای پژوهشی نشده ای. شما در انتها اگر برای افرادی که این پژوهش را می خوانند و دوست دارند بیشتر بدانند راهکار و پیشنهادی داری باید مطرح کنی. مثلا برخی منابع خوب یا افرادی که دارای اطلاع هستند را می شود معرفی کرد.
    در بخش منابع هم باید مقالاتی که اینترنتی دیده ای نشانی کاملشان را بیاوری (لینک مطلب)
    *
    در مجموع خوب است. خدا قوت!
    متشکر از نظر شما
    پاسخ:
    یاعلی

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی