از سر نوشت :: حسین غفاری

روایت‌های بی‌گاهِ یک پیام‌برِ پاره‌وقتِ دوره‌گرد

فهرست
x
x
خرده ادراکات
  • ۲۲ فروردين ۹۸

    با برنامه‌ی نود چه می‌شد کرد؟
    بدون ورود به دعواهای سیاسی و دوقطبی شکل گرفته میان شخصیت «مدیر فعلی شبکه سه» و «خالق برنامه نود» آیا نمی‌توان وضعیت بوجود آمده را تحلیل کرد؟
    یک رسانه‌ی غیرشفاف و غیرحرفه‌ای -که از آن با نام مستعار خرس قطبی نام می‌بریم- در طول بیست سال گذشته، یکی از پرطرفدارترین برنامه‌های خود را با ساختاری اشتباه ایجاد کرده، رشد داده و حفظ کرده است. با گذاشتن همه‌ی تخم مرغ‌ها در یک سبد، خرس قطبی عملاً امکان هر گونه اصلاح در این برنامه را از خودش سلب کرده. نه به تهیه‌کننده می‌تواند بگوید مجری را عوض کن؛ نه به اتاق فکر می‌تواند بگوید وارد فلان موضوع نشو؛ و نه مجری را می‌تواند تنبیه کند که چرا وارد فلان موضوع شدی. (ماجرای سال ۹۳ برنامه سمت خدا را به یاد بیاورید که چطور بخاطر ساختار سالم، به سرعت ختم به خیر شد.)
    خرس قطبی در یک مضحکه‌ی واقعی تمامی اختیارات مدیریتی خود را در ازای جذب تماشاگر بیشتر به یک نفر آدم خاص داده و بیست سال، مدیر پشت مدیر و مسئول پشت مسئول، آمده و رفته و این افتضاح مدیریتی را بزک کرده و با فرار به جلو پزش را هم داده. آن آدم خاص هم همه‌ی حیثیت مدیران دو لتی و سه لتی را گروگان گرفته و روی سبیل شاه نقاره می‌زند.
    با برنامه‌ی نود چه باید می‌کردند؟
    باید درباره‌ی این ساختار معیوب شفاف‌سازی عمومی می‌شد؛ که نشد.
    باید تمامی سلسله مدیران سابق که چنین افتضاحی را کاشته و داشته‌اند توبیخ و محاکمه می‌شدند؛ که نشد.
    باید قلع و قمع چنین شجره‌ی خبیثه‌‌ای در زمانی مناسب و در پوشش هیاهوهای رسانه‌ای دیگر انجام می‌شد؛ که نشد.
    فلذا اکنون چه داریم؟
    مدیر بدنامی که -به سان نوجوانی سیزده ساله- نارنجک به خودش بسته و حیثیت خودش را پودر کرده.
    افکار عمومی که یک قدم دیگر از خرس قطبی دورتر شده‌اند.
    آقای خاصی که آماده‌ی حضور در تمامی معرکه‌های آتی سیاسی -از انتخابات مجلس تا ریاست جمهوری- است.

  • ۲۸ بهمن ۹۷
    عصر جدید
    من اتفاقاً از برنامه خوشم آمد: اتحادیه کشوری دلقک‌های ابتر، برای رونق امور صنف خود، برنامه کشف استعداد راه انداخته. خودش هم صریحاً می‌گوید «استعداد» یعنی فقط: «هنر، سرگرمی، ورزش» (آرت، اینترتیمنت، اسپورت)

    اسم برنامه را هم با احترام به روح شادروان چارلی چاپلین گذاشته «عصر جدید» که همان اول تکلیفمان با آن روشن باشد: قرار است تلاش روزافزون بشر در عصر مدرن برای رسیدن به خوش‌بختی را ببینیم: humanity crusading in the pursuit of happiness . خیلی هم عالی و پرتقالی.
    *
    از آن جا که «اتحادیه کشوری دلقک‌ها» یک بخش خصوصی است -و اقتصاد بازار بر آن حکم‌فرما است و بازار با کسی تعارف ندارد- اتفاقاً به نظرم در این مورد خاص همه روی صندلی‌های خودشان نشسته‌اند. می‌دانیم که سامانه‌های اقتصادی برای تثبیت خودشان در نظام ایدئولوژیک هم «چهره» می‌خواهد، هم «متخصص» و هم «محلل» ...
    *
    و البته نواده بوسعید ابوالخیر در مقامات التوحید بعد از ذکر حکایتی دردآور* نوشته است:

    «هرکه آن جا نشیند که خواهد و مرادش بود، چنانش کشند که نخواهد و مرادش نبود»


    *

    شیخ ما [ابوالسعید ابوالخیر] گفت که:
    وقتی زنبوری به موری رسید. او را دید که دانه‌ای گندم می‌برد به خانه و آن دانه زیر و زبر می‌شد و آن مور با آن زیر و زبر می‌آمد و به جهد و حیله‌ی بسیار آن را می‌کشید و مردمان پای بر او می‌نهادند و او را خسته و افگار می‌کردند.
    آن زنبور آن مور را گفت که این چه سختی و مشقت است که تو از برای دانه‌ای بر خود نهاده‌ای و از برای یک دانه‌ی محقر چنین مذلت می‌کشی؟ بیا تا بینی که من چگونه آسان می‌خورم و از چندین نعمت‌های با لذت بی این همه مشقت نصیب می‌گیرم و از آن چه نیکوتر و بهتر است و شایسته، به مراد خویش به کار می‌برم.
    پس مور را با خویشتن به دکان قصابی برد. جایی که گوشت نیکو و فربه‌تر بود بنشست و از جایی که نازک‌تر بود سیر بخورد و پاره ای فراهم آورد تا ببرد. قصاب فراز آمد و کاردی بر وی زد و آن زنبور را به دو نیمه کرد و بینداخت.
    آن زنبور بر زمین افتاد و آن مور فراز آمد و پایش بگرفت و می‌کشید و می‌گفت: «هرکه آن جا نشیند که خواهد و مرادش بود، چنانش کشند که نخواهد و مرادش نبود»

  • ۳ بهمن ۹۷

    #پویش_آرزوها
    امیدوارم در راستای تحقق اصل ۳۰ قانون اساسی، پشتیبانی آموزشی و هدایت تحصیلی «همه» دانش‌آموزان در فضای مجازی «رایگان» باشد.


    چهارسوق یازدهم در راه است.
    اگر برای ۵ سال آینده نظام آموزشی ایران آرزوهایی دارید به #پویش_آرزوها بپیوندید: ChaharSoogh.ir
    آرزوهای تک‌تک ما آینده را خواهند ساخت؛ ان‌شاءالله.

  • ۲۶ دی ۹۷

    وقتی از «سیم‌کش احمق» حرف می‌زنیم، از چه حرف می‌زنیم؟

    بسترسازانِ دولتی زیرساخت، توسعه‌دهندگان خصولتی پلتفرم را به خط کرده‌اند که با اسم رمز «محتوا» از «بازار» چند میلیونی کودک و نوجوان «پول» دربیاورند. این وسط هم مشارکت «بخش خصوصی» نقش «شکل کار» را بازی می‌کند.
    چه محتوایی تولید کنیم؟ محتوایی که بتواند در پلتفرم‌مان بنشیند و از زیرساخت بشود پولش را گرفت!
    الحمدلله این هم شد «استراتژی توسعه کسب و کار»

    کودک یعنی چه؟ نوجوانی چیست؟ تربیت کو؟ کدام نیاز؟ با چه استانداردی؟ ...


    «سیم‌کش احمق» کودک و نوجوان را «بازار» می‌بیند.
    «سیم‌کش احمق» نباشیم.

  • ۱۶ دی ۹۷

    علت لبخندهای الکی «معلم» و «مهندس» چیست؟

    مهندس می‌داند که معلم «بی‌چاره» است: نه کسب و کار پر رونقی دارد نه اهل و عیال خرسندی. در رتق و فتق امور محوله مانده و از تأمین رفاه و دلخوشی خانواده درمانده: پز عالی و جیب خالی.
    معلم هم می‌داند که مهندس «پیاده» است: نه تربیت را میشناسد و نه از محتوا چیزی می‌داند. سیم‌کش است و بساز و بنداز. پول یامفت زیرساخت در جیب راستش و ربح شبهه‌ناک خدمات ارزش افزوده در جیب چپش قلنبه شده. جوان است و سرش پر از باد سیاست است.

    چه اتحادی خطرناک‌تر از این؟ تفاهم‌نامه‌ی رند و مفلس!
    «مفلس» می‌داند که بازیچه‌ی شهوت سیاسی «رند» شده و دست گدایی‌ش، آبروی حرفه‌ای‌ش را برده؛ و «رند» می‌داند که «مفلس» به جیبش طمع دارد و عاشق چشم و ابرویش نیست و او را آدم حساب نمی‌کند.

    زمانه‌ی تلخی شده. در پس این صورتک‌های خندان، چه کینه‌ها مخفی شده.

x
x
دسته‌بندی نوشته‌ها

برادران عزیزم در مؤسسه جهادی رضوان که اهتمام مخلصانه‌ای به رفع محرومیت از مناطق دور افتاده‌ی کشورمان دارند، در راستای برنامه‌ریزی بلند مدت برای ارتقای سطح فرهنگی مناطق تحت حمایت تصمیم گرفتند آموزش روش صحیح مصرف رسانه‌ها در میان خانواده‌ها و جوانان را در دستور کار خود قرار دهند. البته طبیعتاً مقدمه‌ی این فعالیت آگاهی و آموزش خود جهادگران است. به همین منظور، در اولین گام «دوره فشرده رسانه‌شناسی از کتاب تا کامنت» را روز ۲۲ و ۲۳ بهمن ۹۳، برای برادران و خواهران جهادگر برگزار شد.

از کتاب تا کامنت

هدف اصلی مباحث این نشست‌ها ارایه‌ی یک چشم انداز صحیح به دنیای رسانه‌های نوین و ترسیم خط مشی کلی نحوه‌ی برخورد و استفاده‌ی ما از ابزارهای رسانه‌ای است. در این دوره تلاش شد تا ابتدا نگرش خویش را نسبت به تمدن غرب و دستاوردهای فناورانه‌ی آن تصحیح کنیم و در گام بعدی نحوه‌ی تطبیق سبک زندگی اسلامی ایرانی با دنیای رسانه‌ای غرب را بیابیم. غرب‌شناسی و سبک زندگی غربی، شیوه‌های اثرگذاری رسانه های خبری، هنری و اجتماعی بر مخاطب و سبک زندگی اسلامی ایرانی در دنیای مجازی موضوعات اصلی نشست های این دوره را تشکیل می‌داد.

از کتاب تا کامنت

از آن جا که مباحث این نشست ها نیاز به آمادگی ذهنی و زمینه ی فکری مرتبط داشت، از شرکت‌کنندگان درخواست شده بود تا قبل از حضور در اولین نشست، دو مقاله از شهید سیدمرتضی آوینی را (که هر دو از کتاب «رستاخیز جان» انتخاب شده) به ترتیب مطالعه نمایند. مقاله‌ی اول با عنوان «ویدیو در برابر رستاخیز تاریخی انسان» (مصاحبه با نشریه فارابی – زمستان ۱۳۷۱) و مقاله دوم «انفجار اطلاعات» (نوشته‌ی ناتمام قبل از شهادت) به خوبی زمینه‌ی فکری و گفتمانی این دوره‌ی فشرده را روشن می‌کند.

فهرست نشست‌های این دوره و خلاصه‌ای از مباحث آن را در ادامه ببینید:

 

موضوع

عنوان نشست

سرفصل مباحث نشست

استاد

1

غرب‌شناسی

عصر انفجار اطلاعات

* غرب چگونه غرب شد؟ (بنیادهای تمدن غرب چیست؟)

* تمدن غرب به کجا می رود؟ (چالش های اساسی تمدن غرب)

جناب آقای حسین حق‌پناه

کارشناس ارشد جامعه شناسی

۲

فضای مجازی

دنیای سایبر، جهانی که نیست

* خصلت‌های ذاتی دنیای سایبر و نسبت آن با حیات فطری انسان

* اینترنت و کارکردهای جدی آن،‌ تهدیدها و فرصت‌ها

جناب آقای حسین غفاری

پژوهشگر فرهنگ و رسانه

۳

صنعت سرگرمی

زندگی در عیش،

مردن در خوشی

* مولفه های بنیادین سبک زندگی غربی چیست؟

* رسانه ها چه نقشی در نمایش و انتقال فرهنگ و سبک زندگی غربی دارند؟

جناب آقای حسین حق‌پناه

کارشناس ارشد جامعه شناسی

۴

ماهواره

بشقاب‌های سمّی

* بررسی پدیده تلویزیون‌های ماهواره‌ای و علل گرایش به آن

* بررسی آسیب‌ها و پیامدهای منفی تماشای برنامه‌های ماهواره‌ای

* شناختی اجمالی بر شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان

جناب آقای سیدمحمدعلی شکیب

کارشناس ارشد معارف اسلامی و  فرهنگ و ارتباطات

۵

اقناع

عملیات روانی

* رسانه‌ها چطور واقعیات را جابجا می‌کنند؟

* چگونه از شنیدن یک راست دروغین قانع می‌شویم؟

* آنچه گفتند و آنچه منظورشان بود (آشنایی با مغالطات رسانه‌ای و فن اقناع)

جناب آقای علی‌اصغر جوشقان نژاد

پژوهشگر فرهنگ و رسانه

۶

رسانه‌های اجتماعی

زندگی دوم؛ دقیقاً وسط زندگی اول

* زندگی دوم دقیقاً وسط زندگی اول

* جایگاه نت‌وندی در سبک زندگی اسلامی ایرانی

* چه باید کرد؟

جناب آقای حسین غفاری

پژوهشگر فرهنگ و رسانه

 

گفتگوها (۱)

  • دغدغه های تربیت
  • سلام استاد. ما که خیلی استفاده کردیم. دعا کنید در ترویجش موفق باشیم.
    پاسخ:
    سلام برادرم
    از شیرینی های این دوره آشنایی حضوری با شما بود. ان شاء الله مستدام باشد.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی