از سر نوشت :: حسین غفاری

روایت‌های بی‌گاهِ یک پیام‌برِ پاره‌وقتِ دوره‌گرد

فهرست
x
x
خرده ادراکات
  • ۱ ساعت قبل

    وقتی از «سیم‌کش احمق» حرف می‌زنیم، از چه حرف می‌زنیم؟

    بسترسازانِ دولتی زیرساخت، توسعه‌دهندگان خصولتی پلتفرم را به خط کرده‌اند که با اسم رمز «محتوا» از «بازار» چند میلیونی کودک و نوجوان «پول» دربیاورند. این وسط هم مشارکت «بخش خصوصی» نقش «شکل کار» را بازی می‌کند.
    چه محتوایی تولید کنیم؟ محتوایی که بتواند در پلتفرم‌مان بنشیند و از زیرساخت بشود پولش را گرفت!
    الحمدلله این هم شد «استراتژی توسعه کسب و کار»

    کودک یعنی چه؟ نوجوانی چیست؟ تربیت کو؟ کدام نیاز؟ با چه استانداردی؟ ...


    «سیم‌کش احمق» کودک و نوجوان را «بازار» می‌بیند.
    «سیم‌کش احمق» نباشیم.

  • ۱۶ دی ۹۷

    علت لبخندهای الکی «معلم» و «مهندس» چیست؟

    مهندس می‌داند که معلم «بی‌چاره» است: نه کسب و کار پر رونقی دارد نه اهل و عیال خرسندی. در رتق و فتق امور محوله مانده و از تأمین رفاه و دلخوشی خانواده درمانده: پز عالی و جیب خالی.
    معلم هم می‌داند که مهندس «پیاده» است: نه تربیت را میشناسد و نه از محتوا چیزی می‌داند. سیم‌کش است و بساز و بنداز. پول یامفت زیرساخت در جیب راستش و ربح شبهه‌ناک خدمات ارزش افزوده در جیب چپش قلنبه شده. جوان است و سرش پر از باد سیاست است.

    چه اتحادی خطرناک‌تر از این؟ تفاهم‌نامه‌ی رند و مفلس!
    «مفلس» می‌داند که بازیچه‌ی شهوت سیاسی «رند» شده و دست گدایی‌ش، آبروی حرفه‌ای‌ش را برده؛ و «رند» می‌داند که «مفلس» به جیبش طمع دارد و عاشق چشم و ابرویش نیست و او را آدم حساب نمی‌کند.

    زمانه‌ی تلخی شده. در پس این صورتک‌های خندان، چه کینه‌ها مخفی شده.

  • ۳ دی ۹۷

    وقتی از «سیم‌کش وقیح» حرف می‌زنیم از چه موجودی سخن می‌گوییم؟

    دار و دسته‌ی دغلکار و حقه‌بازی که برای تضمین منافع شرکایشان از «سیم‌کارت کودک» و «کودک آنلاین» و «سواد رسانه» حرف می‌زنند؛ ولی در محدوده‌ی وظایفشان از ایجاد «سیم‌کارت پاک» هم عاجزند.
    *
    از دشمنان برند شکایت به دوستان؛
    چون دوست دشمن است، شکایت کجا بریم؟

  • ۲۸ آذر ۹۷

    برخی دوستان از یادداشت دیروز من درباره گونه‌ی تازه به دوران رسیده‌ی «سیم‌کش وقیح» تعجب و تحیر کردند.

    باید بگویم تا این نمودار «نمایی از مالکیت در صنعت مخابرات ایران» را خوب ندیده‌اید و عناصر فعال در آن را از نزدیک درک نکرده‌اید به شما حق می‌دهم تعجب کنید.
    البته بعدش تقاضا دارم به این بنده‌ی کم‌ترین هم حق بدهید!

  • ۲۷ آذر ۹۷

    در تبارشناسی سیم‌کش‌ها بعد از مشاهده‌ی انواع کم‌خطر «سیم‌کش احمق» و نمونه‌های خطرناک «سیم‌کش خبیث»، چشممان به جمال گونه‌ی حیرت‌انگیز «سیم‌کش وقیح» هم روشن شد الحمدلله.
    برادران به سرعت در حال پایین آمدن از نردبان «تکامل انواع» مرحوم مغفور چارلز داروین هستند.
    خدا به کودکان ما رحم فرماید؛ آمین!

x
x
دسته‌بندی نوشته‌ها

برادران عزیزم در مؤسسه جهادی رضوان که اهتمام مخلصانه‌ای به رفع محرومیت از مناطق دور افتاده‌ی کشورمان دارند، در راستای برنامه‌ریزی بلند مدت برای ارتقای سطح فرهنگی مناطق تحت حمایت تصمیم گرفتند آموزش روش صحیح مصرف رسانه‌ها در میان خانواده‌ها و جوانان را در دستور کار خود قرار دهند. البته طبیعتاً مقدمه‌ی این فعالیت آگاهی و آموزش خود جهادگران است. به همین منظور، در اولین گام «دوره فشرده رسانه‌شناسی از کتاب تا کامنت» را روز ۲۲ و ۲۳ بهمن ۹۳، برای برادران و خواهران جهادگر برگزار شد.

از کتاب تا کامنت

هدف اصلی مباحث این نشست‌ها ارایه‌ی یک چشم انداز صحیح به دنیای رسانه‌های نوین و ترسیم خط مشی کلی نحوه‌ی برخورد و استفاده‌ی ما از ابزارهای رسانه‌ای است. در این دوره تلاش شد تا ابتدا نگرش خویش را نسبت به تمدن غرب و دستاوردهای فناورانه‌ی آن تصحیح کنیم و در گام بعدی نحوه‌ی تطبیق سبک زندگی اسلامی ایرانی با دنیای رسانه‌ای غرب را بیابیم. غرب‌شناسی و سبک زندگی غربی، شیوه‌های اثرگذاری رسانه های خبری، هنری و اجتماعی بر مخاطب و سبک زندگی اسلامی ایرانی در دنیای مجازی موضوعات اصلی نشست های این دوره را تشکیل می‌داد.

از کتاب تا کامنت

از آن جا که مباحث این نشست ها نیاز به آمادگی ذهنی و زمینه ی فکری مرتبط داشت، از شرکت‌کنندگان درخواست شده بود تا قبل از حضور در اولین نشست، دو مقاله از شهید سیدمرتضی آوینی را (که هر دو از کتاب «رستاخیز جان» انتخاب شده) به ترتیب مطالعه نمایند. مقاله‌ی اول با عنوان «ویدیو در برابر رستاخیز تاریخی انسان» (مصاحبه با نشریه فارابی – زمستان ۱۳۷۱) و مقاله دوم «انفجار اطلاعات» (نوشته‌ی ناتمام قبل از شهادت) به خوبی زمینه‌ی فکری و گفتمانی این دوره‌ی فشرده را روشن می‌کند.

فهرست نشست‌های این دوره و خلاصه‌ای از مباحث آن را در ادامه ببینید:

 

موضوع

عنوان نشست

سرفصل مباحث نشست

استاد

1

غرب‌شناسی

عصر انفجار اطلاعات

* غرب چگونه غرب شد؟ (بنیادهای تمدن غرب چیست؟)

* تمدن غرب به کجا می رود؟ (چالش های اساسی تمدن غرب)

جناب آقای حسین حق‌پناه

کارشناس ارشد جامعه شناسی

۲

فضای مجازی

دنیای سایبر، جهانی که نیست

* خصلت‌های ذاتی دنیای سایبر و نسبت آن با حیات فطری انسان

* اینترنت و کارکردهای جدی آن،‌ تهدیدها و فرصت‌ها

جناب آقای حسین غفاری

پژوهشگر فرهنگ و رسانه

۳

صنعت سرگرمی

زندگی در عیش،

مردن در خوشی

* مولفه های بنیادین سبک زندگی غربی چیست؟

* رسانه ها چه نقشی در نمایش و انتقال فرهنگ و سبک زندگی غربی دارند؟

جناب آقای حسین حق‌پناه

کارشناس ارشد جامعه شناسی

۴

ماهواره

بشقاب‌های سمّی

* بررسی پدیده تلویزیون‌های ماهواره‌ای و علل گرایش به آن

* بررسی آسیب‌ها و پیامدهای منفی تماشای برنامه‌های ماهواره‌ای

* شناختی اجمالی بر شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان

جناب آقای سیدمحمدعلی شکیب

کارشناس ارشد معارف اسلامی و  فرهنگ و ارتباطات

۵

اقناع

عملیات روانی

* رسانه‌ها چطور واقعیات را جابجا می‌کنند؟

* چگونه از شنیدن یک راست دروغین قانع می‌شویم؟

* آنچه گفتند و آنچه منظورشان بود (آشنایی با مغالطات رسانه‌ای و فن اقناع)

جناب آقای علی‌اصغر جوشقان نژاد

پژوهشگر فرهنگ و رسانه

۶

رسانه‌های اجتماعی

زندگی دوم؛ دقیقاً وسط زندگی اول

* زندگی دوم دقیقاً وسط زندگی اول

* جایگاه نت‌وندی در سبک زندگی اسلامی ایرانی

* چه باید کرد؟

جناب آقای حسین غفاری

پژوهشگر فرهنگ و رسانه

 

گفتگوها (۱)

  • دغدغه های تربیت
  • سلام استاد. ما که خیلی استفاده کردیم. دعا کنید در ترویجش موفق باشیم.
    پاسخ:
    سلام برادرم
    از شیرینی های این دوره آشنایی حضوری با شما بود. ان شاء الله مستدام باشد.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی