از سر نوشت :: حسین غفاری

روایت‌های بی‌گاهِ یک پیام‌برِ پاره‌وقتِ دوره‌گرد

فهرست
x
x
خرده ادراکات
  • ۲۸ بهمن ۹۷
    عصر جدید
    من اتفاقاً از برنامه خوشم آمد: اتحادیه کشوری دلقک‌های ابتر، برای رونق امور صنف خود، برنامه کشف استعداد راه انداخته. خودش هم صریحاً می‌گوید «استعداد» یعنی فقط: «هنر، سرگرمی، ورزش» (آرت، اینترتیمنت، اسپورت)

    اسم برنامه را هم با احترام به روح شادروان چارلی چاپلین گذاشته «عصر جدید» که همان اول تکلیفمان با آن روشن باشد: قرار است تلاش روزافزون بشر در عصر مدرن برای رسیدن به خوش‌بختی را ببینیم: humanity crusading in the pursuit of happiness . خیلی هم عالی و پرتقالی.
    *
    از آن جا که «اتحادیه کشوری دلقک‌ها» یک بخش خصوصی است -و اقتصاد بازار بر آن حکم‌فرما است و بازار با کسی تعارف ندارد- اتفاقاً به نظرم در این مورد خاص همه روی صندلی‌های خودشان نشسته‌اند. می‌دانیم که سامانه‌های اقتصادی برای تثبیت خودشان در نظام ایدئولوژیک هم «چهره» می‌خواهد، هم «متخصص» و هم «محلل» ...
    *
    و البته نواده بوسعید ابوالخیر در مقامات التوحید بعد از ذکر حکایتی دردآور* نوشته است:

    «هرکه آن جا نشیند که خواهد و مرادش بود، چنانش کشند که نخواهد و مرادش نبود»


    *

    شیخ ما [ابوالسعید ابوالخیر] گفت که:
    وقتی زنبوری به موری رسید. او را دید که دانه‌ای گندم می‌برد به خانه و آن دانه زیر و زبر می‌شد و آن مور با آن زیر و زبر می‌آمد و به جهد و حیله‌ی بسیار آن را می‌کشید و مردمان پای بر او می‌نهادند و او را خسته و افگار می‌کردند.
    آن زنبور آن مور را گفت که این چه سختی و مشقت است که تو از برای دانه‌ای بر خود نهاده‌ای و از برای یک دانه‌ی محقر چنین مذلت می‌کشی؟ بیا تا بینی که من چگونه آسان می‌خورم و از چندین نعمت‌های با لذت بی این همه مشقت نصیب می‌گیرم و از آن چه نیکوتر و بهتر است و شایسته، به مراد خویش به کار می‌برم.
    پس مور را با خویشتن به دکان قصابی برد. جایی که گوشت نیکو و فربه‌تر بود بنشست و از جایی که نازک‌تر بود سیر بخورد و پاره ای فراهم آورد تا ببرد. قصاب فراز آمد و کاردی بر وی زد و آن زنبور را به دو نیمه کرد و بینداخت.
    آن زنبور بر زمین افتاد و آن مور فراز آمد و پایش بگرفت و می‌کشید و می‌گفت: «هرکه آن جا نشیند که خواهد و مرادش بود، چنانش کشند که نخواهد و مرادش نبود»

  • ۳ بهمن ۹۷

    #پویش_آرزوها
    امیدوارم در راستای تحقق اصل ۳۰ قانون اساسی، پشتیبانی آموزشی و هدایت تحصیلی «همه» دانش‌آموزان در فضای مجازی «رایگان» باشد.


    چهارسوق یازدهم در راه است.
    اگر برای ۵ سال آینده نظام آموزشی ایران آرزوهایی دارید به #پویش_آرزوها بپیوندید: ChaharSoogh.ir
    آرزوهای تک‌تک ما آینده را خواهند ساخت؛ ان‌شاءالله.

  • ۲۶ دی ۹۷

    وقتی از «سیم‌کش احمق» حرف می‌زنیم، از چه حرف می‌زنیم؟

    بسترسازانِ دولتی زیرساخت، توسعه‌دهندگان خصولتی پلتفرم را به خط کرده‌اند که با اسم رمز «محتوا» از «بازار» چند میلیونی کودک و نوجوان «پول» دربیاورند. این وسط هم مشارکت «بخش خصوصی» نقش «شکل کار» را بازی می‌کند.
    چه محتوایی تولید کنیم؟ محتوایی که بتواند در پلتفرم‌مان بنشیند و از زیرساخت بشود پولش را گرفت!
    الحمدلله این هم شد «استراتژی توسعه کسب و کار»

    کودک یعنی چه؟ نوجوانی چیست؟ تربیت کو؟ کدام نیاز؟ با چه استانداردی؟ ...


    «سیم‌کش احمق» کودک و نوجوان را «بازار» می‌بیند.
    «سیم‌کش احمق» نباشیم.

  • ۱۶ دی ۹۷

    علت لبخندهای الکی «معلم» و «مهندس» چیست؟

    مهندس می‌داند که معلم «بی‌چاره» است: نه کسب و کار پر رونقی دارد نه اهل و عیال خرسندی. در رتق و فتق امور محوله مانده و از تأمین رفاه و دلخوشی خانواده درمانده: پز عالی و جیب خالی.
    معلم هم می‌داند که مهندس «پیاده» است: نه تربیت را میشناسد و نه از محتوا چیزی می‌داند. سیم‌کش است و بساز و بنداز. پول یامفت زیرساخت در جیب راستش و ربح شبهه‌ناک خدمات ارزش افزوده در جیب چپش قلنبه شده. جوان است و سرش پر از باد سیاست است.

    چه اتحادی خطرناک‌تر از این؟ تفاهم‌نامه‌ی رند و مفلس!
    «مفلس» می‌داند که بازیچه‌ی شهوت سیاسی «رند» شده و دست گدایی‌ش، آبروی حرفه‌ای‌ش را برده؛ و «رند» می‌داند که «مفلس» به جیبش طمع دارد و عاشق چشم و ابرویش نیست و او را آدم حساب نمی‌کند.

    زمانه‌ی تلخی شده. در پس این صورتک‌های خندان، چه کینه‌ها مخفی شده.

  • ۳ دی ۹۷

    وقتی از «سیم‌کش وقیح» حرف می‌زنیم از چه موجودی سخن می‌گوییم؟

    دار و دسته‌ی دغلکار و حقه‌بازی که برای تضمین منافع شرکایشان از «سیم‌کارت کودک» و «کودک آنلاین» و «سواد رسانه» حرف می‌زنند؛ ولی در محدوده‌ی وظایفشان از ایجاد «سیم‌کارت پاک» هم عاجزند.
    *
    از دشمنان برند شکایت به دوستان؛
    چون دوست دشمن است، شکایت کجا بریم؟

  • ۲۸ آذر ۹۷

    برخی دوستان از یادداشت دیروز من درباره گونه‌ی تازه به دوران رسیده‌ی «سیم‌کش وقیح» تعجب و تحیر کردند.

    باید بگویم تا این نمودار «نمایی از مالکیت در صنعت مخابرات ایران» را خوب ندیده‌اید و عناصر فعال در آن را از نزدیک درک نکرده‌اید به شما حق می‌دهم تعجب کنید.
    البته بعدش تقاضا دارم به این بنده‌ی کم‌ترین هم حق بدهید!

  • ۲۷ آذر ۹۷

    در تبارشناسی سیم‌کش‌ها بعد از مشاهده‌ی انواع کم‌خطر «سیم‌کش احمق» و نمونه‌های خطرناک «سیم‌کش خبیث»، چشممان به جمال گونه‌ی حیرت‌انگیز «سیم‌کش وقیح» هم روشن شد الحمدلله.
    برادران به سرعت در حال پایین آمدن از نردبان «تکامل انواع» مرحوم مغفور چارلز داروین هستند.
    خدا به کودکان ما رحم فرماید؛ آمین!

x
x
دسته‌بندی نوشته‌ها
فعالیت به عنوان مدرس سواد رسانه‌ای در دوره‌های آموزشی، همایش‌ها و کلاس‌های مختلف، در کنار تمام مزایایی که دارد، متأسفانه معمولاً باعث می‌شود که امکان طراحی و برنامه‌ریزی آموزشی از شما سلب شود. شما به عنوان مدرس یا سخنران صرفاً در چارچوب زمان، مکان و امکاناتی که میزبان در اختیار دارد، مجبور به محدود کردن مباحث و سرفصل‌ها هستید. خیلی اوقات حتی موضوع و ریز مباحث هم توسط میزبان طراحی می‌شود و جایگاه مدرس به جایگاه یک مجری تنزل می‌یابد.
مدت‌ها بود که منتظر فرصتی بودم تا با فراغ بال یک دوره‌ی کامل و جامع آموزشی سواد رسانه‌ای مطابق سلیقه و نظر خودم طراحی کنم. پاییز ۹۶ بنا به درخواست یکی از مؤسسات آموزش الکترونیکی برای برگزاری یک دوره‌ی کامل مهارت‌ها و سواد رسانه‌ای برای مربیان پرورشی آموزش و پرورش، طرح زیر را ارائه کردم. این طرح مبتنی بر الگوی «هرم آموزش سواد رسانه‌ای» در پنج سرفصل درسی ۱۶ ساعته طراحی شده است که در مجموع شامل ۳۲ عنوان جلسه در ۸۰ ساعت آموزشی می‌باشد.
هر چند که در مبانی هرم مذکور آورده‌ایم که لایه‌ی اول و پنجم (سواد دیجیتال و تولید رسانه‌ای) جزء سواد رسانه‌ای نیست، اما با توجه به نیاز مخاطب که قرار است به عنوان مربی پرورشی با دانش‌آموزان در فضاهای آزاد مدرسه‌ای تعامل داشته باشد، ضروری بود که در حد امکان آشنایی لازم با این دو لایه نیز در طرح پیشنهادی لحاظ شود. همچنین با این که زمان کل دوره نسبتاً مفصل است، اما بخاطر تعدد موضوعات، برای پوشش دادن مباحث عمدتاً ناچار به در پیش گرفتن شیوه‌ی سخنرانی چند رسانه‌ای در اجرای جلسات آموزشی هستیم.
با این توضیح اولین سرفصل این دوره یعنی «سواد دیجیتال» شامل مباحث زیر است:
در سرفصل دوم «آداب مصرف رسانه‌ها» به عنوان پایه‌ای‌ترین مهارت و مهم‌ترین آموزه‌ی سواد رسانه‌ای قرار دارد. به دلیل اهمیت این سرفصل، زمانبندی جلسات برای اجرای آموزش به شیوه‌های همیارانه و فعال در نظر گرفته شده‌است:
سرفصل سوم به «منطق و تفکر انتقادی» اختصاص یافته است:
چهارمین سرفصل این دوره‌ی آموزشی «جریان‌شناسی رسانه‌ها» است که شامل مباحث عمیق‌تری درباره‌ی سبک زندگی و غرب‌شناسی با رویکرد رسانه‌ای می‌باشد:
آخرین سرفصل این دوره آموزشی «تولید رسانه‌ای» است که با هدف آشنایی مقدماتی مربیان با هنر و فنون تولید رسانه‌ای برنامه‌ریزی شده است و طبیعتاُ منجر به مهارت‌آموزی حرفه‌ای نمی‌شود. اما زمینه‌ی لازم برای شناخت، انتخاب و پیگیری این مهارت‌ها در آینده را فراهم می‌کند:
هر چند که این طرح آموزشی فعلاً در حد طرح باقی مانده و مجری محترم با گذشت بیش از شش ماه اقدامی برای عملیاتی کردن آن نکرده‌است، اما به نظرم منظومه‌ی محتوایی مورد نیاز این طرح هنوز جای کار دارد و نقد و نظر دوستان و مربیان بزرگوار سواد رسانه‌ای در تکمیل و تصحیح این طرح راهگشا خواهد بود.
همچنین مقایسه‌ی سیر محتوایی و سرفصل‌های آموزشی این طرح -که مبتنی بر نیازهای فوری دانش‌آموزان و مربیان تدوین شده- با فهرست کتاب درسی «تفکر و سواد رسانه‌ای» از خلاءهای شگفت‌انگیز این برنامه‌ی آموزشی ملی پرده بر می‌دارد.

پ.ن:
+ در شکل‌دهی به این طرح، از ایده‌های برادران بزرگوارم آقایان جوشقان‌نژاد و حق‌پناه استفاده کرده‌ام؛ و سپاسگزارشان هستم.

گفتگوها (۲)

سلام علیکم
استاد چطور میتونیم به محتوای این مباحث دسترسی پیدا کنیم؟
آیا متن مکتوبی از این مباحث هست؟
علاقمندم برای تدریس درس سواد پایه دهم برای سال آینده این مباحث استفاده کنم
پاسخ:
سلام
اتفاقاً من هم علاقه دارم سال آینده بجای کتاب درسی این سرفصل‌ها را تدریس کنم. اما فعلاً برای همه‌ی اجزای آن، محتوای آماده‌ی تدریس ندارم.
البته اگر لابلای گزارش جلسه های ازسرنوشت بگردید حتماً بسیاری از سرفصل‌ها را خواهید یافت.
ما باید به کمک هم این محتوا را تکمیل کنیم.

شما چه سهمی بر می دارید؟
سلام خدمت دوست و استاد گرامی
به نظر بنده چند بحث دیگر هم شاید جایش در این سر فصل ها باشد. هر چند شاید زیر مجموعه انچه ذکر کردید باشد. اما حقیر نداند.
یکی بحث مدیریت تمایلات. مدیریت نگاه. نقش رسانه در تغییر افکار رفتار و دستگاه محاسباتی.قرآن و مبانی سواد رسانه ای.
فعالیت تحقیقی و نمونه های عینی پیرامون نقش رسانه در تغییر ملت ها.
و در بحث تولید رسانه ای .مخاطب شناسی، و شیوه های انتقال پیام متنی و غیر متنی جذاب. البته این مدل اخر بیشتر تجربی هست.

پاسخ:
سلام
از دقت نظر و لطف شما ممنونم. صرفاً برای باز شدن سر بحث عرض کنم که برخی عنوان های شما در ذیل سرفصل‌های مذکور قابل طرح است:
مدیریت تمایلات >>> آداب مصرف رسانه ها
مدیریت نگاه >>> آداب مصرف + خانواده و رسانه
نقش رسانه در تغییر افکار و دستگاه محاسباتی >>> فنون اقناع در تبلیغات + خبر
البته عناوینی مثل «قرآن و مبانی سواد رسانه ای» معلوم نیست که قرار است چه نیازی از مخاطب برطرف کند و احتمالا به کار پژوهشگران و مدرسان این حوزه می آید. در مجموع سعی کردیم از پرداختن مستقیم به موضوع سواد رسانه‌ای بپرهیزیم و اهداف سواد رسانه ای را در این سرفصل ها محقق کنیم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی