از سر نوشت :: حسین غفاری

روایت‌های بی‌گاهِ یک پیام‌برِ پاره‌وقتِ دوره‌گرد

فهرست
x
x
خرده ادراکات
  • ۲۲ فروردين ۹۸

    با برنامه‌ی نود چه می‌شد کرد؟
    بدون ورود به دعواهای سیاسی و دوقطبی شکل گرفته میان شخصیت «مدیر فعلی شبکه سه» و «خالق برنامه نود» آیا نمی‌توان وضعیت بوجود آمده را تحلیل کرد؟
    یک رسانه‌ی غیرشفاف و غیرحرفه‌ای -که از آن با نام مستعار خرس قطبی نام می‌بریم- در طول بیست سال گذشته، یکی از پرطرفدارترین برنامه‌های خود را با ساختاری اشتباه ایجاد کرده، رشد داده و حفظ کرده است. با گذاشتن همه‌ی تخم مرغ‌ها در یک سبد، خرس قطبی عملاً امکان هر گونه اصلاح در این برنامه را از خودش سلب کرده. نه به تهیه‌کننده می‌تواند بگوید مجری را عوض کن؛ نه به اتاق فکر می‌تواند بگوید وارد فلان موضوع نشو؛ و نه مجری را می‌تواند تنبیه کند که چرا وارد فلان موضوع شدی. (ماجرای سال ۹۳ برنامه سمت خدا را به یاد بیاورید که چطور بخاطر ساختار سالم، به سرعت ختم به خیر شد.)
    خرس قطبی در یک مضحکه‌ی واقعی تمامی اختیارات مدیریتی خود را در ازای جذب تماشاگر بیشتر به یک نفر آدم خاص داده و بیست سال، مدیر پشت مدیر و مسئول پشت مسئول، آمده و رفته و این افتضاح مدیریتی را بزک کرده و با فرار به جلو پزش را هم داده. آن آدم خاص هم همه‌ی حیثیت مدیران دو لتی و سه لتی را گروگان گرفته و روی سبیل شاه نقاره می‌زند.
    با برنامه‌ی نود چه باید می‌کردند؟
    باید درباره‌ی این ساختار معیوب شفاف‌سازی عمومی می‌شد؛ که نشد.
    باید تمامی سلسله مدیران سابق که چنین افتضاحی را کاشته و داشته‌اند توبیخ و محاکمه می‌شدند؛ که نشد.
    باید قلع و قمع چنین شجره‌ی خبیثه‌‌ای در زمانی مناسب و در پوشش هیاهوهای رسانه‌ای دیگر انجام می‌شد؛ که نشد.
    فلذا اکنون چه داریم؟
    مدیر بدنامی که -به سان نوجوانی سیزده ساله- نارنجک به خودش بسته و حیثیت خودش را پودر کرده.
    افکار عمومی که یک قدم دیگر از خرس قطبی دورتر شده‌اند.
    آقای خاصی که آماده‌ی حضور در تمامی معرکه‌های آتی سیاسی -از انتخابات مجلس تا ریاست جمهوری- است.

  • ۲۸ بهمن ۹۷
    عصر جدید
    من اتفاقاً از برنامه خوشم آمد: اتحادیه کشوری دلقک‌های ابتر، برای رونق امور صنف خود، برنامه کشف استعداد راه انداخته. خودش هم صریحاً می‌گوید «استعداد» یعنی فقط: «هنر، سرگرمی، ورزش» (آرت، اینترتیمنت، اسپورت)

    اسم برنامه را هم با احترام به روح شادروان چارلی چاپلین گذاشته «عصر جدید» که همان اول تکلیفمان با آن روشن باشد: قرار است تلاش روزافزون بشر در عصر مدرن برای رسیدن به خوش‌بختی را ببینیم: humanity crusading in the pursuit of happiness . خیلی هم عالی و پرتقالی.
    *
    از آن جا که «اتحادیه کشوری دلقک‌ها» یک بخش خصوصی است -و اقتصاد بازار بر آن حکم‌فرما است و بازار با کسی تعارف ندارد- اتفاقاً به نظرم در این مورد خاص همه روی صندلی‌های خودشان نشسته‌اند. می‌دانیم که سامانه‌های اقتصادی برای تثبیت خودشان در نظام ایدئولوژیک هم «چهره» می‌خواهد، هم «متخصص» و هم «محلل» ...
    *
    و البته نواده بوسعید ابوالخیر در مقامات التوحید بعد از ذکر حکایتی دردآور* نوشته است:

    «هرکه آن جا نشیند که خواهد و مرادش بود، چنانش کشند که نخواهد و مرادش نبود»


    *

    شیخ ما [ابوالسعید ابوالخیر] گفت که:
    وقتی زنبوری به موری رسید. او را دید که دانه‌ای گندم می‌برد به خانه و آن دانه زیر و زبر می‌شد و آن مور با آن زیر و زبر می‌آمد و به جهد و حیله‌ی بسیار آن را می‌کشید و مردمان پای بر او می‌نهادند و او را خسته و افگار می‌کردند.
    آن زنبور آن مور را گفت که این چه سختی و مشقت است که تو از برای دانه‌ای بر خود نهاده‌ای و از برای یک دانه‌ی محقر چنین مذلت می‌کشی؟ بیا تا بینی که من چگونه آسان می‌خورم و از چندین نعمت‌های با لذت بی این همه مشقت نصیب می‌گیرم و از آن چه نیکوتر و بهتر است و شایسته، به مراد خویش به کار می‌برم.
    پس مور را با خویشتن به دکان قصابی برد. جایی که گوشت نیکو و فربه‌تر بود بنشست و از جایی که نازک‌تر بود سیر بخورد و پاره ای فراهم آورد تا ببرد. قصاب فراز آمد و کاردی بر وی زد و آن زنبور را به دو نیمه کرد و بینداخت.
    آن زنبور بر زمین افتاد و آن مور فراز آمد و پایش بگرفت و می‌کشید و می‌گفت: «هرکه آن جا نشیند که خواهد و مرادش بود، چنانش کشند که نخواهد و مرادش نبود»

  • ۳ بهمن ۹۷

    #پویش_آرزوها
    امیدوارم در راستای تحقق اصل ۳۰ قانون اساسی، پشتیبانی آموزشی و هدایت تحصیلی «همه» دانش‌آموزان در فضای مجازی «رایگان» باشد.


    چهارسوق یازدهم در راه است.
    اگر برای ۵ سال آینده نظام آموزشی ایران آرزوهایی دارید به #پویش_آرزوها بپیوندید: ChaharSoogh.ir
    آرزوهای تک‌تک ما آینده را خواهند ساخت؛ ان‌شاءالله.

  • ۲۶ دی ۹۷

    وقتی از «سیم‌کش احمق» حرف می‌زنیم، از چه حرف می‌زنیم؟

    بسترسازانِ دولتی زیرساخت، توسعه‌دهندگان خصولتی پلتفرم را به خط کرده‌اند که با اسم رمز «محتوا» از «بازار» چند میلیونی کودک و نوجوان «پول» دربیاورند. این وسط هم مشارکت «بخش خصوصی» نقش «شکل کار» را بازی می‌کند.
    چه محتوایی تولید کنیم؟ محتوایی که بتواند در پلتفرم‌مان بنشیند و از زیرساخت بشود پولش را گرفت!
    الحمدلله این هم شد «استراتژی توسعه کسب و کار»

    کودک یعنی چه؟ نوجوانی چیست؟ تربیت کو؟ کدام نیاز؟ با چه استانداردی؟ ...


    «سیم‌کش احمق» کودک و نوجوان را «بازار» می‌بیند.
    «سیم‌کش احمق» نباشیم.

  • ۱۶ دی ۹۷

    علت لبخندهای الکی «معلم» و «مهندس» چیست؟

    مهندس می‌داند که معلم «بی‌چاره» است: نه کسب و کار پر رونقی دارد نه اهل و عیال خرسندی. در رتق و فتق امور محوله مانده و از تأمین رفاه و دلخوشی خانواده درمانده: پز عالی و جیب خالی.
    معلم هم می‌داند که مهندس «پیاده» است: نه تربیت را میشناسد و نه از محتوا چیزی می‌داند. سیم‌کش است و بساز و بنداز. پول یامفت زیرساخت در جیب راستش و ربح شبهه‌ناک خدمات ارزش افزوده در جیب چپش قلنبه شده. جوان است و سرش پر از باد سیاست است.

    چه اتحادی خطرناک‌تر از این؟ تفاهم‌نامه‌ی رند و مفلس!
    «مفلس» می‌داند که بازیچه‌ی شهوت سیاسی «رند» شده و دست گدایی‌ش، آبروی حرفه‌ای‌ش را برده؛ و «رند» می‌داند که «مفلس» به جیبش طمع دارد و عاشق چشم و ابرویش نیست و او را آدم حساب نمی‌کند.

    زمانه‌ی تلخی شده. در پس این صورتک‌های خندان، چه کینه‌ها مخفی شده.

x
x
دسته‌بندی نوشته‌ها

فراز و فرودهای تجربه‌ی تاریخی حکومت شیعی «آل بویه»

پژوهشگر: محمدحسن دومیرانی (دوره ۲۵)

آغاز پژوهش: مرداد ۹۵

گفتگوها (۱۳)

  • حسین غفاری
  • سلام
    از هر کتاب فقط فصل یا بخش مربوط به آل بویه رو مطالعه کن. ترتیب خوندنشون رو هم رعایت کن:

    * چهارده قرن تلاش شیعه برای ماندن و توسعه، روح الله حسینیان

    * تاریخ تشیع در ایران از آغاز تا طلوع دولت صفوی، رسول جعفریان
  • محمد حسن دومیرانی
  • سلام 

    من کتاب های گفته شده را پیدا کردم ولی نمیدانم که چه موردی را باید 

    بخوانم اگر میشود من را راهنمایی بفرمایید 

    باتشکر
    پاسخ:
    سلام
    قبلا عرض کردم. از هر کتاب بخش مربوط به آل بویه را مطالعه کن. 
    نمی توانی بخش آل بویه در هر کتاب را پیدا کنی؟ ببخشید که گوگل روی کاغذ کار نمی کند. فکر کنم مجبوری از فهرست کتاب استفاده کنی یا نهایتا یک دور کتاب ها را ورق بزنی. در گذشته ها معمولا به این روش عمل می کردند.
    *
    لطفا نظرات خودت در این صفحه را به شکل خصوصی ثبت نکن. چون امکان انتشار و پاسخ دادن ندارد. این یکی را خودم دستی درست کردم.
  • محمد حسن دومیرانی
  • چشم
  • محمد حسن دومیرانی
  • سلام لطفا نظر خودتون رو نسبت به عکس های پژوهش من اعلام بفرمایید ضمنا بنده کتاب چهارده قرن را شروع به خواندن کرده ام
    پاسخ:
    سلام
    تصاویر را دیدم. اجمالا خوی است. هر چند که به نظرم در سوالات اصلی پژوهش باید از حجم شناسایی شناسنامه ای پادشاهان و ... کم کنی و به تحلیل رفتارها و اثرات آن بر فرهنگ شیعی تمرکز کنی.
  • محمد حسن دومیرانی
  • سلام 
    چشم 
  • محمد حسن دومیرانی
  • سلام 
    به نظرتون منابعی که معرفی کردید کم نیست چون من از کتاب اول فقط توانستم 5-6 صفحه مفید پیدا کنم 
    پاسخ:
    شما با این منابع شروع کن. حتما منابع دیگری در ادامه معرفی خواهم کرد.
    ضمنا در کتاب تاریخ تشیع در ایران مفصل تر از کتاب اول به موضوع آل بویه پرداخته شده است.
  • محمد حسن دومیرانی
  • سلام 
    به نظر من این کتاب های معرفی شده توسط شما مطالب زیادی نداره مثلا برای کتاب اول (چهارده قرن)مطالب مفیدش فقط 10 صفحه است اگر میشه شما بازهم کتاب به من معرفی کنید و ویا خودم به شما معرفی کنم 
    باتشکر
    پاسخ:
    سلام
    همان طور که قبلا هم گفتم کتاب رسول جعفریان مفصل تر است. اما اگر کتاب خوب دیگری هم پیدا کردی به من معرفی کن تا بررسی کنم.
  • محمد حسن دومیرانی
  • سلام لطفا نطرتون ونمره ایکه به فیش های من میدهید را بفرمایید
  • محمد حسن دومیرانی
  • سلام 
    من هر چه تلاش کردم نتوانستم منابع معتبر اینترنتی را پیدا کنم اگر میشود راهنمایی بفرمایید 
    پاسخ:
    سلام
    این مطلب را ببین:
    http://azsarnevesht.ir/post/248
  • محمد حسن دومیرانی
  • سلام 
    بنده آن منابعی را که در سایتتان بود را پیدا نکردم اگر میشود راهنمایی لازم را بفرمایید
    پاسخ:
    سلام
    این مطلب را ببین:
    http://azsarnevesht.ir/post/248
  • محمد حسن دومیرانی
  • سلام
    کتاب تاریخ ابن اثیر منبع خوبی برای پژوهش من است ؟
    پاسخ:
    سلام
    این کتاب از منابع دست اول است و علی رغم ارزش های زیادی که دارد، استفاده از آن برای شما مشکل است.
    پیشنهاد میکنم به سراغ منابع متاخر در این موضوع بروید.
  • محد حسن دو میرانی
  • سلام 
    در کتاب دوباره به آسمان نگاه کن حدود سه صفحه درباره آل بویه اشاره کرده است آیا میتوان از آن استفاده کرد؟
    پاسخ:
    سلام
    بله حتما
  • محد حسن دو میرانی
  • سلام
    آیا میتوان درباره واژه تشیع مختصر مطالبی ارائه کرد؟
    پاسخ:
    سلام
    حتما در مقدمه ی کار یا فصل اول باید تعاریف مهمی مثل همین تعریف تشیع را بیاوری. لذا می توانی از روی منابع معتبر در این موضوع یادداشت برداری کنی.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی