از سر نوشت :: حسین غفاری

روایت‌های بی‌گاهِ یک پیام‌برِ پاره‌وقتِ دوره‌گرد

فهرست
x
x
خرده ادراکات
  • ۱۳ مهر ۰۱

    ▪️سالروز شهادت حضرت ابی‌محمد، حسن بن علی بن محمد، ابن‌الرضا (علیه و علی آبائه السلام) بر شما تسلیت باد.

    ♨️در سال‌های اخیر تلاش‌های پراکنده‌ای برای بصری کردن وقایع تاریخی مقدس، با هدف ملموس ساختن موضوعات کهن برای نسل جوان و نوجوان رخ داده است. این تلاش‌ها که در شکل سنتی به ترسیم شمایل معصومان یا پرده‌نگاری‌های عاشورایی محدود می‌شد، با خلاقیت هنرمندان معاصر برای عبور از احتیاطات شرعی، به قله‌هایی همچون آثار حسن روح‌الامین ختم شده که کیفیت آثار، حس و حال اجرا و زاویه دید و روایت خاص او از وقایع، در این سال‌ها بسیار بازتاب یافته است.

    ⚠️مثل هر کار تازه‌ای، در کنار فرصت‌های این تصویرسازی‌ها، باید مراقب آسیب‌های احتمالی آن هم باشیم. مثلاً جانشین‌سازی یک تصور واحد از صحنه‌ای تاریخی به‌جای توسعه درک‌های متعدد از آن واقعه نزد مخاطبان با سطوح معرفتی مختلف؛ یا بسنده کردن به زاویه و عمق دید هنرمند در شناخت آن صحنه یا واقعه تاریخی. همچنین اگر در این میان خطایی هم در تصور یا تصویر هنرمند رخ بدهد، بعداً به سختی می‌توان آن را از ذهن مخاطب پاک کرد.

    🎨برای نمونه نگاهی به آخرین نقاشی دیجیتال 🖌️هنرمند وارسته و نازک‌خیال حسن روح‌الامین بیندازیم که به مناسبت هشتم ربیع‌الاول، صحنه‌ی نماز حضرت حجت ابن الحسن (عج) بر پیکر پدرشان امام حسن عسکری (ع) را در این روز ترسیم کرده است. طبق نقل تاریخی امام مهدی (عج) که در این هنگام کودکی پنج ساله بودند، عموی خود، جعفر بن علی (که بعدها به جعفر کذاب معروف شد) از اقامه نماز بر پیکر پدر کنار زدند و خود برای ایشان نماز اقامه کردند.

    🔍با دقت به این نقاشی نگاه کنید. جعفر بن علی در این نقاشی چند ساله به تصویر کشیده شده است؟
    ❓۵۰؟ ۶۰؟ ۷۰؟!
    💡این در حالی است که می‌دانیم امام حسن عسکری (ع) در سال ۲۶۰ ق. در ۲۸ سالگی به شهادت رسیده‌اند و جعفر اختلاف سنی جدی با ایشان نداشته و به احتمال قریب به یقین کوچکتر از امام بوده است.

    🤔در اینجا یک بی‌دقتی کوچک هنرمند نقاش، تصور مخاطب را از واقعیت تاریخی دگرگون می‌کند و فهم او را در این نقطه متوقف نگه می‌دارد. اینکه جعفر کذاب یک جوان بیست و چند ساله‌ی خام خیال و در سودای غصب زعامت شیعیان باشد فرق دارد با آن‌که او را پیرمردی مسن بدانیم که بر سنت عربی به عزای برادر ایستاده و در ظاهر میراث‌دار او بوده است.

    🚦فرایند «تصویری شدن» تاریخ مقدس، اگر از اساس قابل تردید نباشد، این قدر هست که باید با الزامات معرفتی فراوانی همراه شود تا رهزن نباشد.

    وَ لِلّٰهِ الْحَمْد

  • ۷ مرداد ۰۰

    نامه اعتراضی جمعی از شترداران و بازرگانان بغداد به جناب موسی بن جعفر، بزرگ طایفه علویان

    ای پسر پیغمبر خدا؛
    در میان بزرگان شهر بعد از انتشار شایعاتی درباره فرموده‌ی شما به جناب «صفوان بن مهران» آشوب و تشویشی در گرفته است.
    چنین روایت کرده‌اند که حضرتتان از مراوده اقتصادی جناب صفوان با خلیفه بزرگ و کدخدای مشرق زمین، جناب هارون الرشید ناخرسندید.
    آیا بغیر این است که زنده نگه داشتن دین جد شما به آباد بودن مملکت اسلامی و پایداری مناسک و شعائر الهی میسر است؟
    آیا در این دوران طلایی حکومت بنی‌عباس که از چین و هند تا دروازه‌های بیزانس تحت سلطه‌ی خلافت اسلامی قرار دارد، حرکت یکتا امپراطور مقتدر مسلمانان به قصد انجام اعمال حج، چیزی بجز مجد و عظمت اسلام را نوید می‌دهد؟
    آیا به این فکر کرده‌اید که اگر عملی خداپسندانه مثل «کمک به یک مسلمان برای انجام حج» را تعبیر به «مشارکت در بقای ظالم» بفرمایید، آن وقت تکلیف این همه تاجر و بازرگان و کاسب خرده‌پا که هر روز امیدوار به مراوده تجاری با دستگاه ثروتمند و باشکوه خلافت هستند چه می‌شود؟ آیا شما جواب زن و بچه‌های مظلوم آن‌ها را می‌دهید اگر با امتناع از داد و ستد با دربار شب‌ها سر گرسنه بر بالین بگذارند؟
    شما که پسر پیغمبر و محترم در میان مردمان هستید آیا نترسیدید که اگر جناب صفوان، که از شترداران خوش‌نام و مشهور هستند، از همکاری با خلیفه امتناع کنند چه بر سرشان می‌آید؟
    از حضرتتان انتظار زمان‌شناسی بیشتری داشتیم تا در این ایام که سپاهیان اسلام در مرزهای روم با کفار در حال مبارزه هستند، چنین تزلزلی در پشت جبهه‌ها ایجاد نفرمایید.
    در هر صورت صنف شترداران و بازرگانان بغداد که جمع کثیری از مردم و کسبه محترم را نمایندگی می‌کند از عمل به این توصیه جنابعالی معذور است و امیدواریم که بدبینی به خلیفه بزرگ را کنار بگذارید و اتحاد مسلمانان را خدشه دار نفرمایید.

    والسلام
    مردادماه۱۴۰۰

    پ.ن:
    داستان مشهور «صفوان جمال»

  • ۱۱ فروردين ۰۰

    متأسفانه در جدل غیرخردمندانه و کاملاً سیاسی این روزها، وظیفه مستقیم دولت در آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای نادیده انگاشته می‌شود.
    هر چند که این نکته قابل تأیید است که آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای حتما باید هسته خانواده را هدف قرار بدهد؛ اما برای اعمال صحیح تربیت رسانه‌ای، خانواده به سه چیز نیاز دارد: آموزش، ابزار و پشتیبانی؛ که هر سه هم موکول به اراده‌ی جدی دولت است.

    دولت جمهوری اسلامی چه وظایفی در تربیت رسانه‌ای دارد؟

    الف) آموزش: شامل طیف گسترده‌ای از آموزش‌ها از سطح دانش تا بینش و گرایش و کنش
    ب) ابزار: مثل اینترنت سما، درگاه‌های ویژه کودک و نوجوان، سامانه‌های هدایت مصرف رسانه و ...
    ج) پشتیبانی: مقررات‌گذاری به نفع تربیت (مثل همان ماجرای اینترنت شبانه و ...)

    البته با فرض زندگی در دوران طاغوت،‌ و بدون محقق شدن هیچ یک از موارد سه گانه بالا، هرگز مسئولیت تربیت از گرده خانواده رفع نمی‌شود. فقط ما به ازای ناتوانی خانواده‌ها در تربیت فرزندان، بر شدت درجه آتش جهنم بر طاغوت و طاغوتیان افزوده خواهد شد!

  • ۲۸ مهر ۹۹

    از «مومو» خوشم آمد.
    حربه‌ی مفید و مؤثری برای ترساندن بچه‌ها و خانواده‌ها از واتساپ! مثل همان «لولو» که مادربزرگ‌ها ما را از آن می‌ترساندند که سراغ خوراکی‌های ته انباری نرویم!

    مقابله با آن هم ساده است. اگر خانواده‌ها آموزه‌های تربیتی را در سطح قصه شنگول و منگول در خانه پیاده کنند، «مومو» راه به جایی نمی‌برد:
    در را به روی غریبه باز نکنید؛
    شماره غریبه را مسدود کنید؛
    پیام غریبه را جواب ندهید.

    سخت است؟

x
x
دسته‌بندی نوشته‌ها
«ما چاق شده‌ایم.» و این جمله، اول و آخر آن چیزی است که با تو خواهم گفت: «ما چاق شده‌ایم.»
این سخن را منبعث از سلسله حوادث و رویدادهایی بدان که در ده سال اخیر شاهد بوده‌ام و امروز و به دلیل شرایط خاص اجتماعی سرزمینمان به صورت این تک جمله در من حلول کرده‌است: «ما چاق شده‌ایم.»

کارتر، روابط اقتصادی ایران و آمریکا را قطع کرد. چه این که می‌دانست رژیم منحوس پهلوی تا اعماق جان وابسته‌ی آمریکاست و می‌پنداشت ایران، تماماً چون پهلوی است. به پندار او، با این کار، هستی اقتصادی ایران ساقط می‌شد. اما می‌دانی و می‌دانیم که چنین نشد.
حمله‌ی نظامی عراق به ایران، قرار بود شوک دوم را بر پیکر اقتصاد نحیف ما وارد کند. هر چند که از این شوک فرسایشی (!) هشت ساله، لطمات و صدمات جبران ناپذیری به سرمایه‌ها و دارایی‌های مملکت وارد شد، اما این درخت تنومند از پای نیافتاد.

فکر نکن که علت این ناکامیِ آمریکا، قوت ما بود؛ نه، بلکه استراتژی غلط خود آمریکا مسبب اصلی شکست‌شان بود. کاخ سفید خیال می‌کرد که هر چه زندگی را بر مردم ایران سخت‌تر کند، مردم با شتاب بیش‌تری از انقلاب روی‌گردان خواهند شد. آمریکا نمی‌دانست که مردم ایران ملت شریفی هستند؛ خیلی شریف‌تر از مردمان فرنگ: ملتی که ادبشان قناعت را فضیلت می‌داند. مردم ما از نعمت و مکنتی که خاندان پهلوی و اعوانش به برکت نفت مفت ما در آن غرقه بودند بهره‌ای نداشتند و همین بی‌بهرگی، آنان را فقیر و تهی‌دست و ضعیف، اما قانع، بار آورده بود.
سعدی علیه الرحمه باب سیم گلستانش را در فضیلت قناعت نوشته و پیش از آن نیز باب ششم بوستان را در قناعت نام نهاده‌است. او می ‌فرماید: توانگری به قناعت به از توانگری به بضاعت و مردمان ما که پرورده‌ی ادب سعدی بودند این جمله را با عمق جان باور داشتند.

از اواخر سنه‌ی 1356 تا اواخر سال 1366 که گرفتاری‌ها و مشکلات معیشتی و اقتصادی و زندگی مردم این کشور در اوج خود بود، هرگز کسی نشنید که کارتن‌خوابی تحصن کند و یا زنان و دختران فراری و هرزه به معضل شهر تبدیل شده باشند. نه این بود که معتاد و هرزه و آواره وجود نداشت، که چاره‌ای نبود و شکایتی نداشتند. همه می‌دانستند که «چیزی» نیست و طَبعِ قانعِ مشرق زمینی ما چه خوب با اسلام درآمیخته بود.

بعد از پایان جنگ، آمریکا استراتژی خود را در قبال ما عوض کرد.
«راسو» موجود باریک و نحیفی است که شبانه به مزارع وارد می‌شود و مرغ و خروس روستاییان را به یغما می‌برد. دهقانان برای راسو تله‌ی مخصوصی کار می‌گذارند. سوراخی باریک در دیواره‌ی مرغ‌دانی که راسو به سختی از آن عبور می‌کند و وارد می‌شود. حیوان مهاجم به ذهنش خطور نمی‌کند که این سوراخ باریک را دهقان به عمد باز گذاشته باشد. بلکه تصورش این است که با فرصت‌طلبی از غفلت دهقان در استتار مرغ‌دانی استفاده می‌کند. از‌ آن‌جا که امکان بیرون بردن مرغ از آن شکاف باریک برای راسو وجود ندارد، در همان محل مرغ را نفله کرده و می‌خورد. خوردن همان و چاق شدن همان. حالا راسو گیر افتاده است. نه راه پیش دارد و نه راه پس.
حتماً می‌دانی که پوست راسو، وقتی که سالم کنده شود، خیلی می‌ارزد. خیلی بیش‌تر از قیمت یک مرغ.
بعد از پایان جنگ، آمریکا استراتژی خود را در قبال ما عوض کرد. هر چند که مدام ما را فریفت که تحریم اقتصادی می‌کنیم و قانون گذراند که شرکت‌های طرف قرارداد را ال می‌کنیم و بل می‌کنیم، اما آهسته آهسته ما را چاق کرد. قیمت نفت در این ده سال مدام بیش‌تر و بیش‌تر شده‌است و فکر نکنید که آمریکا اگر می‌خواست نمی‌توانست با پایین آوردن و پایین نگه‌داشتن قیمت نفت ما را بیچاره کند. آمریکا نخواست چنین کند. چون دانست که این ملت شریف را هر چه در تنگنا قرار دهد، کم‌تر شکوه می‌کنند. ایرانی هم‌چون میخی است که هر چه بر سرش بکوبی، پای در زمین سفت‌تر می‌کند. آمریکا ما را چاق کرد و امروز در کمال تأسف به اطلاع می‌رسانم که: «ما چاق شده‌ایم.»
*
رفاه، آرامش، تجمل، مصرف، آسودگی، آگهی، تبلیغات بازرگانی، پیشرفت، اطمینان از زندگی، ‌ خاطر آسوده، بیمه، امکانات، گسترش، توسعه، نوسازی، لذت را تجربه کنید...
کلماتی که در این شانزده‌سال بسیار شنیده‌ایم. ما ندانسته در تله‌ی راسو افتاده‌ایم. هیچ گسترش و توسعه و پیشرفتی تا آن زمان که محوریت الهی نداشته باشد مفید نخواهد بود و اثبات این مدعا را با نگاهی به اطراف به خوبی در می‌یابی.
امروز کار به جایی می‌رسد که شهر رفاه‌زده‌ی ما، در پسِ همه‌ی سیاه‌نمایی‌هایی که مردم فقیرند و ندارند و ...، آن چنان چاق شده است که قطع 5 روزه‌ی خطوط تلفن همراه همه‌مان را فلج می‌کند. قطع تلفن ثابت، که منجر به قطع اینترنت می‌شود، را نگفتم. فقط تلفن همراه. شهر و کشور در وضعیت جنگی آب و برق منظمی ندارد. چه برسد به... . می‌بینی؟ عقلای قوم خیال کرده‌اند هنری دارد ریختن پول بی‌صاحب نفت در بازار شهر. شاید ملوک ما فرق کشورداری و پرواربندی گاو را به درستی نمی‌دانند. خیال کرده‌اند مردم هر چه بیش‌تر بخورند و تنوع و تکثر و تهاجم خوردنی و پوشیدنی و خریدنی بیش‌تر بشود، نظام را بیمه ‌کرده‌اند. نمی‌دانند که انقلاب اسلامی قرار بود نظام عالم را به هم بریزد. نه این که خودش با زور و منت بشود یکی از ده‌ها کشور در حال توسعه‌ی غربزده‌ی بی‌هویت. خیال کرده‌اند همین که سازمان تبلیغات اسلامی داشته باشیم حراست از مذهب و اعتقادات مردم را کفایت می‌کند. این عین سکولاریسم است. توسعه‌ی اقتصادی جای خود محترم و تبلیغات مذهبی جای خود. هر کسی کار خودش!!! پس این چه فرقی کرد با بقیه‌ی دنیا؟
*
ما چاق شده‌ایم و در رخوت و سستیِ این چاقی بعید است اگر –خدای ناکرده- بمبی بترکد یا موشکی فرو افتد، کسی به فکر نظام باشد. هر کس به فکر سفره‌ی خویش خواهد بود. چون ما چاق شده‌ایم. هنر تحریم‌های ظاهری آمریکا این بود که ما را به مال‌اندوزی و خوردن بیش‌تر از خوان این دنیا حریص‌ کرد. حتی یک لحظه هم فکر نکردیم آیا این چیزی که ما را از آن منع می‌کند به نفع ماست یا به ضررمان؟
در سیطره‌ی رسانه‌های رنگ و وارنگ کسی وقت اندیشیدن به این مسائل را ندارد.
آن‌قدر سرمان به بازی‌های کوچکی از همین قبیل گرم است که وقت نمی‌کنیم بپرسیم فرق شاهی که می‌خورد و به فکر رعیت نبود با مَلِکی که به جای عدالت به فکر پروار کردن جماعت است چیست؟
*
دو درویش خراسانی ملازم صحبت یک دیگر سفر کردندی. یکی ضعیف بود که هر به دو شب افطار کردی، و دیگر قوی که روزی سه بار خوردی. اتفاقاً بر در شهری به تهمت جاسوسی گرفتار آمدند. هر دو را به خانه‌ای کردند و در به گِل بر آوردند. بعد از دو هفته معلوم شد که بی‌گناهند. در را گشادند. قوی را دیدند مرده، و ضعیف جان به سلامت برده. مردم در این عجب ماندند. حکیمی گفت: خلاف این عجب بودی. آن یکی بسیارخوار بوده‌است و طاقت بی‌نوایی نیاورد، به سختی هلاک شد؛ وین دگر خویشتن‌دار بوده‌است. لاجرم بر عادت خویش صبر کرد و به سلامت بماند.

چو کم خوردن طبیعت شد کسی را
چو سختی پیشش آید سهل گیرد
و گر تن پرورست اندر فراخی
چو تنگی بیند از سختی بمیرد

والامر الیکم

* این مطلب ۱۹ آذر ۸۴ در لوح دانشجو هم منتشر شد.

لوح دانشجو

گفتگوها (۱۳)

البته این نامه مقدمه و موخره ای هم داشت که دلیلی برای این جا  نوشتنش ندیدم. یاعلیش
  • خاکسار آستان علی(ع)
  • سلام علیکم. تا روزی که «چاق» نشده بودیم انقلاب ما داشت همین کار را می کرد. نظام عالم را بهم ریخته بود. آنسان که آقا مرتضی هم می گفت: «دهه شصت دهه امام خمینی (ره) بود و دهه ها از این پس هر چه بیایند دهه امام خمینی (ره) خواهند بود»...چون می گفت اوضاعی که هم اکنون در عالم جاری است تحت تاثیر انقلاب اسلامی ایران است. اکنون بجای اقتدا به امام و بهم ریختن کلاس فرستاده گورباچف٬ رئیس جمهور مقابل گروه تشریفات در فرودگاه اجنبی رکوع بجا می آورد! // مطلب را یکبار سریع خواندم دیدم حرف دارد برگشتم دوباره با دقت خواندم. طیب الله... بوی سید مرتضی مثل همیشه از اینجا به مشام میرسد. یا علی
  • حامد کاربیست
  • پ .ن یعنی چی؟
  • غلامرضا همدانی
  • سلام . ::: و علیکم بالموعظه ...  ::: بنده به شخصه با توجه به ویژگی هایی که از من می دانی راه های فراوانی برای رژیم گرفتن بلدم . هر چاقی قابل درمان است . و ابتدا از خود شروع خواهیم کرد . یا علیپ
  • من یک هیچ کس می باشم
  • ما مخلصیم...به ما می خندی برایت فکر های خوب خوب داریم...یا علی مددی...
  • محمد مهدی سموات
  • سلام!
    آقا این حاج حسین تان را در یابید!
    یا علی!
    سلام. ما چاق شده‌ایم. اما تقصیر به گردن هیچ دولتمردی نیست. جماعتی که در عین تنعم آلوده تجمل و تلذذ نشوند پیروزند. وگرنه به روزگار قحطی٬ لاغر ماندن که هنر نیست.
  • من یک هیچ کس می باشم
  • اندازه این درکت منو کشته عزیز دل برادر...خیلی مخلصیم...یا علی مددی...
    بسم الله . صالح جان . ما هنر چاق نشدن در روزهای رفاه را بلدیم . اما چرا عمل نمی کنیم ؟ یحتمل به همان دلیل که خیلی از پزشک ها سیگار می کشند. والا چگونه است که همان کاری که لبنانی ها بر اساس فرهنگ ما می کنند خودما نمی توانیم بکنیم ؟ ما ، خود از روزهای رفاه زدگی توخالی ، آمده ایم و از چاقی زیادی برگشته ایم . ما با چشم خود چاقی کلسترول دار و عامل سرطان را دیده ایم . اما امروز ... دوران فتنه است. مواظب کلسترول خون خود باشیم. یا حق . ضمنا همانجا گفتم مفهوم موضوع سرباز را نگرفتم اخوی. خبرم کن.
  • مسابقه وبلاگ نویسی
  • بسمه تعالی
    ثبت نام مسابقه وبلاگ نویسی ره آورد سرزمین نور تا پایان خرداد ماه تمدید شد...در صورت امکان با نوشتن مطلب یا گذاشتن لینک صفحه مسابقه ما را در هر چه بهتر برگزار کردن مسابقه یاری کتید.
  • مرکز فرهنگی شهید آوینی
  • با سلام  و عرض ادب و احترام - در صورت تمایل لینک بدهیم - منتظر حضور سبز شما هستیم
    کمربند لاغری ایران رادیاتور در خدمت شما ... اینه جوابشون
    هوالمحبوب (()) با سلام دوست عزیزم با خواندن و دیدن وبلاگ زیبا و پر مفهوم شما از خودم بدم آمد از اینکه توی این مدت وب لاگ شما رو ندیده و از مطالب آن استفاده نکرده بودم آنقدر زیبا و پر مفهوم است که از خواندن مطالب شما سیر نمی شوم باور بفرمایید بی اغراق می گویم و برای همین با اجازه شما لینک وبلاگتان را در وبلاگ خود قرار دادم و در صورت مخالفتتان امر بفرمایید . متشکرم

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی