از سر نوشت :: حسین غفاری

روایت‌های بی‌گاهِ یک پیام‌برِ پاره‌وقتِ دوره‌گرد

فهرست
x
x
خرده ادراکات
  • ۱۳ مهر ۰۱

    ▪️سالروز شهادت حضرت ابی‌محمد، حسن بن علی بن محمد، ابن‌الرضا (علیه و علی آبائه السلام) بر شما تسلیت باد.

    ♨️در سال‌های اخیر تلاش‌های پراکنده‌ای برای بصری کردن وقایع تاریخی مقدس، با هدف ملموس ساختن موضوعات کهن برای نسل جوان و نوجوان رخ داده است. این تلاش‌ها که در شکل سنتی به ترسیم شمایل معصومان یا پرده‌نگاری‌های عاشورایی محدود می‌شد، با خلاقیت هنرمندان معاصر برای عبور از احتیاطات شرعی، به قله‌هایی همچون آثار حسن روح‌الامین ختم شده که کیفیت آثار، حس و حال اجرا و زاویه دید و روایت خاص او از وقایع، در این سال‌ها بسیار بازتاب یافته است.

    ⚠️مثل هر کار تازه‌ای، در کنار فرصت‌های این تصویرسازی‌ها، باید مراقب آسیب‌های احتمالی آن هم باشیم. مثلاً جانشین‌سازی یک تصور واحد از صحنه‌ای تاریخی به‌جای توسعه درک‌های متعدد از آن واقعه نزد مخاطبان با سطوح معرفتی مختلف؛ یا بسنده کردن به زاویه و عمق دید هنرمند در شناخت آن صحنه یا واقعه تاریخی. همچنین اگر در این میان خطایی هم در تصور یا تصویر هنرمند رخ بدهد، بعداً به سختی می‌توان آن را از ذهن مخاطب پاک کرد.

    🎨برای نمونه نگاهی به آخرین نقاشی دیجیتال 🖌️هنرمند وارسته و نازک‌خیال حسن روح‌الامین بیندازیم که به مناسبت هشتم ربیع‌الاول، صحنه‌ی نماز حضرت حجت ابن الحسن (عج) بر پیکر پدرشان امام حسن عسکری (ع) را در این روز ترسیم کرده است. طبق نقل تاریخی امام مهدی (عج) که در این هنگام کودکی پنج ساله بودند، عموی خود، جعفر بن علی (که بعدها به جعفر کذاب معروف شد) از اقامه نماز بر پیکر پدر کنار زدند و خود برای ایشان نماز اقامه کردند.

    🔍با دقت به این نقاشی نگاه کنید. جعفر بن علی در این نقاشی چند ساله به تصویر کشیده شده است؟
    ❓۵۰؟ ۶۰؟ ۷۰؟!
    💡این در حالی است که می‌دانیم امام حسن عسکری (ع) در سال ۲۶۰ ق. در ۲۸ سالگی به شهادت رسیده‌اند و جعفر اختلاف سنی جدی با ایشان نداشته و به احتمال قریب به یقین کوچکتر از امام بوده است.

    🤔در اینجا یک بی‌دقتی کوچک هنرمند نقاش، تصور مخاطب را از واقعیت تاریخی دگرگون می‌کند و فهم او را در این نقطه متوقف نگه می‌دارد. اینکه جعفر کذاب یک جوان بیست و چند ساله‌ی خام خیال و در سودای غصب زعامت شیعیان باشد فرق دارد با آن‌که او را پیرمردی مسن بدانیم که بر سنت عربی به عزای برادر ایستاده و در ظاهر میراث‌دار او بوده است.

    🚦فرایند «تصویری شدن» تاریخ مقدس، اگر از اساس قابل تردید نباشد، این قدر هست که باید با الزامات معرفتی فراوانی همراه شود تا رهزن نباشد.

    وَ لِلّٰهِ الْحَمْد

  • ۷ مرداد ۰۰

    نامه اعتراضی جمعی از شترداران و بازرگانان بغداد به جناب موسی بن جعفر، بزرگ طایفه علویان

    ای پسر پیغمبر خدا؛
    در میان بزرگان شهر بعد از انتشار شایعاتی درباره فرموده‌ی شما به جناب «صفوان بن مهران» آشوب و تشویشی در گرفته است.
    چنین روایت کرده‌اند که حضرتتان از مراوده اقتصادی جناب صفوان با خلیفه بزرگ و کدخدای مشرق زمین، جناب هارون الرشید ناخرسندید.
    آیا بغیر این است که زنده نگه داشتن دین جد شما به آباد بودن مملکت اسلامی و پایداری مناسک و شعائر الهی میسر است؟
    آیا در این دوران طلایی حکومت بنی‌عباس که از چین و هند تا دروازه‌های بیزانس تحت سلطه‌ی خلافت اسلامی قرار دارد، حرکت یکتا امپراطور مقتدر مسلمانان به قصد انجام اعمال حج، چیزی بجز مجد و عظمت اسلام را نوید می‌دهد؟
    آیا به این فکر کرده‌اید که اگر عملی خداپسندانه مثل «کمک به یک مسلمان برای انجام حج» را تعبیر به «مشارکت در بقای ظالم» بفرمایید، آن وقت تکلیف این همه تاجر و بازرگان و کاسب خرده‌پا که هر روز امیدوار به مراوده تجاری با دستگاه ثروتمند و باشکوه خلافت هستند چه می‌شود؟ آیا شما جواب زن و بچه‌های مظلوم آن‌ها را می‌دهید اگر با امتناع از داد و ستد با دربار شب‌ها سر گرسنه بر بالین بگذارند؟
    شما که پسر پیغمبر و محترم در میان مردمان هستید آیا نترسیدید که اگر جناب صفوان، که از شترداران خوش‌نام و مشهور هستند، از همکاری با خلیفه امتناع کنند چه بر سرشان می‌آید؟
    از حضرتتان انتظار زمان‌شناسی بیشتری داشتیم تا در این ایام که سپاهیان اسلام در مرزهای روم با کفار در حال مبارزه هستند، چنین تزلزلی در پشت جبهه‌ها ایجاد نفرمایید.
    در هر صورت صنف شترداران و بازرگانان بغداد که جمع کثیری از مردم و کسبه محترم را نمایندگی می‌کند از عمل به این توصیه جنابعالی معذور است و امیدواریم که بدبینی به خلیفه بزرگ را کنار بگذارید و اتحاد مسلمانان را خدشه دار نفرمایید.

    والسلام
    مردادماه۱۴۰۰

    پ.ن:
    داستان مشهور «صفوان جمال»

  • ۱۱ فروردين ۰۰

    متأسفانه در جدل غیرخردمندانه و کاملاً سیاسی این روزها، وظیفه مستقیم دولت در آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای نادیده انگاشته می‌شود.
    هر چند که این نکته قابل تأیید است که آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای حتما باید هسته خانواده را هدف قرار بدهد؛ اما برای اعمال صحیح تربیت رسانه‌ای، خانواده به سه چیز نیاز دارد: آموزش، ابزار و پشتیبانی؛ که هر سه هم موکول به اراده‌ی جدی دولت است.

    دولت جمهوری اسلامی چه وظایفی در تربیت رسانه‌ای دارد؟

    الف) آموزش: شامل طیف گسترده‌ای از آموزش‌ها از سطح دانش تا بینش و گرایش و کنش
    ب) ابزار: مثل اینترنت سما، درگاه‌های ویژه کودک و نوجوان، سامانه‌های هدایت مصرف رسانه و ...
    ج) پشتیبانی: مقررات‌گذاری به نفع تربیت (مثل همان ماجرای اینترنت شبانه و ...)

    البته با فرض زندگی در دوران طاغوت،‌ و بدون محقق شدن هیچ یک از موارد سه گانه بالا، هرگز مسئولیت تربیت از گرده خانواده رفع نمی‌شود. فقط ما به ازای ناتوانی خانواده‌ها در تربیت فرزندان، بر شدت درجه آتش جهنم بر طاغوت و طاغوتیان افزوده خواهد شد!

  • ۲۸ مهر ۹۹

    از «مومو» خوشم آمد.
    حربه‌ی مفید و مؤثری برای ترساندن بچه‌ها و خانواده‌ها از واتساپ! مثل همان «لولو» که مادربزرگ‌ها ما را از آن می‌ترساندند که سراغ خوراکی‌های ته انباری نرویم!

    مقابله با آن هم ساده است. اگر خانواده‌ها آموزه‌های تربیتی را در سطح قصه شنگول و منگول در خانه پیاده کنند، «مومو» راه به جایی نمی‌برد:
    در را به روی غریبه باز نکنید؛
    شماره غریبه را مسدود کنید؛
    پیام غریبه را جواب ندهید.

    سخت است؟

x
x
دسته‌بندی نوشته‌ها

۶ مطلب در مهر ۱۴۰۲ ثبت شده است

به دعوت مدیریت محترم دبیرستان متوسطه اول ابوذر غفاری (منطقه ۵ تهران)، یک دوره ۸ جلسه‌ای حضوری رشدانه را در مهرماه ۱۴۰۲ به همراه استاد سعید مدرسی برای خانواده‌های محترم دختران این مدرسه اجرا کردیم.

  • حسین غفاری

در مهرماه ۱۴۰۲، به همراه برادرم مهندس صدرا فیروزمند در یک دوره ۸ جلسه‌ای، در خدمت خانم‌معلم‌های عزیز دبیرستان متوسطه اول ابوذر غفاری (منطقه ۵ تهران) بودیم و دوره آموزشی سواد خبری مؤسسه باران را به طور کامل اجرا کردیم.

این دوره با مخاطب نوجوان و بزرگسال طراحی شده و شیوه‌های مواجهه فعالانه به رسانه‌های خبری را به شکل مشارکتی و کارگاهی آموزش می‌دهد.

  • حسین غفاری

در ادامه مراحل قبلی برگزاری دوره‌های تربیت رسانه‌ای در طرح کوثر برای خانواده طلاب عزیز حوزه علمیه مشکات، دو هفته پیاپی با مادران بزرگوار درباره آثار داستانی و نمایشی و رویکرد تربیتی به استفاده فرزندان از این آثار صحبت کردیم.

  • حسین غفاری

از روز ۱۵ مهر ۱۴۰۲ با آغاز عملیات طوفان الاقصی، به عنوان یک معلم تاریخ، در چندین جلسه مدرسه‌ای و مسجدی با نوجوانان و جوانان درباره مسأله فلسطین 🇵🇸 صحبت کرده‌ام.
حوادث تلخ این روزها فرصت خوبی برای باز کردن باب گفتگو با بچه‌ها درباره تاریخ، تمدن و فرهنگ ایرانی-اسلامی 🇮🇷 است. سه محور اصلی که من در این جلسات برای گفتگو با نوجوانان و جوانان در پیش گرفته‌ام این‌هاست:
۱. #یهود یعنی چه؟ و چرا با یک پدیده نژادپرستانه روبرو هستیم؟
۲. #فلسطین چرا مهم است؟ و اسقاطیل از جان ما و منطقه چه می‌خواهد؟
۳. راهبرد طلایی آن پیر فرزانه در تبدیل منازعه یهود-عرب به تقابل اسلام-کفر چه ثمراتی داشته است؟

*

فهرست این جلسات را برای یادگاری و ثبت در تاریخ اینجا یادداشت می‌کنم:

+ ۲۰ مهر: جمع نوجوانان دوره عصر جدید | مسجد امام رضا علیه‌السلام پردیسان، قم
+ ۷ آبان: جمع دانش‌آموزان پایه هفتم | دبیرستان فرهنگ، تهران
+ ۸ آبان: جمع دانش‌آموزان پایه هشتم و نهم | دبیرستان فرهنگ، تهران
+ ۱۶ آبان: جمع جوانان | حسینیه حضرت زهرا علیها سلام، تهران
+ ۲۵ آبان: جمع نوجوانان اردوی عملیات نجات | اردوگاه جماران، تهران
+ ۴ آذر: جمع دانش‌آموزان پایه یازدهم انسانی | دبیرستان صلحا، تهران
+ ۶ آذر: جمع دانش‌اموزان پایه هفتم تا نهم | مسجد مدرسه حضرت ابوالفضل علیه‌السلام، تهران
+ ۲۴ آذر: جمع دانش‌آموزان پایه نهم | رویداد لوکیشن مدرسه علامه حلی، تهران
+ ۷ دی: جمع دانش‌آموزان پایه دوازدهم ریاضی | دبیرستان صلحا، تهران

*
رؤیای فلسطین 🕊️ را دل فرزندانمان بنشانیم تا هوس دیگری در سرشان نکارند.
اگر کمکی خواستید خبر بدهید.

  • حسین غفاری

گفتگو درباره ماهیت «فناوری» (تکنولوژی) و اثر آن بر زندگی انسان، آن قدر قدیمی است که در آثار «افلاطون» هم ردپای آن را می‌توان یافت. اما «فناوری» به خودی خود تا پیش از دوره معاصر هیچ‌گاه یک موضوع فلسفی به‌شمار نمی‌رفت. اهمیت و اثرگذاری فناوری‌های نوین (Modern technology) بعد از انقلاب صنعتی و توسعه کشورهای غربی روز به روز بیشتر معلوم شد تا جایی که در قرن نوزدهم میلادی شخصیت‌هایی مثل «کارل مارکس» و هم‌قطاران او، موضوع تولید صنعتی و نتایج آن برای جوامع را مورد تحلیل و بررسی قرار دادند. این جریان فکری که تا امروز هم ادامه یافته، پرچمدار بحث درباره «فلسفه فناوری» و حواشی آن بوده‌اند.

  • حسین غفاری

💠 به مدد امیرالمومنین علیه‌السلام و همت جوانان و نوجوانان محله رضویه پردیسان قم، دوره آموزشی «عصر جدید» را با هدف نگاهی تازه به دنیای رسانه و فرهنگ آغاز کردیم.

🔻این دوره اختصاص دارد به مروری تاریخی-تربیتی بر سرگرمی‌های رسانه‌ای (هنر و صنایع فرهنگی، آثار داستانی و نمایشی، بازی‌های دیجیتال، موسیقی، ورزش، اخبار و تبلیغات، فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی) به همراه پرسش و پاسخ و گپ و گفتی خودمونی درباره مسائل روز
✔️ این جلسات ویژه جوانان و نوجوانان رده سنی ۱۳ الی ۲۱ سال خواهد بود و ان‌شاءالله عصرهای پنجشنبه در مسجد امام رضا علیه‌السلام محله رضویه پردیسان قم برگزار خواهد شد.

  • حسین غفاری