از سر نوشت :: حسین غفاری

روایت‌های بی‌گاهِ یک پیام‌برِ پاره‌وقتِ دوره‌گرد

فهرست
x
x
خرده ادراکات
  • ۱۳ مهر ۰۱

    ▪️سالروز شهادت حضرت ابی‌محمد، حسن بن علی بن محمد، ابن‌الرضا (علیه و علی آبائه السلام) بر شما تسلیت باد.

    ♨️در سال‌های اخیر تلاش‌های پراکنده‌ای برای بصری کردن وقایع تاریخی مقدس، با هدف ملموس ساختن موضوعات کهن برای نسل جوان و نوجوان رخ داده است. این تلاش‌ها که در شکل سنتی به ترسیم شمایل معصومان یا پرده‌نگاری‌های عاشورایی محدود می‌شد، با خلاقیت هنرمندان معاصر برای عبور از احتیاطات شرعی، به قله‌هایی همچون آثار حسن روح‌الامین ختم شده که کیفیت آثار، حس و حال اجرا و زاویه دید و روایت خاص او از وقایع، در این سال‌ها بسیار بازتاب یافته است.

    ⚠️مثل هر کار تازه‌ای، در کنار فرصت‌های این تصویرسازی‌ها، باید مراقب آسیب‌های احتمالی آن هم باشیم. مثلاً جانشین‌سازی یک تصور واحد از صحنه‌ای تاریخی به‌جای توسعه درک‌های متعدد از آن واقعه نزد مخاطبان با سطوح معرفتی مختلف؛ یا بسنده کردن به زاویه و عمق دید هنرمند در شناخت آن صحنه یا واقعه تاریخی. همچنین اگر در این میان خطایی هم در تصور یا تصویر هنرمند رخ بدهد، بعداً به سختی می‌توان آن را از ذهن مخاطب پاک کرد.

    🎨برای نمونه نگاهی به آخرین نقاشی دیجیتال 🖌️هنرمند وارسته و نازک‌خیال حسن روح‌الامین بیندازیم که به مناسبت هشتم ربیع‌الاول، صحنه‌ی نماز حضرت حجت ابن الحسن (عج) بر پیکر پدرشان امام حسن عسکری (ع) را در این روز ترسیم کرده است. طبق نقل تاریخی امام مهدی (عج) که در این هنگام کودکی پنج ساله بودند، عموی خود، جعفر بن علی (که بعدها به جعفر کذاب معروف شد) از اقامه نماز بر پیکر پدر کنار زدند و خود برای ایشان نماز اقامه کردند.

    🔍با دقت به این نقاشی نگاه کنید. جعفر بن علی در این نقاشی چند ساله به تصویر کشیده شده است؟
    ❓۵۰؟ ۶۰؟ ۷۰؟!
    💡این در حالی است که می‌دانیم امام حسن عسکری (ع) در سال ۲۶۰ ق. در ۲۸ سالگی به شهادت رسیده‌اند و جعفر اختلاف سنی جدی با ایشان نداشته و به احتمال قریب به یقین کوچکتر از امام بوده است.

    🤔در اینجا یک بی‌دقتی کوچک هنرمند نقاش، تصور مخاطب را از واقعیت تاریخی دگرگون می‌کند و فهم او را در این نقطه متوقف نگه می‌دارد. اینکه جعفر کذاب یک جوان بیست و چند ساله‌ی خام خیال و در سودای غصب زعامت شیعیان باشد فرق دارد با آن‌که او را پیرمردی مسن بدانیم که بر سنت عربی به عزای برادر ایستاده و در ظاهر میراث‌دار او بوده است.

    🚦فرایند «تصویری شدن» تاریخ مقدس، اگر از اساس قابل تردید نباشد، این قدر هست که باید با الزامات معرفتی فراوانی همراه شود تا رهزن نباشد.

    وَ لِلّٰهِ الْحَمْد

  • ۷ مرداد ۰۰

    نامه اعتراضی جمعی از شترداران و بازرگانان بغداد به جناب موسی بن جعفر، بزرگ طایفه علویان

    ای پسر پیغمبر خدا؛
    در میان بزرگان شهر بعد از انتشار شایعاتی درباره فرموده‌ی شما به جناب «صفوان بن مهران» آشوب و تشویشی در گرفته است.
    چنین روایت کرده‌اند که حضرتتان از مراوده اقتصادی جناب صفوان با خلیفه بزرگ و کدخدای مشرق زمین، جناب هارون الرشید ناخرسندید.
    آیا بغیر این است که زنده نگه داشتن دین جد شما به آباد بودن مملکت اسلامی و پایداری مناسک و شعائر الهی میسر است؟
    آیا در این دوران طلایی حکومت بنی‌عباس که از چین و هند تا دروازه‌های بیزانس تحت سلطه‌ی خلافت اسلامی قرار دارد، حرکت یکتا امپراطور مقتدر مسلمانان به قصد انجام اعمال حج، چیزی بجز مجد و عظمت اسلام را نوید می‌دهد؟
    آیا به این فکر کرده‌اید که اگر عملی خداپسندانه مثل «کمک به یک مسلمان برای انجام حج» را تعبیر به «مشارکت در بقای ظالم» بفرمایید، آن وقت تکلیف این همه تاجر و بازرگان و کاسب خرده‌پا که هر روز امیدوار به مراوده تجاری با دستگاه ثروتمند و باشکوه خلافت هستند چه می‌شود؟ آیا شما جواب زن و بچه‌های مظلوم آن‌ها را می‌دهید اگر با امتناع از داد و ستد با دربار شب‌ها سر گرسنه بر بالین بگذارند؟
    شما که پسر پیغمبر و محترم در میان مردمان هستید آیا نترسیدید که اگر جناب صفوان، که از شترداران خوش‌نام و مشهور هستند، از همکاری با خلیفه امتناع کنند چه بر سرشان می‌آید؟
    از حضرتتان انتظار زمان‌شناسی بیشتری داشتیم تا در این ایام که سپاهیان اسلام در مرزهای روم با کفار در حال مبارزه هستند، چنین تزلزلی در پشت جبهه‌ها ایجاد نفرمایید.
    در هر صورت صنف شترداران و بازرگانان بغداد که جمع کثیری از مردم و کسبه محترم را نمایندگی می‌کند از عمل به این توصیه جنابعالی معذور است و امیدواریم که بدبینی به خلیفه بزرگ را کنار بگذارید و اتحاد مسلمانان را خدشه دار نفرمایید.

    والسلام
    مردادماه۱۴۰۰

    پ.ن:
    داستان مشهور «صفوان جمال»

  • ۱۱ فروردين ۰۰

    متأسفانه در جدل غیرخردمندانه و کاملاً سیاسی این روزها، وظیفه مستقیم دولت در آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای نادیده انگاشته می‌شود.
    هر چند که این نکته قابل تأیید است که آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای حتما باید هسته خانواده را هدف قرار بدهد؛ اما برای اعمال صحیح تربیت رسانه‌ای، خانواده به سه چیز نیاز دارد: آموزش، ابزار و پشتیبانی؛ که هر سه هم موکول به اراده‌ی جدی دولت است.

    دولت جمهوری اسلامی چه وظایفی در تربیت رسانه‌ای دارد؟

    الف) آموزش: شامل طیف گسترده‌ای از آموزش‌ها از سطح دانش تا بینش و گرایش و کنش
    ب) ابزار: مثل اینترنت سما، درگاه‌های ویژه کودک و نوجوان، سامانه‌های هدایت مصرف رسانه و ...
    ج) پشتیبانی: مقررات‌گذاری به نفع تربیت (مثل همان ماجرای اینترنت شبانه و ...)

    البته با فرض زندگی در دوران طاغوت،‌ و بدون محقق شدن هیچ یک از موارد سه گانه بالا، هرگز مسئولیت تربیت از گرده خانواده رفع نمی‌شود. فقط ما به ازای ناتوانی خانواده‌ها در تربیت فرزندان، بر شدت درجه آتش جهنم بر طاغوت و طاغوتیان افزوده خواهد شد!

  • ۲۸ مهر ۹۹

    از «مومو» خوشم آمد.
    حربه‌ی مفید و مؤثری برای ترساندن بچه‌ها و خانواده‌ها از واتساپ! مثل همان «لولو» که مادربزرگ‌ها ما را از آن می‌ترساندند که سراغ خوراکی‌های ته انباری نرویم!

    مقابله با آن هم ساده است. اگر خانواده‌ها آموزه‌های تربیتی را در سطح قصه شنگول و منگول در خانه پیاده کنند، «مومو» راه به جایی نمی‌برد:
    در را به روی غریبه باز نکنید؛
    شماره غریبه را مسدود کنید؛
    پیام غریبه را جواب ندهید.

    سخت است؟

x
x
دسته‌بندی نوشته‌ها

گفتگو درباره ماهیت «فناوری» (تکنولوژی) و اثر آن بر زندگی انسان، آن قدر قدیمی است که در آثار «افلاطون» هم ردپای آن را می‌توان یافت. اما «فناوری» به خودی خود تا پیش از دوره معاصر هیچ‌گاه یک موضوع فلسفی به‌شمار نمی‌رفت. اهمیت و اثرگذاری فناوری‌های نوین (Modern technology) بعد از انقلاب صنعتی و توسعه کشورهای غربی روز به روز بیشتر معلوم شد تا جایی که در قرن نوزدهم میلادی شخصیت‌هایی مثل «کارل مارکس» و هم‌قطاران او، موضوع تولید صنعتی و نتایج آن برای جوامع را مورد تحلیل و بررسی قرار دادند. این جریان فکری که تا امروز هم ادامه یافته، پرچمدار بحث درباره «فلسفه فناوری» و حواشی آن بوده‌اند.
یکی از این حواشی قابل توجه درباره فناوری، رویکرد «اخلاقی» به توسعه، بکارگیری و نتایج استفاده از فناوری در جامعه است. این رویکرد انسانی به فناوری یکی از شاخه‌های معاصر «اخلاق» و «فلسفه اخلاق» هم محسوب می‌شود که با نام «اخلاق فناوری» (Ethics of technology) در مجامع علمی جهان شناخته شده است که گاهی از عنوان ترکیبی «تکنواتیک» (Technoethics) یا به طور خلاصه TE هم برای اشاره به آن استفاده می‌شود. در زبان فارسی هم هرچند هنوز معادل‌سازی خاصی برای این عبارت انجام نشده، اما شاید کلمه «فن‌آداب» بتواند جایگزین مناسبی برای TE باشد.
در یک نگاه کلی، عمده مباحث در «اخلاق فناوری» به دو بخش کلان قابل تفکیک است:

  • ۱- اخلاق عرضه فناوری: طراحی، ساخت و توسعه فناوری چه چالش‌های اخلاقی برای سیاست‌گذاران، فناوران، مهندسان و مدیران شرکت‌های فناور دارد؟
  • ۲- اخلاق مصرف فناوری: بکارگیری، استفاده و عادت‌کردن به استفاده از فناوری چه چالش‌های اخلاقی برای مردم، حکومت‌ها، جوامع و فرهنگ‌ها ایجاد می‌کند؟

*
با توجه به فراگیری استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در عرصه‌های مختلف زندگی و کاربردهای فراوان آن در تعلیم و تربیت، شاید بد نباشد که این بار از دریچه‌ی «فن‌آداب» به «فاوا» نگاه کنیم.
اخلاق فاوا (IT Ethics) موضوعی میان رشته‌ای است که ورود به آن نیازمند آشنایی با دو حوزه «اخلاق» و حوزه «فاوا» است. در سال‌های اخیر عمده‌ترین مباحثی که اندیشمندان اخلاق فاوا را در غرب به خودش مشغول کرده، مفهوم «مالکیت»، مفهوم «حریم خصوصی»، مفهوم «توزیع قدرت»، مفهوم «آزادی‌های اساسی» و مفهوم «مسئولیت اخلاقی» است.
به خاطر داشته باشید که در تمامی این مباحث، غربیان با نظریه‌های اخلاقی غربی به سراغ طرح مسائل و حل آنان رفته‌اند که هرچند به عنوان تجربه‌ی بشری قابل احترام و قابل مطالعه است، اما حتماً فقدان رویکرد الهی و اسلامی به اخلاق در آن مشهود است.
مرور برخی سؤالات کلیدی این حوزه می‌تواند ذهنیت اندیشمندان اخلاق فاوا را روشن‌تر کند:

  • متخصصان امور رایانه چه مسئولیت‌های اخلاقی دارند؟
  • اگر یک نرم افزار رایانه‌ای خطا کند چه کسی را باید سرزنش نمود؟
  • آیا ایجاد اختلال، هک یا نفوذ در برنامه‌ها کاری غیراخلاقی است؟
  • آیا کپی برداری از برنامه‌ها وقتی صاحبان آن اجازه نداده باشند اخلاقاً کاری خطا و ناصواب است؟
  • آیا باید افراد آزاد باشند تا در اینترنت سخنان خویش را آزادانه مطرح کنند یا محدودیت‌هایی که در نشر کتاب و روزنامه وجود دارد، در مورد رسانه‌های مجازی هم باید اجرا گردد؟
  • ذخیره‌سازی و نگهداری از داده‌های مردم توسط شرکت‌های بزرگ فناوری چه ملاحظات اخلاقی دارد؟
  • مداخله در زندگی مردم یا اثرگذاری اجتماعی - سیاسی بر افکار عمومی بر اساس تحلیل داده‌های آنان چقدر اخلاقی است؟

*
برای یافتن پاسخ این سؤالات به ساعت‌های طولانی بحث و تبادل نظر بین کارشناسان حوزه‌های مختلف نیاز است. کشف زوایای پنهان این چالش‌های اخلاقی نیاز به تمرکز طولانی مدت خبرگان و مطالعه و پژوهش در مکاتب مختلف اخلاقی دارد.
بدیهی است به نتیجه رسیدن در این فرایند پیچیده و طولانی ممکن است سال‌ها به طول بینجامد. پس چه باید کرد؟ آیا می‌توان تا زمان به نتیجه رسیدن اندیشمندان «فن‌آداب» از مسائل اخلاقی فناوری ارتباطات و اطلاعات صرف نظر کرد؟ در این مسأله اخلاقی، خِرَد اخلاقی چه حکم می‌کند؟
از آنجا که عمده چالش‌های مطرح در اخلاق فاوا، مشابهاتی در سایر حوزه‌های اخلاقی مثل اخلاق ارتباطی و اخلاق اجتماعی دارد؛ می‌توان از شبیه‌سازی قواعد و احکام آن حوزه‌ها در اخلاق فاوا بهره گرفت و «عمل به احتیاط» کرد. یعنی رعایت جوانب اخلاقی احتمالی را در دستور کار قرار داد تا زمانی که حکم دقیق اخلاقی آن حوزه روشن شود.
مثلاً در اخلاق احترام به مالکیت فردی، می‌توان کپی‌برداری از محتوای دیجیتال را با اندکی مسامحه شبیه به سرقت اموال دیگران فرض کرد و از آن اجتناب نمود. هر چند که ممکن است در مباحث اخلاق فاوا بعدها معلوم شود که گونه‌هایی از کپی‌برداری دیجیتال، غیراخلاقی نیست. یا در اخلاق ارتباطی، گفتگو با یک فرد غریبه در فضای مجازی را مشابه با گفتگو با غریبه‌ها در کوچه و خیابان فرض کرد و رعایت احترام، ادب و حسن ظن را در مکالمات طرفینی در نظر گرفت؛ هر چند که بعدها در اخلاق فاوا معلوم شود که ضرورتی به این سطح از احترام در فضای مجازی وجود نداشته است.
*
اما رسالت اخلاقی و اجتماعی معلمان در موضوع «اخلاق فناوری» چیست؟ طبیعتاً توجه شخصی به چالش‌های اخلاقی فناوری اولین گام در این مسیر است. هر کدام از ما کاربران فاوا باید مخاطرات مبتلابه خودمان را بشناسیم و حریم‌های اخلاقی در مورد آن را رعایت کنیم. یک معلم، چه در زندگی شخصی خودش و چه در محیط حرفه‌ای، باید عمل اخلاقی در حوزه فاوا را بشناسد و به آن مقید باشد.
اما در جایگاه یک معلم، رسالتی بالاتر بر دوش او سنگینی می‌کند. او راهنما و الگوی نسل جوان در شناخت و پایبندی به اصول اخلاقی در عرصه‌ی فناوری است. کودکان و نوجوانان در مرحله‌ی حساسی از زندگی خود به سر می‌برند که آشنایی با هنجارهای اخلاقی و تثبیت رفتارهای اخلاقی در آنان اولویت بالایی دارد. می‌دانیم که زینت یافتن به آداب، بیش از آن که از شنیدن و دانستن سرچشمه بگیرد، از دیدن و لمس کردن ناشی می‌شود. پس معلم در بکارگیری فناوری در کلاس و درس، باید به ایجاد محیط اخلاقی اهتمام داشته باشد و در پی آن، به تبیین و تشریح قواعد اخلاقی فناوری بپردازد.
*
به امید خدا قصد داریم در یادداشت‌های آتی سرفصل‌های مختلف «فن‌آداب» در حوزه‌های مرتبط با شأن و جایگاه معلمان را باز کنیم و آداب فردی، ارتباطی و اجتماعی رسانه‌ها را مرور کنیم. ادب محاوره، ادب مکاتبه، ادب حضور در جمع، آداب معاشرت و دوست‌یابی، محافظت از حریم خصوصی، پیشگیری از آسیب‌های اخلاقی مثل توهم دانایی، ریاکاری و خودنمایی از جمله مباحث آتی ما در این بخش خواهد بود.


این یادداشت را برای ماهنامه رشد فناوری آموزشی نگاشته‌ام و در شماره پی‌درپی ۳۱۳، مهر ۱۴۰۲ با عنوان «راهنمای رویکرد اخلاقی به فناوری» منتشر شده است.

گفتگوها (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی