از سر نوشت :: حسین غفاری

روایت‌های بی‌گاهِ یک پیام‌برِ پاره‌وقتِ دوره‌گرد

فهرست
x
x
خرده ادراکات
  • ۱۳ مهر ۰۱

    ▪️سالروز شهادت حضرت ابی‌محمد، حسن بن علی بن محمد، ابن‌الرضا (علیه و علی آبائه السلام) بر شما تسلیت باد.

    ♨️در سال‌های اخیر تلاش‌های پراکنده‌ای برای بصری کردن وقایع تاریخی مقدس، با هدف ملموس ساختن موضوعات کهن برای نسل جوان و نوجوان رخ داده است. این تلاش‌ها که در شکل سنتی به ترسیم شمایل معصومان یا پرده‌نگاری‌های عاشورایی محدود می‌شد، با خلاقیت هنرمندان معاصر برای عبور از احتیاطات شرعی، به قله‌هایی همچون آثار حسن روح‌الامین ختم شده که کیفیت آثار، حس و حال اجرا و زاویه دید و روایت خاص او از وقایع، در این سال‌ها بسیار بازتاب یافته است.

    ⚠️مثل هر کار تازه‌ای، در کنار فرصت‌های این تصویرسازی‌ها، باید مراقب آسیب‌های احتمالی آن هم باشیم. مثلاً جانشین‌سازی یک تصور واحد از صحنه‌ای تاریخی به‌جای توسعه درک‌های متعدد از آن واقعه نزد مخاطبان با سطوح معرفتی مختلف؛ یا بسنده کردن به زاویه و عمق دید هنرمند در شناخت آن صحنه یا واقعه تاریخی. همچنین اگر در این میان خطایی هم در تصور یا تصویر هنرمند رخ بدهد، بعداً به سختی می‌توان آن را از ذهن مخاطب پاک کرد.

    🎨برای نمونه نگاهی به آخرین نقاشی دیجیتال 🖌️هنرمند وارسته و نازک‌خیال حسن روح‌الامین بیندازیم که به مناسبت هشتم ربیع‌الاول، صحنه‌ی نماز حضرت حجت ابن الحسن (عج) بر پیکر پدرشان امام حسن عسکری (ع) را در این روز ترسیم کرده است. طبق نقل تاریخی امام مهدی (عج) که در این هنگام کودکی پنج ساله بودند، عموی خود، جعفر بن علی (که بعدها به جعفر کذاب معروف شد) از اقامه نماز بر پیکر پدر کنار زدند و خود برای ایشان نماز اقامه کردند.

    🔍با دقت به این نقاشی نگاه کنید. جعفر بن علی در این نقاشی چند ساله به تصویر کشیده شده است؟
    ❓۵۰؟ ۶۰؟ ۷۰؟!
    💡این در حالی است که می‌دانیم امام حسن عسکری (ع) در سال ۲۶۰ ق. در ۲۸ سالگی به شهادت رسیده‌اند و جعفر اختلاف سنی جدی با ایشان نداشته و به احتمال قریب به یقین کوچکتر از امام بوده است.

    🤔در اینجا یک بی‌دقتی کوچک هنرمند نقاش، تصور مخاطب را از واقعیت تاریخی دگرگون می‌کند و فهم او را در این نقطه متوقف نگه می‌دارد. اینکه جعفر کذاب یک جوان بیست و چند ساله‌ی خام خیال و در سودای غصب زعامت شیعیان باشد فرق دارد با آن‌که او را پیرمردی مسن بدانیم که بر سنت عربی به عزای برادر ایستاده و در ظاهر میراث‌دار او بوده است.

    🚦فرایند «تصویری شدن» تاریخ مقدس، اگر از اساس قابل تردید نباشد، این قدر هست که باید با الزامات معرفتی فراوانی همراه شود تا رهزن نباشد.

    وَ لِلّٰهِ الْحَمْد

  • ۷ مرداد ۰۰

    نامه اعتراضی جمعی از شترداران و بازرگانان بغداد به جناب موسی بن جعفر، بزرگ طایفه علویان

    ای پسر پیغمبر خدا؛
    در میان بزرگان شهر بعد از انتشار شایعاتی درباره فرموده‌ی شما به جناب «صفوان بن مهران» آشوب و تشویشی در گرفته است.
    چنین روایت کرده‌اند که حضرتتان از مراوده اقتصادی جناب صفوان با خلیفه بزرگ و کدخدای مشرق زمین، جناب هارون الرشید ناخرسندید.
    آیا بغیر این است که زنده نگه داشتن دین جد شما به آباد بودن مملکت اسلامی و پایداری مناسک و شعائر الهی میسر است؟
    آیا در این دوران طلایی حکومت بنی‌عباس که از چین و هند تا دروازه‌های بیزانس تحت سلطه‌ی خلافت اسلامی قرار دارد، حرکت یکتا امپراطور مقتدر مسلمانان به قصد انجام اعمال حج، چیزی بجز مجد و عظمت اسلام را نوید می‌دهد؟
    آیا به این فکر کرده‌اید که اگر عملی خداپسندانه مثل «کمک به یک مسلمان برای انجام حج» را تعبیر به «مشارکت در بقای ظالم» بفرمایید، آن وقت تکلیف این همه تاجر و بازرگان و کاسب خرده‌پا که هر روز امیدوار به مراوده تجاری با دستگاه ثروتمند و باشکوه خلافت هستند چه می‌شود؟ آیا شما جواب زن و بچه‌های مظلوم آن‌ها را می‌دهید اگر با امتناع از داد و ستد با دربار شب‌ها سر گرسنه بر بالین بگذارند؟
    شما که پسر پیغمبر و محترم در میان مردمان هستید آیا نترسیدید که اگر جناب صفوان، که از شترداران خوش‌نام و مشهور هستند، از همکاری با خلیفه امتناع کنند چه بر سرشان می‌آید؟
    از حضرتتان انتظار زمان‌شناسی بیشتری داشتیم تا در این ایام که سپاهیان اسلام در مرزهای روم با کفار در حال مبارزه هستند، چنین تزلزلی در پشت جبهه‌ها ایجاد نفرمایید.
    در هر صورت صنف شترداران و بازرگانان بغداد که جمع کثیری از مردم و کسبه محترم را نمایندگی می‌کند از عمل به این توصیه جنابعالی معذور است و امیدواریم که بدبینی به خلیفه بزرگ را کنار بگذارید و اتحاد مسلمانان را خدشه دار نفرمایید.

    والسلام
    مردادماه۱۴۰۰

    پ.ن:
    داستان مشهور «صفوان جمال»

  • ۱۱ فروردين ۰۰

    متأسفانه در جدل غیرخردمندانه و کاملاً سیاسی این روزها، وظیفه مستقیم دولت در آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای نادیده انگاشته می‌شود.
    هر چند که این نکته قابل تأیید است که آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای حتما باید هسته خانواده را هدف قرار بدهد؛ اما برای اعمال صحیح تربیت رسانه‌ای، خانواده به سه چیز نیاز دارد: آموزش، ابزار و پشتیبانی؛ که هر سه هم موکول به اراده‌ی جدی دولت است.

    دولت جمهوری اسلامی چه وظایفی در تربیت رسانه‌ای دارد؟

    الف) آموزش: شامل طیف گسترده‌ای از آموزش‌ها از سطح دانش تا بینش و گرایش و کنش
    ب) ابزار: مثل اینترنت سما، درگاه‌های ویژه کودک و نوجوان، سامانه‌های هدایت مصرف رسانه و ...
    ج) پشتیبانی: مقررات‌گذاری به نفع تربیت (مثل همان ماجرای اینترنت شبانه و ...)

    البته با فرض زندگی در دوران طاغوت،‌ و بدون محقق شدن هیچ یک از موارد سه گانه بالا، هرگز مسئولیت تربیت از گرده خانواده رفع نمی‌شود. فقط ما به ازای ناتوانی خانواده‌ها در تربیت فرزندان، بر شدت درجه آتش جهنم بر طاغوت و طاغوتیان افزوده خواهد شد!

  • ۲۸ مهر ۹۹

    از «مومو» خوشم آمد.
    حربه‌ی مفید و مؤثری برای ترساندن بچه‌ها و خانواده‌ها از واتساپ! مثل همان «لولو» که مادربزرگ‌ها ما را از آن می‌ترساندند که سراغ خوراکی‌های ته انباری نرویم!

    مقابله با آن هم ساده است. اگر خانواده‌ها آموزه‌های تربیتی را در سطح قصه شنگول و منگول در خانه پیاده کنند، «مومو» راه به جایی نمی‌برد:
    در را به روی غریبه باز نکنید؛
    شماره غریبه را مسدود کنید؛
    پیام غریبه را جواب ندهید.

    سخت است؟

x
x
دسته‌بندی نوشته‌ها

۳۶۸ مطلب با نشانه «جلسات و سخنرانی‌ها» ثبت شده است

ششمین جلسه دوره تربیت رسانه‌ای هُدی که در مرکز مطالعات راهبردی ژرفا برای جمعی از خانواده‌ها و مربیان تربیتی برگزار می‌شود با عنوان «چارچوب‌های تربیت رسانه‌ای» روز شنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۴ برگزار شد.
در این نشست که دکتر محمدجواد نوروزی دبیری آن را به عهده داشت، مهندس غفاری با رویکردی روشن و کاربردی به تبیین چارچوب‌های تربیت رسانه‌ای پرداخت. او تأکید کرد که تربیت رسانه‌ای مؤثر باید بر شناخت مراحل رشد فرزندان استوار باشد و نه صرفاً بر کنترل ابزارها.
او با معرفی الگوی چهاربُعدی «محبت، انتظارات، حمایت و نظارت»، تربیت رسانه‌ای را فراتر از تعیین زمان استفاده یا ممنوعیت‌ها دانست و به صیانت رشدمحور اشاره کرد.

برخی دیگر از محورهای کلیدی جلسه:
▪️ لزوم عبور از رسانه‌محوری به انسان‌محوری
▪️ نقش اقتدار والدین در مدیریت فضای رسانه‌ای خانواده
▪️ مرز آزادی و عقل در تربیت دیجیتال
▪️ خطر چک‌لیستی شدن تربیت در فضای رسانه‌ای

در پایان، کتاب «فرزندان امروز، والدین به‌روز» (اثر دکتر مدرسی با همکاری استاد غفاری) به‌عنوان منبعی مفید برای والدین معرفی شد.

  • حسین غفاری

در اولین جلسه از دوره آموزشی «فرزندم و هوش مصنوعی» که یکی از مینی‌دوره‌های رشدانه پلاس است، در کنار برادر عزیزم حسین‌اقای حق‌پناه به ارائه یک نگاه تاریخی-مهندسی به توسعه هوش مصنوعی از عصر صنعتی تا عصر اطلاعاتی پرداختم.

  • حسین غفاری

افتخار داشتم تا در آیین افتتاحیه مجموعه مدارس زندگی در شهر مقدس قم، در جمع علما و اساتید اخلاق و تربیت، جملاتی درباره گذشته مدرسه و آینده تربیت عرض کنم.

فایل صوتی این جلسه را به عنوان یادگاری اینجا منتشر می‌کنم:

مدرسه، تربیت، خانواده
  • حسین غفاری

در گردهمایی سالانه والدین جلسات تربیتی دختران و پسران مسجد و مکتب حضرت زهرا علیهاسلام، که در سالن اجتماعات مسجدالرضا علیه‌السلام فرمانیه برگزار شد، جملاتی درباره اهداف و چشم‌اندازهای تربیت رسانه‌ای عرض کردم.

  • حسین غفاری

نشست رونمایی از کتاب «فرزندان امروز، والدین به روز» اثر مشترک سعید مدرسی و حسین غفاری که انتشارات مؤسسه تربیت رسانه‌ای باران آن را منتشر کرده با حضور اساتید حوزه تعلیم و تربیت، فعالان رسانه‌ای، معلمان و مربیان فرهنگی ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ در ترنجستان بهشت رونمایی شد. این مراسم، گامی تازه در جریان‌سازی تربیت رسانه‌ای در کشور بود؛ جریانی که هدف آن، توانمندسازی خانواده‌ها و معلمان در مواجهه مؤثر با جهان پیچیده رسانه‌هاست.

  • حسین غفاری

به دعوت دبیرخانه توسعه تفکر و سواد رسانه‌ای اداره‌کل آموزش و پرورش  استان اصفهان، به شکل مجازی در جمع همکاران گرامی این استان حاضر شدم و درباره راهبرد آموزش سواد رسانه‌ای در مدرسه و به طور خاص سواد فضای مجازی با کمک «رهیار سواد فضای مجازی: ابری‌شهر» گفتگو کردیم.

  • حسین غفاری

با دعوت و پیگیری جمعی از مادران مؤمن و دلسوز، در یک جلسه دو ساعته در دبستان فائزون (منطقه ۲ تهران) حاضر شدم و پاسخگوی سؤالات مادران بودم. در این جلسه که صرفاً به پاسخگویی به سؤالات خانواده‌ها اختصاص داشت سعی کردم مرز روشنی بین عادات عرفی و انتظارات کمالگرایانه در تربیت رسانه‌ای ترسیم کنم که معمولاً در جلساتی که به شکل عمومی برگزار می‌شود، امکان طرح و بحث ندارد.

  • حسین غفاری

موسسه تربیت رسانه‌ای باران، با تجربه‌ای موفق در برگزاری بیش از ۳۰ دوره «رشدانه» به‌صورت مجازی و حضوری، این بار با رویکردی تخصصی‌تر، اولین مینی‌دوره از مجموعه “رشدانه‌پلاس” را با عنوان «فرزندم و موسیقی» برگزار کرد. این دوره که از ۵ تا ۸ اسفند ۱۴۰۳ به‌صورت آنلاین در پلتفرم اسکای‌روم برگزار شد، با استقبال چشمگیر مخاطبان مواجه شد و بیش از ۱۰۰ نفر در این دوره ثبت‌نام کردند.
با توجه به اینکه در دوره‌های قبلی «رشدانه»، مطالب به‌صورت مختصر و کلی مطرح می‌شد، موسسه تربیت رسانه‌ای باران تصمیم گرفت تا با طراحی مجموعه‌ای از مینی‌دوره‌های تخصصی تحت عنوان «رشدانه‌پلاس»، به موضوعات اساسی تربیت رسانه‌ای با عمق بیشتری بپردازد. این مینی‌دوره‌ها با هدف پاسخگویی به نیازهای ویژه خانواده‌ها در حوزه‌های مختلف تربیت رسانه‌ای طراحی شده‌اند و اولین دوره از این مجموعه، به موضوع موسیقی اختصاص یافت.
این مینی‌دوره در قالب ۴ جلسه ۹۰ دقیقه‌ای و با تدریس استاد حسین غفاری طراحی شد. همچنین در جلسات دوم و چهارم، دو مهمان ویژه، حجت‌الاسلام حسن دادگسترنیا و استاد حسین حق‌پناه، به ارائه مباحث تخصصی پرداختند. محور اصلی دوره، بررسی موضوعات اساسی و کاربردی در حوزه تربیت رسانه‌ای، به‌ویژه در زمینه موسیقی و تأثیرات آن بر فرزندان بود.
این دوره در دو گام اصلی «انتخاب آگاهانه» و «کاربری مسئولانه» طراحی شد. در گام اول، شرکت‌کنندگان با مفاهیمی مانند تعریف موسیقی، هوش موسیقایی، آثار موسیقی بر جسم و روان، جایگاه موسیقی در تعالیم الهی، نغمات آیینی و چالش‌های دعوت فرزندان به موسیقی آشنا شدند. در گام دوم، آداب کاربری موسیقی، هنجارسازی در خانواده، هوشیاری نسبت به محتوای موسیقی و آسیب‌های تربیتی ناشی از آن بررسی شد.
استقبال خانواده‌ها از این دوره، نشان‌دهنده اهمیت موضوع تربیت رسانه‌ای و نیاز به آموزش‌های تخصصی در این حوزه است. شرکت‌کنندگان با بهره‌مندی از مطالب ارائه‌شده، توانستند نگاهی عمیق‌تر و مسئولانه‌تر نسبت به موسیقی و تأثیرات آن بر فرزندان خود پیدا کنند.
موسسه تربیت رسانه‌ای باران با هدف ارتقای سطح آگاهی خانواده‌ها در حوزه تربیت رسانه‌ای، برنامه‌های متنوعی را در قالب دوره‌ها و مینی‌دوره‌های تخصصی طراحی کرده است. «رشدانه‌پلاس» به‌عنوان یکی از این برنامه‌ها، با تمرکز بر موضوعات اساسی، گامی مؤثر در جهت توانمندسازی خانواده‌ها برداشته است.

  • حسین غفاری
نهمین جلسه از دوره مبانی مربّیگری تربیت رسانه‌ای «مربّیانه» با حضور استاد حسین غفاری معلم و پژوهشگر تربیت رسانه‌ای به صورت برخط برگزار شد.
این جلسه که در روز شنبه چهارم اسفندماه در بستر پیام‌رسان شاد و با حضور چندهزارنفری معلمان و فعالان عرصه تعلیم و تربیت برگزار شد به موضوع پرورش ذهن منطقی و تفکر انتقادی پرداخت.
در ابتدای این جلسه استاد غفاری به اهمیت تربیت ذهن منطقی اشاره کرده و گفت:« قبل از آموزش تکنیک‌های تفکر نقّاد، به ذهن منطقی نیازمندیم. یعنی ذهن ما باید با توجه به محیط و تربیت و دیگر عوامل باید یاد بگیرد که منطقی فکر کند. در غیر این صورت اگر هزار تکنیک اقناعی و یا فنون تفکر نقّاد آن‌گونه که باید اثرگذار نیست.»
ایشان در ادامه با اشاره به نوجوانان امروزی افزود: «امروزه نوجوانان ما بیشتر از گذشته با تکنیک‌های اقناعی و تفکر انتقادی آشنا هستند اما چون در آن‌ها ذهن منطقی ایجاد نشده است و از ابتدا به دنبال درست فکر کردن نیستند و هنوز انگیزه و اهمیت این امر را درنیفتاده‌اند، یادگیری این تکنیک‌ها در عمل تاثیر چندانی ندارد.»
استاد غفاری در پایان در پاسخ به چگونگی ایجاد ذهن منطقی به بیان چهار راهکار پرداختند.

  • حسین غفاری

به رسم یک دهه‌ی گذشته، در دو جلسه مجازی (۴ بهمن و ۲ اسفند) در خدمت اولیای پایه هفتم و یک جلسه مجازی (۱۸ بهمن) در خدمت اولیای پایه دهم دبیرستان پسرانه فرهنگ (منطقه۳) بودم و درباره مبانی تربیت رسانه‌ای و اصول هنجارسازی و قانون‌گذاری در خانواده صحبت کردم.

محتوای این جلسات برگزیده‌ای از جلسات اول و دوم رشدانه بود.

  • حسین غفاری
ششمین جلسه از دوره مبانی مربّیگری تربیت رسانه‌ای «مربّیانه» با حضور استاد حسین غفاری معلم و پژوهشگر تربیت رسانه‌ای به صورت برخط برگزار شد.
این جلسه که در روز سه شنبه بیست و سوم بهمن‌ماه در بستر پیام‌رسان شاد و با حضور چندهزارنفری معلمان و فعالان عرصه تعلیم و تربیت برگزار شد به موضوع موسیقی شناسی پرداخت.
در ابتدای  این جلسه استاد غفاری به چیستی موسیقی و انواع آن پرداخته و اثرات هر یک را بررسی نمود. ایشان موسیقی را هر صدای موزون که به صورت ارادی از انسان منتشر می‌شود تعریف کرد. سپس به اثرات هر نوع از موسیقی بر روح و روان انسان پرداخت.
ایشان در ادامه به صنعت بودن موسیقی اشاره داشته و به دست‌های پشت پرده موسیقی پرداخت. پس از آن سه نوع موسیقی کلاسیک، پاپ و رپ را مورد بحث قرار داد و درباره پیشینه هر کدام و اثرات هر یک بر مخاطب نکاتی را بیان نمود.
استاد غفاری در پایان به وظیفه والد و مربی در محیط خانه و خانواده و مدرسه نسبت به گرایش نوجوانان به موسیقی پرداخت و به نکاتی پیرامون نقش فعال والد و مربی در این مساله اشاره نمود.

  • حسین غفاری

دومین جلسه از دوره مبانی مربّیگری تربیت رسانه‌ای «مربّیانه» با حضور استاد حسین غفاری معلم و پژوهشگر تربیت‌رسانه‌ای و به صورت برخط برگزار شد.
این جلسه در روز سه شنبه نهم بهمن ماه با حضور جمعی چند هزار نفری از معلمان و فعالان عرصه تعلیم و تربیت در بستر پیام‌رسان شاد به صورت برخط برگزار شد.
در این جلسه در ابتدا مهندس غفاری به ارائه توضیحاتی پیرامون آمار شرکت‌کنندگان دوره پرداخت و گفت تا کنون بیش از هفت هزار نفر از معلمان و فعالان فرهنگی از سراسر ایران در دوره ثبت نام کرده‌اند. وی همچنین افزود تنها کسانی امکان دریافت مدرک دوره را خواهند داشت که در آزمون‌های طول دوره و آزمون پایانی شرکت کنند و موفق به کسب هفتاد درصد امتیاز دوره شوند.
مهندس غفاری در ادامه به بیان نکاتی پیرامون بهزیستی جسمانی در فضای مجازی پرداخت و برای هر یک از اعضای بدن از جمله مغز، چشم، گوش، کمر، دست و پا مطالبی را ارائه نمود. در پایان نیز بر اهمیت توجه به بهزیستی جسمانی در زندگی مجازی تاکید نموده و رعایت مراقبت‌های فناورانه را بر همه کاربران لازم دانست.

این دوره آموزشی از ۶ بهمن تا ۷ اسفند ۱۴۰۳ به میزبانی معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و همکاری اداره‌کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران در مؤسسه تربیت رسانه‌ای باران در حال برگزاری است.


+ خبر این جلسه در ابری‌شهر

  • حسین غفاری
در گردهمایی مدیران کل و معاونان پرورشی و فرهنگی مناطق هدف طرح نماد (۳۱ منطقه) که امروز در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شده بود،‌ به معرفی رهیار سواد فضای مجازی ابری‌شهر و کاربرد آن برای مدارس پرداختم.
  • حسین غفاری
پنجمین جلسه کافه ابری‌شهر با موضوع الگوهای ارتباطی نوجوان و فضای مجازی با حضور چند هزار نفری فرهنگیان و فعالان عرصه تعلیم و تربیت به صورت برخط برگزار شد
در این نشست استاد میر سبحان سادات معلم، روانشناس و پژوهشگر حوزه نوجوان و مهندس حسین غفاری معلم، طراح آموزشی و پژوهشگر حوزه تربیت و رسانه به چیستی نقش و اهمیت ارتباط در زندگی نوجوان و تاثیر زیست مجازی بر آن پراختند.

در این جلسه استاد حسین غفاری در رابطه با درسنامه «با ادبِ مجازی» و «آشناهای غریبه» از مجموعه درسنامه‌های دبستان و «ادب آداب دارد» و «یادم تو را نافراموش» از مجموعه درسنامه‌های دبیرستان از مجموعه رهیار سواد فضای مجازی ابری‌شهر توضیحاتی را ارائه نمودند.

  • حسین غفاری

به دعوت معاونت آموزشی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان، در جمع مربیان برگزیده این نهاد در اردوگاه شهید باهنر تهران حاضر شدم و به طرح بحث تربیت رسانه‌ای برای نوجوان پرداختم. هدف من در این جلسه چالش برانگیز، آشنایی زدایی از مفهوم سواد رسانه و نوجوان بود.

  • حسین غفاری