از سر نوشت :: حسین غفاری

روایت‌های بی‌گاهِ یک پیام‌برِ پاره‌وقتِ دوره‌گرد

فهرست
x
x
خرده ادراکات
  • ۱۶ دی ۹۷

    علت لبخندهای الکی «معلم» و «مهندس» چیست؟

    مهندس می‌داند که معلم «بی‌چاره» است: نه کسب و کار پر رونقی دارد نه اهل و عیال خرسندی. در رتق و فتق امور محوله مانده و از تأمین رفاه و دلخوشی خانواده درمانده: پز عالی و جیب خالی.
    معلم هم می‌داند که مهندس «پیاده» است: نه تربیت را میشناسد و نه از محتوا چیزی می‌داند. سیم‌کش است و بساز و بنداز. پول یامفت زیرساخت در جیب راستش و ربح شبهه‌ناک خدمات ارزش افزوده در جیب چپش قلنبه شده. جوان است و سرش پر از باد سیاست است.

    چه اتحادی خطرناک‌تر از این؟ تفاهم‌نامه‌ی رند و مفلس!
    «مفلس» می‌داند که بازیچه‌ی شهوت سیاسی «رند» شده و دست گدایی‌ش، آبروی حرفه‌ای‌ش را برده؛ و «رند» می‌داند که «مفلس» به جیبش طمع دارد و عاشق چشم و ابرویش نیست و او را آدم حساب نمی‌کند.

    زمانه‌ی تلخی شده. در پس این صورتک‌های خندان، چه کینه‌ها مخفی شده.

  • ۳ دی ۹۷

    وقتی از «سیم‌کش وقیح» حرف می‌زنیم از چه موجودی سخن می‌گوییم؟

    دار و دسته‌ی دغلکار و حقه‌بازی که برای تضمین منافع شرکایشان از «سیم‌کارت کودک» و «کودک آنلاین» و «سواد رسانه» حرف می‌زنند؛ ولی در محدوده‌ی وظایفشان از ایجاد «سیم‌کارت پاک» هم عاجزند.
    *
    از دشمنان برند شکایت به دوستان؛
    چون دوست دشمن است، شکایت کجا بریم؟

  • ۲۸ آذر ۹۷

    برخی دوستان از یادداشت دیروز من درباره گونه‌ی تازه به دوران رسیده‌ی «سیم‌کش وقیح» تعجب و تحیر کردند.

    باید بگویم تا این نمودار «نمایی از مالکیت در صنعت مخابرات ایران» را خوب ندیده‌اید و عناصر فعال در آن را از نزدیک درک نکرده‌اید به شما حق می‌دهم تعجب کنید.
    البته بعدش تقاضا دارم به این بنده‌ی کم‌ترین هم حق بدهید!

  • ۲۷ آذر ۹۷

    در تبارشناسی سیم‌کش‌ها بعد از مشاهده‌ی انواع کم‌خطر «سیم‌کش احمق» و نمونه‌های خطرناک «سیم‌کش خبیث»، چشممان به جمال گونه‌ی حیرت‌انگیز «سیم‌کش وقیح» هم روشن شد الحمدلله.
    برادران به سرعت در حال پایین آمدن از نردبان «تکامل انواع» مرحوم مغفور چارلز داروین هستند.
    خدا به کودکان ما رحم فرماید؛ آمین!

x
x
دسته‌بندی نوشته‌ها

۱۴۵ مطلب با نشانه «جلسات و سخنرانی‌ها» ثبت شده است

به بهانه‌ی برگزاری «هفته نوجوانی» برای دانش‌آموزان پایه هشتم، برای اولین بار توفیق حضور در جمع بچه‌های خوب و دقیق مجتمع آموزشی صلحا را پیدا کردم و یک ساعتی درباره‌ی آنچه صنعت سرگرمی برای بهره‌بردن از اوقات فراغت انسان تدارک دیده صحبت کردم.
بعد از جلسه هم فرصتی دست داد تا در خدمت استادان بزرگوارم دکتر داودی و دکتر نیرو دقایقی به گفتگو بنشینیم. موضوع اوقات فراغت و مواجهه با محصولات صنعت سرگرمی از جمله موضوعات بسیار کلیدی و مبتلابه نوجوانان است که متأسفانه درباره‌ی آن سکوت کرده‌ایم.
*
محتوای جلسه مشابه این نشست بود: نوجوان و اوقات فراغت

  • حسین غفاری
به اتفاق جمعی از همکاران خوب و توانمند، به دعوت برادر گرامی جناب آقای دکتر صالح اصغری در مرکز سواد فضای مجازی سازمان سراج حاضر شدم و دقایقی به ارائه‌ی پنج تجربه‌ی متفاوت در تدریس کتاب «تفکر و سواد رسانه‌ای» پایه دهم پرداختم.
این جلسه با هدف تجربه‌نگاری تدریس این کتاب و برای استفاده‌ی عموم مربیان سواد فضای مجازی در استان‌های مختلف برگزار شده بود و قرار است مستندات آن از طریق دفاتر استانی سازمان فضای مجازی سراج به دست معلمان و مربیان گرامی برسد.
برای استفاده از محتوای صحبت من می‌توانید فایل پرده‌نگار زیر را دریافت نمایید:
  • حسین غفاری
جلسات دانش‌افزایی اولیای دبیرستان فرهنگ امسال نه به شکل سخنرانی، بلکه به صورت کارگاهی برگزار می‌شود. در این رویکرد جدید، محتوای مباحث پیش از جلسه در اختیار والدین گرامی قرار می‌گیرد و زمان جلسه به گفتگو و بیان تجربه‌ها و دیدگاه‌های حاضران اختصاص می‌یابد.
امروز هم کارگاه «تربیت رسانه‌ای در خانواده» با سرفصل‌های پیشنهادی زیر برگزار شد:
  • تأثیر خانواده، مدرسه، جامعه و رسانه در تربیت فرزندان
  • بررسی روش‌های منع، آموزش، پایش و ایجاد خودکنترلی در مواجهه نوجوانان با فضای مجازی
  • قانون‌گذاری، برنامه‌ریزی و اجرای قوانین در زمینه مواجهه نوجوانان با رسانه‌ها بخصوص فضای مجازی
برای جلسات آینده هم چهار پیشنهاد مشخص وجود دارد که اولیای گرامی از بین آن‌ها اولویت‌های خود را اعلام خواهند کرد:
  • زندگی دوم بچه‌ها در رسانه‌های اجتماعی: خطرات و فرصت‌ها
  • اثرات بازی‌ها بر فرزندان و ضرورت مدیریت اوقات فراغت
  • اهمیت و تأثیر موسیقی و سینما در سبد مصرف رسانه‌ای فرزندان
  • آنچه فرزندان درباره‌ی اینترنت و همه‌ی کارکردهای متنوع آن در آینده باید بدانند
  • حسین غفاری

در یک شب بارانی، به دعوت برادران گرامی در حوزه‌ی علوم اسلامی دانشگاهیان، در جمع دانشجویان کارشناسی‌ارشد و دکترای کوی دانشگاه تهران حاضر شدم و یک ساعتی درباره‌ی انواع مسائلی که در مواجهه با رسانه‌ها قابل طرح و بحث است گفتگو کردیم.
هر چند در این جلسه امکان گفتگوی مفصل درباره‌ی هیچ یک از سرفصل‌های مورد مطالبه‌ی حاضران فراهم نشد، اما برای من تجربه‌ای مغتنم از مواجهه با مطالبات فرهیختگان دانشگاهی و انقلابی در موضوع رسانه بود.

  • حسین غفاری

نظام جامع تربیت رسانه‌ای

در آخرین جلسه از سلسله جلسات تربیت رسانه‌ای در خانواده در جمع اولیای محترم مجتمع آموزشی فرهیختگان سراج، به جمع‌بندی و ارائه‌ی یک نقشه‌ی راهبردی برای پیاده‌سازی «نظام جامع تربیت رسانه‌ای» پرداختم.
برای استفاده از محتوای این جلسه می‌توانید فایل پرده‌نگار زیر را دریافت نمایید:

خانواده و تربیت رسانه‌ای - ویرایش دوم

  • حسین غفاری

در ادامه‌ی جلسه‌ی گذشته، در جمع اولیای محترم و مربیان مدرسه‌ی فرهیختگان سراج به ارائه‌ی ویرایش دوم از مبحث «خانواده و تربیت رسانه‌ای» پرداختم.

  • حسین غفاری

به دعوت برادران گرامی در قرارگاه پیشرفت و آبادانی استان قزوین، در جمع آموزگاران و معلمان روستاها و نواحی استان قزوین حاضر شدم و درباره برنامه‌ریزی برای مصرف رسانه‌ها صحبت کردم.

محتوای جلسه مشابه این نشست بود: آداب مصرف رسانه‌ها (راهنمای عملیاتی)

  • حسین غفاری

در ادامه‌ی جلسات اولین دوره «تربیت مربی سواد رسانه‌ای و فضای مجازی برمبنای نظام اندیشه دینی با محوریت آثار شهید مطهری» که مرکز مطالعات راهبردی تربیت اسلامی برگزار می‌کند، در یک بعدازظهر نفس‌گیر، در سه جلسه‌ی متوالی به تبیین و تشریح تاریخچه‌ی صنعت سرگرمی، بازی‌های ویدیویی و رسانه‌های اجتماعی پرداختم و با همراهی خوب خواهران و برادران حاضر در دوره، درباره‌ی فرصت‌ها و تهدیدهای شرایط رسانه‌ای موجود گفتگو کردیم.

  • حسین غفاری

به دعوت برادران گرامی در سومین اجلاس دوازدهمین کنگره سراسری اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان، کارگاهی با هدف آشنایی بچه‌ها با انواع رسانه‌های اجتماعی و کارکردهای آن برگزار کردیم. در این برنامه که در اردوگاه شهید باهنر (منظریه) برگزار شد، دانش‌آموزان از سراسر کشور به صورت گروهی در یک فعالیت همیارانه حاضر شده و با کمک هم به شناسایی و دسته‌بندی انواع رسانه‌های اجتماعی پرداختند.
در برگزاری این کارگاه از همراهی و مشارکت برادر عزیزم مهندس صدیق میرزایی بهره بردم و از ایشان مطالب خوبی آموختم.

محتوای کارگاه مشابه این نشست بود: چشم‌انداز رسانه‌های اجتماعی

  • حسین غفاری

امروز عصر به دعوت اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان شهرستان‌های استان تهران در اردوگاه شهید آوینی شهرستان فشم حاضر شدم تا در جمع دختران دانش‌آموز عضو انجمن اسلامی درباره‌ی شرایط جدید زندگی در عصر رسانه‌ها صحبت کنم.
محتوای جلسه مشابه این نشست بود: زندگی به توان دو

  • حسین غفاری

به دعوت مربیان محترم مدرسه‌ی فرهیختگان سراج در جمع اولیای محترم پایه‌ی ششم و هفتم این مدرسه حاضر شدم و درباره‌ی تربیت رسانه‌ای در خانواده صحبت کردم. در این جلسه ویرایش دوم از مبحث «خانواده و تربیت رسانه‌ای» را ارائه کردم که نسبت به ویرایش اول تغییرات زیادی داشته و مفصل‌تر شده است.

  • حسین غفاری

امروز عصر به دعوت اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان شهر تهران در اردوگاه شهید آوینی شهرستان فشم حاضر شدم تا در جمع دختران دانش‌آموز عضو انجمن اسلامی درباره‌ی فرصت‌های فضای مجازی صحبت کنم. از آن‌جا که هم موضوع و هم مخاطب جدید بود، ویرایشی تازه از بحث «نوجوان هوشمند» آماده و ارائه کردم. الحمدلله در دو جلسه‌ی مستقل، گفتگوی خوب و مؤثری با بچه‌ها داشتیم و بحث مورد استقبال خواهران گرامی قرار گرفت.
در صورت تمایل می‌توانید گزیده‌ای از فایل پرده‌نگار این جلسه را از پیوند زیر دریافت کنید. البته به دلیل برخی ملاحظات اخلاقی، شش صفحه از مطالب ارائه شده در جلسه را اینجا منتشر نمی‌کنم.

زندگی به توان دو (چشم‌اندازی به زندگی فردا)

  • حسین غفاری

«مرکز مطالعات تربیت اسلامی» با همکاری «مؤسسه بینش مطهر» اقدام به برگزاری اولین دوره «تربیت مربی سواد رسانه‌ای و فضای مجازی برمبنای نظام اندیشه دینی با محوریت آثار شهید مطهری» نموده است. هر چند که برگزاری چنین دوره‌ای در نگاه اول عجیب به نظر می‌رسد، اما تلاش برای کشف آموزه‌های بنیادین تفکر اسلامی که پرورش آن‌ها موجب حل تعارضات علمی و عملی انسان در روزگار ما می‌شود، حرکتی مغتنم و ارزشمند است.
در بخشی از این دوره‌ی ترکیبی، امروز توفیق داشتم سرفصل «زندگی ابری» و «آداب مصرف رسانه‌ها» را در دو جلسه‌ی پیوسته خدمت خواهران و برادران گرامی حاضر، ارائه کنم.
محتوای جلسه مشابه این نشست بود: آداب مصرف رسانه‌ها (راهنمای عملیاتی)

  • حسین غفاری

در ادامه‌ی سیزدهمین و چهاردهمین دوره تربیت مربی سواد رسانه‌ای مؤسسه مسیر رسانه با موضوع «فنون تجهیز به سپر دفاع روانی» در دو جلسه‌ی مجزا، در خدمت جمع دانشجویان خواهر و برادر دوره بودم و به صورت فشرده مروری بر مبانی و روش‌های مصون‌سازی ذهن در برابر امواج شبهات و مغالطات رسانه‌ای داشتیم.
محتوای جلسه مشابه این نشست بود: دوطرفه به قاضی رفتن (ویرایش دوم)

  • حسین غفاری

در ادامه‌ی سیزدهمین و چهاردهمین دوره تربیت مربی سواد رسانه‌ای که در دانشگاه علامه طباطبایی (ره) در حال برگزاری است، در دو جلسه‌ی مستقل به تبیین آداب مصرف رسانه‌ها برای دانشجویان پرداختم.
محتوای جلسه مشابه این نشست بود: آداب مصرف رسانه‌ها (راهنمای عملیاتی)

  • حسین غفاری