از سر نوشت :: حسین غفاری

روایت‌های بی‌گاهِ یک پیام‌برِ پاره‌وقتِ دوره‌گرد

فهرست
x
x
خرده ادراکات
  • ۱۱ فروردين ۰۰

    متأسفانه در جدل غیرخردمندانه و کاملاً سیاسی این روزها، وظیفه مستقیم دولت در آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای نادیده انگاشته می‌شود.
    هر چند که این نکته قابل تأیید است که آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای حتما باید هسته خانواده را هدف قرار بدهد؛ اما برای اعمال صحیح تربیت رسانه‌ای، خانواده به سه چیز نیاز دارد: آموزش، ابزار و پشتیبانی؛ که هر سه هم موکول به اراده‌ی جدی دولت است.

    دولت جمهوری اسلامی چه وظایفی در تربیت رسانه‌ای دارد؟

    الف) آموزش: شامل طیف گسترده‌ای از آموزش‌ها از سطح دانش تا بینش و گرایش و کنش
    ب) ابزار: مثل اینترنت سما، درگاه‌های ویژه کودک و نوجوان، سامانه‌های هدایت مصرف رسانه و ...
    ج) پشتیبانی: مقررات‌گذاری به نفع تربیت (مثل همان ماجرای اینترنت شبانه و ...)

    البته با فرض زندگی در دوران طاغوت،‌ و بدون محقق شدن هیچ یک از موارد سه گانه بالا، هرگز مسئولیت تربیت از گرده خانواده رفع نمی‌شود. فقط ما به ازای ناتوانی خانواده‌ها در تربیت فرزندان، بر شدت درجه آتش جهنم بر طاغوت و طاغوتیان افزوده خواهد شد!

  • ۲۸ مهر ۹۹

    از «مومو» خوشم آمد.
    حربه‌ی مفید و مؤثری برای ترساندن بچه‌ها و خانواده‌ها از واتساپ! مثل همان «لولو» که مادربزرگ‌ها ما را از آن می‌ترساندند که سراغ خوراکی‌های ته انباری نرویم!

    مقابله با آن هم ساده است. اگر خانواده‌ها آموزه‌های تربیتی را در سطح قصه شنگول و منگول در خانه پیاده کنند، «مومو» راه به جایی نمی‌برد:
    در را به روی غریبه باز نکنید؛
    شماره غریبه را مسدود کنید؛
    پیام غریبه را جواب ندهید.

    سخت است؟

  • ۱۷ شهریور ۹۹

    و در تاریخ خواهند نوشت که در سنه یکهزار و سیصد و نود و نه شمسی، که سفاهت و شقاوت و کرونا از اینجا تا ینگه‌دنیا را در نوردیده بود، شب‌پره‌های ریش‌پرفسوری آخرین تلاش‌هایشان را می‌کردند تا زیر سایه‌ی جهل و درماندگی عوام، خود را از آفتاب حقیقت مصون دارند...
    البته من مدت‌هاست به توصیه استاد اخلاقم (!) پایم را از مناقشه با سیم‌کش‌ها بیرون کشیده‌ام. اما به پاس رادمردی و زمان‌شناسی سروران ارجمندم «دکتر کمیل خجسته» و «دکتر عبدالحسین کلانتری» در پاسخگویی به آخرین تقلای مستفرنگ‌های نشسته بر گرده‌ی ملت، شما را به خواندن یادداشت‌های زیر دعوت می‌کنم:

    دنیای استیو جابز و دنیای وزارت ارتباطات
    کمیل خجسته

    «جهان مصالحه‌ها» یا «منازعات پلتفرمی»؟
    عبدالحسین کلانتری

    + الیس الصبح بقریب؟
    ++ شادی روح سیدمجتبی نواب صفوی صلوات.

x
x
دسته‌بندی نوشته‌ها

۲۵۹ مطلب با نشانه «جلسات و سخنرانی‌ها» ثبت شده است

در ماه پایانی تابستان داغ ۱۴۰۰، دوره آموزش مجازی ویژه خانواده‌ها، رشدانه۱۴۰۰، مثل ماه های گذشته در مرکز تربیت رسانه‌ای باران، در حال برگزاری است.
در این دوره که با مدیریت برادر گرامی استاد سعید مدرسی اجرا می‌شود، مباحث مختلفی درباره مدیریت رسانه‌ها در خانواده و آثار رسانه‌های نمایشی، اخبار، فضای مجازی، بازی و موسیقی در زندگی بچه‌ها ارائه می‌شود و بیش از ۵۰۰ خانواده و مربی از شهرهای مختلف از جمله تهران، اصفهان و یزد در آن حضور دارند.

  • حسین غفاری

امروز در دو نشست پی‌درپی به همراه استاد عزیزم دکتر سعید مدرسی، در ترم اول دوره جامع تربیت مربی سواد رسانه‌ای که با همکاری انجمن سواد رسانه‌ای ایران و دانشگاه سوره به شکل مجازی برگزار می‌‌شود شرکت کردیم و در جمع حدود ۱۰۰ نفر از خواهران و برادران فراگیر به مرور تعاریف کلی «تربیت رسانه‌ای» و محوریت «خانواده» در این تعریف پرداختیم.
مباحث این جلسات به نوعی خلاصه‌برداری شده از دو جلسه آغازین دوره آموزشی «رشدانه ۱۴۰۰» بود که هر ماه برای والدین برگزار می‌شود.

  • حسین غفاری

شرایط کرونایی، مدارس و نهادهای تربیتی را مجبور کرده است که در روال‌ها و فرایندهای قدیمی آموزشی و تربیتی خود بازنگری جدی کنند. در این موضوع با مدیران و معلمان زیادی در یک سال گذشته گفتگو داشته‌ام و چالش‌ها و ابهامات مشترک آن‌ها را بررسی کرده‌ام.

امروز در یک نشست صمیمانه دو ساعته در خدمت مدیران آموزشی و تربیتی دبستان دخترانه فائزون بودم و با هم درباره مهم‌ترین سؤالات آن‌ها در تعامل با دانش‌آموزان در بستر رسانه گفتگو کردیم. سؤالاتی از قبیل:
- سن موبایل داشتن دانش‌آموزان و حواشی آن
- کودک و مواجهه با موبایل والدین
- آموزش مهارت‌های هنری با ابزار موبایل
- تعامل با کودک در رسانه‌های اجتماعی
- بازی‌های آنلاین و آفلاین
- موتور جستجوی ایمن و پژوهش‌های مدرسه‌ای
- آموزش نرم افزارهای کاربردی
- مواجهه با تلویزیون و پویانمایی‌ها
- ...

این نمونه‌ای از سرفصل‌های گفتگوی امروز ما بود. گفتگویی که قبل از شروع سال تحصیلی باید در هر مدرسه‌ای اتفاق بیفتد.

  • حسین غفاری

به دعوت سروران ارجمند در دبیرستان علوی تهران، و در ادامه دوره بهاره، در ۵ جلسه مجازی در تیر و مرداد ۱۴۰۰، در خدمت دانش‌آموزان پایه دهم این دبیرستان بودم و با هم درباره پدیده‌ی بازی‌های دیجیتال و روش شناخت و انتخاب بازی در سه لایه نشانه‌ای، روایی و رویه‌ای صحبت کردیم.
طراحی آموزشی این دوره در گروه سواد بازی مرکز تربیت رسانه‌ای باران انجام شده است.

  • حسین غفاری

به دعوت مدیریت محترم مجمع آموزشی حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام شهر یزد، در همایش سراسری مدیران جامعه تعلیمات اسلامی حاضر شدم و در یک جلسه مجازی به تبیین تغییر روندهای آموزشی و تربیتی در مدرسه آینده پرداختم.
محتوای این جلسه تفصیل یافته مباحثی بود که پیش از شیوع کرونا با همین عنوان ارائه کرده بودم.

؛؛ مدرسه آینده ؛؛

  • حسین غفاری
در تابستان ۱۴۰۰، به دعوت همکاران عزیزم در مدرسه مهر هشتم، یک دوره تابستانی ۶ جلسه‌ای با موضوع «غرب‌شناسی» و با محوریت مجموعه کتاب‌های خوب «روایت تفکر، فرهنگ و تمدن از آغاز تاکنون» برگزار کردم.
در این کلاس مجازی که دانش‌آموزانی از پایه هشتم تا یازدهم حضور داشتند به ترتیب مروری بر این عناوین داشتیم:
۱- یونان باستان
۲- امپراتوری روم
۳- ظهور مسیحیت و امپراتوری بیزانس
۴- قرون وسطی
۵- رنسانس
۶- عصر صنعتی

محور مباحث کلاس جلد اول و سوم این مجموعه کتاب به همراه قطعات مختلفی از مستندها و فیلم‌های تاریخی بود.
  • حسین غفاری

قصه‌های مقدس

امسال به دعوت یک گروه فرهنگی خوب و دلسوز، کلاس تابستانی قصه‌های مقدس را که سابقه‌ی اجرای آن به ۱۴ سال پیش باز می‌گردد، مجدداً بازنگری و اجرا کردم. مخاطب این دوره دختران دانش‌آموز مقطع متوسطه اول بودند که به شکل مجازی در ۱۲ جلسه با هم «تاریخ انبیای الهی در کتاب‌های آسمانی» را مرور کردیم.
این کلاس با هدف نگاهی ادبی، تاریخی و رسانه‌ای به قصه‌های انبیای الهی در تورات و قرآن کریم طراحی شده و همراه با مرور متن قصه‌ها از تورات، تطبیق قصه‌ها با روایت قرآن کریم، مرور بازنمایی قصه‌ها بر پرده سینما و سایر آثار داستانی می‌باشد.

عناوین جلسات این دوره به این شرح بود:
۱- داستان آفرینش جهان
۲- داستان خلقت آدم علیه‌السلام
۳- داستان فرزندان آدم
۴- داستان نوح علیه‌السلام و طوفان
۵- داستان ابراهیم علیه‌السلام و رؤیاهای او
۶- داستان اسماعیل و اسحاق علیهماالسلام
۷- داستان یعقوب علیه‌السلام و فرزندانش
۸- داستان پادشاهی یوسف علیه السلام
۹- داستان ولادت و نبوت موسی علیه‌السلام
۱۰- داستان خروج بنی‌اسراییل از مصر
۱۱- داستان پادشاهی داود علیه‌السلام
۱۲- داستان پادشاهی سلیمان علیه‌السلام

این دوره در تیر و مرداد ۱۴۰۰ برگزار شد و امروز به پایان رسید.
دو سال قبل هم دوره‌ای با همین مضامین برگزار کرده بودم که گزارش کامل آن را در این صفحه آمده است.

  • حسین غفاری

پرشورترین دوره آموزش مجازی ویژه خانواده‌ها، رشدانه۱۴۰۰، در گرم ترین روزهای سال در مرکز تربیت رسانه‌ای باران، در حال برگزاری است.
در این دوره که با مدیریت برادر گرامی استاد سعید مدرسی اجرا می‌شود، مباحث مختلفی درباره مدیریت رسانه‌ها در خانواده و آثار رسانه‌های نمایشی، اخبار، فضای مجازی، بازی و موسیقی در زندگی بچه‌ها ارائه می‌شود و بیش از ۵۰۰ خانواده در آن حضور دارند.

  • حسین غفاری

برای چهارمین فصل متوالی، دوره آموزش مجازی ویژه خانواده‌ها، رشدانه۱۴۰۰، در مرکز تربیت رسانه‌ای باران، در تیرماه ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.
در این دوره که با مدیریت برادر گرامی استاد سعید مدرسی اجرا می‌شود، مباحث مختلفی درباره مدیریت رسانه‌ها در خانواده و آثار رسانه‌های نمایشی، اخبار، فضای مجازی، بازی و موسیقی در زندگی بچه‌ها ارائه می‌شود.

  • حسین غفاری


چگونه «سواد رسانه‌ای» را بهتر تدریس کنیم؟
نقشه‌ای تازه برای آموزش مؤثر سواد اطلاعاتی و رسانه‌ای
ویژه معلمان و مربیان سواد رسانه‌ای و همه علاقمندان و پژوهشگران تربیت رسانه‌ای

تدریس «سواد رسانه‌ای» برای جوانان و نوجوانان و به طور خاص تدریس کتاب «تفکر و سواد رسانه‌ای» در سال‌های گذشته به عنوان یکی از چالش‌های مدارس و آموزگاران این حوزه مطرح بوده است. مرکز تربیت رسانه‌ای باران با هدف کمک به پژوهشگران، معلمان و مربیان سواد رسانه‌ای در سراسر ایران اقدام به جمع‌آوری و مدون کردن بسته‌های یادگیری-یاددهی خلاقانه این سرفصل مهم آموزشی نموده است.
این مجموعه که با نام «سواد پلاس» معرفی شده، شامل متون راهنما، محتوای چندرسانه‌ای تدریس و کاربرگ‌های ویژه معلمان است که در سال تحصیلی گذشته در دو بخش «سواد پلاس۱» و «سواد پلاس۲» مورد استفاده بیش از ۸۰ معلم و مربی سواد رسانه‌ای قرار گرفته است و اینک به شکل فشرده و یکپارچه در سواد پلاس [تیر۱۴۰۰] عرضه می‌شود.
در این دوره آموزشی و بسته‌های یادگیری آن، طراحان مرکز تربیت رسانه‌‌ای باران، با تمرکز روی نیازهای واقعی دانش آموزان به ارائه‌ی محتوا در قالب خلاقانه و به روز اقدام کرده‌اند.

  • حسین غفاری

به دعوت همکاران گرامی و دوستان عزیزم در دبیرستان مهر هشتم، در یک نشست پنج‌ساعته‌ی گرم و صمیمی با کادر آموزشی و تربیتی این مدرسه به بحث و گفتگو درباره‌ی سؤالات متداول تربیتی مدارس درباره حضور رسانه‌ای و استفاده از ابزارهای دیجیتال برای دانش‌آموزان و معلمان پرداختیم.
آن‌چه در این جلسه به عنوان محور بحث پیشنهاد دادم، چهار گام مسیر تربیت رسانه‌ای است که در مرکز تربیت رسانه‌ای باران آن را طراحی کرده‌ایم: آگاهی عمیق، خیرگزینی، ورزیدگی فناورانه و مصلحات ضروری.
در این نشست به کلیدواژه‌های مشترکی دست یافتیم که امیدوارم در‌ آینده بتوانیم آن‌ها را بیشتر شرح بدهیم: نقش الگویی مربی، وظیفه صیانت در قبال متربی، آموزش عمیق رسانه‌ای در محیط صیانتی، عمل مربیان بر اساس حجت، ایجاد اقلیم سالم توسط مدرسه و ...

  • حسین غفاری

به همراه استاد گرامی جناب آقای دکتر مدرسی، (از بهمن ۹۹ تا خرداد ۱۴۰۰) در ۱۳ جلسه کادر تربیتی و آموزشی دبیرستان علوی تهران حاضر شدیم و درباره‌ی مبانی تربیت رسانه‌ای در خانواده و نقش مدرسه در ارتقای اشراف علمی و تقید عملی خانواده‌ها در والدگری دیجیتال گفتگو کردیم. مباحث این جلسات تفصیل‌یافته‌ی دوره «رشدانه ۱۴۰۰» بود که به طور اختصاصی و حضوری اجرا شد.

حضور در جمع استادان و همکاران خوش‌نام و با سابقه تربیتی حقیقتاً توفیقی است که شکرگزار آن هستم.

  • حسین غفاری

به دعوت سروران ارجمند در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان غربی، در جمع مدیران دستگاه‌های اجرایی شهر ارومیه به شکل مجازی حاضر شدم و درباره تحولات ناشی از انقلاب اطلاعاتی و نظم سایبرنتیک حاکم بر جهان در دهه‌های اخیر صحبت کردم و الزامات دفاع سایبری در چهار لایه زیرساختی، خدمات پایه، رسانه‌های اجتماعی و محتوا تبیین کردم.

  • حسین غفاری

بعد از یک ماه وقفه در ایام ماه مبارک رمضان، دومین دوره سال ۱۴۰۰ آموزش مجازی ویژه خانواده‌ها، رشدانه۱۴۰۰، در مرکز تربیت رسانه‌ای باران، برگزار می‌شود.
در این دوره که با مدیریت برادر گرامی استاد سعید مدرسی اجرا می‌شود، مباحث مختلفی درباره مدیریت رسانه‌ها در خانواده و آثار رسانه‌های نمایشی، اخبار، فضای مجازی، بازی و موسیقی در زندگی بچه‌ها ارائه می‌شود.

  • حسین غفاری

مدرسه دانشجویی «تزکیه و تعلیم» با همکاری مرکز تربیت رسانه‌ای باران، جلسات راهکارهای آموزش فهم قرآن در فضای مجازی را ویژه آموزگاران و فعالان مقطع دبستان برگزار کرده است.
در اولین جلسه‌ی این دوره آموزشی، به اتفاق استاد بزرگوارم دکتر سعید مدرسی، با آموزگاران محترم مهم‌ترین نکات مفهومی و اجرایی در یادگیری مجازی را مرور کردیم.
عناوینی مثل: تست سرعت آپلود و دانلود، انتخاب ابزار مناسب و هدایت بچه‌ها در کاربری درگاه‌ها، امتداد یادگیری آنلاین به آفلاین، انتخاب و هدایت یادگیری در رسانه های اجتماعی متنوع، انتخاب صحیح از میان رسانه‌های اجتماعی انتشار محور، اشتراک محور، پیام‌رسان و همکاری مجازی از جمله سرفصل‌های مباحث من بود.

  • حسین غفاری