از سر نوشت :: حسین غفاری

روایت‌های بی‌گاهِ یک پیام‌برِ پاره‌وقتِ دوره‌گرد

فهرست
x
x
خرده ادراکات
  • ۱۳ مهر ۰۱

    ▪️سالروز شهادت حضرت ابی‌محمد، حسن بن علی بن محمد، ابن‌الرضا (علیه و علی آبائه السلام) بر شما تسلیت باد.

    ♨️در سال‌های اخیر تلاش‌های پراکنده‌ای برای بصری کردن وقایع تاریخی مقدس، با هدف ملموس ساختن موضوعات کهن برای نسل جوان و نوجوان رخ داده است. این تلاش‌ها که در شکل سنتی به ترسیم شمایل معصومان یا پرده‌نگاری‌های عاشورایی محدود می‌شد، با خلاقیت هنرمندان معاصر برای عبور از احتیاطات شرعی، به قله‌هایی همچون آثار حسن روح‌الامین ختم شده که کیفیت آثار، حس و حال اجرا و زاویه دید و روایت خاص او از وقایع، در این سال‌ها بسیار بازتاب یافته است.

    ⚠️مثل هر کار تازه‌ای، در کنار فرصت‌های این تصویرسازی‌ها، باید مراقب آسیب‌های احتمالی آن هم باشیم. مثلاً جانشین‌سازی یک تصور واحد از صحنه‌ای تاریخی به‌جای توسعه درک‌های متعدد از آن واقعه نزد مخاطبان با سطوح معرفتی مختلف؛ یا بسنده کردن به زاویه و عمق دید هنرمند در شناخت آن صحنه یا واقعه تاریخی. همچنین اگر در این میان خطایی هم در تصور یا تصویر هنرمند رخ بدهد، بعداً به سختی می‌توان آن را از ذهن مخاطب پاک کرد.

    🎨برای نمونه نگاهی به آخرین نقاشی دیجیتال 🖌️هنرمند وارسته و نازک‌خیال حسن روح‌الامین بیندازیم که به مناسبت هشتم ربیع‌الاول، صحنه‌ی نماز حضرت حجت ابن الحسن (عج) بر پیکر پدرشان امام حسن عسکری (ع) را در این روز ترسیم کرده است. طبق نقل تاریخی امام مهدی (عج) که در این هنگام کودکی پنج ساله بودند، عموی خود، جعفر بن علی (که بعدها به جعفر کذاب معروف شد) از اقامه نماز بر پیکر پدر کنار زدند و خود برای ایشان نماز اقامه کردند.

    🔍با دقت به این نقاشی نگاه کنید. جعفر بن علی در این نقاشی چند ساله به تصویر کشیده شده است؟
    ❓۵۰؟ ۶۰؟ ۷۰؟!
    💡این در حالی است که می‌دانیم امام حسن عسکری (ع) در سال ۲۶۰ ق. در ۲۸ سالگی به شهادت رسیده‌اند و جعفر اختلاف سنی جدی با ایشان نداشته و به احتمال قریب به یقین کوچکتر از امام بوده است.

    🤔در اینجا یک بی‌دقتی کوچک هنرمند نقاش، تصور مخاطب را از واقعیت تاریخی دگرگون می‌کند و فهم او را در این نقطه متوقف نگه می‌دارد. اینکه جعفر کذاب یک جوان بیست و چند ساله‌ی خام خیال و در سودای غصب زعامت شیعیان باشد فرق دارد با آن‌که او را پیرمردی مسن بدانیم که بر سنت عربی به عزای برادر ایستاده و در ظاهر میراث‌دار او بوده است.

    🚦فرایند «تصویری شدن» تاریخ مقدس، اگر از اساس قابل تردید نباشد، این قدر هست که باید با الزامات معرفتی فراوانی همراه شود تا رهزن نباشد.

    وَ لِلّٰهِ الْحَمْد

  • ۷ مرداد ۰۰

    نامه اعتراضی جمعی از شترداران و بازرگانان بغداد به جناب موسی بن جعفر، بزرگ طایفه علویان

    ای پسر پیغمبر خدا؛
    در میان بزرگان شهر بعد از انتشار شایعاتی درباره فرموده‌ی شما به جناب «صفوان بن مهران» آشوب و تشویشی در گرفته است.
    چنین روایت کرده‌اند که حضرتتان از مراوده اقتصادی جناب صفوان با خلیفه بزرگ و کدخدای مشرق زمین، جناب هارون الرشید ناخرسندید.
    آیا بغیر این است که زنده نگه داشتن دین جد شما به آباد بودن مملکت اسلامی و پایداری مناسک و شعائر الهی میسر است؟
    آیا در این دوران طلایی حکومت بنی‌عباس که از چین و هند تا دروازه‌های بیزانس تحت سلطه‌ی خلافت اسلامی قرار دارد، حرکت یکتا امپراطور مقتدر مسلمانان به قصد انجام اعمال حج، چیزی بجز مجد و عظمت اسلام را نوید می‌دهد؟
    آیا به این فکر کرده‌اید که اگر عملی خداپسندانه مثل «کمک به یک مسلمان برای انجام حج» را تعبیر به «مشارکت در بقای ظالم» بفرمایید، آن وقت تکلیف این همه تاجر و بازرگان و کاسب خرده‌پا که هر روز امیدوار به مراوده تجاری با دستگاه ثروتمند و باشکوه خلافت هستند چه می‌شود؟ آیا شما جواب زن و بچه‌های مظلوم آن‌ها را می‌دهید اگر با امتناع از داد و ستد با دربار شب‌ها سر گرسنه بر بالین بگذارند؟
    شما که پسر پیغمبر و محترم در میان مردمان هستید آیا نترسیدید که اگر جناب صفوان، که از شترداران خوش‌نام و مشهور هستند، از همکاری با خلیفه امتناع کنند چه بر سرشان می‌آید؟
    از حضرتتان انتظار زمان‌شناسی بیشتری داشتیم تا در این ایام که سپاهیان اسلام در مرزهای روم با کفار در حال مبارزه هستند، چنین تزلزلی در پشت جبهه‌ها ایجاد نفرمایید.
    در هر صورت صنف شترداران و بازرگانان بغداد که جمع کثیری از مردم و کسبه محترم را نمایندگی می‌کند از عمل به این توصیه جنابعالی معذور است و امیدواریم که بدبینی به خلیفه بزرگ را کنار بگذارید و اتحاد مسلمانان را خدشه دار نفرمایید.

    والسلام
    مردادماه۱۴۰۰

    پ.ن:
    داستان مشهور «صفوان جمال»

  • ۱۱ فروردين ۰۰

    متأسفانه در جدل غیرخردمندانه و کاملاً سیاسی این روزها، وظیفه مستقیم دولت در آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای نادیده انگاشته می‌شود.
    هر چند که این نکته قابل تأیید است که آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای حتما باید هسته خانواده را هدف قرار بدهد؛ اما برای اعمال صحیح تربیت رسانه‌ای، خانواده به سه چیز نیاز دارد: آموزش، ابزار و پشتیبانی؛ که هر سه هم موکول به اراده‌ی جدی دولت است.

    دولت جمهوری اسلامی چه وظایفی در تربیت رسانه‌ای دارد؟

    الف) آموزش: شامل طیف گسترده‌ای از آموزش‌ها از سطح دانش تا بینش و گرایش و کنش
    ب) ابزار: مثل اینترنت سما، درگاه‌های ویژه کودک و نوجوان، سامانه‌های هدایت مصرف رسانه و ...
    ج) پشتیبانی: مقررات‌گذاری به نفع تربیت (مثل همان ماجرای اینترنت شبانه و ...)

    البته با فرض زندگی در دوران طاغوت،‌ و بدون محقق شدن هیچ یک از موارد سه گانه بالا، هرگز مسئولیت تربیت از گرده خانواده رفع نمی‌شود. فقط ما به ازای ناتوانی خانواده‌ها در تربیت فرزندان، بر شدت درجه آتش جهنم بر طاغوت و طاغوتیان افزوده خواهد شد!

  • ۲۸ مهر ۹۹

    از «مومو» خوشم آمد.
    حربه‌ی مفید و مؤثری برای ترساندن بچه‌ها و خانواده‌ها از واتساپ! مثل همان «لولو» که مادربزرگ‌ها ما را از آن می‌ترساندند که سراغ خوراکی‌های ته انباری نرویم!

    مقابله با آن هم ساده است. اگر خانواده‌ها آموزه‌های تربیتی را در سطح قصه شنگول و منگول در خانه پیاده کنند، «مومو» راه به جایی نمی‌برد:
    در را به روی غریبه باز نکنید؛
    شماره غریبه را مسدود کنید؛
    پیام غریبه را جواب ندهید.

    سخت است؟

x
x
دسته‌بندی نوشته‌ها

۳۱۰ مطلب با نشانه «جلسات و سخنرانی‌ها» ثبت شده است

به رسم یک دهه‌ی گذشته، در دو جلسه مجازی (۱ دی و ۶ بهمن) در خدمت اولیای پایه هفتم دبیرستان پسرانه فرهنگ (منطقه۳) بودم و درباره مبانی تربیت رسانه‌ای و اصول هنجارسازی و قانون‌گذاری در خانواده صحبت کردم.

محتوای این جلسات برگزیده‌ای از جلسات اول و دوم رشدانه بود.

  • حسین غفاری

به دعوت مدیریت محترم مدرسه پسرانه سراج معین در یک نشست هم‌اندیشی با همکاران محترم مقطع متوسطه اول، درباره اصول و چهارچوب‌های بکارگیری رسانه‌ها در مدرسه و نحوه استفاده از ابزارهای رسانه‌ای در فرایند یادگیری و آموزش مجازی گفتگو کردیم.

  • حسین غفاری

بیست و چهارمین اجرای عمومی دوره رشدانه ویژه والدین در مرکز تربیت رسانه‌ای باران برگزار می‌شود.

این دوره مجازی برای خانواده‌های امیدوار به تربیت فرزندان در هشت جلسه برگزار می‌شود.

  • حسین غفاری
در یک روز برفی در جلسه‌ای مجازی در جمع والدین محترم دبستان مهرهشتم بودم و کمی درباره شرایط فعلی و ضرورت آموختن مهارت‌های والدگری در عصر دیجیتال و برخی ترفندهای آن صحبت کردم.

محتوای این جلسات برگزیده‌ای از جلسات اول و دوم رشدانه بود.

  • حسین غفاری

بیست و سومین اجرای عمومی دوره رشدانه ویژه والدین در مرکز تربیت رسانه‌ای باران برگزار می‌شود.

این دوره مجازی برای خانواده‌های امیدوار به تربیت فرزندان در هشت جلسه برگزار می‌شود.

  • حسین غفاری

بیست و دومین اجرای عمومی دوره رشدانه ویژه والدین را در مرکز تربیت رسانه‌ای باران شروع کردیم. این دوره مجازی برای خانواده‌های امیدوار به تربیت فرزندان در هشت جلسه برگزار می‌شود.

  • حسین غفاری

در یک صبح سرد پاییزی، در اردوگاه امام خمینی (ره) شهرستان لواسانات، در جمع گروهی از معلمان و مربیان برگزیده کشور عراق حاضر شدم و درباره ضرورت آموزش سواد رسانه‌ای در مدارس و چهار گام موفقیت در تربیت رسانه‌ای صحبت کردیم.

در این جلسه صمیمانه، بار دیگر متوجه ارزشمندی تجربه تربیت رسانه‌ای در ایران و ظرفیت تربیتی بالای آن برای انتقال به کشورهای اسلامی شدم.

  • حسین غفاری

به دعوت معاونت محترم فرهنگی، هنری و تربیت بدنی مجموعه مدارس سما، در جمع راهبران و مدیران فرهنگی این مدارس از سراسر کشور حاضر شدم و درباره ضرورت پرداختن به تربیت رسانه‌ای در مدارس و راهبردها و چالش‌های آن گفتگو کردیم.

در این جلسه که در شهر کرج برگزار شد، حاضران با دستاوردهای مرکز تربیت رسانه‌ای باران در تولید محتوا و آموزش آن به خانواده‌ها، مربیان و دانش‌آموزان آشنا شدند.

  • حسین غفاری

در دو هفته متوالی (۱۱ و ۱۸ آبان) در جمع مادران محترم متوسطه اول و متوسطه دوم دبیرستان محترم پیام غدیر حاضر شدم و کمی درباره شرایط فعلی و ضرورت آموختن مهارت‌های والدگری در عصر دیجیتال و برخی ترفندهای آن صحبت کردم.

  • حسین غفاری

بعد از هفت ماه، دوباره برگزاری عمومی دوره رشدانه ویژه والدین را در مرکز تربیت رسانه‌ای باران شروع کردیم.

این بیست و یکمین بار است که این دوره آموزشی را به شکل مجازی اجرا می‌کنیم.

برای اجرای این دوره در محتوای رشدانه یک بازنگری کلان داشتیم و برخی تغییرات را در چیدمان محتوای جلسات اعمال کرده‌ایم.

  • حسین غفاری

حسابش از دستم در رفته که چهارمین یا پنجمین سالی است که در هفته نوجوانی بچه‌های پایه هشتم مدرسه صلحا درباره اوقات فراغت و صنعت سرگرمی صحبت می‌کنم.
*
محتوای جلسه مشابه این نشست بود: نوجوان و اوقات فراغت

  • حسین غفاری

امروز توفیق داشتم به دعوت اداره کل آموزش و پرورش استان خوزستان، در اولین دوره تربیت مربی جهاد تبیین ویژه هادیان فرهنگی خوزستان حاضر شدم و در دو نشست گرم و پر هیجان، به تحلیل شرایط رسانه‌ای زندگی جوانان و نوجوانان با رویکرد شناختی پرداختم و راهبردهای مواجهه مؤثر با دنیای تازه‌ها و نحوه تبدیل نیوز به اخبار را مرور کردم.
در گوشه و کنار ایران، زحمات زیادی برای تعلیم و تربیت کشیده می‌شود. جمع دویست نفره‌ی معلمانی که امروز دیدم انصافاً با انگیزه و علاقمند به موضوع بودند. اما معمولاً زمان کافی و شرایط درست برای ارتقای علمی و عملی مهیا نمی‌شود.

جا دارد از میزبانی شایسته برادران و سروان ارجمندم در اداره کل آموزش و پرورش خوزستان در این سفر کوتاه قدردانی کنم.

  • حسین غفاری

به دعوت برادران گرامی در معاونت متوسطه وزارت آموزش و پرورش در جمع مدیران محترم مدارس از سراسر ایران حاضر شدم و در چهار نشست مجزا در دوره «شیوه‌های نوین مدیریت در آموزش و پرورش» که در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برگزار می‌شد، آخرین یافته‌ها و راهبردهای تربیت رسانه‌ای را در جمع همکاران محترم تبیین کردم.

  • حسین غفاری

به دعوت برادران گرامی در سازمان فضای مجازی سراج، در یک بعدازظهر خاطره‌انگیز، در جمع دانش آموزان برگزیده از استان‌های سیستان و بلوچستان، قم، سمنان، گیلان، البرز و تهران در اردوی قطبی تشکل سازمان دانش‌آموزی در شهر دماوند حاضر شدم و در دو نشست کوتاه با بچه‌ها درباره نحوه عملکرد مغز و دستکاری در باورها از طریق قاب‌بندی و بازنمایی رسانه‌ها صحبت کردم و تمرین خوشمزه تفکر جانبی «شش کلاه تفکر» را اجرا کردیم.


  • حسین غفاری

در این دوره ۱۵ ساعته تلاش می‌کنیم مخاطبان محترم به عنوان معلم، مربی یا کارشناس و پژوهشگر مفاهیم بنیادین فضای مجازی و اثرات جسمی، ذهنی، روانی، هویتی و اخلاقی اینترنت را بشناسند. رسیدن مخاطب به سطح انتخاب فعالانه در فضای مجازی و ارتقای هوش دیجیتال او برای رعایت قواعد حفظ حریم خصوصی، مدیریت ردپای دیجیتال و برنامه‌ریزی مسئولانه از جمله اهداف این دوره آموزشی است.

این دوره تخصصی ویژه برای اولین بار در مردادماه ۱۴۰۱ در مرکز تربیت رسانه‌ای باران اجرا می‌شود و به اتفاق برادر عزیزم مهندس صدرا فیروزمند در آن حضور خواهم داشت.

  • حسین غفاری