از سر نوشت :: حسین غفاری

روایت‌های بی‌گاهِ یک پیام‌برِ پاره‌وقتِ دوره‌گرد

فهرست
x
x
خرده ادراکات
  • ۲۲ فروردين ۹۸

    با برنامه‌ی نود چه می‌شد کرد؟
    بدون ورود به دعواهای سیاسی و دوقطبی شکل گرفته میان شخصیت «مدیر فعلی شبکه سه» و «خالق برنامه نود» آیا نمی‌توان وضعیت بوجود آمده را تحلیل کرد؟
    یک رسانه‌ی غیرشفاف و غیرحرفه‌ای -که از آن با نام مستعار خرس قطبی نام می‌بریم- در طول بیست سال گذشته، یکی از پرطرفدارترین برنامه‌های خود را با ساختاری اشتباه ایجاد کرده، رشد داده و حفظ کرده است. با گذاشتن همه‌ی تخم مرغ‌ها در یک سبد، خرس قطبی عملاً امکان هر گونه اصلاح در این برنامه را از خودش سلب کرده. نه به تهیه‌کننده می‌تواند بگوید مجری را عوض کن؛ نه به اتاق فکر می‌تواند بگوید وارد فلان موضوع نشو؛ و نه مجری را می‌تواند تنبیه کند که چرا وارد فلان موضوع شدی. (ماجرای سال ۹۳ برنامه سمت خدا را به یاد بیاورید که چطور بخاطر ساختار سالم، به سرعت ختم به خیر شد.)
    خرس قطبی در یک مضحکه‌ی واقعی تمامی اختیارات مدیریتی خود را در ازای جذب تماشاگر بیشتر به یک نفر آدم خاص داده و بیست سال، مدیر پشت مدیر و مسئول پشت مسئول، آمده و رفته و این افتضاح مدیریتی را بزک کرده و با فرار به جلو پزش را هم داده. آن آدم خاص هم همه‌ی حیثیت مدیران دو لتی و سه لتی را گروگان گرفته و روی سبیل شاه نقاره می‌زند.
    با برنامه‌ی نود چه باید می‌کردند؟
    باید درباره‌ی این ساختار معیوب شفاف‌سازی عمومی می‌شد؛ که نشد.
    باید تمامی سلسله مدیران سابق که چنین افتضاحی را کاشته و داشته‌اند توبیخ و محاکمه می‌شدند؛ که نشد.
    باید قلع و قمع چنین شجره‌ی خبیثه‌‌ای در زمانی مناسب و در پوشش هیاهوهای رسانه‌ای دیگر انجام می‌شد؛ که نشد.
    فلذا اکنون چه داریم؟
    مدیر بدنامی که -به سان نوجوانی سیزده ساله- نارنجک به خودش بسته و حیثیت خودش را پودر کرده.
    افکار عمومی که یک قدم دیگر از خرس قطبی دورتر شده‌اند.
    آقای خاصی که آماده‌ی حضور در تمامی معرکه‌های آتی سیاسی -از انتخابات مجلس تا ریاست جمهوری- است.

  • ۲۸ بهمن ۹۷
    عصر جدید
    من اتفاقاً از برنامه خوشم آمد: اتحادیه کشوری دلقک‌های ابتر، برای رونق امور صنف خود، برنامه کشف استعداد راه انداخته. خودش هم صریحاً می‌گوید «استعداد» یعنی فقط: «هنر، سرگرمی، ورزش» (آرت، اینترتیمنت، اسپورت)

    اسم برنامه را هم با احترام به روح شادروان چارلی چاپلین گذاشته «عصر جدید» که همان اول تکلیفمان با آن روشن باشد: قرار است تلاش روزافزون بشر در عصر مدرن برای رسیدن به خوش‌بختی را ببینیم: humanity crusading in the pursuit of happiness . خیلی هم عالی و پرتقالی.
    *
    از آن جا که «اتحادیه کشوری دلقک‌ها» یک بخش خصوصی است -و اقتصاد بازار بر آن حکم‌فرما است و بازار با کسی تعارف ندارد- اتفاقاً به نظرم در این مورد خاص همه روی صندلی‌های خودشان نشسته‌اند. می‌دانیم که سامانه‌های اقتصادی برای تثبیت خودشان در نظام ایدئولوژیک هم «چهره» می‌خواهد، هم «متخصص» و هم «محلل» ...
    *
    و البته نواده بوسعید ابوالخیر در مقامات التوحید بعد از ذکر حکایتی دردآور* نوشته است:

    «هرکه آن جا نشیند که خواهد و مرادش بود، چنانش کشند که نخواهد و مرادش نبود»


    *

    شیخ ما [ابوالسعید ابوالخیر] گفت که:
    وقتی زنبوری به موری رسید. او را دید که دانه‌ای گندم می‌برد به خانه و آن دانه زیر و زبر می‌شد و آن مور با آن زیر و زبر می‌آمد و به جهد و حیله‌ی بسیار آن را می‌کشید و مردمان پای بر او می‌نهادند و او را خسته و افگار می‌کردند.
    آن زنبور آن مور را گفت که این چه سختی و مشقت است که تو از برای دانه‌ای بر خود نهاده‌ای و از برای یک دانه‌ی محقر چنین مذلت می‌کشی؟ بیا تا بینی که من چگونه آسان می‌خورم و از چندین نعمت‌های با لذت بی این همه مشقت نصیب می‌گیرم و از آن چه نیکوتر و بهتر است و شایسته، به مراد خویش به کار می‌برم.
    پس مور را با خویشتن به دکان قصابی برد. جایی که گوشت نیکو و فربه‌تر بود بنشست و از جایی که نازک‌تر بود سیر بخورد و پاره ای فراهم آورد تا ببرد. قصاب فراز آمد و کاردی بر وی زد و آن زنبور را به دو نیمه کرد و بینداخت.
    آن زنبور بر زمین افتاد و آن مور فراز آمد و پایش بگرفت و می‌کشید و می‌گفت: «هرکه آن جا نشیند که خواهد و مرادش بود، چنانش کشند که نخواهد و مرادش نبود»

  • ۳ بهمن ۹۷

    #پویش_آرزوها
    امیدوارم در راستای تحقق اصل ۳۰ قانون اساسی، پشتیبانی آموزشی و هدایت تحصیلی «همه» دانش‌آموزان در فضای مجازی «رایگان» باشد.


    چهارسوق یازدهم در راه است.
    اگر برای ۵ سال آینده نظام آموزشی ایران آرزوهایی دارید به #پویش_آرزوها بپیوندید: ChaharSoogh.ir
    آرزوهای تک‌تک ما آینده را خواهند ساخت؛ ان‌شاءالله.

x
x
دسته‌بندی نوشته‌ها

۲۰۰ مطلب با نشانه «جلسات و سخنرانی‌ها» ثبت شده است

دومین جلسه مادران جمعیت توسعه‌گران فضای مجازی پاک هم به شکل مجازی برگزار شد و به همراه مادران نگران و مسئولیت‌پذیر حاضر در این جلسه، درباره تدابیری صحبت کردیم که در این روزهای خاص باید برای تربیت فرزندان به کار بست.

  • حسین غفاری

در دو جلسه‌ی صبحگاهی در خدمت پدران محترم شاغل در یک مجموعه تولیدی بودم و با هم درباره‌ی شرایط جدید فرزندان در خانه و الزامات مدیریت فضای رسانه‌ای در خانواده صحبت کردیم.

  • حسین غفاری

در یک جلسه مجازی جالب در خدمت مادران محترم و مربیان گرامی در جمعیت توسعه‌گران فضای مجازی پاک (فمپ) بودم و با هم درباره شیوه‌های مدیریت کودکان و نوجوانان در فضای مجازی بخصوص در شرایط آموزشی پساکرونا صحبت کردیم.

سؤالات متعدد و پرتکرار مادران گرامی در این جلسه نشانه‌ی موقعیت زمانی خطیری است که از نظر تربیت رسانه‌ای در پیش رو داریم. ان‌شاءالله که در این مسیر موفق باشیم.

  • حسین غفاری

به دعوت دوستان عزیزم در مجتمع آموزشی مهرهشتم، در جمع مربیان و همکاران گرامی دبیرستان پسرانه این مجتمع حاضر شدم و دو ساعتی درباره‌ی تحولات ناشی از تلاقی فضای مجازی با مدرسه و فناوری‌های آموزشی گفتگو کردیم. جلسه‌ی خوب و کاربردی بود که برای همه‌مان مباحث قابل استفاده‌ای داشت.

محتوای ارائه شده در این جلسه مشابه این نشست بود: مدرسه آینده

  • حسین غفاری

در روزگار کرونایی، به دعوت مشاور محترم دبیرستان مفید قیطریه، مبحث «سواد داستان» را طی دو نشست برای دانش آموزان پایه دهم از طریق فضای مجازی ارائه دادم.
تجربه‌ی جالب و متفاوتی بود که بعید نیست کم کم مجبور باشیم به آن عادت کنیم.

  • حسین غفاری

در یک نشست جالب مجازی، موضوع «اوسینت؛ داده‌کاوی در وب» را برای دانش آموزان پایه یازدهم دبیرستان مفید قیطریه ارایه کردم.
وعده‌ی برگزاری این جلسه را سال گذشته به بچه ها داده بودیم که در شرایط کرونایی به این شکل اجرا شد.

  • حسین غفاری

به دعوت مرکز تربیت مربی مجتمع فرهنگی آموزشی امام صادق علیه‌السلام، در جمع مادران محترم دبستان دخترانه حاضر شدم و درباره‌ی تربیت رسانه‌ای در خانواده صحبت کردم.

مباحث مطرح شده در این جلسه، مشابه این جلسه بود: خانواده و تربیت رسانه‌ای - ویرایش دوم

  • حسین غفاری

در آخرین روز دوره تخصصی خواهران فعال فرهنگی در شهر کرج، به اتفاق برادر عزیزم مهندس فیروزمند برای اولین بار سرفصل «سواد داستان» را که مدت‌ها مترصد آماده‌سازی و ارائه آن بودیم، در دو نشست فشرده مطرح کردیم.
این عنوان جدید که در حقیقت مقدمه‌ای برای سرفصل «سواد سینما» به حساب می‌آید، از جمله مباحث مغفول در دوره‌های رایج سواد رسانه‌ای است که الحمدلله فرصت و همت پرداختن به آن نصیبمان شد. هدف از این بحث آشنایی مخاطب با عناصر داستان به منظور فهم بهتر آن و برخورد فعالانه با محصولات داستانی است.

  • حسین غفاری

در جمع اولیای محترم دبیرستان دخترانه معلم حاضر شدم و درباره‌ی «چالش مکان» در مدیریت رسانه‌ها در خانواده صحبت کردم.

محتوای بحث مشابه این جلسه بود: چالش مکان در مدیریت رسانه در خانواده

  • حسین غفاری

در جمع اولیای محترم پایه یازدهم دبیرستان پسرانه علامه حلی ۱۰ (منطقه ۴ - پاسداران) حاضر شدم و درباره‌ی «چالش مکان» در مدیریت رسانه‌ها در خانواده صحبت کردم.

محتوای بحث مشابه این جلسه بود: چالش مکان در مدیریت رسانه در خانواده

  • حسین غفاری

در یک نشست فشرده در ادامه‌ی هجدهمین دوره تربیت مربی مؤسسه مسیر رسانه، به ضرورت و روش‌های تجهیز به سپر دفاع روانی در قالب منطق و تفکر انتقادی پرداختم.
محتوای جلسه شبیه به این نشست بود: انسان باید منطق داشته باشد

  • حسین غفاری

به دعوت دوستان عزیز در مرکز بسیج سازمان صدا وسیما، در «کارگاه مهارت‌های هزاره سوم» حاضر شدم و با خواهران حاضر در این دوره درباره شرایط جدید تربیت در مواجهه با رسانه‌های نوین صحبت کردم.

محتوای مباحث این جلسه مشابه این نشست بود: خانواده و تربیت رسانه‌ای - ویرایش دوم

  • حسین غفاری

هجدهمین دوره تربیت مربی سواد رسانه‌ای با همت دوستانم در مؤسسه مسیر رسانه و با همکاری تبیان در حال برگزاری است.
در خدمت خواهران و برادران فراگیر در این دوره، به ارائه سرفصل «آداب مصرف رسانه‌ها» پرداختم. محتوای جلسه مشابه این نشست بود: آداب مصرف رسانه‌ها (راهنمای عملیاتی)

  • حسین غفاری

تربیت رسانه ای

در ادامه‌ی جلسه‌ی قبلی، در خدمت اولیای محترم دبستان الفبای تربیت اسلامی، درباره‌ی شیوه‌های مدیریت بازی در خانواده صحبت کردیم.

سرفصل مباحث در این جلسه مشابه این نشست بود: بازی، بازی نیست

  • حسین غفاری

مجدداً توفیق داشتم در جمع اولیای پایه یازدهم دبیرستان مفید (قیطریه) درباره‌ی چالش‌های حریم خصوصی در دنیای دیجیتال صحبت کنم. بحث این جلسه را با مروری بر دستاوردهای فناورانه در حوزه داده‌کاوی و هوش مصنوعی شروع کردیم و در ادامه به آسیب پذیری حریم خصوصی در مقابل تکنیک هایی مثل اوسینت گفتگو کردیم.

  • حسین غفاری