از سر نوشت :: حسین غفاری

روایت‌های بی‌گاهِ یک پیام‌برِ پاره‌وقتِ دوره‌گرد

فهرست
x
x
خرده ادراکات
  • ۱۳ مهر ۰۱

    ▪️سالروز شهادت حضرت ابی‌محمد، حسن بن علی بن محمد، ابن‌الرضا (علیه و علی آبائه السلام) بر شما تسلیت باد.

    ♨️در سال‌های اخیر تلاش‌های پراکنده‌ای برای بصری کردن وقایع تاریخی مقدس، با هدف ملموس ساختن موضوعات کهن برای نسل جوان و نوجوان رخ داده است. این تلاش‌ها که در شکل سنتی به ترسیم شمایل معصومان یا پرده‌نگاری‌های عاشورایی محدود می‌شد، با خلاقیت هنرمندان معاصر برای عبور از احتیاطات شرعی، به قله‌هایی همچون آثار حسن روح‌الامین ختم شده که کیفیت آثار، حس و حال اجرا و زاویه دید و روایت خاص او از وقایع، در این سال‌ها بسیار بازتاب یافته است.

    ⚠️مثل هر کار تازه‌ای، در کنار فرصت‌های این تصویرسازی‌ها، باید مراقب آسیب‌های احتمالی آن هم باشیم. مثلاً جانشین‌سازی یک تصور واحد از صحنه‌ای تاریخی به‌جای توسعه درک‌های متعدد از آن واقعه نزد مخاطبان با سطوح معرفتی مختلف؛ یا بسنده کردن به زاویه و عمق دید هنرمند در شناخت آن صحنه یا واقعه تاریخی. همچنین اگر در این میان خطایی هم در تصور یا تصویر هنرمند رخ بدهد، بعداً به سختی می‌توان آن را از ذهن مخاطب پاک کرد.

    🎨برای نمونه نگاهی به آخرین نقاشی دیجیتال 🖌️هنرمند وارسته و نازک‌خیال حسن روح‌الامین بیندازیم که به مناسبت هشتم ربیع‌الاول، صحنه‌ی نماز حضرت حجت ابن الحسن (عج) بر پیکر پدرشان امام حسن عسکری (ع) را در این روز ترسیم کرده است. طبق نقل تاریخی امام مهدی (عج) که در این هنگام کودکی پنج ساله بودند، عموی خود، جعفر بن علی (که بعدها به جعفر کذاب معروف شد) از اقامه نماز بر پیکر پدر کنار زدند و خود برای ایشان نماز اقامه کردند.

    🔍با دقت به این نقاشی نگاه کنید. جعفر بن علی در این نقاشی چند ساله به تصویر کشیده شده است؟
    ❓۵۰؟ ۶۰؟ ۷۰؟!
    💡این در حالی است که می‌دانیم امام حسن عسکری (ع) در سال ۲۶۰ ق. در ۲۸ سالگی به شهادت رسیده‌اند و جعفر اختلاف سنی جدی با ایشان نداشته و به احتمال قریب به یقین کوچکتر از امام بوده است.

    🤔در اینجا یک بی‌دقتی کوچک هنرمند نقاش، تصور مخاطب را از واقعیت تاریخی دگرگون می‌کند و فهم او را در این نقطه متوقف نگه می‌دارد. اینکه جعفر کذاب یک جوان بیست و چند ساله‌ی خام خیال و در سودای غصب زعامت شیعیان باشد فرق دارد با آن‌که او را پیرمردی مسن بدانیم که بر سنت عربی به عزای برادر ایستاده و در ظاهر میراث‌دار او بوده است.

    🚦فرایند «تصویری شدن» تاریخ مقدس، اگر از اساس قابل تردید نباشد، این قدر هست که باید با الزامات معرفتی فراوانی همراه شود تا رهزن نباشد.

    وَ لِلّٰهِ الْحَمْد

  • ۷ مرداد ۰۰

    نامه اعتراضی جمعی از شترداران و بازرگانان بغداد به جناب موسی بن جعفر، بزرگ طایفه علویان

    ای پسر پیغمبر خدا؛
    در میان بزرگان شهر بعد از انتشار شایعاتی درباره فرموده‌ی شما به جناب «صفوان بن مهران» آشوب و تشویشی در گرفته است.
    چنین روایت کرده‌اند که حضرتتان از مراوده اقتصادی جناب صفوان با خلیفه بزرگ و کدخدای مشرق زمین، جناب هارون الرشید ناخرسندید.
    آیا بغیر این است که زنده نگه داشتن دین جد شما به آباد بودن مملکت اسلامی و پایداری مناسک و شعائر الهی میسر است؟
    آیا در این دوران طلایی حکومت بنی‌عباس که از چین و هند تا دروازه‌های بیزانس تحت سلطه‌ی خلافت اسلامی قرار دارد، حرکت یکتا امپراطور مقتدر مسلمانان به قصد انجام اعمال حج، چیزی بجز مجد و عظمت اسلام را نوید می‌دهد؟
    آیا به این فکر کرده‌اید که اگر عملی خداپسندانه مثل «کمک به یک مسلمان برای انجام حج» را تعبیر به «مشارکت در بقای ظالم» بفرمایید، آن وقت تکلیف این همه تاجر و بازرگان و کاسب خرده‌پا که هر روز امیدوار به مراوده تجاری با دستگاه ثروتمند و باشکوه خلافت هستند چه می‌شود؟ آیا شما جواب زن و بچه‌های مظلوم آن‌ها را می‌دهید اگر با امتناع از داد و ستد با دربار شب‌ها سر گرسنه بر بالین بگذارند؟
    شما که پسر پیغمبر و محترم در میان مردمان هستید آیا نترسیدید که اگر جناب صفوان، که از شترداران خوش‌نام و مشهور هستند، از همکاری با خلیفه امتناع کنند چه بر سرشان می‌آید؟
    از حضرتتان انتظار زمان‌شناسی بیشتری داشتیم تا در این ایام که سپاهیان اسلام در مرزهای روم با کفار در حال مبارزه هستند، چنین تزلزلی در پشت جبهه‌ها ایجاد نفرمایید.
    در هر صورت صنف شترداران و بازرگانان بغداد که جمع کثیری از مردم و کسبه محترم را نمایندگی می‌کند از عمل به این توصیه جنابعالی معذور است و امیدواریم که بدبینی به خلیفه بزرگ را کنار بگذارید و اتحاد مسلمانان را خدشه دار نفرمایید.

    والسلام
    مردادماه۱۴۰۰

    پ.ن:
    داستان مشهور «صفوان جمال»

  • ۱۱ فروردين ۰۰

    متأسفانه در جدل غیرخردمندانه و کاملاً سیاسی این روزها، وظیفه مستقیم دولت در آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای نادیده انگاشته می‌شود.
    هر چند که این نکته قابل تأیید است که آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای حتما باید هسته خانواده را هدف قرار بدهد؛ اما برای اعمال صحیح تربیت رسانه‌ای، خانواده به سه چیز نیاز دارد: آموزش، ابزار و پشتیبانی؛ که هر سه هم موکول به اراده‌ی جدی دولت است.

    دولت جمهوری اسلامی چه وظایفی در تربیت رسانه‌ای دارد؟

    الف) آموزش: شامل طیف گسترده‌ای از آموزش‌ها از سطح دانش تا بینش و گرایش و کنش
    ب) ابزار: مثل اینترنت سما، درگاه‌های ویژه کودک و نوجوان، سامانه‌های هدایت مصرف رسانه و ...
    ج) پشتیبانی: مقررات‌گذاری به نفع تربیت (مثل همان ماجرای اینترنت شبانه و ...)

    البته با فرض زندگی در دوران طاغوت،‌ و بدون محقق شدن هیچ یک از موارد سه گانه بالا، هرگز مسئولیت تربیت از گرده خانواده رفع نمی‌شود. فقط ما به ازای ناتوانی خانواده‌ها در تربیت فرزندان، بر شدت درجه آتش جهنم بر طاغوت و طاغوتیان افزوده خواهد شد!

  • ۲۸ مهر ۹۹

    از «مومو» خوشم آمد.
    حربه‌ی مفید و مؤثری برای ترساندن بچه‌ها و خانواده‌ها از واتساپ! مثل همان «لولو» که مادربزرگ‌ها ما را از آن می‌ترساندند که سراغ خوراکی‌های ته انباری نرویم!

    مقابله با آن هم ساده است. اگر خانواده‌ها آموزه‌های تربیتی را در سطح قصه شنگول و منگول در خانه پیاده کنند، «مومو» راه به جایی نمی‌برد:
    در را به روی غریبه باز نکنید؛
    شماره غریبه را مسدود کنید؛
    پیام غریبه را جواب ندهید.

    سخت است؟

x
x
دسته‌بندی نوشته‌ها

۳۴۹ مطلب با نشانه «جلسات و سخنرانی‌ها» ثبت شده است

به دعوت برادران و خواهران بزرگوار در نسرا (نهضت سواد رسانه‌ای انقلاب اسلامی) با هدف آشنایی معلمان گرامی با جدیدترین روش‌های تدریس سواد فضای مجازی در نشستی شبانه شرکت کردم. در این کارگاه که با استقبال معلمان روبرو شد ابتدا به طور خلاصه به تشریح مفاهیم مقدماتی آموزش سواد رسانه‌ای پرداختم و اهمیت آموزش این مهارت حیاتی را در عصر دیجیتال بیان کردم.
ادامه جلسه و مهم‌ترین بخش‌های این کارگاه، معرفی دانشنامه ابری شهر بود. این دانشنامه، یک منبع جامع و رایگان است که انواع محتواهای آموزشی در زمینه سواد فضای مجازی را در اختیار معلمان قرار می‌دهد. با استفاده از این دانشنامه، معلمان می‌توانند به راحتی و به صورت تعاملی، دانش‌آموزان خود را با مفاهیم مختلف در حوزه فضای مجازی آشنا کنند.

 

  • حسین غفاری

به دعوت سروران ارجمند در گروه جهادی-خیریه شهدای بسیج، در تابستان ۱۴۰۳ در جمع خواهران و برادران محترم عضو این گروه حاضر شدم و در نشست‌های هفتگی متوالی (۱۰ جلسه) مروری بر اصول تربیت رسانه‌ای در خانواده و آشنایی با ابعاد تربیتی آثار داستانی و نمایشی داشتم.

  • حسین غفاری

در دهمین نشست عصرانه بارانی با عنوان «فرزندان ما و همستر کمبت» که در تاریخ شنبه ۲ تیر ۱۴۰۳ به‌صورت مجازی در اسکای‌روم برگزار شد، خانواده‌ها و علاقه‌مندان به حوزه تربیت رسانه‌ای و مالی گرد هم آمدند. این جلسه با میزبانی آقای حسین غفاری و حضور آقای محسن رزاقی به عنوان مهمان ویژه، به بررسی تأثیر بازی‌ها بر شکل‌گیری نگرش کودکان و نوجوانان با نگاهی تربیتی به پول و پولسازی در بازی‌ها و مفاهیم اقتصادی پرداخت.

+گزارش برگزاری جلسه در سایت باران

  • حسین غفاری
به دعوت معاونت محترم پرورشی آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران، در نشست معاونان پرورشی مناطق ۲۱ گانه شهرستان‌های استان تهران در اردوگاه فرهنگی تربیتی شهید مصطفی خمینی حاضر شدم و در جمع همکاران گرامی و محترم درباره شرایط جهانی‌سازی، فناوری‌های حاکمیت‌گریز و راهبرد تربیت رسانه‌ای در این شرایط صحبت کردیم.
  • حسین غفاری

به دعوت برادران عزیزم در قرارگاه برنامه ریزی آموزشی بسیج فرهنگیان، به عنوان سخنران در «دوره آشنایی زدایی از موسیقی در تعلیم و تربیت رسمی و عمومی» حاضر شدم و درباره تجربیات تربیت رسانه‌ای با موضوع موسیقی و کلاس‌های سواد موسیقی صحبت کردم.
در این دوره که با هدف نگاهی انتقادی و مسئولانه به موسیقی در تعلیم و تربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی ایران برگزار شده بود، جمعی از اساتید با این عناوین به طرح مباحث خود پرداختند:
🔻سیر تحولات موسیقی و جایگاه آن در بستر فرهنگ
🔻موسیقی ابزار راهبردی فرهنگ
🔻موسیقی و ایران پس از انقلاب
🔻فقه موسیقی
🔻الگوی سوم موسیقی در تربیت
🔻سرود بستری موسیقایی برای تربیت
🔻آموزش موسیقی
🔻تربیت موسیقایی

  • حسین غفاری

در ماه اردیبهشت یک دوره رشدانه اختصاصی والدین دبستان دخترانه سما (ادبستان انشاء) برگزار می‌شود که در برخی جلسات آن توفیق حضور دارم.

  • حسین غفاری

افتخار داشتم در روزهای چهارشنبه ۵ و یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، به دعوت مشاور امور بانوان اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران، در دوره آموزشی مقدماتی «تربیت رسانه‌ای» به همراه اساتید بزرگوار سعید مدرسی و حسین حق‌پناه حاضر شدم و در خدمت خواهران مربی و معلم از شهرستان‌های استان تهران بودم.

این دوره آموزشی در دو روز و هشت جلسه در اردگاه شهید منتظری شهریار به این شرح برگزار شد:
🔅روز اول ؛ چهارشنبه ۵ اردیبهشت
1️⃣ نشست تربیت رسانه‌ای از خانه تا مدرسه
2️⃣ کارگاه دختران و زندگی ابری
3️⃣ کارگاه از داده‌شناسی تا داده‌کاوی
4️⃣ نشست هوش مصنوعی؛ از رویا تا واقعیت
🔅روز دوم ؛ یکشنبه ۹ اردیبهشت
5️⃣ نشست رسانه‌های اجتماعی و هویت دختران
6️⃣ نشست آثار داستانی و نمایشی و هویت دختران
7️⃣ نشست موسیقی و هویت دختران
8️⃣ کارگاه راهبردهای تربیت رسانه‌ای در مدرسه

  • حسین غفاری

به دعوت سروران ارجمند در گروه جهادی-خیریه شهدای بسیج، در اجتماع سالانه اعضای نیکوکار این گروه نورانی حاضر شدم و درباره ضرورت پرداختن به تربیت رسانه‌ای و شیوه‌های ترویج آن در خانواده و جامعه صحبت کردم. بخشی از جلسه هم به ارائه گزارش فعالیت مشترک مؤسسه تربیت رسانه‌ای باران و گروه جهادی در آموزش معلمان منطقه ۱۸ تهران در تابستان ۱۴۰۲ اختصاص داشت.

  • حسین غفاری

به رسم یک دهه‌ی گذشته، در دو جلسه مجازی (۲۱ دی و ۱۲ بهمن) در خدمت اولیای پایه هفتم و یک جلسه مجازی (۲۶ بهمن) در خدمت اولیای پایه دهم دبیرستان پسرانه فرهنگ (منطقه۳) بودم و درباره مبانی تربیت رسانه‌ای و اصول هنجارسازی و قانون‌گذاری در خانواده صحبت کردم.

محتوای این جلسات برگزیده‌ای از جلسات اول و دوم رشدانه بود.

  • حسین غفاری

به دعوت همکاران گرامی در دبیرستان دوره اول خواجه‌نصیرالدین طوسی (منطقه ۵ تهران) در دو نشست حضوری (۱۷ آبان و ۱ بهمن) مروری بر مبانی تربیت رسانه‌ای در خانواده داشتم و پاسخگوی سؤالات پدران و مادران محترم بودم.

  • حسین غفاری

برای آشنایی سرگروه‌های آموزشی متوسطه اول سراسر کشور با مبانی تربیت رسانه‌ای و تثبیت رویکرد تربیتی آنان به محیط رسانه‌ها و پاسخگویی به مهم‌ترین نیازها و چالش‌های دانش‌آموزی در این حوزه، یک دوره «مقدماتی تربیت رسانه‌ای» در بهمن و اسفند ۱۴۰۲ برنامه‌ریزی شده و برگزار خواهد شد.
این دوره ۱۴ جلسه‌ای که با همراهی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به شکل مجازی در پیام‌رسان شاد برگزار می‌شود؛ بنا دارد تا آموزش تربیت رسانه‌ای را در محیط مدرسه به مرحله اجرا رساند.

  • حسین غفاری

📣🌱📣🌱📣🌱📣🌱

✅ «دختر من ۱۵ سالشه و دختر مومن و خوبیه، میخواد اینستا نصب کنه نظر شما چیه»
✅ «فرزند نوجوون من اینستا داره چه برخوردی باید داشته باشم»
✅ «حالا شما بگو اینستا بد! اما چیزای خیلی خوبی هم توش هست ... من از جهت مثبت ازش استفاده می‌کنم»
✅ «آقا! چرا فیلتر کردید اینستا رو ... زمین بازی رو دو دستی تقدیم دشمن کردیم. کجا بریم روشنگری پس...»

🤔 آیا اینها سوالات و دغدغه‌های شما هم هست؟

👈 میخوایم تو یه جمع صمیمی پاسخ سوالاتمونو از چند تا کارشناس بشنویم 😊
✳️ با حضور استاد حسین غفاری معلم و پژوهشگر تربیت و رسانه و استاد حسین حق پناه معاون سابق کودک و نوجوان تبیان


الحمدلله به همت واحد خانواده جمعیت توسعه‌گران فضای مجازی پاک (فمپ) یک گفتگوی مجازی گرم و کامل درباره موضوع بسیار مهم حضور نوجوانان در رسانه‌های اجتماعی داشتیم.

  • حسین غفاری

به دعوت برادران گرامی در جمعیت فرهنگیان جوان، در نشست صمیمانه جمعی از معلمان شهرستان پاکدشت حاضر شدم و درباره رویکرد تربیتی به سواد رسانه‌ای یا همان تربیت رسانه‌ای صحبت کردم و همکاران خودم را به حرکت در مسیر تربیت رسانه‌ای دعوت کردم.

  • حسین غفاری

بعد از یکسال توقف دوره‌های عمومی مجازی رشدانه، این ماه برای سی‌اُمین بار این دوره در مؤسسه تربیت رسانه‌ای باران اجرا می‌شود.

  • حسین غفاری

به همت مسئولان محترم بسیج مساجد شهر تهران، برای اولین بار یک دوره حضوری-مجازی رشدانه، به عنوان دوره مقدماتی تربیت رسانه‌ای برای جمع بیش از ۶۰۰ نفر از خواهران فعال در پایگاه‌های بسیج مساجد شهر تهران برنامه‌ریزی و اجرای آن را شروع کردیم.

این دوره در ۱۴ جلسه حضوری (به همراه پخش مجازی) تدارک دیده شده و در دی و بهمن ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

  • حسین غفاری