به دعوت مدیریت محترم دبیرستان دخترانه علوم و معارف اسلامی فاطمهالزهرا علیها سلام منطقه ۵ تهران، در جمع همکاران ارزشمند این مدرسه حاضر شدم و در دو نشست متوالی درباره مبانی و شیوههای یادگیری فعال، مشارکتی و همیارانه صحبت کردم.
نشست آینده فرزندان در عصر هوش مصنوعی و آمادگی خانوادهها با هدف بررسی تخصصی فرصت و تهدیدهای هوش مصنوعی در زندگی خانوادهها در مؤسسه تبیان با حضور مهدی واحدی استادیار تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی، محمد احسان خرامید، کارشناس و فعال رسانه و فضای مجازی و حسین غفاری معلم و پژوهشگر تربیت و رسانه برگزار شد.
ششمین جلسه دوره تربیت رسانهای هُدی که در مرکز مطالعات راهبردی ژرفا برای جمعی از خانوادهها و مربیان تربیتی برگزار میشود با عنوان «چارچوبهای تربیت رسانهای» روز شنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۴ برگزار شد.
در این نشست که دکتر محمدجواد نوروزی دبیری آن را به عهده داشت، مهندس غفاری با رویکردی روشن و کاربردی به تبیین چارچوبهای تربیت رسانهای پرداخت. او تأکید کرد که تربیت رسانهای مؤثر باید بر شناخت مراحل رشد فرزندان استوار باشد و نه صرفاً بر کنترل ابزارها.
او با معرفی الگوی چهاربُعدی «محبت، انتظارات، حمایت و نظارت»، تربیت رسانهای را فراتر از تعیین زمان استفاده یا ممنوعیتها دانست و به صیانت رشدمحور اشاره کرد.
برخی دیگر از محورهای کلیدی جلسه:
▪️ لزوم عبور از رسانهمحوری به انسانمحوری
▪️ نقش اقتدار والدین در مدیریت فضای رسانهای خانواده
▪️ مرز آزادی و عقل در تربیت دیجیتال
▪️ خطر چکلیستی شدن تربیت در فضای رسانهای
در پایان، کتاب «فرزندان امروز، والدین بهروز» (اثر دکتر مدرسی با همکاری استاد غفاری) بهعنوان منبعی مفید برای والدین معرفی شد.
در اولین جلسه از دوره آموزشی «فرزندم و هوش مصنوعی» که یکی از مینیدورههای رشدانه پلاس است، در کنار برادر عزیزم حسیناقای حقپناه به ارائه یک نگاه تاریخی-مهندسی به توسعه هوش مصنوعی از عصر صنعتی تا عصر اطلاعاتی پرداختم.
افتخار داشتم تا در آیین افتتاحیه مجموعه مدارس زندگی در شهر مقدس قم، در جمع علما و اساتید اخلاق و تربیت، جملاتی درباره گذشته مدرسه و آینده تربیت عرض کنم.
فایل صوتی این جلسه را به عنوان یادگاری اینجا منتشر میکنم:
در گردهمایی سالانه والدین جلسات تربیتی دختران و پسران مسجد و مکتب حضرت زهرا علیهاسلام، که در سالن اجتماعات مسجدالرضا علیهالسلام فرمانیه برگزار شد، جملاتی درباره اهداف و چشماندازهای تربیت رسانهای عرض کردم.
نشست رونمایی از کتاب «فرزندان امروز، والدین به روز» اثر مشترک سعید مدرسی و حسین غفاری که انتشارات مؤسسه تربیت رسانهای باران آن را منتشر کرده با حضور اساتید حوزه تعلیم و تربیت، فعالان رسانهای، معلمان و مربیان فرهنگی ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ در ترنجستان بهشت رونمایی شد. این مراسم، گامی تازه در جریانسازی تربیت رسانهای در کشور بود؛ جریانی که هدف آن، توانمندسازی خانوادهها و معلمان در مواجهه مؤثر با جهان پیچیده رسانههاست.
به دعوت دبیرخانه توسعه تفکر و سواد رسانهای ادارهکل آموزش و پرورش استان اصفهان، به شکل مجازی در جمع همکاران گرامی این استان حاضر شدم و درباره راهبرد آموزش سواد رسانهای در مدرسه و به طور خاص سواد فضای مجازی با کمک «رهیار سواد فضای مجازی: ابریشهر» گفتگو کردیم.
با دعوت و پیگیری جمعی از مادران مؤمن و دلسوز، در یک جلسه دو ساعته در دبستان فائزون (منطقه ۲ تهران) حاضر شدم و پاسخگوی سؤالات مادران بودم. در این جلسه که صرفاً به پاسخگویی به سؤالات خانوادهها اختصاص داشت سعی کردم مرز روشنی بین عادات عرفی و انتظارات کمالگرایانه در تربیت رسانهای ترسیم کنم که معمولاً در جلساتی که به شکل عمومی برگزار میشود، امکان طرح و بحث ندارد.
موسسه تربیت رسانهای باران، با تجربهای موفق در برگزاری بیش از ۳۰ دوره «رشدانه» بهصورت مجازی و حضوری، این بار با رویکردی تخصصیتر، اولین مینیدوره از مجموعه “رشدانهپلاس” را با عنوان «فرزندم و موسیقی» برگزار کرد. این دوره که از ۵ تا ۸ اسفند ۱۴۰۳ بهصورت آنلاین در پلتفرم اسکایروم برگزار شد، با استقبال چشمگیر مخاطبان مواجه شد و بیش از ۱۰۰ نفر در این دوره ثبتنام کردند.
با توجه به اینکه در دورههای قبلی «رشدانه»، مطالب بهصورت مختصر و کلی مطرح میشد، موسسه تربیت رسانهای باران تصمیم گرفت تا با طراحی مجموعهای از مینیدورههای تخصصی تحت عنوان «رشدانهپلاس»، به موضوعات اساسی تربیت رسانهای با عمق بیشتری بپردازد. این مینیدورهها با هدف پاسخگویی به نیازهای ویژه خانوادهها در حوزههای مختلف تربیت رسانهای طراحی شدهاند و اولین دوره از این مجموعه، به موضوع موسیقی اختصاص یافت.
این مینیدوره در قالب ۴ جلسه ۹۰ دقیقهای و با تدریس استاد حسین غفاری طراحی شد. همچنین در جلسات دوم و چهارم، دو مهمان ویژه، حجتالاسلام حسن دادگسترنیا و استاد حسین حقپناه، به ارائه مباحث تخصصی پرداختند. محور اصلی دوره، بررسی موضوعات اساسی و کاربردی در حوزه تربیت رسانهای، بهویژه در زمینه موسیقی و تأثیرات آن بر فرزندان بود.
این دوره در دو گام اصلی «انتخاب آگاهانه» و «کاربری مسئولانه» طراحی شد. در گام اول، شرکتکنندگان با مفاهیمی مانند تعریف موسیقی، هوش موسیقایی، آثار موسیقی بر جسم و روان، جایگاه موسیقی در تعالیم الهی، نغمات آیینی و چالشهای دعوت فرزندان به موسیقی آشنا شدند. در گام دوم، آداب کاربری موسیقی، هنجارسازی در خانواده، هوشیاری نسبت به محتوای موسیقی و آسیبهای تربیتی ناشی از آن بررسی شد.
استقبال خانوادهها از این دوره، نشاندهنده اهمیت موضوع تربیت رسانهای و نیاز به آموزشهای تخصصی در این حوزه است. شرکتکنندگان با بهرهمندی از مطالب ارائهشده، توانستند نگاهی عمیقتر و مسئولانهتر نسبت به موسیقی و تأثیرات آن بر فرزندان خود پیدا کنند.
موسسه تربیت رسانهای باران با هدف ارتقای سطح آگاهی خانوادهها در حوزه تربیت رسانهای، برنامههای متنوعی را در قالب دورهها و مینیدورههای تخصصی طراحی کرده است. «رشدانهپلاس» بهعنوان یکی از این برنامهها، با تمرکز بر موضوعات اساسی، گامی مؤثر در جهت توانمندسازی خانوادهها برداشته است.
به رسم یک دههی گذشته، در دو جلسه مجازی (۴ بهمن و ۲ اسفند) در خدمت اولیای پایه هفتم و یک جلسه مجازی (۱۸ بهمن) در خدمت اولیای پایه دهم دبیرستان پسرانه فرهنگ (منطقه۳) بودم و درباره مبانی تربیت رسانهای و اصول هنجارسازی و قانونگذاری در خانواده صحبت کردم.
محتوای این جلسات برگزیدهای از جلسات اول و دوم رشدانه بود.
دومین جلسه از دوره مبانی مربّیگری تربیت رسانهای «مربّیانه» با حضور استاد حسین غفاری معلم و پژوهشگر تربیترسانهای و به صورت برخط برگزار شد.
این جلسه در روز سه شنبه نهم بهمن ماه با حضور جمعی چند هزار نفری از معلمان و فعالان عرصه تعلیم و تربیت در بستر پیامرسان شاد به صورت برخط برگزار شد.
در این جلسه در ابتدا مهندس غفاری به ارائه توضیحاتی پیرامون آمار شرکتکنندگان دوره پرداخت و گفت تا کنون بیش از هفت هزار نفر از معلمان و فعالان فرهنگی از سراسر ایران در دوره ثبت نام کردهاند. وی همچنین افزود تنها کسانی امکان دریافت مدرک دوره را خواهند داشت که در آزمونهای طول دوره و آزمون پایانی شرکت کنند و موفق به کسب هفتاد درصد امتیاز دوره شوند.
مهندس غفاری در ادامه به بیان نکاتی پیرامون بهزیستی جسمانی در فضای مجازی پرداخت و برای هر یک از اعضای بدن از جمله مغز، چشم، گوش، کمر، دست و پا مطالبی را ارائه نمود. در پایان نیز بر اهمیت توجه به بهزیستی جسمانی در زندگی مجازی تاکید نموده و رعایت مراقبتهای فناورانه را بر همه کاربران لازم دانست.
این دوره آموزشی از ۶ بهمن تا ۷ اسفند ۱۴۰۳ به میزبانی معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و همکاری ادارهکل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران در مؤسسه تربیت رسانهای باران در حال برگزاری است.