از سر نوشت :: حسین غفاری

روایت‌های بی‌گاهِ یک پیام‌برِ پاره‌وقتِ دوره‌گرد

فهرست
x
x
خرده ادراکات
  • ۱۷ شهریور ۹۹

    و در تاریخ خواهند نوشت که در سنه یکهزار و سیصد و نود و نه شمسی، که سفاهت و شقاوت و کرونا از اینجا تا ینگه‌دنیا را در نوردیده بود، شب‌پره‌های ریش‌پرفسوری آخرین تلاش‌هایشان را می‌کردند تا زیر سایه‌ی جهل و درماندگی عوام، خود را از آفتاب حقیقت مصون دارند...
    البته من مدت‌هاست به توصیه استاد اخلاقم (!) پایم را از مناقشه با سیم‌کش‌ها بیرون کشیده‌ام. اما به پاس رادمردی و زمان‌شناسی سروران ارجمندم «دکتر کمیل خجسته» و «دکتر عبدالحسین کلانتری» در پاسخگویی به آخرین تقلای مستفرنگ‌های نشسته بر گرده‌ی ملت، شما را به خواندن یادداشت‌های زیر دعوت می‌کنم:

    دنیای استیو جابز و دنیای وزارت ارتباطات
    کمیل خجسته

    «جهان مصالحه‌ها» یا «منازعات پلتفرمی»؟
    عبدالحسین کلانتری

    + الیس الصبح بقریب؟
    ++ شادی روح سیدمجتبی نواب صفوی صلوات.


  • ۲۲ فروردين ۹۸

    با برنامه‌ی نود چه می‌شد کرد؟
    بدون ورود به دعواهای سیاسی و دوقطبی شکل گرفته میان شخصیت «مدیر فعلی شبکه سه» و «خالق برنامه نود» آیا نمی‌توان وضعیت بوجود آمده را تحلیل کرد؟
    یک رسانه‌ی غیرشفاف و غیرحرفه‌ای -که از آن با نام مستعار خرس قطبی نام می‌بریم- در طول بیست سال گذشته، یکی از پرطرفدارترین برنامه‌های خود را با ساختاری اشتباه ایجاد کرده، رشد داده و حفظ کرده است. با گذاشتن همه‌ی تخم مرغ‌ها در یک سبد، خرس قطبی عملاً امکان هر گونه اصلاح در این برنامه را از خودش سلب کرده. نه به تهیه‌کننده می‌تواند بگوید مجری را عوض کن؛ نه به اتاق فکر می‌تواند بگوید وارد فلان موضوع نشو؛ و نه مجری را می‌تواند تنبیه کند که چرا وارد فلان موضوع شدی. (ماجرای سال ۹۳ برنامه سمت خدا را به یاد بیاورید که چطور بخاطر ساختار سالم، به سرعت ختم به خیر شد.)
    خرس قطبی در یک مضحکه‌ی واقعی تمامی اختیارات مدیریتی خود را در ازای جذب تماشاگر بیشتر به یک نفر آدم خاص داده و بیست سال، مدیر پشت مدیر و مسئول پشت مسئول، آمده و رفته و این افتضاح مدیریتی را بزک کرده و با فرار به جلو پزش را هم داده. آن آدم خاص هم همه‌ی حیثیت مدیران دو لتی و سه لتی را گروگان گرفته و روی سبیل شاه نقاره می‌زند.
    با برنامه‌ی نود چه باید می‌کردند؟
    باید درباره‌ی این ساختار معیوب شفاف‌سازی عمومی می‌شد؛ که نشد.
    باید تمامی سلسله مدیران سابق که چنین افتضاحی را کاشته و داشته‌اند توبیخ و محاکمه می‌شدند؛ که نشد.
    باید قلع و قمع چنین شجره‌ی خبیثه‌‌ای در زمانی مناسب و در پوشش هیاهوهای رسانه‌ای دیگر انجام می‌شد؛ که نشد.
    فلذا اکنون چه داریم؟
    مدیر بدنامی که -به سان نوجوانی سیزده ساله- نارنجک به خودش بسته و حیثیت خودش را پودر کرده.
    افکار عمومی که یک قدم دیگر از خرس قطبی دورتر شده‌اند.
    آقای خاصی که آماده‌ی حضور در تمامی معرکه‌های آتی سیاسی -از انتخابات مجلس تا ریاست جمهوری- است.

  • ۲۸ بهمن ۹۷
    عصر جدید
    من اتفاقاً از برنامه خوشم آمد: اتحادیه کشوری دلقک‌های ابتر، برای رونق امور صنف خود، برنامه کشف استعداد راه انداخته. خودش هم صریحاً می‌گوید «استعداد» یعنی فقط: «هنر، سرگرمی، ورزش» (آرت، اینترتیمنت، اسپورت)

    اسم برنامه را هم با احترام به روح شادروان چارلی چاپلین گذاشته «عصر جدید» که همان اول تکلیفمان با آن روشن باشد: قرار است تلاش روزافزون بشر در عصر مدرن برای رسیدن به خوش‌بختی را ببینیم: humanity crusading in the pursuit of happiness . خیلی هم عالی و پرتقالی.
    *
    از آن جا که «اتحادیه کشوری دلقک‌ها» یک بخش خصوصی است -و اقتصاد بازار بر آن حکم‌فرما است و بازار با کسی تعارف ندارد- اتفاقاً به نظرم در این مورد خاص همه روی صندلی‌های خودشان نشسته‌اند. می‌دانیم که سامانه‌های اقتصادی برای تثبیت خودشان در نظام ایدئولوژیک هم «چهره» می‌خواهد، هم «متخصص» و هم «محلل» ...
    *
    و البته نواده بوسعید ابوالخیر در مقامات التوحید بعد از ذکر حکایتی دردآور* نوشته است:

    «هرکه آن جا نشیند که خواهد و مرادش بود، چنانش کشند که نخواهد و مرادش نبود»


    *

    شیخ ما [ابوالسعید ابوالخیر] گفت که:
    وقتی زنبوری به موری رسید. او را دید که دانه‌ای گندم می‌برد به خانه و آن دانه زیر و زبر می‌شد و آن مور با آن زیر و زبر می‌آمد و به جهد و حیله‌ی بسیار آن را می‌کشید و مردمان پای بر او می‌نهادند و او را خسته و افگار می‌کردند.
    آن زنبور آن مور را گفت که این چه سختی و مشقت است که تو از برای دانه‌ای بر خود نهاده‌ای و از برای یک دانه‌ی محقر چنین مذلت می‌کشی؟ بیا تا بینی که من چگونه آسان می‌خورم و از چندین نعمت‌های با لذت بی این همه مشقت نصیب می‌گیرم و از آن چه نیکوتر و بهتر است و شایسته، به مراد خویش به کار می‌برم.
    پس مور را با خویشتن به دکان قصابی برد. جایی که گوشت نیکو و فربه‌تر بود بنشست و از جایی که نازک‌تر بود سیر بخورد و پاره ای فراهم آورد تا ببرد. قصاب فراز آمد و کاردی بر وی زد و آن زنبور را به دو نیمه کرد و بینداخت.
    آن زنبور بر زمین افتاد و آن مور فراز آمد و پایش بگرفت و می‌کشید و می‌گفت: «هرکه آن جا نشیند که خواهد و مرادش بود، چنانش کشند که نخواهد و مرادش نبود»

x
x
دسته‌بندی نوشته‌ها

۲۱۱ مطلب با نشانه «جلسات و سخنرانی‌ها» ثبت شده است

به حول و قوه‌ی الهی، مرکز تربیت رسانه‌ای باران اولین دوره آموزشی خود را با عنوان «سواد پلاس۱» در شهریور ۹۹ برگزار کرده است.

تدریس کتاب «تفکر و سواد رسانه‌ای» در سال‌های گذشته به عنوان یکی از چالش‌های مدارس و آموزگاران این حوزه مطرح بوده است. مرکز تربیت رسانه‌ای باران با هدف کمک به معلمان و مربیان سواد رسانه‌ای در سراسر ایران اقدام به جمع‌آوری و مدون کردن بسته‌های یادگیری-یاددهی خلاقانه این کتاب پایه دهم دبیرستان نموده است. این مجموعه که با نام «سواد پلاس» معرفی می‌شود، شامل متون راهنما، محتوای چندرسانه‌ای تدریس و کاربرگ‌های ویژه معلمان است که برای نخستین بار در دوره آموزشی «سواد پلاس۱» با فراگیران محترم به اشتراک گذاشته خواهد شد.

در این دوره که ویژه معلمان و مربیان سواد رسانه ای طراحی شده، مباحث کتاب درسی سواد رسانه ای در سرفصل های «ارتباط شناسی و رسانه شناسی»، «پیام شناسی و تحلیل پیام»، «بازنمایی و کلیشه»، «فنون اقناع»، «ارزش‌های خبری و دروازه‌بانی خبر»، «اعتبارسنجی پیام»، «حریم خصوصی و حقوق مخاطب» بازخوانی می‌شود.

::درباره این دوره بیشتر بخوانید::

  • حسین غفاری

تجربه‌ی جدید تابستان ۹۹، ضبط یک برنامه تلویزیونی اینترنتی بود که در آن گفتگوی چالشی و دقیقی با نوجوانان در موضوع فضای مجازی و ابزارهای دیجیتال داشتیم. این برنامه با نام «خط قرمز» به همت همکاران عزیزم در دبیرستان دوره اول صلحا و برای استفاده دانش‌اموزان و خانواده‌های محترم این مجتمع آموزشی تهیه و تولید شد و به درخواست من برای استفاده‌ی همگانی بر روی اینترنت نیز منتشر گردید.
انصافاً تجربه‌ی جالب و بسیار مفیدی برای من بود که امیدوارم مورد استفاده دانش‌آموزان، مدارس و والدین هم قرار بگیرد.

  • حسین غفاری
به همراه استاد گرامی جناب آقای دکتر مدرسی، در جمع مدیران و مربیان دبستان دوره دوم و دبیرستان دوره اول روشنگر حاضر شدیم و درباره‌ی شرایط ویژه‌ی آموزش و پرورش کرونایی و توسعه آموزش های سواد رسانه‌ای به سمت تربیت رسانه‌ای در پایه‌های مختلف تحصیلی صحبت کردیم.
در این جلسه برای اولین بار «مدل باران ۹۹» که به لایه‌بندی آموزش‌های مورد نیاز دانش‌آموزان در عصر رسانه‌ها اختصاص دارد رونمایی شد.
  • حسین غفاری

اولین دوره‌ی آموزشی مشارکتی «مدیریت مصرف رسانه در خانواده» به همت مؤسسه تبیان در مرکز یادگیری میم برگزار شد. در مراسم اختتامیه این دوره که در جوار مزار شهدای گمنام در محوطه‌ی باز حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد، به ضرورت توسعه‌ی یادگیری‌های مشارکتی در فضای مجازی پرداختم و از زحمات برادران خواهران عزیزم که این دوره را با شیوه‌ای جدید و حرفه‌ای برگزار کردند تشکر کردم.

مرکز یادگیری میم با تلاش جمعی از جوانان علاقمند به تعلیم و تربیت و هدف تغییر آموزش‌های مجازی از شیوه‌ی یک‌طرفه و کم‌بازده به سوی شیوه‌ی مشارکتی و کیفی راه‌اندازی شده و اولین دوره خود را با حضور جمعی از مربیان و مادران دلسوز در تابستان ۹۹ برگزار کرد.

  • حسین غفاری

بعد از سال‌ها توفیقی دست داد تا در جمع همکاران قدیمی در مجتمع فرهنگی تربیتی توحید شهر مقدس قم حاضر شوم و درباره شرایط جدید آموزش و پرورش و شیوه‌های یاددهی-یادگیری از راه دور در بستر فضای مجازی گفتگو کنیم.
نکته قابل توجه این دیدار آن بود که دریافتم حتی اگر در سایر نقاط ایران سطح دسترسی به فضای مجازی مثل تهران باشد، اما امکان تجویز نسخه تهرانی به سایر شهرها و مناطق وجود ندارد و در هر اقلیمی باید راهبرد ویژه آن دیار را کشف کرد.

  • حسین غفاری

در نوزدهمین دوره تربیت مربی مؤسسه مسیر رسانه، در دو جلسه متوالی، به تبیین ضرورت و شیوه‌های تجهیز به سپر دفاع روانی پرداختم و درباره‌ی دنیای رسانه‌های اجتماعی و اثرات آن بر دنیای واقعی صحبت کردم.
محتوای جلسه شبیه به این نشست‌ها بود: انسان باید منطق داشته باشد و چشم‌انداز رسانه‌های اجتماعی

  • حسین غفاری

در دوره تربیت مربی سواد رسانه‌ای ویژه دانشجویان و طلاب ارجمند مدرسه عالی شهید مطهری تهران، در دو جلسه مجازی متوالی، به تبیین ضرورت و شیوه‌های تجهیز به سپر دفاع روانی پرداختم و درباره‌ی دنیای رسانه‌های اجتماعی و اثرات آن بر دنیای واقعی صحبت کردم.

  • حسین غفاری

در دومین نشست از سلسله نشست‌های «الزامات جمهوری اسلامی ایران» در مرکز مطالعات فضای مجازی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، توفیق داشتم که به همراه برادران ارجمند و بزرگوار دکتر مسعود فیاضی، سعید مدرسی، عزیز نجف‌پور، محمدعلی کبریایی و محمدعلی شاکری حضور داشته باشم.
در این نشست علمی با عنوان «الزامات مجازی سازی آموزش و پرورش ایران در عصر کرونا» مباحث مختلفی بیان شد که می‌توانید خلاصه آن را در این نشانی مطالعه بفرمایید:

  • حسین غفاری
به همراه استاد گرامی جناب آقای دکتر مدرسی، در جمع شورای تربیت دبستان علوی۲ در خیابان ایران حاضر شدیم و درباره‌ی شرایط ویژه‌ی آموزش و پرورش و ادامه‌ی فرایند تعلیم و تربیت در بستر مدرسه صحبت کردیم.
سال‌ها بود که دوست داشتم این بنای تاریخی و معنوی را از نزدیک ببینم. بنایی که نهال آن در سال ۱۳۴۰ غرس شده و تا امروز همچنان پایدار و استوار مانده. نقش‌آفرینی این بنا در وقایع بهمن ۵۷، هر گوشه از‌ آن را سرشار از خاطرات انقلابی کرده و حتی تا امروز هم جذابیت‌های رازآلودی در آن نهفته است.
محتوای ارائه شده در این جلسه مشابه این نشست بود: مدرسه آینده
  • حسین غفاری

به دعوت خواهران و برادران بزرگوار سازمان فضای مجازی سراج در استان البرز، یک دوره‌ی فشرده‌ی مجازی را برای آشنایی با کتاب درسی تفکر و سواد رسانه‌ای و شیوه‌های تدریس آن شروع کردیم. در این دوره که برای برگزاری در ۵ جلسه برنامه‌ریزی شده، مروری بر محتوای کتاب درسی و محتوای مکمل تدریس آن خواهیم داشت.

  • حسین غفاری

به همراه استاد گرامی جناب آقای دکتر مدرسی، در جمع معلمان و مربیان دبستان و دبیرستان دوره اول دخترانه شهید مطهری، در محله سرچشمه، حاضر شدیم و درباره‌ی شرایط ویژه‌ی آموزش و پرورش و ادامه‌ی فرایند تعلیم و تربیت در بستر مدرسه صحبت کردیم.

محتوای ارائه شده در این جلسه مشابه این نشست بود: مدرسه آینده
  • حسین غفاری

دومین جلسه مادران جمعیت توسعه‌گران فضای مجازی پاک هم به شکل مجازی برگزار شد و به همراه مادران نگران و مسئولیت‌پذیر حاضر در این جلسه، درباره تدابیری صحبت کردیم که در این روزهای خاص باید برای تربیت فرزندان به کار بست.

  • حسین غفاری

در دو جلسه‌ی صبحگاهی در خدمت پدران محترم شاغل در یک مجموعه تولیدی بودم و با هم درباره‌ی شرایط جدید فرزندان در خانه و الزامات مدیریت فضای رسانه‌ای در خانواده صحبت کردیم.

  • حسین غفاری

در یک جلسه مجازی جالب در خدمت مادران محترم و مربیان گرامی در جمعیت توسعه‌گران فضای مجازی پاک (فمپ) بودم و با هم درباره شیوه‌های مدیریت کودکان و نوجوانان در فضای مجازی بخصوص در شرایط آموزشی پساکرونا صحبت کردیم.

سؤالات متعدد و پرتکرار مادران گرامی در این جلسه نشانه‌ی موقعیت زمانی خطیری است که از نظر تربیت رسانه‌ای در پیش رو داریم. ان‌شاءالله که در این مسیر موفق باشیم.

  • حسین غفاری

به دعوت دوستان عزیزم در مجتمع آموزشی مهرهشتم، در جمع مربیان و همکاران گرامی دبیرستان پسرانه این مجتمع حاضر شدم و دو ساعتی درباره‌ی تحولات ناشی از تلاقی فضای مجازی با مدرسه و فناوری‌های آموزشی گفتگو کردیم. جلسه‌ی خوب و کاربردی بود که برای همه‌مان مباحث قابل استفاده‌ای داشت.

محتوای ارائه شده در این جلسه مشابه این نشست بود: مدرسه آینده

  • حسین غفاری