از سر نوشت :: حسین غفاری

روایت‌های بی‌گاهِ یک پیام‌برِ پاره‌وقتِ دوره‌گرد

فهرست
x
x
خرده ادراکات
  • ۱۳ مهر ۰۱

    ▪️سالروز شهادت حضرت ابی‌محمد، حسن بن علی بن محمد، ابن‌الرضا (علیه و علی آبائه السلام) بر شما تسلیت باد.

    ♨️در سال‌های اخیر تلاش‌های پراکنده‌ای برای بصری کردن وقایع تاریخی مقدس، با هدف ملموس ساختن موضوعات کهن برای نسل جوان و نوجوان رخ داده است. این تلاش‌ها که در شکل سنتی به ترسیم شمایل معصومان یا پرده‌نگاری‌های عاشورایی محدود می‌شد، با خلاقیت هنرمندان معاصر برای عبور از احتیاطات شرعی، به قله‌هایی همچون آثار حسن روح‌الامین ختم شده که کیفیت آثار، حس و حال اجرا و زاویه دید و روایت خاص او از وقایع، در این سال‌ها بسیار بازتاب یافته است.

    ⚠️مثل هر کار تازه‌ای، در کنار فرصت‌های این تصویرسازی‌ها، باید مراقب آسیب‌های احتمالی آن هم باشیم. مثلاً جانشین‌سازی یک تصور واحد از صحنه‌ای تاریخی به‌جای توسعه درک‌های متعدد از آن واقعه نزد مخاطبان با سطوح معرفتی مختلف؛ یا بسنده کردن به زاویه و عمق دید هنرمند در شناخت آن صحنه یا واقعه تاریخی. همچنین اگر در این میان خطایی هم در تصور یا تصویر هنرمند رخ بدهد، بعداً به سختی می‌توان آن را از ذهن مخاطب پاک کرد.

    🎨برای نمونه نگاهی به آخرین نقاشی دیجیتال 🖌️هنرمند وارسته و نازک‌خیال حسن روح‌الامین بیندازیم که به مناسبت هشتم ربیع‌الاول، صحنه‌ی نماز حضرت حجت ابن الحسن (عج) بر پیکر پدرشان امام حسن عسکری (ع) را در این روز ترسیم کرده است. طبق نقل تاریخی امام مهدی (عج) که در این هنگام کودکی پنج ساله بودند، عموی خود، جعفر بن علی (که بعدها به جعفر کذاب معروف شد) از اقامه نماز بر پیکر پدر کنار زدند و خود برای ایشان نماز اقامه کردند.

    🔍با دقت به این نقاشی نگاه کنید. جعفر بن علی در این نقاشی چند ساله به تصویر کشیده شده است؟
    ❓۵۰؟ ۶۰؟ ۷۰؟!
    💡این در حالی است که می‌دانیم امام حسن عسکری (ع) در سال ۲۶۰ ق. در ۲۸ سالگی به شهادت رسیده‌اند و جعفر اختلاف سنی جدی با ایشان نداشته و به احتمال قریب به یقین کوچکتر از امام بوده است.

    🤔در اینجا یک بی‌دقتی کوچک هنرمند نقاش، تصور مخاطب را از واقعیت تاریخی دگرگون می‌کند و فهم او را در این نقطه متوقف نگه می‌دارد. اینکه جعفر کذاب یک جوان بیست و چند ساله‌ی خام خیال و در سودای غصب زعامت شیعیان باشد فرق دارد با آن‌که او را پیرمردی مسن بدانیم که بر سنت عربی به عزای برادر ایستاده و در ظاهر میراث‌دار او بوده است.

    🚦فرایند «تصویری شدن» تاریخ مقدس، اگر از اساس قابل تردید نباشد، این قدر هست که باید با الزامات معرفتی فراوانی همراه شود تا رهزن نباشد.

    وَ لِلّٰهِ الْحَمْد

  • ۷ مرداد ۰۰

    نامه اعتراضی جمعی از شترداران و بازرگانان بغداد به جناب موسی بن جعفر، بزرگ طایفه علویان

    ای پسر پیغمبر خدا؛
    در میان بزرگان شهر بعد از انتشار شایعاتی درباره فرموده‌ی شما به جناب «صفوان بن مهران» آشوب و تشویشی در گرفته است.
    چنین روایت کرده‌اند که حضرتتان از مراوده اقتصادی جناب صفوان با خلیفه بزرگ و کدخدای مشرق زمین، جناب هارون الرشید ناخرسندید.
    آیا بغیر این است که زنده نگه داشتن دین جد شما به آباد بودن مملکت اسلامی و پایداری مناسک و شعائر الهی میسر است؟
    آیا در این دوران طلایی حکومت بنی‌عباس که از چین و هند تا دروازه‌های بیزانس تحت سلطه‌ی خلافت اسلامی قرار دارد، حرکت یکتا امپراطور مقتدر مسلمانان به قصد انجام اعمال حج، چیزی بجز مجد و عظمت اسلام را نوید می‌دهد؟
    آیا به این فکر کرده‌اید که اگر عملی خداپسندانه مثل «کمک به یک مسلمان برای انجام حج» را تعبیر به «مشارکت در بقای ظالم» بفرمایید، آن وقت تکلیف این همه تاجر و بازرگان و کاسب خرده‌پا که هر روز امیدوار به مراوده تجاری با دستگاه ثروتمند و باشکوه خلافت هستند چه می‌شود؟ آیا شما جواب زن و بچه‌های مظلوم آن‌ها را می‌دهید اگر با امتناع از داد و ستد با دربار شب‌ها سر گرسنه بر بالین بگذارند؟
    شما که پسر پیغمبر و محترم در میان مردمان هستید آیا نترسیدید که اگر جناب صفوان، که از شترداران خوش‌نام و مشهور هستند، از همکاری با خلیفه امتناع کنند چه بر سرشان می‌آید؟
    از حضرتتان انتظار زمان‌شناسی بیشتری داشتیم تا در این ایام که سپاهیان اسلام در مرزهای روم با کفار در حال مبارزه هستند، چنین تزلزلی در پشت جبهه‌ها ایجاد نفرمایید.
    در هر صورت صنف شترداران و بازرگانان بغداد که جمع کثیری از مردم و کسبه محترم را نمایندگی می‌کند از عمل به این توصیه جنابعالی معذور است و امیدواریم که بدبینی به خلیفه بزرگ را کنار بگذارید و اتحاد مسلمانان را خدشه دار نفرمایید.

    والسلام
    مردادماه۱۴۰۰

    پ.ن:
    داستان مشهور «صفوان جمال»

  • ۱۱ فروردين ۰۰

    متأسفانه در جدل غیرخردمندانه و کاملاً سیاسی این روزها، وظیفه مستقیم دولت در آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای نادیده انگاشته می‌شود.
    هر چند که این نکته قابل تأیید است که آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای حتما باید هسته خانواده را هدف قرار بدهد؛ اما برای اعمال صحیح تربیت رسانه‌ای، خانواده به سه چیز نیاز دارد: آموزش، ابزار و پشتیبانی؛ که هر سه هم موکول به اراده‌ی جدی دولت است.

    دولت جمهوری اسلامی چه وظایفی در تربیت رسانه‌ای دارد؟

    الف) آموزش: شامل طیف گسترده‌ای از آموزش‌ها از سطح دانش تا بینش و گرایش و کنش
    ب) ابزار: مثل اینترنت سما، درگاه‌های ویژه کودک و نوجوان، سامانه‌های هدایت مصرف رسانه و ...
    ج) پشتیبانی: مقررات‌گذاری به نفع تربیت (مثل همان ماجرای اینترنت شبانه و ...)

    البته با فرض زندگی در دوران طاغوت،‌ و بدون محقق شدن هیچ یک از موارد سه گانه بالا، هرگز مسئولیت تربیت از گرده خانواده رفع نمی‌شود. فقط ما به ازای ناتوانی خانواده‌ها در تربیت فرزندان، بر شدت درجه آتش جهنم بر طاغوت و طاغوتیان افزوده خواهد شد!

  • ۲۸ مهر ۹۹

    از «مومو» خوشم آمد.
    حربه‌ی مفید و مؤثری برای ترساندن بچه‌ها و خانواده‌ها از واتساپ! مثل همان «لولو» که مادربزرگ‌ها ما را از آن می‌ترساندند که سراغ خوراکی‌های ته انباری نرویم!

    مقابله با آن هم ساده است. اگر خانواده‌ها آموزه‌های تربیتی را در سطح قصه شنگول و منگول در خانه پیاده کنند، «مومو» راه به جایی نمی‌برد:
    در را به روی غریبه باز نکنید؛
    شماره غریبه را مسدود کنید؛
    پیام غریبه را جواب ندهید.

    سخت است؟

x
x
دسته‌بندی نوشته‌ها

پیش از این گفتیم آداب فردی، ارتباطی و اجتماعی در کاربری رسانه‌ها را به اختصار «فن‌آداب» می‌نامیم و ضروری است که همه ما در حوزه‌های مرتبط با شأن و جایگاه خود، این آداب را بشنایم و در رعایت آن بکوشیم.
در این نوبت برخی نکته‌ها در زمینه «ادب محاوره» در رسانه‌های مجازی را مرور می‌کنیم.

از جمله کاربردهای مهم فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) همان‌طور که در نام آن هم دیده می‌شود، برقراری ارتباط بین افراد با کمک فناوری است. از آنجا که توسعه فناوری‌های ارتباطی مثل پست و تلگراف و تلفن در قرن‌های گذشته به آهستگی رخ داده بود، آداب و رسوم و فرهنگ استفاده از آن‌ها در جوامع مختلف به تدریج در میان مردم شکل گرفته بود. اما در سه دهه گذشته که انقلاب اطلاعاتی به سرعت ابزارها و بسترهای برقراری ارتباط بین انسان‌ها را دگرگون کرده، اخلاق و آداب ارتباطات مجازی آن‌چنان که باید فرصت تدوین و ترویج نیافته است. به بیان دیگر، اخلاق ارتباطات از توسعه ارتباطات جا مانده است!
قواعد و هنجارهای متداول در مکالمات و محاورات روزمره، به محض مجازی شدن ارتباطات، نیاز به بازنگری و به‌روزآوری دارد. بی‌زمانی، بی‌مکانی، بی‌جسمی و نافراموشی ارتباطات مجازی موجب می‌شود که شیوه‌ها و عادت‌های مرسوم ما در زندگی واقعی، در فضای مجازی کارآمد نباشد. هر چند که اصول کلی حاکم بر روابط اخلاقی بین فردی در فضای حقیقی و مجازی مشترک است؛ اما وقتی پای حضور از راه دور در میان باشد، ظرافت‌های زیادی باید چاشنی ارتباطات مجازی کرد تا کیفیت و خاصیت مکالمات و محاورات حفظ شود.
در ادامه، چهار عنوان از پایه‌ای‌ترین توصیه‌های اخلاق ارتباطات مجازی را مرور می‌کنیم. این توصیه‌های اخلاقی ساده ولی کاربردی تا حد زیادی می‌تواند از به هم ریختگی مناسبات مجازی ما جلوگیری کند و پیوندی صحیح بین ارتباطات حضوری و مجازی برقرار کند:

۱- مجازی، حقیقی است.
آدم، آدم است؛ چه حضوری و چه مجازی. سلام کردن به دیگران در آغاز ارتباط و ادای پاسخ سلام رفتاری اخلاقی است و بی‌توجهی به آن نشانه‌ی بی‌ادبی؛ چه در محاورات حضوری و چه مجازی.
همان‌طور که گفتگوی اعضای خانواده در خانه تابع آداب و اخلاق خاصی است مثل رعایت احترام پدر و مادر در خطاب کردن و به کار بردن کلمات، رعایت احترام بزرگتر و کوچکتر در سخن گفتن خواهرها و برادرها، رعایت حال و هوا و سن و سال بچه‌ها توسط والدین در میزان توجه کردن و بیان مطالب و انتظارات، پس انتقال این ارتباطات به فضای مجازی نباید در رعایت این موارد اختلالی ایجاد کند. در ارسال پیام برای دیگران حواسمان به سن و سال و جایگاه و شخصیت آنان باشد.
اگر در کوچه و خیابان، گفتگوی با غریبه‌ها آدابی دارد؛ در مجازی هم دارد. شایسته است که در شروع کلام با غریبه‌ها، ابتدا خودمان را معرفی کنیم و شایسته نیست وقتی کسی تمایل به گفتگو و همراهی با ما ندارد، با کلام خود برای او مزاحمتی ایجاد کنیم. اگر گفتگوی یک خانم و آقای غریبه (نامحرم) در جامعه اسلامی همراه با حیا و خویشتنداری و رعایت حریم شرعی است، در گفتگوی مجازی هم این آداب جاری است.

۲- مجازی، حقیقی نیست.
هرچند ظاهراً انتقال پیام در فضای مجازی به آسانی و با سرعت اتفاق می‌افتد؛ اما نباید فراموش کرد که تمامی این ارتباطات بدون حضور جسم‌های ما اتفاق می‌افتد. در ارتباطات حضوری، بخش زیاد و البته ناپیدای انتقال پیام برعهده بدن‌های ما است و بسیاری اوقات «زبان بدن» مهم‌تر از «زبان کلمات» عمل می‌کند. ما با نوع ایستادن، نگاه کردن به صورت مخاطب، لبخند زدن، سر تکان دادن و ابراز احساسات کردن، احترام و ادب خود را به دیگران ابراز می‌کنیم. اما وقتی پیامکی می‌نویسیم، یا مشغول گفتگو در یک پیام‌ر‌سان مجازی می‌شویم، فقط تیزی کلمات است که به سمت مخاطب نشانه می‌رویم. دیگر خبری از لحن و فراز و فرود صدا نیست.
چه باید کرد؟ یک راه‌حل، بکارگیری درست و دقیق «شکلک‌ها» (Imoji) در مکالمات است که به انتقال احساسات واقعی ما کمک می‌کند. شکلک‌ها هر چند کوچک و بی‌حرکت هستند، اما اگر حرفه‌ای استفاده شوند می‌توانند از خشکی کلمات بکاهند و جلوی سوءتفاهم‌های احتمالی را بگیرند.
همچنین در صورت امکان و به شکل متعادل از ارسال پیام‌های صوتی بهره ببریم. پیام‌های صوتی اگر به اندازه و درست ارسال شوند می‌توانند بخشی از حس و محبت و احترام شما را به مخاطب منتقل کنند. پیام‌های صوتی را در محیطی آرام ضبط کنید و برای گفتن پیام، لحن و سرعت مناسبی را در نظر بگیرید.

۳- زبان، پیام است.
همان‌طور که گفتیم اکتفا کردن به استفاده از کلمات در ارتباطات مجازی نمی‌تواند موجب برقراری ارتباط کامل و احترام‌آمیز بشود؛ اما این به آن معنا نیست که خود کلمات و استفاده از آنان دارای مراتب آداب و اخلاق نیستند.
برای آن‌که در گفتگوهای مجازی همچنان ادب و احترام به مخاطب را حفظ کنیم، گاهی لازم است از کلمات و جملات بیشتری کمک بگیریم و از ارسال تک کلمه یا جملات ناقص خودداری کنیم. خطاب قرار دادن مخاطب با عبارت‌های محترمانه و دوستانه در ابتدای نوشته، استفاده از عبارت‌های احترام‌آمیز در لابلای جملات و انتخاب کلمات مؤدبانه حداقل تلاش ما برای برقراری ارتباط مجازی در چهارچوب‌های اخلاقی است.
صحیح نویسی کلمات و پرهیز از غلط‌های املایی نوعی احترام به مخاطب محسوب می‌شود. تلاش برای ویراسته‌نویسی و پیراسته‌نویسی و استفاده از علائم نگارشی مناسب، میزان اهمیت ما به طرف مقابل را نشان می‌دهد. هر چند نمی‌توان یکسره حکم به ممنوعیت شکسته‌نویسی در محاورات مجازی داد، اما رعایت قواعد شکسته‌نویسی برای برقراری ارتباط بهتر ضروری است. مثلاً صورت صحیح «بگذار» در شکسته‌نویسی «بذار» است و نه «بزار» یا «چیو میخای سین کنی» به شکل درست شکسته می‌شود: «چی رو می‌خوای ببینی؟»
توصیه‌ی دیگر، «یکجانویسی» همه پیام بجای ارسال خط به خط آن برای مخاطب است. خواندن یک متن پنج خطی که یک‌جا ارسال شده و در نوشتن آن تمام نکته‌های بالا رعایت شده، حس احترام‌آمیز بیشتری به مخاطب می‌دهد تا این‌که همان پیام جمله به جمله ارسال شود. در ارسال خط به خط گویی نویسنده حوصله نداشته تا حرف‌های خودش را یک‌جا بنویسد و ویرایش کند و بعد ارسال کند. به همین سادگی حس بی‌حوصلگی نویسنده به مخاطب منتقل می‌شود و در تصویرسازی ذهنی او اثر می‌گذارد.

۴- زمان، مهم است.
امکان برقراری ارتباط دائمی از طریق فضای مجازی و تلفن‌های همراه به عنوان یک مزیت توسعه این فناوری‌ها ذکر می‌شود. بدون توجه به این موضوع که «ارتباط همیشگی» نباید منجر به «مزاحمت همیشگی» شود! اگر ما می‌توانیم بدون توجه به «شنبه و جمعه» و «صبح و شب» با دیگران ارتباط داشته باشیم، به این معنی نیست که باید تفاوت روزها و ساعت‌ها را نادیده بگیریم. ممکن است که ارسال پیام در ساعت ۱۱ شب برای کسی که در خیابان است نابجا نباشد، اما دریافت و پاسخ دادن به این پیام برای کسی که همان‌زمان در منزل آماده خواب می‌شود کاملاً نابجا است؛ لذا امروز به عنوان یک رفتار اخلاقی، «ارسال پیام» قبل از «تماس گرفتن» در ساعت‌های غیرمتعارف تقریباً متداول شده است.
انتظار ما از زمان دریافت پاسخ هم باید منطقی باشد. همان‌طور که اخلاقی است در اولین فرصت بعد از دریافت پیام، پاسخ مناسب آن را ارسال کنیم؛ باید بدانیم که ممکن است «اولین فرصت مناسب» در همان لحظه دریافت پیام نباشد! در مواقعی که برای ارسال پاسخ مناسب نیاز به تأمل و بررسی بیشتری داریم، اخلاقی‌تر است که یک پاسخ کوتاه در لحظه ارسال کنیم مثل «پیام شما را مشاهده کردم. به زودی پاسخ خواهم داد.» و بعد از آن در زمان مناسب پاسخ اصلی را بفرستیم.


این یادداشت را برای ماهنامه رشد فناوری آموزشی نگاشته‌ام و در شماره پی‌درپی ۳۱۴، آبان ۱۴۰۲ با عنوان «راهنمای اخلاقی ارتباطات مجازی» منتشر شده است.

گفتگوها (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی