از سر نوشت :: حسین غفاری

روایت‌های بی‌گاهِ یک پیام‌برِ پاره‌وقتِ دوره‌گرد

فهرست
x
x
خرده ادراکات
x
x
دسته‌بندی نوشته‌ها

۵ مطلب در مرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

یکی از راه‌های آموزش تفکر انتقادی، مرور مثال‌ها و روایتِ وقایعی است که در آن‌ها خطاهای شناختی و فنون اقناعی دست به دست هم داده‌اند تا یک واقعیت ساده به مسأله‌ای پیچیده و کشدار در یک دوره‌ی تاریخی تبدیل شود. ماجرای ادبی-تاریخی این غزلِ پرآوازه، نمونه‌ای جالب و آموزنده است:

گر به تو افتدم نظر، چهره به چهره، رو به رو
شرح دهم غم تو را، نکته به نکته، مو به مو

  • حسین غفاری

امروز عصر به دعوت اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان شهر تهران در اردوگاه شهید آوینی شهرستان فشم حاضر شدم تا در جمع دختران دانش‌آموز عضو انجمن اسلامی درباره‌ی فرصت‌های فضای مجازی صحبت کنم. از آن‌جا که هم موضوع و هم مخاطب جدید بود، ویرایشی تازه از بحث «نوجوان هوشمند» آماده و ارائه کردم. الحمدلله در دو جلسه‌ی مستقل، گفتگوی خوب و مؤثری با بچه‌ها داشتیم و بحث مورد استقبال خواهران گرامی قرار گرفت.
در صورت تمایل می‌توانید گزیده‌ای از فایل پرده‌نگار این جلسه را از پیوند زیر دریافت کنید. البته به دلیل برخی ملاحظات اخلاقی، شش صفحه از مطالب ارائه شده در جلسه را اینجا منتشر نمی‌کنم.

زندگی به توان دو (چشم‌اندازی به زندگی فردا)

  • حسین غفاری

اگر برای اعمال محدودیت‌های دسترسی توصیه شده توسط نظام‌های رده‌بندی سنی محصولات فرهنگی (رده‌بندی فیلم‌های سینمایی، برنامه‌های تلویزیونی، بازی‌های ویدیویی، شبکه‌های اجتماعی) هیچ روش سخت و اطمینان‌آوری وجود نداشته باشد، آیا باز هم رده‌بندی‌کردن و اعلام آن به مخاطب می‌تواند فوایدی داشته باشد؟
بله؛ با در نظر گرفتن همه‌ی موانع در اعلام و اعمال این رده‌بندی‌ها، حداقل این سه فایده برای رده‌بندی قابل تصور است:

  1. دستیاری و مشاوره به والدینی که بر مصارف فرهنگی و رسانه‌ای فرزندان خود اعمال نظارت و مدیریت دارند.
  2. دستیاری و مشاوره به کودکان، نوجوانان و جوانانی که با خودآگاهی و عقلانیت، سبد مصرف رسانه‌ای خویش را مدیریت می‌کنند.
  3. رفع بخش عمده‌ی مسئولیت مدنی از ذمه‌ی تولیدکنندگان محصولات در مقابل حوادث و شکایات احتمالی ناشی از سوءمصرف محصولات فرهنگی.
  • حسین غفاری

یک برنامک جامع مثل «روبیکا» که خدمات و حتی بخش عمده‌ی پهنای باند مصرفی کاربران را به رایگان فراهم کرده‌است، چه فرصت‌هایی برای درآمدزایی دارد؟

  1. جذب تبلیغات از شرکت‌ها و مؤسسات تجاری و نمایش مستقیم آن به کاربر
  2. جلب اعتماد شرکت‌ها و مؤسسات تجاری و عقد قرارداد برای تبلیغ غیرمستقیم آن‌ها در لابلای سبد محصولات مصرفی کاربر
  3. دریافت حق‌السهم از حضور شرکت‌ها و مؤسسات تجاری در فضای کاربری خود (مبلغ ثابت یا مشارکت در درآمد)
  4. دریافت حق‌السهم از شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات زیرساخت و پهنای باند و تلفن همراه
  5. دریافت حق عضویت از کاربران برای دسترسی و مصرف بخش‌های خاصی از محتوای موجود
  6. دریافت حمایت‌های دولتی در ازای ارائه‌ی خدمات باکیفیت در زمینه‌های خاص به کاربران
  7. جمع‌آوری داده‌های کلان از رفتار کاربران و انجام خدمات داده‌کاوی و فروش داده‌های خام یا پردازش شده به شرکت‌ها، نهادها و ...
  8. افزایش روزافزون تعداد اعضا و کاربران و در نتیجه افزایش ارزش نمانام تجاری آن (غیرمستقیم)
  • حسین غفاری

«مرکز مطالعات تربیت اسلامی» با همکاری «مؤسسه بینش مطهر» اقدام به برگزاری اولین دوره «تربیت مربی سواد رسانه‌ای و فضای مجازی برمبنای نظام اندیشه دینی با محوریت آثار شهید مطهری» نموده است. هر چند که برگزاری چنین دوره‌ای در نگاه اول عجیب به نظر می‌رسد، اما تلاش برای کشف آموزه‌های بنیادین تفکر اسلامی که پرورش آن‌ها موجب حل تعارضات علمی و عملی انسان در روزگار ما می‌شود، حرکتی مغتنم و ارزشمند است.
در بخشی از این دوره‌ی ترکیبی، امروز توفیق داشتم سرفصل «زندگی ابری» و «آداب مصرف رسانه‌ها» را در دو جلسه‌ی پیوسته خدمت خواهران و برادران گرامی حاضر، ارائه کنم.
محتوای جلسه مشابه این نشست بود: آداب مصرف رسانه‌ها (راهنمای عملیاتی)

  • حسین غفاری