محتوای این جلسه با گریزی به تاریخ گذشتهی سرزمین ایران و یک مقایسه تمثیلی آماده شده بود که به همین دلیل، عنوان «تکرار یک فاجعه جهانی: حمله مغول در قرن ۲۱» را برای آن برگزیدم.
و در تاریخ خواهند نوشت که در سنه یکهزار و سیصد و نود و نه شمسی، که سفاهت و شقاوت و کرونا از اینجا تا ینگهدنیا را در نوردیده بود، شبپرههای ریشپرفسوری آخرین تلاشهایشان را میکردند تا زیر سایهی جهل و درماندگی عوام، خود را از آفتاب حقیقت مصون دارند...
البته من مدتهاست به توصیه استاد اخلاقم (!) پایم را از مناقشه با سیمکشها بیرون کشیدهام. اما به پاس رادمردی و زمانشناسی سروران ارجمندم «دکتر کمیل خجسته» و «دکتر عبدالحسین کلانتری» در پاسخگویی به آخرین تقلای مستفرنگهای نشسته بر گردهی ملت، شما را به خواندن یادداشتهای زیر دعوت میکنم:
دنیای استیو جابز و دنیای وزارت ارتباطات
کمیل خجسته
«جهان مصالحهها» یا «منازعات پلتفرمی»؟
عبدالحسین کلانتری
+ الیس الصبح بقریب؟
++ شادی روح سیدمجتبی نواب صفوی صلوات.
به دعوت همکاران گرامی در دبیرستان دوره اول خواجهنصیرالدین طوسی (منطقه ۵ تهران) در دو نشست مجازی (۲۹ آذر و ۲۹ دی) مروری بر مبانی تربیت رسانهای در خانواده داشتم و پاسخگوی سؤالات پدران و مادران محترم بودم.
گویا در شرایط فعلی دو دسته خانواده داریم: خانوادههایی که نگران هستند و خانوادههایی که نگران نیستند؛ ولی فقط یک دسته از بچهها وجود دارند، آن هم بچههایی که در فضای رسانهها رها شدهاند! چون حتی خانوادههای نگران هم ابزاری در دست ندارند و آموزشی ندیدهاند. به نظرم خوب است درباره این موضوع صحبت کنیم: دلایل اینکه خانوادهها مواجهه بچهها با انواع فناوریهای رسانهها (انواع دستگاهها، پلتفرمها و محتواها) را مدیریت نمیکنند، چیست؟
امسال هم مانند سالهای گذشته توفیق دارم که جلساتی را در جمع اولیای محترم دبیرستان دوره اول پسرانه فرهنگ به موضوعات مختلف مربوط به «رسانه» و «تربیت» بپردازم.
امروز در اولین جلسه مجازی سال جاری، با موضوع زندگی ابری و فضای مجازی به شکل جداگانه در خدمت والدین محترم پایههای هفتم، هشتم و نهم بودم.
تربیت رسانهای مساوی با سواد رسانهای نیست. اگر سواد رسانه به بهترین شکل آن محقق شود و آنگونه که باید در تار و پود آموزش و پرورش ایران جاری شود، باز هم تربیت رسانهای محقق نمیشود. البته سواد رسانهای یک لایه دانشی را در بعضی از ساحتهای تربیتی پوشش میدهد. ولی الزاماً با توسعه سواد رسانهای به تربیت رسانهای دست نمییابیم. سواد رسانهای یکی از مقدمات و ملزومات تربیت رسانهای است؛ اما وقتی اصل و فرع جابجا شود، آموزش و پرورش میپندارد که در صورت پر رنگ کردن سواد رسانهای، تربیت رسانهای محقق خواهد شد.
در این دوره که ۲۵ نفر از معلمان، مربیان، صاحبنظران و علاقمندان به حوزه سواد رسانهای از سراسر کشور شرکت داشتند، به مباحث جدید و مهمی که در کتاب درسی و سایر دورههای رایج تربیت مربی و مدرس سواد رسانهای اشاره نمیشود، پرداخته شد.
این مباحث در چهار سرفصل کلی «سواد فناوری»، «سواد فاوا (فناوری اطلاعات و ارتباطات)»، «سواد اطلاعاتی» و «سواد رسانهای»، طی ۱۳ جلسه برای شرکتکنندگان اجرا شد.
بعد از استقبال چشمگیر خانوادهها در فصل پاییز از دورههای تربیت رسانهای، در زمستان ۹۹ نیز دوره آموزشی مجازی
ویژه خانوادهها، رشدانه۱۴۰۰، در مرکز تربیت رسانهای باران، برگزار خواهد شد.
در
این دوره که با مدیریت برادر گرامی استاد سعید مدرسی اجرا میشود، مباحث
مختلفی درباره مدیریت رسانهها در خانواده و آثار رسانههای نمایشی، اخبار،
فضای مجازی، بازی و موسیقی در زندگی بچهها ارائه میشود.