از سر نوشت :: حسین غفاری

روایت‌های بی‌گاهِ یک پیام‌برِ پاره‌وقتِ دوره‌گرد

فهرست
x
x
خرده ادراکات
  • ۱۳ مهر ۰۱

    ▪️سالروز شهادت حضرت ابی‌محمد، حسن بن علی بن محمد، ابن‌الرضا (علیه و علی آبائه السلام) بر شما تسلیت باد.

    ♨️در سال‌های اخیر تلاش‌های پراکنده‌ای برای بصری کردن وقایع تاریخی مقدس، با هدف ملموس ساختن موضوعات کهن برای نسل جوان و نوجوان رخ داده است. این تلاش‌ها که در شکل سنتی به ترسیم شمایل معصومان یا پرده‌نگاری‌های عاشورایی محدود می‌شد، با خلاقیت هنرمندان معاصر برای عبور از احتیاطات شرعی، به قله‌هایی همچون آثار حسن روح‌الامین ختم شده که کیفیت آثار، حس و حال اجرا و زاویه دید و روایت خاص او از وقایع، در این سال‌ها بسیار بازتاب یافته است.

    ⚠️مثل هر کار تازه‌ای، در کنار فرصت‌های این تصویرسازی‌ها، باید مراقب آسیب‌های احتمالی آن هم باشیم. مثلاً جانشین‌سازی یک تصور واحد از صحنه‌ای تاریخی به‌جای توسعه درک‌های متعدد از آن واقعه نزد مخاطبان با سطوح معرفتی مختلف؛ یا بسنده کردن به زاویه و عمق دید هنرمند در شناخت آن صحنه یا واقعه تاریخی. همچنین اگر در این میان خطایی هم در تصور یا تصویر هنرمند رخ بدهد، بعداً به سختی می‌توان آن را از ذهن مخاطب پاک کرد.

    🎨برای نمونه نگاهی به آخرین نقاشی دیجیتال 🖌️هنرمند وارسته و نازک‌خیال حسن روح‌الامین بیندازیم که به مناسبت هشتم ربیع‌الاول، صحنه‌ی نماز حضرت حجت ابن الحسن (عج) بر پیکر پدرشان امام حسن عسکری (ع) را در این روز ترسیم کرده است. طبق نقل تاریخی امام مهدی (عج) که در این هنگام کودکی پنج ساله بودند، عموی خود، جعفر بن علی (که بعدها به جعفر کذاب معروف شد) از اقامه نماز بر پیکر پدر کنار زدند و خود برای ایشان نماز اقامه کردند.

    🔍با دقت به این نقاشی نگاه کنید. جعفر بن علی در این نقاشی چند ساله به تصویر کشیده شده است؟
    ❓۵۰؟ ۶۰؟ ۷۰؟!
    💡این در حالی است که می‌دانیم امام حسن عسکری (ع) در سال ۲۶۰ ق. در ۲۸ سالگی به شهادت رسیده‌اند و جعفر اختلاف سنی جدی با ایشان نداشته و به احتمال قریب به یقین کوچکتر از امام بوده است.

    🤔در اینجا یک بی‌دقتی کوچک هنرمند نقاش، تصور مخاطب را از واقعیت تاریخی دگرگون می‌کند و فهم او را در این نقطه متوقف نگه می‌دارد. اینکه جعفر کذاب یک جوان بیست و چند ساله‌ی خام خیال و در سودای غصب زعامت شیعیان باشد فرق دارد با آن‌که او را پیرمردی مسن بدانیم که بر سنت عربی به عزای برادر ایستاده و در ظاهر میراث‌دار او بوده است.

    🚦فرایند «تصویری شدن» تاریخ مقدس، اگر از اساس قابل تردید نباشد، این قدر هست که باید با الزامات معرفتی فراوانی همراه شود تا رهزن نباشد.

    وَ لِلّٰهِ الْحَمْد

  • ۷ مرداد ۰۰

    نامه اعتراضی جمعی از شترداران و بازرگانان بغداد به جناب موسی بن جعفر، بزرگ طایفه علویان

    ای پسر پیغمبر خدا؛
    در میان بزرگان شهر بعد از انتشار شایعاتی درباره فرموده‌ی شما به جناب «صفوان بن مهران» آشوب و تشویشی در گرفته است.
    چنین روایت کرده‌اند که حضرتتان از مراوده اقتصادی جناب صفوان با خلیفه بزرگ و کدخدای مشرق زمین، جناب هارون الرشید ناخرسندید.
    آیا بغیر این است که زنده نگه داشتن دین جد شما به آباد بودن مملکت اسلامی و پایداری مناسک و شعائر الهی میسر است؟
    آیا در این دوران طلایی حکومت بنی‌عباس که از چین و هند تا دروازه‌های بیزانس تحت سلطه‌ی خلافت اسلامی قرار دارد، حرکت یکتا امپراطور مقتدر مسلمانان به قصد انجام اعمال حج، چیزی بجز مجد و عظمت اسلام را نوید می‌دهد؟
    آیا به این فکر کرده‌اید که اگر عملی خداپسندانه مثل «کمک به یک مسلمان برای انجام حج» را تعبیر به «مشارکت در بقای ظالم» بفرمایید، آن وقت تکلیف این همه تاجر و بازرگان و کاسب خرده‌پا که هر روز امیدوار به مراوده تجاری با دستگاه ثروتمند و باشکوه خلافت هستند چه می‌شود؟ آیا شما جواب زن و بچه‌های مظلوم آن‌ها را می‌دهید اگر با امتناع از داد و ستد با دربار شب‌ها سر گرسنه بر بالین بگذارند؟
    شما که پسر پیغمبر و محترم در میان مردمان هستید آیا نترسیدید که اگر جناب صفوان، که از شترداران خوش‌نام و مشهور هستند، از همکاری با خلیفه امتناع کنند چه بر سرشان می‌آید؟
    از حضرتتان انتظار زمان‌شناسی بیشتری داشتیم تا در این ایام که سپاهیان اسلام در مرزهای روم با کفار در حال مبارزه هستند، چنین تزلزلی در پشت جبهه‌ها ایجاد نفرمایید.
    در هر صورت صنف شترداران و بازرگانان بغداد که جمع کثیری از مردم و کسبه محترم را نمایندگی می‌کند از عمل به این توصیه جنابعالی معذور است و امیدواریم که بدبینی به خلیفه بزرگ را کنار بگذارید و اتحاد مسلمانان را خدشه دار نفرمایید.

    والسلام
    مردادماه۱۴۰۰

    پ.ن:
    داستان مشهور «صفوان جمال»

  • ۱۱ فروردين ۰۰

    متأسفانه در جدل غیرخردمندانه و کاملاً سیاسی این روزها، وظیفه مستقیم دولت در آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای نادیده انگاشته می‌شود.
    هر چند که این نکته قابل تأیید است که آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای حتما باید هسته خانواده را هدف قرار بدهد؛ اما برای اعمال صحیح تربیت رسانه‌ای، خانواده به سه چیز نیاز دارد: آموزش، ابزار و پشتیبانی؛ که هر سه هم موکول به اراده‌ی جدی دولت است.

    دولت جمهوری اسلامی چه وظایفی در تربیت رسانه‌ای دارد؟

    الف) آموزش: شامل طیف گسترده‌ای از آموزش‌ها از سطح دانش تا بینش و گرایش و کنش
    ب) ابزار: مثل اینترنت سما، درگاه‌های ویژه کودک و نوجوان، سامانه‌های هدایت مصرف رسانه و ...
    ج) پشتیبانی: مقررات‌گذاری به نفع تربیت (مثل همان ماجرای اینترنت شبانه و ...)

    البته با فرض زندگی در دوران طاغوت،‌ و بدون محقق شدن هیچ یک از موارد سه گانه بالا، هرگز مسئولیت تربیت از گرده خانواده رفع نمی‌شود. فقط ما به ازای ناتوانی خانواده‌ها در تربیت فرزندان، بر شدت درجه آتش جهنم بر طاغوت و طاغوتیان افزوده خواهد شد!

  • ۲۸ مهر ۹۹

    از «مومو» خوشم آمد.
    حربه‌ی مفید و مؤثری برای ترساندن بچه‌ها و خانواده‌ها از واتساپ! مثل همان «لولو» که مادربزرگ‌ها ما را از آن می‌ترساندند که سراغ خوراکی‌های ته انباری نرویم!

    مقابله با آن هم ساده است. اگر خانواده‌ها آموزه‌های تربیتی را در سطح قصه شنگول و منگول در خانه پیاده کنند، «مومو» راه به جایی نمی‌برد:
    در را به روی غریبه باز نکنید؛
    شماره غریبه را مسدود کنید؛
    پیام غریبه را جواب ندهید.

    سخت است؟

x
x
دسته‌بندی نوشته‌ها

۱۱ مطلب در دی ۱۴۰۰ ثبت شده است

امشب در سومین جلسه آموزش مجازی «تربیت رسانه‌ای» دبیرستان دخترانه فرهنگ تهران درباره موسیقی و تأثیرات آن بر نوجوان با والدین محترم این دبیرستان گفتگو کردم.

این مبحث برشی از دوره جامع «رشدانه۱۴۰۰» است.

  • حسین غفاری

با هماهنگی مرکز فرهنگی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در شهر هرات، در یک دوره سه روزه حدود صد نفر از آموزگاران، معلمان و فرهنگیان مکاتب خصوصی شهرهای هرات، مزارشریف و کابل ضمن آشنایی با مبانی سواد رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای، با اهمیت داستان و داستان‌گویی در تربیت شاگردان آشنا شدند و برخی از فنون اقناع رسانه‌های خبری و تبلیغی را آموختند.

در این دوره پنج ساعته به همراه استاد سعید مدرسی در سه جلسه مجازی و تعاملی از ۲۷ تا ۲۹ دی‌ماه ۱۴۰۰، برخی سرفصل‌های پایه‌ای سواد رسانه ای را برای جمع کثیری از معلمان و فرهنگیان کشور دوست و برادر افغانستان تدریس کردم.


+ خبر این جلسه در پایگاه مرکز تربیت رسانه‌ای باران

  • حسین غفاری

در سومین و آخرین جلسه از جلسات دانش افزایی دبیرستان دوره اول پسرانه فرهنگ، در جمع اولیای محترم پایه هفتم به موضوع چشم انداز رسانه های اجتماعی پرداختم و رویکرد تربیتی به پدیده اینستاگرام را تبیین کردم.

این مبحث برشی از دوره جامع «رشدانه۱۴۰۰» است.

  • حسین غفاری

امشب به اتفاق استاد مدرسی در دومین جلسه آموزش مجازی «تربیت رسانه‌ای» دبیرستان دخترانه فرهنگ تهران حاضر شدم و درباره‌ی آثار داستان، فیلم و سریال و انیمیشن روی بچه‌ها و نحوه مدیریت رسانه‌های نمایشی در خانواده با والدین محترم این دبیرستان گفتگو کردم.

این مبحث برشی از دوره جامع «رشدانه۱۴۰۰» است.

  • حسین غفاری

به دعوت خواهران محترم در دبیرستان دخترانه متوسطه اول روشنگر، در یک جلسه مجازی به اتفاق استاد مدرسی در خدمت مربیان و معلمان دلسوز این مجموعه آموزشی بودیم و درباره ابتلائات موسیقایی دختران نوجوان تبادل نظر کردیم.

در جمع‌بندی مباحث این جلسه که موسیقی را به مثابه «نیسان آبی» که با آن تصادف کرده‌ایم تحلیل کردم، این پنج اقدام زیربنایی به نظرم رسید که برای ثبت در حافظه مجازی اینجا می‌نویسم:
۱- راززدایی از عالم موسیقی برای نوجوان
۲- طرح شفاف،‌دقیق و بی‌رودربایستی احکام موسیقی و رقص و اختلاط و ... برای نوجوان
۳- طراحی زیست‌بوم هنری سازنده برای نوجوان
۴- تثبیت رویکرد بنیادین نسبت به صنعت سرگرمی در نوجوان
۵- رویکرد کلینیکی به موارد حادّ مثل قرنطینه‌سازی، توجیه خانواده و ...

  • حسین غفاری

در دومین جلسه از جلسات دانش افزایی دبیرستان دوره اول پسرانه فرهنگ، در جمع اولیای محترم پایه هفتم به موضوع راهبردها و روش‌های صیانت از فرزندان در فضای مجازی پرداختم.

این مبحث برشی از دوره جامع «رشدانه۱۴۰۰» است.

  • حسین غفاری

به دعوت سرور ارجمندم استاد اشرف کاشانی، در چهار جلسه کلاس دینی پایه دوازدهم (دوره ۶۱) دبیرستان علوی حاضر شدم و بخشی از آثار شناخته شده موسیقی بر انسان، صنعت موسیقی و کارکرد موسیقی در مداحی را بررسی کردیم.

این جلسات به شکل حضوری و به تفکیک برای دانش‌آموزان انسانی، ریاضی و تجربی از ۲۳ آذر تا ۸ دی ۱۴۰۰ برگزار شد.

  • حسین غفاری

امروز توفیق داشتم به دعوت مدیریت محترم رادیو معارف در جمع اساتید، فضلا و همکاران قدیمی خودم در شورای طرح و برنامه رادیو معارف حاضر شوم و چکیده‌ای از چشم‌انداز سواد رسانه‌ای در ایران را با برادران بزرگوار خودم به اشتراک بگذارم.

رادیو معارف به عنوان رسانه‌ی مرجع و پیشرو در طرح مباحث تربیتی و خانوادگی با رویکرد اسلامی شناخته می‌شود و از ابتدای دهه ۹۰ با پرداختن به موضوع «تربیت» و «رسانه» در این زمینه پیشتاز بوده است. ان‌شاءالله در ماه‌های آتی شاهد حرکت منسجم‌تر این رسانه دینی در مسیر «تربیت رسانه‌ای» خانواده‌مدار باشیم.

  • حسین غفاری

در اولین ماه فصل زمستان هم دوره آموزش مجازی ویژه خانواده‌ها، رشدانه۱۴۰۰، با استقبال خانواده‌های فرهیخته برگزار شده است.
در مرکز تربیت رسانه‌ای باران، با مدیریت برادر گرامی استاد سعید مدرسی این دوره برای عموم خانواده‌های ایرانی طراحی شده و به شکل منظم هر ماه برگزار می‌شود و مباحث مختلفی درباره مدیریت رسانه‌ها در خانواده و آثار رسانه‌های نمایشی، اخبار، فضای مجازی، بازی و موسیقی در زندگی بچه‌ها ارائه می‌شود.

  • حسین غفاری

به دعوت دفتر نمایندگی ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی، در مراسم جشن تکلیف فرزندان پسر این وزارتخانه حاضر شدم و در یک جلسه پر شور و حرارت با والدین محترم نوجوانان درباره ضرورت و نحوه استقرار نظام تربیت رسانه‌ای در خانواده صحبت کردم.

  • حسین غفاری
امشب به اتفاق استاد مدرسی در اولین جلسه آموزش مجازی «تربیت رسانه‌ای» دبیرستان دخترانه فرهنگ تهران حاضر شدم و درباره‌ی اصول قانون‌گذاری رسانه‌ای در خانواده با والدین محترم این دبیرستان گفتگو کردم.
این مبحث برشی از دوره جامع «رشدانه۱۴۰۰» است.
  • حسین غفاری