از سر نوشت :: حسین غفاری

روایت‌های بی‌گاهِ یک پیام‌برِ پاره‌وقتِ دوره‌گرد

فهرست
x
x
خرده ادراکات
  • ۲۸ مهر ۹۹

    از «مومو» خوشم آمد.
    حربه‌ی مفید و مؤثری برای ترساندن بچه‌ها و خانواده‌ها از واتساپ! مثل همان «لولو» که مادربزرگ‌ها ما را از آن می‌ترساندند که سراغ خوراکی‌های ته انباری نرویم!

    مقابله با آن هم ساده است. اگر خانواده‌ها آموزه‌های تربیتی را در سطح قصه شنگول و منگول در خانه پیاده کنند، «مومو» راه به جایی نمی‌برد:
    در را به روی غریبه باز نکنید؛
    شماره غریبه را مسدود کنید؛
    پیام غریبه را جواب ندهید.

    سخت است؟

  • ۱۷ شهریور ۹۹

    و در تاریخ خواهند نوشت که در سنه یکهزار و سیصد و نود و نه شمسی، که سفاهت و شقاوت و کرونا از اینجا تا ینگه‌دنیا را در نوردیده بود، شب‌پره‌های ریش‌پرفسوری آخرین تلاش‌هایشان را می‌کردند تا زیر سایه‌ی جهل و درماندگی عوام، خود را از آفتاب حقیقت مصون دارند...
    البته من مدت‌هاست به توصیه استاد اخلاقم (!) پایم را از مناقشه با سیم‌کش‌ها بیرون کشیده‌ام. اما به پاس رادمردی و زمان‌شناسی سروران ارجمندم «دکتر کمیل خجسته» و «دکتر عبدالحسین کلانتری» در پاسخگویی به آخرین تقلای مستفرنگ‌های نشسته بر گرده‌ی ملت، شما را به خواندن یادداشت‌های زیر دعوت می‌کنم:

    دنیای استیو جابز و دنیای وزارت ارتباطات
    کمیل خجسته

    «جهان مصالحه‌ها» یا «منازعات پلتفرمی»؟
    عبدالحسین کلانتری

    + الیس الصبح بقریب؟
    ++ شادی روح سیدمجتبی نواب صفوی صلوات.


  • ۲۲ فروردين ۹۸

    با برنامه‌ی نود چه می‌شد کرد؟
    بدون ورود به دعواهای سیاسی و دوقطبی شکل گرفته میان شخصیت «مدیر فعلی شبکه سه» و «خالق برنامه نود» آیا نمی‌توان وضعیت بوجود آمده را تحلیل کرد؟
    یک رسانه‌ی غیرشفاف و غیرحرفه‌ای -که از آن با نام مستعار خرس قطبی نام می‌بریم- در طول بیست سال گذشته، یکی از پرطرفدارترین برنامه‌های خود را با ساختاری اشتباه ایجاد کرده، رشد داده و حفظ کرده است. با گذاشتن همه‌ی تخم مرغ‌ها در یک سبد، خرس قطبی عملاً امکان هر گونه اصلاح در این برنامه را از خودش سلب کرده. نه به تهیه‌کننده می‌تواند بگوید مجری را عوض کن؛ نه به اتاق فکر می‌تواند بگوید وارد فلان موضوع نشو؛ و نه مجری را می‌تواند تنبیه کند که چرا وارد فلان موضوع شدی. (ماجرای سال ۹۳ برنامه سمت خدا را به یاد بیاورید که چطور بخاطر ساختار سالم، به سرعت ختم به خیر شد.)
    خرس قطبی در یک مضحکه‌ی واقعی تمامی اختیارات مدیریتی خود را در ازای جذب تماشاگر بیشتر به یک نفر آدم خاص داده و بیست سال، مدیر پشت مدیر و مسئول پشت مسئول، آمده و رفته و این افتضاح مدیریتی را بزک کرده و با فرار به جلو پزش را هم داده. آن آدم خاص هم همه‌ی حیثیت مدیران دو لتی و سه لتی را گروگان گرفته و روی سبیل شاه نقاره می‌زند.
    با برنامه‌ی نود چه باید می‌کردند؟
    باید درباره‌ی این ساختار معیوب شفاف‌سازی عمومی می‌شد؛ که نشد.
    باید تمامی سلسله مدیران سابق که چنین افتضاحی را کاشته و داشته‌اند توبیخ و محاکمه می‌شدند؛ که نشد.
    باید قلع و قمع چنین شجره‌ی خبیثه‌‌ای در زمانی مناسب و در پوشش هیاهوهای رسانه‌ای دیگر انجام می‌شد؛ که نشد.
    فلذا اکنون چه داریم؟
    مدیر بدنامی که -به سان نوجوانی سیزده ساله- نارنجک به خودش بسته و حیثیت خودش را پودر کرده.
    افکار عمومی که یک قدم دیگر از خرس قطبی دورتر شده‌اند.
    آقای خاصی که آماده‌ی حضور در تمامی معرکه‌های آتی سیاسی -از انتخابات مجلس تا ریاست جمهوری- است.

x
x
دسته‌بندی نوشته‌ها

۷ مطلب در بهمن ۱۳۹۳ ثبت شده است

۱. مراقب حریم خصوصی خود باشید.
۲. مراقب هم‌نشینان خود باشید.
۲. مراقب رژیم مصرف رسانه‌ی خود باشید.
۳. مراقب قلب پاک خود باشید.

  • حسین غفاری

به گزارش روابط عمومی رادیو معارف، برنامه «سایه روشن» از ۲۵ بهمن به تبیین تکنیکهای عملیات روانی در حوزه رسانه و خبر می‌پردازد.
با توجه به اهمیت و افزایش کارکرد جنگ روانی در دهه‌های اخیر و نقش رسانه‌ها در پیشبرد اهداف دولت‌ها جناب آقای احمد قدیری پژوهشگر و نویسنده در حوزه رسانه و فضا‌ی مجازی در این برنامه به بررسی ترفندهای عملیات روانی در رسانه‌ها خواهد پرداخت.
همچنین ذهنیت سازی رسانه‌ها برای مخاطبان، راست جلوه دادن دروغ‌ها توسط رسانه‌ها و ارائه هدفمند اطلاعات در رسانه‌ها از جمله محورهایی است که در این برنامه به آن پرداخته می‌شود.
«سایه روشن» کاری از گروه معارف و جامعه به تهیه سردبیری ابوالفضل سلیمانی و مجری کارشناسی حسین غفاری از شنبه ۲۵ بهمن هر روز به جز جمعه‌ها ساعت ۱۷:۰۰ تقدیم مخاطبان رادیو معارف می‌شود.

+ صفحه اختصاصی سایه روشن در سایت رادیو معارف

  • حسین غفاری

برادران عزیزم در مؤسسه جهادی رضوان که اهتمام مخلصانه‌ای به رفع محرومیت از مناطق دور افتاده‌ی کشورمان دارند، در راستای برنامه‌ریزی بلند مدت برای ارتقای سطح فرهنگی مناطق تحت حمایت تصمیم گرفتند آموزش روش صحیح مصرف رسانه‌ها در میان خانواده‌ها و جوانان را در دستور کار خود قرار دهند. البته طبیعتاً مقدمه‌ی این فعالیت آگاهی و آموزش خود جهادگران است. به همین منظور، در اولین گام «دوره فشرده رسانه‌شناسی از کتاب تا کامنت» را روز ۲۲ و ۲۳ بهمن ۹۳، برای برادران و خواهران جهادگر برگزار شد.

  • حسین غفاری

۱. موج سوم
۲. شناخت رسانه‌های اجتماعی

  • گفتگو محور
  • انتشار محور
  • شبکه محور
  • اشتراک محور

۳. مخاطرات عمومی رسانه های نوین

  • تصویری شدن ذهن، کاهش تمرکز و ضعف حافظه
  • آرامش ستیزی رسانه‌های اجتماعی
  • از کاربری تا کارگری رسانه‌های اجتماعی
  • بی آموزش، بی قانون، بی نظارت
  • اعتیاد و انفعال
  • تعارض ارتباط مجازی و ارتباط حقیقی
  • مسئله‌ی حریم خصوصی
  • نافراموشی و انباشتگی اطلاعات
  • عملیات روانی (جنگ نرم، جنگ رسانه ای)
  • اختلال در فرایند رشد
  • جوان و مسئله‌ی هویت در رسانه‌های اجتماعی
  • مشکل اخلاق با رسانه های نوین
  • شفافیت غیرمفید در امر تربیت
  • حمله مستقیم به کانون خانواده
  • ایمان گمشده و ضرورت تقوای رسانه ای

+ درباره‌ی دوره فشرده «رسانه‌شناسی؛ از کتاب تا کامنت»

  • حسین غفاری

۱. سایبر دنیا است:
                        خصلت‌های ذاتی دنیای سایبر
                         *بی زمانی
                         *بی‌مکانی
                         *بی جسمی
۲. سایبر رسانه است:
                         *رسانه متعامل تکنولوژیک
                         *اصول سواد رسانه‌ای
۳. سایبر جدی است:
                         کارکردهای پنج‌گانه اینترنت
۴. چه باید کرد؟
 

+ درباره‌ی دوره فشرده «رسانه‌شناسی؛ از کتاب تا کامنت»

  • حسین غفاری

گام اول:
از منظر «مسئله‌ی رشد» به موضوع نگاه کنیم.

گام دوم:
رژیم مصرف رسانه‌ای (سبد مصرف رسانه‌ای) خانواده را مدیریت کنیم.
    ۱. چه کسی؟
    ۲. چه مقدار؟
    ۳. چه جایی؟
    ۴.چه چیزی؟
    ۵. چه وقتی؟

گام سوم:
مهارت‌های مطالعه و تفکر انتقادی را بیاموزیم و به فرزندانمان بیاموزیم.

  • حسین غفاری

مقدمه:
از منظر «مسئله‌ی رشد» به موضوع نگاه کنیم.
جمله اول:
در «دنیای بی‌مکان» از حریم خصوصی خود مراقبت کنیم.
جمله دوم:
در «دنیای بی‌زمان» رژیم مصرف رسانه‌ای خود را مدیریت کنیم.
جمله سوم:
در «دنیای بی‌جسمی» معنای جدید اعتماد را بشناسیم.
جمله چهارم:
در «دنیای اطلاعات» مغالطات رسانه‌ای و فن اقناع را بشناسیم.
جمله پنجم:
در «دنیای ارتباطات» آداب معاشرت مجازی را بشناسیم.
جمله ششم:
در «دنیای علم و آموزش» روش مطالعه و پژوهش را بیاموزیم.
جمله هفتم:
در «دنیای تجارت الکترونیک» دزد و پلیس را بشناسیم.
جمله هشتم:
در «دنیای سرگرمی» مرزها و حریم‌ها را بشناسیم.
جمله نهم:
در «دنیای گمراهی» تقوای رسانه‌ای را بیاموزیم.
جمله دهم:
در «دنیای جوانان» با جوانان هم‌قدم شویم.

مروری دقیق‌تر بر محتوای این جلسه

  • حسین غفاری