از سر نوشت :: حسین غفاری

روایت‌های بی‌گاهِ یک پیام‌برِ پاره‌وقتِ دوره‌گرد

فهرست
x
x
خرده ادراکات
  • ۷ مرداد ۰۰

    نامه اعتراضی جمعی از شترداران و بازرگانان بغداد به جناب موسی بن جعفر، بزرگ طایفه علویان

    ای پسر پیغمبر خدا؛
    در میان بزرگان شهر بعد از انتشار شایعاتی درباره فرموده‌ی شما به جناب «صفوان بن مهران» آشوب و تشویشی در گرفته است.
    چنین روایت کرده‌اند که حضرتتان از مراوده اقتصادی جناب صفوان با خلیفه بزرگ و کدخدای مشرق زمین، جناب هارون الرشید ناخرسندید.
    آیا بغیر این است که زنده نگه داشتن دین جد شما به آباد بودن مملکت اسلامی و پایداری مناسک و شعائر الهی میسر است؟
    آیا در این دوران طلایی حکومت بنی‌عباس که از چین و هند تا دروازه‌های بیزانس تحت سلطه‌ی خلافت اسلامی قرار دارد، حرکت یکتا امپراطور مقتدر مسلمانان به قصد انجام اعمال حج، چیزی بجز مجد و عظمت اسلام را نوید می‌دهد؟
    آیا به این فکر کرده‌اید که اگر عملی خداپسندانه مثل «کمک به یک مسلمان برای انجام حج» را تعبیر به «مشارکت در بقای ظالم» بفرمایید، آن وقت تکلیف این همه تاجر و بازرگان و کاسب خرده‌پا که هر روز امیدوار به مراوده تجاری با دستگاه ثروتمند و باشکوه خلافت هستند چه می‌شود؟ آیا شما جواب زن و بچه‌های مظلوم آن‌ها را می‌دهید اگر با امتناع از داد و ستد با دربار شب‌ها سر گرسنه بر بالین بگذارند؟
    شما که پسر پیغمبر و محترم در میان مردمان هستید آیا نترسیدید که اگر جناب صفوان، که از شترداران خوش‌نام و مشهور هستند، از همکاری با خلیفه امتناع کنند چه بر سرشان می‌آید؟
    از حضرتتان انتظار زمان‌شناسی بیشتری داشتیم تا در این ایام که سپاهیان اسلام در مرزهای روم با کفار در حال مبارزه هستند، چنین تزلزلی در پشت جبهه‌ها ایجاد نفرمایید.
    در هر صورت صنف شترداران و بازرگانان بغداد که جمع کثیری از مردم و کسبه محترم را نمایندگی می‌کند از عمل به این توصیه جنابعالی معذور است و امیدواریم که بدبینی به خلیفه بزرگ را کنار بگذارید و اتحاد مسلمانان را خدشه دار نفرمایید.

    والسلام
    مردادماه۱۴۰۰

    پ.ن:
    داستان مشهور «صفوان جمال»

  • ۱۱ فروردين ۰۰

    متأسفانه در جدل غیرخردمندانه و کاملاً سیاسی این روزها، وظیفه مستقیم دولت در آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای نادیده انگاشته می‌شود.
    هر چند که این نکته قابل تأیید است که آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای حتما باید هسته خانواده را هدف قرار بدهد؛ اما برای اعمال صحیح تربیت رسانه‌ای، خانواده به سه چیز نیاز دارد: آموزش، ابزار و پشتیبانی؛ که هر سه هم موکول به اراده‌ی جدی دولت است.

    دولت جمهوری اسلامی چه وظایفی در تربیت رسانه‌ای دارد؟

    الف) آموزش: شامل طیف گسترده‌ای از آموزش‌ها از سطح دانش تا بینش و گرایش و کنش
    ب) ابزار: مثل اینترنت سما، درگاه‌های ویژه کودک و نوجوان، سامانه‌های هدایت مصرف رسانه و ...
    ج) پشتیبانی: مقررات‌گذاری به نفع تربیت (مثل همان ماجرای اینترنت شبانه و ...)

    البته با فرض زندگی در دوران طاغوت،‌ و بدون محقق شدن هیچ یک از موارد سه گانه بالا، هرگز مسئولیت تربیت از گرده خانواده رفع نمی‌شود. فقط ما به ازای ناتوانی خانواده‌ها در تربیت فرزندان، بر شدت درجه آتش جهنم بر طاغوت و طاغوتیان افزوده خواهد شد!

  • ۲۸ مهر ۹۹

    از «مومو» خوشم آمد.
    حربه‌ی مفید و مؤثری برای ترساندن بچه‌ها و خانواده‌ها از واتساپ! مثل همان «لولو» که مادربزرگ‌ها ما را از آن می‌ترساندند که سراغ خوراکی‌های ته انباری نرویم!

    مقابله با آن هم ساده است. اگر خانواده‌ها آموزه‌های تربیتی را در سطح قصه شنگول و منگول در خانه پیاده کنند، «مومو» راه به جایی نمی‌برد:
    در را به روی غریبه باز نکنید؛
    شماره غریبه را مسدود کنید؛
    پیام غریبه را جواب ندهید.

    سخت است؟

  • ۱۷ شهریور ۹۹

    و در تاریخ خواهند نوشت که در سنه یکهزار و سیصد و نود و نه شمسی، که سفاهت و شقاوت و کرونا از اینجا تا ینگه‌دنیا را در نوردیده بود، شب‌پره‌های ریش‌پرفسوری آخرین تلاش‌هایشان را می‌کردند تا زیر سایه‌ی جهل و درماندگی عوام، خود را از آفتاب حقیقت مصون دارند...
    البته من مدت‌هاست به توصیه استاد اخلاقم (!) پایم را از مناقشه با سیم‌کش‌ها بیرون کشیده‌ام. اما به پاس رادمردی و زمان‌شناسی سروران ارجمندم «دکتر کمیل خجسته» و «دکتر عبدالحسین کلانتری» در پاسخگویی به آخرین تقلای مستفرنگ‌های نشسته بر گرده‌ی ملت، شما را به خواندن یادداشت‌های زیر دعوت می‌کنم:

    دنیای استیو جابز و دنیای وزارت ارتباطات
    کمیل خجسته

    «جهان مصالحه‌ها» یا «منازعات پلتفرمی»؟
    عبدالحسین کلانتری

    + الیس الصبح بقریب؟
    ++ شادی روح سیدمجتبی نواب صفوی صلوات.

x
x
دسته‌بندی نوشته‌ها

۷ مطلب در بهمن ۱۳۹۳ ثبت شده است

۱. مراقب حریم خصوصی خود باشید.
۲. مراقب هم‌نشینان خود باشید.
۲. مراقب رژیم مصرف رسانه‌ی خود باشید.
۳. مراقب قلب پاک خود باشید.

  • حسین غفاری

به گزارش روابط عمومی رادیو معارف، برنامه «سایه روشن» از ۲۵ بهمن به تبیین تکنیکهای عملیات روانی در حوزه رسانه و خبر می‌پردازد.
با توجه به اهمیت و افزایش کارکرد جنگ روانی در دهه‌های اخیر و نقش رسانه‌ها در پیشبرد اهداف دولت‌ها جناب آقای احمد قدیری پژوهشگر و نویسنده در حوزه رسانه و فضا‌ی مجازی در این برنامه به بررسی ترفندهای عملیات روانی در رسانه‌ها خواهد پرداخت.
همچنین ذهنیت سازی رسانه‌ها برای مخاطبان، راست جلوه دادن دروغ‌ها توسط رسانه‌ها و ارائه هدفمند اطلاعات در رسانه‌ها از جمله محورهایی است که در این برنامه به آن پرداخته می‌شود.
«سایه روشن» کاری از گروه معارف و جامعه به تهیه سردبیری ابوالفضل سلیمانی و مجری کارشناسی حسین غفاری از شنبه ۲۵ بهمن هر روز به جز جمعه‌ها ساعت ۱۷:۰۰ تقدیم مخاطبان رادیو معارف می‌شود.

+ صفحه اختصاصی سایه روشن در سایت رادیو معارف

  • حسین غفاری

برادران عزیزم در مؤسسه جهادی رضوان که اهتمام مخلصانه‌ای به رفع محرومیت از مناطق دور افتاده‌ی کشورمان دارند، در راستای برنامه‌ریزی بلند مدت برای ارتقای سطح فرهنگی مناطق تحت حمایت تصمیم گرفتند آموزش روش صحیح مصرف رسانه‌ها در میان خانواده‌ها و جوانان را در دستور کار خود قرار دهند. البته طبیعتاً مقدمه‌ی این فعالیت آگاهی و آموزش خود جهادگران است. به همین منظور، در اولین گام «دوره فشرده رسانه‌شناسی از کتاب تا کامنت» را روز ۲۲ و ۲۳ بهمن ۹۳، برای برادران و خواهران جهادگر برگزار شد.

  • حسین غفاری

۱. موج سوم
۲. شناخت رسانه‌های اجتماعی

  • گفتگو محور
  • انتشار محور
  • شبکه محور
  • اشتراک محور

۳. مخاطرات عمومی رسانه های نوین

  • تصویری شدن ذهن، کاهش تمرکز و ضعف حافظه
  • آرامش ستیزی رسانه‌های اجتماعی
  • از کاربری تا کارگری رسانه‌های اجتماعی
  • بی آموزش، بی قانون، بی نظارت
  • اعتیاد و انفعال
  • تعارض ارتباط مجازی و ارتباط حقیقی
  • مسئله‌ی حریم خصوصی
  • نافراموشی و انباشتگی اطلاعات
  • عملیات روانی (جنگ نرم، جنگ رسانه ای)
  • اختلال در فرایند رشد
  • جوان و مسئله‌ی هویت در رسانه‌های اجتماعی
  • مشکل اخلاق با رسانه های نوین
  • شفافیت غیرمفید در امر تربیت
  • حمله مستقیم به کانون خانواده
  • ایمان گمشده و ضرورت تقوای رسانه ای

+ درباره‌ی دوره فشرده «رسانه‌شناسی؛ از کتاب تا کامنت»

  • حسین غفاری

۱. سایبر دنیا است:
                        خصلت‌های ذاتی دنیای سایبر
                         *بی زمانی
                         *بی‌مکانی
                         *بی جسمی
۲. سایبر رسانه است:
                         *رسانه متعامل تکنولوژیک
                         *اصول سواد رسانه‌ای
۳. سایبر جدی است:
                         کارکردهای پنج‌گانه اینترنت
۴. چه باید کرد؟
 

+ درباره‌ی دوره فشرده «رسانه‌شناسی؛ از کتاب تا کامنت»

  • حسین غفاری

گام اول:
از منظر «مسئله‌ی رشد» به موضوع نگاه کنیم.

گام دوم:
رژیم مصرف رسانه‌ای (سبد مصرف رسانه‌ای) خانواده را مدیریت کنیم.
    ۱. چه کسی؟
    ۲. چه مقدار؟
    ۳. چه جایی؟
    ۴.چه چیزی؟
    ۵. چه وقتی؟

گام سوم:
مهارت‌های مطالعه و تفکر انتقادی را بیاموزیم و به فرزندانمان بیاموزیم.

  • حسین غفاری

مقدمه:
از منظر «مسئله‌ی رشد» به موضوع نگاه کنیم.
جمله اول:
در «دنیای بی‌مکان» از حریم خصوصی خود مراقبت کنیم.
جمله دوم:
در «دنیای بی‌زمان» رژیم مصرف رسانه‌ای خود را مدیریت کنیم.
جمله سوم:
در «دنیای بی‌جسمی» معنای جدید اعتماد را بشناسیم.
جمله چهارم:
در «دنیای اطلاعات» مغالطات رسانه‌ای و فن اقناع را بشناسیم.
جمله پنجم:
در «دنیای ارتباطات» آداب معاشرت مجازی را بشناسیم.
جمله ششم:
در «دنیای علم و آموزش» روش مطالعه و پژوهش را بیاموزیم.
جمله هفتم:
در «دنیای تجارت الکترونیک» دزد و پلیس را بشناسیم.
جمله هشتم:
در «دنیای سرگرمی» مرزها و حریم‌ها را بشناسیم.
جمله نهم:
در «دنیای گمراهی» تقوای رسانه‌ای را بیاموزیم.
جمله دهم:
در «دنیای جوانان» با جوانان هم‌قدم شویم.

مروری دقیق‌تر بر محتوای این جلسه

  • حسین غفاری