از سر نوشت :: حسین غفاری

روایت‌های بی‌گاهِ یک پیام‌برِ پاره‌وقتِ دوره‌گرد

فهرست
x
x
خرده ادراکات
  • ۱۱ فروردين ۰۰

    متأسفانه در جدل غیرخردمندانه و کاملاً سیاسی این روزها، وظیفه مستقیم دولت در آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای نادیده انگاشته می‌شود.
    هر چند که این نکته قابل تأیید است که آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای حتما باید هسته خانواده را هدف قرار بدهد؛ اما برای اعمال صحیح تربیت رسانه‌ای، خانواده به سه چیز نیاز دارد: آموزش، ابزار و پشتیبانی؛ که هر سه هم موکول به اراده‌ی جدی دولت است.

    دولت جمهوری اسلامی چه وظایفی در تربیت رسانه‌ای دارد؟

    الف) آموزش: شامل طیف گسترده‌ای از آموزش‌ها از سطح دانش تا بینش و گرایش و کنش
    ب) ابزار: مثل اینترنت سما، درگاه‌های ویژه کودک و نوجوان، سامانه‌های هدایت مصرف رسانه و ...
    ج) پشتیبانی: مقررات‌گذاری به نفع تربیت (مثل همان ماجرای اینترنت شبانه و ...)

    البته با فرض زندگی در دوران طاغوت،‌ و بدون محقق شدن هیچ یک از موارد سه گانه بالا، هرگز مسئولیت تربیت از گرده خانواده رفع نمی‌شود. فقط ما به ازای ناتوانی خانواده‌ها در تربیت فرزندان، بر شدت درجه آتش جهنم بر طاغوت و طاغوتیان افزوده خواهد شد!

  • ۲۸ مهر ۹۹

    از «مومو» خوشم آمد.
    حربه‌ی مفید و مؤثری برای ترساندن بچه‌ها و خانواده‌ها از واتساپ! مثل همان «لولو» که مادربزرگ‌ها ما را از آن می‌ترساندند که سراغ خوراکی‌های ته انباری نرویم!

    مقابله با آن هم ساده است. اگر خانواده‌ها آموزه‌های تربیتی را در سطح قصه شنگول و منگول در خانه پیاده کنند، «مومو» راه به جایی نمی‌برد:
    در را به روی غریبه باز نکنید؛
    شماره غریبه را مسدود کنید؛
    پیام غریبه را جواب ندهید.

    سخت است؟

  • ۱۷ شهریور ۹۹

    و در تاریخ خواهند نوشت که در سنه یکهزار و سیصد و نود و نه شمسی، که سفاهت و شقاوت و کرونا از اینجا تا ینگه‌دنیا را در نوردیده بود، شب‌پره‌های ریش‌پرفسوری آخرین تلاش‌هایشان را می‌کردند تا زیر سایه‌ی جهل و درماندگی عوام، خود را از آفتاب حقیقت مصون دارند...
    البته من مدت‌هاست به توصیه استاد اخلاقم (!) پایم را از مناقشه با سیم‌کش‌ها بیرون کشیده‌ام. اما به پاس رادمردی و زمان‌شناسی سروران ارجمندم «دکتر کمیل خجسته» و «دکتر عبدالحسین کلانتری» در پاسخگویی به آخرین تقلای مستفرنگ‌های نشسته بر گرده‌ی ملت، شما را به خواندن یادداشت‌های زیر دعوت می‌کنم:

    دنیای استیو جابز و دنیای وزارت ارتباطات
    کمیل خجسته

    «جهان مصالحه‌ها» یا «منازعات پلتفرمی»؟
    عبدالحسین کلانتری

    + الیس الصبح بقریب؟
    ++ شادی روح سیدمجتبی نواب صفوی صلوات.

x
x
دسته‌بندی نوشته‌ها

۵ مطلب در شهریور ۱۳۹۵ ثبت شده است

محتوای جلسه مشابه این نشست بود: خرده فرمایش‌های خودمانی...

  • حسین غفاری

موسسه‌ی «مسیر رسانه» با همکاری بسیج دانش‌آموزی اولین کاردوی جبهه مقاومت سایبری دانش‌آموزی را در شهر ری برگزار کرد. در این کاردوی تخصصی حدود دویست دانش‌آموز دبیرستانی از سراسر کشور حضور داشتند.
در سه نشست صمیمی با گروه‌هایی از این دانش‌آموزان، موضوع «منطق و تفکر انتقادی» را با عنوان «می‌خواهم زنده بمانم» در چهار فصل زیر ارایه کردم.


دریافت فایل تصاویر ارایه شده در این کلاس‌ها

  • حسین غفاری
در این یک سالی که این جا کمتر نوشته‌ام، به شهادت ستون جلسات و سخنرانی‌های سمت راست این صفحه، اکثر اوقات فراغتم را به تدریس و گفتگو درباره‌ی سواد رسانه‌ای گذرانده‌ام. در این مدت با جوانان و نوجوانان زیادی برخورد کرده‌ام که اینترنت را با اینستاگرام می‌شناسند و پیرمردها و پیرزن‌هایی را دیده‌ام که اینترنت را چیزی بجز تلگرام نمی‌دانند.
  • حسین غفاری
برنامه اول (۱۳ شهریور ۹۵)
خصلت «نافراموشی» فضای مجازی
اول: مراقب رفتارمان در اینترنت و شبکه های اجتماعی باشیم. چون ردپای ما بین نمی‌رود. (تحقیق درباره‌ی افراد قبل از ازدواج)
دوم: به افراد اجازه‌ی بزرگ‌شدن و تغییر بدهیم و آن‌ها را دایماً با گذشته‌شان ارزیابی نکنیم. (ارزیابی گزینه‌های مطرح برای ازدواج)

برنامه دوم (۱۵ شهریور ۹۵)
خصلت «بی‌جسمی» فضای مجازی
آدم‌ها را با توجه به نمودی که در اینترنت دارند ارزیابی نکنیم. وقتی جسم انسان در آشنایی و شناخت دخیل نیست، غالباً اطلاعات گمراه کننده است. (انتخاب همسر و دوستی‌های اینترنتی)

برنامه سوم (۱۷ شهریور ۹۵)
خصلت «بی‌زمانی» و «بی‌مکانی» فضای مجازی
استفاده از رسانه و فضای مجازی را مکان مند و زمان مند کنیم تا به شکل گیری کانون گرم خانواده و پایداری زندگی مشترک آسیبی وارد نشود.
  • حسین غفاری
برنامه اول ۰ مرداد  ۹۵)
رسانه‌های نوین و اوقات فراغت جوانان: ضرورت مدیریت و برنامه ریزی برای استفاده از رسانه ها و اهمیت عادت های دوره جوانی در مصرف رسانه ها بر اشتغال مفید در ادامه زندگی

برنامه دوم (۱ شهریور ۹۵)
فرصت های رسانه های نوین برای اشتغال جوانان: لزوم هشیاری درباره فریب های تبلیغاتی، دوری از دلالی در فضای محازی، حرکت به سمت اشتغال دانش بنیان با کسب علم و تقویت همکاری بین گروه های جوان و خلاق 

برنامه سوم (۳ شهریور ۹۵)
اثرات منفی رسانه های نوین بر تلاش و کوشش جوانان:
الف) هدر رفت زمان
ب) از دست دادن فرصت
ج) اثرات مخرب روانی و ذهنی بر تمرکز و تصمیم گیری >> اعتیاد مجازی
  • حسین غفاری