از سر نوشت :: حسین غفاری

روایت‌های بی‌گاهِ یک پیام‌برِ پاره‌وقتِ دوره‌گرد

فهرست
x
x
خرده ادراکات
  • ۷ مرداد ۰۰

    نامه اعتراضی جمعی از شترداران و بازرگانان بغداد به جناب موسی بن جعفر، بزرگ طایفه علویان

    ای پسر پیغمبر خدا؛
    در میان بزرگان شهر بعد از انتشار شایعاتی درباره فرموده‌ی شما به جناب «صفوان بن مهران» آشوب و تشویشی در گرفته است.
    چنین روایت کرده‌اند که حضرتتان از مراوده اقتصادی جناب صفوان با خلیفه بزرگ و کدخدای مشرق زمین، جناب هارون الرشید ناخرسندید.
    آیا بغیر این است که زنده نگه داشتن دین جد شما به آباد بودن مملکت اسلامی و پایداری مناسک و شعائر الهی میسر است؟
    آیا در این دوران طلایی حکومت بنی‌عباس که از چین و هند تا دروازه‌های بیزانس تحت سلطه‌ی خلافت اسلامی قرار دارد، حرکت یکتا امپراطور مقتدر مسلمانان به قصد انجام اعمال حج، چیزی بجز مجد و عظمت اسلام را نوید می‌دهد؟
    آیا به این فکر کرده‌اید که اگر عملی خداپسندانه مثل «کمک به یک مسلمان برای انجام حج» را تعبیر به «مشارکت در بقای ظالم» بفرمایید، آن وقت تکلیف این همه تاجر و بازرگان و کاسب خرده‌پا که هر روز امیدوار به مراوده تجاری با دستگاه ثروتمند و باشکوه خلافت هستند چه می‌شود؟ آیا شما جواب زن و بچه‌های مظلوم آن‌ها را می‌دهید اگر با امتناع از داد و ستد با دربار شب‌ها سر گرسنه بر بالین بگذارند؟
    شما که پسر پیغمبر و محترم در میان مردمان هستید آیا نترسیدید که اگر جناب صفوان، که از شترداران خوش‌نام و مشهور هستند، از همکاری با خلیفه امتناع کنند چه بر سرشان می‌آید؟
    از حضرتتان انتظار زمان‌شناسی بیشتری داشتیم تا در این ایام که سپاهیان اسلام در مرزهای روم با کفار در حال مبارزه هستند، چنین تزلزلی در پشت جبهه‌ها ایجاد نفرمایید.
    در هر صورت صنف شترداران و بازرگانان بغداد که جمع کثیری از مردم و کسبه محترم را نمایندگی می‌کند از عمل به این توصیه جنابعالی معذور است و امیدواریم که بدبینی به خلیفه بزرگ را کنار بگذارید و اتحاد مسلمانان را خدشه دار نفرمایید.

    والسلام
    مردادماه۱۴۰۰

    پ.ن:
    داستان مشهور «صفوان جمال»

  • ۱۱ فروردين ۰۰

    متأسفانه در جدل غیرخردمندانه و کاملاً سیاسی این روزها، وظیفه مستقیم دولت در آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای نادیده انگاشته می‌شود.
    هر چند که این نکته قابل تأیید است که آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای حتما باید هسته خانواده را هدف قرار بدهد؛ اما برای اعمال صحیح تربیت رسانه‌ای، خانواده به سه چیز نیاز دارد: آموزش، ابزار و پشتیبانی؛ که هر سه هم موکول به اراده‌ی جدی دولت است.

    دولت جمهوری اسلامی چه وظایفی در تربیت رسانه‌ای دارد؟

    الف) آموزش: شامل طیف گسترده‌ای از آموزش‌ها از سطح دانش تا بینش و گرایش و کنش
    ب) ابزار: مثل اینترنت سما، درگاه‌های ویژه کودک و نوجوان، سامانه‌های هدایت مصرف رسانه و ...
    ج) پشتیبانی: مقررات‌گذاری به نفع تربیت (مثل همان ماجرای اینترنت شبانه و ...)

    البته با فرض زندگی در دوران طاغوت،‌ و بدون محقق شدن هیچ یک از موارد سه گانه بالا، هرگز مسئولیت تربیت از گرده خانواده رفع نمی‌شود. فقط ما به ازای ناتوانی خانواده‌ها در تربیت فرزندان، بر شدت درجه آتش جهنم بر طاغوت و طاغوتیان افزوده خواهد شد!

  • ۲۸ مهر ۹۹

    از «مومو» خوشم آمد.
    حربه‌ی مفید و مؤثری برای ترساندن بچه‌ها و خانواده‌ها از واتساپ! مثل همان «لولو» که مادربزرگ‌ها ما را از آن می‌ترساندند که سراغ خوراکی‌های ته انباری نرویم!

    مقابله با آن هم ساده است. اگر خانواده‌ها آموزه‌های تربیتی را در سطح قصه شنگول و منگول در خانه پیاده کنند، «مومو» راه به جایی نمی‌برد:
    در را به روی غریبه باز نکنید؛
    شماره غریبه را مسدود کنید؛
    پیام غریبه را جواب ندهید.

    سخت است؟

  • ۱۷ شهریور ۹۹

    و در تاریخ خواهند نوشت که در سنه یکهزار و سیصد و نود و نه شمسی، که سفاهت و شقاوت و کرونا از اینجا تا ینگه‌دنیا را در نوردیده بود، شب‌پره‌های ریش‌پرفسوری آخرین تلاش‌هایشان را می‌کردند تا زیر سایه‌ی جهل و درماندگی عوام، خود را از آفتاب حقیقت مصون دارند...
    البته من مدت‌هاست به توصیه استاد اخلاقم (!) پایم را از مناقشه با سیم‌کش‌ها بیرون کشیده‌ام. اما به پاس رادمردی و زمان‌شناسی سروران ارجمندم «دکتر کمیل خجسته» و «دکتر عبدالحسین کلانتری» در پاسخگویی به آخرین تقلای مستفرنگ‌های نشسته بر گرده‌ی ملت، شما را به خواندن یادداشت‌های زیر دعوت می‌کنم:

    دنیای استیو جابز و دنیای وزارت ارتباطات
    کمیل خجسته

    «جهان مصالحه‌ها» یا «منازعات پلتفرمی»؟
    عبدالحسین کلانتری

    + الیس الصبح بقریب؟
    ++ شادی روح سیدمجتبی نواب صفوی صلوات.

x
x
دسته‌بندی نوشته‌ها

۸ مطلب در بهمن ۱۳۹۹ ثبت شده است

یکی از مشکلات بچه‌های ما دید ناقص آن‌ها به فضای رسانه است. تلقی بچه‌ها از فضای رسانه‌ای صرفاً دید فراغتی و سرگرمی است. یکی از کارهایی که معلمان می‌توانند انجام دهند، غنی‌سازی محتوای رسانه‌ای درس‌های خودشان است. معلمان می‌توانند نهضت کشف محتوای آموزشی را در جمع دانش‌آموزان خود پیاده کنند و از دانش‌آموزان خود بخواهند تجربه‌های آموزشی و تربیتی مفید خود در دنیای رسانه‌ها را ارائه کنند.
  • حسین غفاری

در سومین روز از جلسات مجازی دانش‌افزایی اولیای محترم دبیرستان دوره اول پسرانه فرهنگ با موضوع «رسانه» و «تربیت» در سال جاری، با موضوع «بازی‌های دیجیتال» در خدمت والدین محترم پایه‌های هفتم، هشتم و نهم بودم.

  • حسین غفاری

در دو نشست مجازی (۱۲ و ۱۴ بهمن) همانند سال‌ گذشته، در جمع اولیای محترم دانش‌آموزان پایه دهم و یازدهم دبیرستان مفید تهران (قیطریه) درباره‌ی دلایل جذابیت بازی‌های دیجیتال و چهار گونه‌ بازیکن این بازی‌ها صحبت کردم و برخی پیشنهادهای تربیتی برای مدیریت بازی‌ها در خانواده را مرور کردم.

  • حسین غفاری

به دعوت مدیران محترم مجتمع فرهنگی صلحا (منطقه ۳ تهران) یک دوره اختصاصی رشدانه۱۴۰۰، ویژه والدین محترم پیش‌دبستانی و دبستان پسرانه صلحا در بهمن‌ماه ۹۹ توسط مرکز تربیت رسانه‌ای باران، برنامه‌ریزی و اجرا شده‌ است.

در این دوره به همراه برادر گرامی استاد سعید مدرسی، مباحث مختلفی درباره مدیریت رسانه‌ها در خانواده و آثار رسانه‌های نمایشی، اخبار، فضای مجازی، بازی و موسیقی در زندگی بچه‌ها ارائه می‌شود.

  • حسین غفاری

در برهوت توجه به موضوع «تربیت» در زیست‌بوم سواد رسانه‌ای ایران، خبر خوبی که هفته پیش شنیدیم، انتشار رایگان «کتابچه راهنمای تربیت رسانه‌ای در خانواده» از طرف «مدرسه هنر و رسانه آینه» بود.
بعد از مطالعه کتابچه مذکور و گفتگو و مشورت با دوستانم، تصمیم گرفتم «تشکری بزرگ» و «گلایه‌ای کوچک» از «مدرسه هنر و رسانه آینه» را به بهانه انتشار این محصول جدید، رسانه‌ای کنم.

  • حسین غفاری

برای پنجمین ماه متوالی دوره آموزشی مجازی ویژه خانواده‌ها، رشدانه۱۴۰۰، در مرکز تربیت رسانه‌ای باران، برگزار می‌شود.
در این دوره که با مدیریت برادر گرامی استاد سعید مدرسی اجرا می‌شود، مباحث مختلفی درباره مدیریت رسانه‌ها در خانواده و آثار رسانه‌های نمایشی، اخبار، فضای مجازی، بازی و موسیقی در زندگی بچه‌ها ارائه می‌شود.

  • حسین غفاری

در دومین روز از جلسات مجازی دانش‌افزایی اولیای محترم دبیرستان دوره اول پسرانه فرهنگ با موضوع «رسانه» و «تربیت» در سال جاری، با دو موضوع «صنعت سرگرمی» و «دنیای موسیقی» به شکل جداگانه در خدمت والدین محترم پایه‌های هفتم، هشتم و نهم بودم.

  • حسین غفاری

در ماه‌های گذشته چند مورد برخورد شخصی با دوستان مؤمن و انقلابی داشتم که چیزی از بدیهیات مالکیت معنوی (کپی رایت) نمی‌دانسته‌اند و بعد از تذکر درباره‌ی آن، بسیار برآشفته و ناراحت شده‌اند!

اگر استادی در جلسه‌ای به دعوت شما سخنرانی کرده و شما با زحمت فراوان و کیفیت بالا آن جلسه را تصویربرداری کرده‌اید، حتی اگر حق‌التدریس خوبی هم برای آن جلسه پرداخت کرده باشید، شما صرفاً مالک خصوصی آن فایل تصویری خواهید بود و حق انتشار آن را مخصوصاً با اغراض تجاری نخواهید داشت؛ مگر آن‌که در یک قرارداد و توافق مشخص با سخنران اجازه‌ی آن را گرفته باشید.
رعایت این موضوع ساده که در قوانین عرفی و شرعی ما هم به آن تأکید شده آن‌قدر متروک است که تذکر دادن بابت رعایت آن به جرأت و جسارت فراوانی نیاز دارد!
اگر شما کتابی را می‌خرید، برای کاغذ و مقوا و جوهر آن پولی پرداخت کرده‌اید و مالک جسم فیزیکی آن کتاب خواهید بود؛ اما محتوای آن کتاب متعلق به شما نیست و اجازه‌ی هیچگونه بازنشر و تکثیر ندارید. این قاعده درباره‌ی محتوای دیجیتال هم صادق است و استفاده و بازنشر محتوا، صرفاً در چارچوب اجازه‌ی مالک اثر مجاز است.
لطفاً به حق مردم احترام بگذارید تا خداوند از خرانه‌ی غیب خودش به کارتان برکت بدهد.

  • حسین غفاری