از سر نوشت :: حسین غفاری

روایت‌های بی‌گاهِ یک پیام‌برِ پاره‌وقتِ دوره‌گرد

۴ مطلب در آذر ۱۳۹۵ ثبت شده است

مؤسسه «مسیر رسانه»، به عنوان نخستین مؤسسه تخصصی مردم‌نهاد در حوزه سواد رسانه‌ای، در راستای هم‌افزایی در حوزه‌ی آموزش سواد رسانه‌ای، اقدام به برگزاری «سلسله نشست‌های هم‌اندیشی پیرامون آموزش سواد رسانه‌ای»، تحت عنوان «کافه سواد رسانه‌ای» کرده‌است. هدف از برگزاری این سلسله‌نشست‌ها، ایجاد محیطی گرم و صمیمی برای فعالان این حوزه بوده است تا بتوانند در این فضا به تبادل اندیشه بپردازند.
نخستین نشست «کافه سواد رسانه‌ای»، سه‌شنبه ۲۳ آذرماه ۱۳۹۵، ساعت ۱۷ الی ۱۹ با موضوع «چالش‌های تدریس در آموزش سواد رسانه‌ای»، در محل مؤسسه مسیر رسانه برگزار شد.

در این نشست با حضور همکاران گرامی، معلمان و مربیان سواد رسانه‌ای مدارس تهران، موضوع چالش‌های معلمی سواد رسانه‌ای در مدرسه مورد بحث و گفتگو قرار گرفت. سرفصل گفتگوهای این جلسه از این قرار است:

معلم باید رابطه و جایگاه خودش را در مواجهه با عناصر پنج‌گانه‌ی زیر تعریف و تدقیق کند:

  • خودش
    • عالم عامل باشد
    • خبیر بصیر باشد
  • کتاب درسی
    • کتاب خداست؟
    • کتاب ابزار است؟
    • کتاب بهانه است؟
  • مدرسه
    • اخلاق سازمانی
    • استانداردهای معلمی
  • دانش‌آموز
    • پیامبری بجای خدایی
    • برادری بجای پدری
  • والدین (خانواده‌ها)
    • درک تفاوت‌ها
    • نسخه‌های چندسطحی


  • حسین غفاری
این روزها عموم رسانه‌های نوین و به طور خاص بازی‌های ویدیویی مهمان ناخوانده‌ی خانه‌های ما هستند. این سخت افزارهای دیجیتال و انبوه محتواهای چندرسانه‌ای آن‌ها، نه از ما و نه از فرزندانمان برای حضور و اقامت در جمع خانواده‌هایمان اجازه نگرفته‌اند. آگاه سازی والدین از دلایل ورود این مهمانان ناخوانده به خانه‌ها و آموزش روش صحیح پذیرایی، برخورد یا مقابله با آنان از وظایف اصلی همه‌ی مربیان در این روزگار است.
مستند مهمان ناخوانده
«موسسه مسیر رسانه» در ادامه‌ی فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی خود در موضوع سواد رسانه‌ای، فیلم مستندی با هدف ارائه‌ی راه حل برخورد با موضوع بازی‌های ویدیویی ساخته است. مستند «مهمان ناخوانده» به کارگردانی «سینا معتضدی» و تهیه‌کنندگی «سید احمد موسوی صمدی»، اولین بار در ششمین جشنواره مردمی فیلم عمار (دی ماه ۹۴) رونمایی شد.
«سینا معتضدی» که دانش آموخته رشته‌ی مدیریت رسانه است، پایان نامه‌ی خود را با موضوع «پیشنهاد الگوی بومی ارتقای سواد رسانه‌ای نوجوانان در ایران» به انجام رسانده و در این مستند برای دستیابی به دستورالعملی اجرایی برای خانواده‌ها، با کارشناسان متعددی گفتگو کرده است. «معتضدی» در «مهمان ناخوانده» تلاش قابل تحسینی کرده تا گفتگوها از سطح توصیف موضوع به عمق توصیه‌های کاربردی برسد و با استفاده از تمهیدات بصری و موسیقایی و تدوین سریع، مخاطب را با خود همراه کند. گزیده‌ای از این مستند را در نشانی زیر ببینید:
مستند «مهمان ناخوانده» پس از یک سال انتظار، بالاخره روز پنجشنبه ۱۱ آذر ۹۵ از شبکه افق سیما پخش شد و در معرض نگاه و قضاوت مخاطبان قرار گرفت. برای استفاده‌ی همراهان محترم این پایگاه، نسخه‌ی ۴۰ دقیقه‌ای پخش شده از سیمای ملی را در «ازسرنوشت تی وی» بارگذاری کرده‌ام. بعد از تماشای این مستند خوشحال می‌شوم نظرتان را در همین صفحه برایم بنویسید.
  • حسین غفاری

به دعوت برادر بزرگوارم جناب آقای دکتر سعید مدرسی، در جمع همکاران محترم «کانون مدارس اسلامی غرب تهران» با موضوع «سواد رسانه‌ای در حوزه‌ی شبکه اجتماعی» حاضر شدم و به اتفاق خواهران بزرگوار و فرهیخته، مروری سریع داشتیم بر مقاله‌ی «پاتوق سایبری».
در این جلسه که به میزبانی «موسسه فرهنگی آموزشی هدایت میزان» برگزار شد، الزامات پنج گام طراحی پاتوق‌های سایبری معلمان و دانش‌آموزان تشریح شد:

  • سوال یک: آیا «لازم» است «پاتوق سایبری» داشته باشیم؟
  • سوال دو: «پاتوق سایبری» ما در چه‌گونه‌ای از «ساحت‌های سایبری» بنا خواهد شد؟
  • سوال سه: از کدام ابزارهای خدماتی (شرکت‌های خدماتی) برای ایجاد «پاتوق سایبری» استفاده کنیم؟
  • سوال چهار: چه قوانین اجرایی برای حضور در «پاتوق سایبری» بگذاریم؟
  • سوال پنج: محتوای «پاتوق سایبری» را چگونه پایش و پالایش کنیم؟

دریافت تصاویر ارایه شده در این نشست

  • حسین غفاری

«باشگاه مدرسان سواد رسانه‌ای» عنوان گروهی تلگرامی است که کمتر از دویست نفر عضو دارد و محفلی است برای همفکری و هم افزایی در تدریس سواد رسانه‌ای. اعضای این گروه اکثراً معلمان کتاب «تفکر و سواد رسانه‌ای» پایه دهم دبیرستان هستند که در اولین سال تألیف و تدریس این کتاب راهبردی در مدارس، برای افزایش کیفیت و اثربخشی کلاس خود تلاش می‌کنند. من هم سعی می‌کنم یکی از این معلمان باشم.
در یکی از گفتگوهای اخیر بین اعضای گروه، این سؤال مطرح شد:

با توجه به اینکه بیشتر معلمان مشغول تدریس مباحث فصل ۲ (کلیشه‌سازی و بازنمایی) هستند، پرداختن به این سؤال برای جمع بسیار مفید خواهد بود:
در کلاس چقدر باید فضا را برای گفتگو و مخصوصاً مباحث سیاسی باز گذاشت؟
معلم چگونه باید در مباحث سیاسی ورود کند و موضع بگیرد؟

  • حسین غفاری