از سر نوشت :: حسین غفاری

روایت‌های بی‌گاهِ یک پیام‌برِ پاره‌وقتِ دوره‌گرد

فهرست
x
x
خرده ادراکات
  • ۲۸ مهر ۹۹

    از «مومو» خوشم آمد.
    حربه‌ی مفید و مؤثری برای ترساندن بچه‌ها و خانواده‌ها از واتساپ! مثل همان «لولو» که مادربزرگ‌ها ما را از آن می‌ترساندند که سراغ خوراکی‌های ته انباری نرویم!

    مقابله با آن هم ساده است. اگر خانواده‌ها آموزه‌های تربیتی را در سطح قصه شنگول و منگول در خانه پیاده کنند، «مومو» راه به جایی نمی‌برد:
    در را به روی غریبه باز نکنید؛
    شماره غریبه را مسدود کنید؛
    پیام غریبه را جواب ندهید.

    سخت است؟

  • ۱۷ شهریور ۹۹

    و در تاریخ خواهند نوشت که در سنه یکهزار و سیصد و نود و نه شمسی، که سفاهت و شقاوت و کرونا از اینجا تا ینگه‌دنیا را در نوردیده بود، شب‌پره‌های ریش‌پرفسوری آخرین تلاش‌هایشان را می‌کردند تا زیر سایه‌ی جهل و درماندگی عوام، خود را از آفتاب حقیقت مصون دارند...
    البته من مدت‌هاست به توصیه استاد اخلاقم (!) پایم را از مناقشه با سیم‌کش‌ها بیرون کشیده‌ام. اما به پاس رادمردی و زمان‌شناسی سروران ارجمندم «دکتر کمیل خجسته» و «دکتر عبدالحسین کلانتری» در پاسخگویی به آخرین تقلای مستفرنگ‌های نشسته بر گرده‌ی ملت، شما را به خواندن یادداشت‌های زیر دعوت می‌کنم:

    دنیای استیو جابز و دنیای وزارت ارتباطات
    کمیل خجسته

    «جهان مصالحه‌ها» یا «منازعات پلتفرمی»؟
    عبدالحسین کلانتری

    + الیس الصبح بقریب؟
    ++ شادی روح سیدمجتبی نواب صفوی صلوات.


  • ۲۲ فروردين ۹۸

    با برنامه‌ی نود چه می‌شد کرد؟
    بدون ورود به دعواهای سیاسی و دوقطبی شکل گرفته میان شخصیت «مدیر فعلی شبکه سه» و «خالق برنامه نود» آیا نمی‌توان وضعیت بوجود آمده را تحلیل کرد؟
    یک رسانه‌ی غیرشفاف و غیرحرفه‌ای -که از آن با نام مستعار خرس قطبی نام می‌بریم- در طول بیست سال گذشته، یکی از پرطرفدارترین برنامه‌های خود را با ساختاری اشتباه ایجاد کرده، رشد داده و حفظ کرده است. با گذاشتن همه‌ی تخم مرغ‌ها در یک سبد، خرس قطبی عملاً امکان هر گونه اصلاح در این برنامه را از خودش سلب کرده. نه به تهیه‌کننده می‌تواند بگوید مجری را عوض کن؛ نه به اتاق فکر می‌تواند بگوید وارد فلان موضوع نشو؛ و نه مجری را می‌تواند تنبیه کند که چرا وارد فلان موضوع شدی. (ماجرای سال ۹۳ برنامه سمت خدا را به یاد بیاورید که چطور بخاطر ساختار سالم، به سرعت ختم به خیر شد.)
    خرس قطبی در یک مضحکه‌ی واقعی تمامی اختیارات مدیریتی خود را در ازای جذب تماشاگر بیشتر به یک نفر آدم خاص داده و بیست سال، مدیر پشت مدیر و مسئول پشت مسئول، آمده و رفته و این افتضاح مدیریتی را بزک کرده و با فرار به جلو پزش را هم داده. آن آدم خاص هم همه‌ی حیثیت مدیران دو لتی و سه لتی را گروگان گرفته و روی سبیل شاه نقاره می‌زند.
    با برنامه‌ی نود چه باید می‌کردند؟
    باید درباره‌ی این ساختار معیوب شفاف‌سازی عمومی می‌شد؛ که نشد.
    باید تمامی سلسله مدیران سابق که چنین افتضاحی را کاشته و داشته‌اند توبیخ و محاکمه می‌شدند؛ که نشد.
    باید قلع و قمع چنین شجره‌ی خبیثه‌‌ای در زمانی مناسب و در پوشش هیاهوهای رسانه‌ای دیگر انجام می‌شد؛ که نشد.
    فلذا اکنون چه داریم؟
    مدیر بدنامی که -به سان نوجوانی سیزده ساله- نارنجک به خودش بسته و حیثیت خودش را پودر کرده.
    افکار عمومی که یک قدم دیگر از خرس قطبی دورتر شده‌اند.
    آقای خاصی که آماده‌ی حضور در تمامی معرکه‌های آتی سیاسی -از انتخابات مجلس تا ریاست جمهوری- است.

x
x
دسته‌بندی نوشته‌ها

۵ مطلب در مهر ۱۳۹۶ ثبت شده است

پنجشنبه و جمعه، سفر دو روزه‌ای به شهر بیرجند داشتم و در جمع گرم و صمیمی راهنمایان سواد فضای مجازی استان خراسان جنوبی و دفتر استانی سازمان فضای مجازی سراج مباحث مختلفی را مطرح کردم.
در کلاس‌های این دوره دو روزه که به طور جداگانه برای دو گروه از مخاطبان (مربیان و کارشناسان) برگزار می‌شد ابتدا مبانی سواد رسانه‌ای و الگوی بومی آموزش آن را تبیین کردم و سپس به معرفی کتاب «تفکر و سواد رسانه‌ای» پایه دهم دبیرستان و فرصت‌های پیش روی مربیان برای ورود به مدارس پرداختم. در جلسه‌ی دوم نیز به شکل مفصل ویرایش جدید موضوع رژیم مصرف رسانه‌ها با عنوان «آداب مصرف رسانه» را ارایه دادم.
از خاطرات به یادماندنی این سفر، همراهی با برادر پرتلاشم جناب مهندس مصطفی ضابط بود که امیدوارم منشاء اتفاقات خوبی در آینده نزدیک باشد. از مهمان‌نوازی و پذیرایی گرم دفتر استانی سراج در خراسان جنوبی نیز بسیار ممنونم.

  • حسین غفاری

پیرو برنامه‌ی هر ساله‌ی واحد دانش افزایی و مشاوره دبیرستان فرهنگ، جلسه‌ای برای گفتگو درباره‌ی راهکارهای تربیتی مواجهه با فضای مجازی برای اولیای محترم دبیرستان تشکیل شد که در این جلسه خوانشی تازه از سرفصل رژیم مصرف رسانه‌ای ارایه کردم. در این ویرایش تمرکز بر روی حل گام به گام مشکل نوجوان و رسانه‌ها بیشتر شده است.

آداب مصرف رسانه‌ها

  • حسین غفاری

در یک بعدازظهر آفتابی پاییزی به دعوت دفتر سازمان فضای مجازی سراج در استان قزوین در نخستین دوره تربیت مربی سواد فضای مجازی شرکت کردم.
در این جلسه که در محل دانشگاه علوم پزشکی قزوین برگزار شد، مطابق برنامه‌ی از پیش تعیین شده ابتدا به تبیین مبانی سواد رسانه‌ای و مدل بومی آموزش آن پرداختم و سپس به اختصار سرفصل‌های طراحی رژیم مصرف رسانه‌ای را مطرح کردم.

  • حسین غفاری

دومین دوره آموزشی «چگونه کتاب تفکر و سواد رسانه ای را تدریس کنیم؟» در تاریخ ۱۹، ۲۰، ۲۷ و ۲۸ مهرماه، در روزهای پنجشنبه و جمعه، با محوریت ارائه فصول کتاب و آموزش تکنیک های تدریس با حضور مؤلفان و مدرسان کتاب تفکر و سواد رسانه ای به دو صورت حضوری و مجازی در مدرسه هنر و رسانه آینه برگزار شد. امروز به همین بهانه در دو جلسه‌ی متوالی با موضوع «فصل سوم» کتاب درسی در خدمت خواهران و برادران دبیر این درس بودم و به تبیین موضوعات مورد بحث و شیوه‌های تدریس این بخش از کتاب پرداختم.
«مهندسان پیام»، «بازی‌گردانان بزرگ» و «دروازه‌بانی خبر» سه درسی بود که با مرور متن کتاب درسی، پاورپوینت‌های مدرسه آینه و فیلم‌های مکمل درباره‌ی آن صحبت کردم.

+گزارش تصویری این دوره‌ی آموزشی

  • حسین غفاری

به دعوت اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان شمالی، سفری یک روزه به شهر بجنورد داشتم تا در جمع مربیان مهربان کانون که از شهرستان‌های مختلف استان خراسان شمالی حضور داشتند، درباره‌ی زندگی ابری و ضرورت طراحی و اجرای نظام جامع تربیت رسانه‌ای در خانواده گفتگو کنیم.
در این برنامه که در سه نشست دو ساعته برگزار شد، ابتدا به شکل کارگاهی و با مشارکت همه‌ی مربیان، فرصت‌ها و تهدیدهای زندگی در دنیای ابری را مرور کردیم و در ادامه‌ی برنامه به تبیین ضرورت نگاه جامع به تربیت رسانه‌ای و طراحی و اجرای رژیم مصرف رسانه‌ای در خانواده پرداختیم. استقبال مربیان عزیز از مباحث و پرسش‌های دقیق و کاربردی آنان، فضای جلسه را بسیار پویا و دلنشین کرده بود.

از مهمان‌نوازی همه‌ی بزرگواران حاضر در این برنامه به خصوص برادر ارجمند جناب آقای ایزدی و سرکار خانم هاشمی که زحمت هماهنگی‌ها و برگزاری جلسات را کشیدند سپاسگزارم.

+ گزارش برگزاری این جلسه در سایت کانون

  • حسین غفاری