از سر نوشت :: حسین غفاری

روایت‌های بی‌گاهِ یک پیام‌برِ پاره‌وقتِ دوره‌گرد

فهرست
x
x
خرده ادراکات
  • ۱۱ فروردين ۰۰

    متأسفانه در جدل غیرخردمندانه و کاملاً سیاسی این روزها، وظیفه مستقیم دولت در آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای نادیده انگاشته می‌شود.
    هر چند که این نکته قابل تأیید است که آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای حتما باید هسته خانواده را هدف قرار بدهد؛ اما برای اعمال صحیح تربیت رسانه‌ای، خانواده به سه چیز نیاز دارد: آموزش، ابزار و پشتیبانی؛ که هر سه هم موکول به اراده‌ی جدی دولت است.

    دولت جمهوری اسلامی چه وظایفی در تربیت رسانه‌ای دارد؟

    الف) آموزش: شامل طیف گسترده‌ای از آموزش‌ها از سطح دانش تا بینش و گرایش و کنش
    ب) ابزار: مثل اینترنت سما، درگاه‌های ویژه کودک و نوجوان، سامانه‌های هدایت مصرف رسانه و ...
    ج) پشتیبانی: مقررات‌گذاری به نفع تربیت (مثل همان ماجرای اینترنت شبانه و ...)

    البته با فرض زندگی در دوران طاغوت،‌ و بدون محقق شدن هیچ یک از موارد سه گانه بالا، هرگز مسئولیت تربیت از گرده خانواده رفع نمی‌شود. فقط ما به ازای ناتوانی خانواده‌ها در تربیت فرزندان، بر شدت درجه آتش جهنم بر طاغوت و طاغوتیان افزوده خواهد شد!

  • ۲۸ مهر ۹۹

    از «مومو» خوشم آمد.
    حربه‌ی مفید و مؤثری برای ترساندن بچه‌ها و خانواده‌ها از واتساپ! مثل همان «لولو» که مادربزرگ‌ها ما را از آن می‌ترساندند که سراغ خوراکی‌های ته انباری نرویم!

    مقابله با آن هم ساده است. اگر خانواده‌ها آموزه‌های تربیتی را در سطح قصه شنگول و منگول در خانه پیاده کنند، «مومو» راه به جایی نمی‌برد:
    در را به روی غریبه باز نکنید؛
    شماره غریبه را مسدود کنید؛
    پیام غریبه را جواب ندهید.

    سخت است؟

  • ۱۷ شهریور ۹۹

    و در تاریخ خواهند نوشت که در سنه یکهزار و سیصد و نود و نه شمسی، که سفاهت و شقاوت و کرونا از اینجا تا ینگه‌دنیا را در نوردیده بود، شب‌پره‌های ریش‌پرفسوری آخرین تلاش‌هایشان را می‌کردند تا زیر سایه‌ی جهل و درماندگی عوام، خود را از آفتاب حقیقت مصون دارند...
    البته من مدت‌هاست به توصیه استاد اخلاقم (!) پایم را از مناقشه با سیم‌کش‌ها بیرون کشیده‌ام. اما به پاس رادمردی و زمان‌شناسی سروران ارجمندم «دکتر کمیل خجسته» و «دکتر عبدالحسین کلانتری» در پاسخگویی به آخرین تقلای مستفرنگ‌های نشسته بر گرده‌ی ملت، شما را به خواندن یادداشت‌های زیر دعوت می‌کنم:

    دنیای استیو جابز و دنیای وزارت ارتباطات
    کمیل خجسته

    «جهان مصالحه‌ها» یا «منازعات پلتفرمی»؟
    عبدالحسین کلانتری

    + الیس الصبح بقریب؟
    ++ شادی روح سیدمجتبی نواب صفوی صلوات.

x
x
دسته‌بندی نوشته‌ها

در ادامه‌ی جلسات طرح لقمان مجتمع آموزشی خواجه‌نصیرالدین طوسی تهران (منطقه ۵) در جمع اولیای دانش‌آموزان مدرسه بحثی در مورد اینترنت و مسأله‌ی رشد ارایه دادم که مورد استقبال پدرها، مادرها و مربیان مدرسه قرار گرفت.

سرفصل مباحث ارایه شده در این جلسه به این شرح است:


* اینترنت و مسأله رشد
    - نگاهی به بایدها و نبایدهای زندگی فرزندان در دنیای دیجیتال با اهمیت دادن به مسأله رشد
    - خانواده و نهادهای رقیب در تربیت فرزند
    - علت سوق یافتن فرزند به سمت نهادهای رقیب
    - مشکل اخلاق با رسانه های جدید چیست؟
* درباره‌ی شبکه ی جهانی
    - چیستی شبکه جهانی
    - چگونگی شبکه جهانی
        **اینترنت جدی است.
               + کارکردهای متعدد و متنوع دارد.
                       کارکردهای پنج گانه اینترنت
                       معرفی و نقد انواع ابزارهای اینترنتی
                             ایمیل
                             چت روم (متن، صوت، تصویر)
                             وب سایت دایره المعارف و مرجع
                             وب سایت خدمات دولتی
                             وب سایت تفریحی
                             وب سایت خبری
                             وبلاگ
                             فروم (تخصصی، عمومی)
                             شبکه ی اجتماعی
              + تأثیرات حقیقی بر انسان دارد.
     ** اینترنت یک رسانه است.
              + قواعد حاکم بر تکنولوژی و رسانه را بشناسیم.
                             سه تئوری زیربنایی اقناع
              + تأثیرات رسانه ها بر انسان را بشناسیم.
                             آثار اثبات شده احتمالی رسانه ها
     ** اینترنت یک دنیا است.
              + شباهت و فرق دنیای حقیقی و مجازی را بشناسیم.
              + هویت مجازی را بشناسیم.
                           انواع هویت های مجازی و روابط مجازی
                          «رابطه مجازی» جایگزین «رابطه حقیقی»؟
              + شهروندان دنیای مجازی را بشناسیم.
                           نردبان کاربران رسانه‌های اجتماعی
                           نظام طبقاتی مجازی
* بازگشت به مسیر اصلی: اینترنت و مسأله رشد
       غوطه ور شدن در دنیای مجازی چه مشکلی ایجاد می کند؟
       راه حل اساسی: تقوای حقیقی
       توصیه هایی به والدین


تصاویر فایل پاورپوینت این جلسه به صورت زیپ

گفتگوها (۱)

  • امیرحسین حاجی زاده
  • سلام
    ممنون
    متنعم شدیم
    پاسخ:
    بنده نوازی فرمودید.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی