از سر نوشت :: حسین غفاری

روایت‌های بی‌گاهِ یک پیام‌برِ پاره‌وقتِ دوره‌گرد

فهرست
x
x
خرده ادراکات
x
x
دسته‌بندی نوشته‌ها

۲ مطلب در آبان ۱۳۹۷ ثبت شده است

در یک شب بارانی، به دعوت برادران گرامی در حوزه‌ی علوم اسلامی دانشگاهیان، در جمع دانشجویان کارشناسی‌ارشد و دکترای کوی دانشگاه تهران حاضر شدم و یک ساعتی درباره‌ی انواع مسائلی که در مواجهه با رسانه‌ها قابل طرح و بحث است گفتگو کردیم.
هر چند در این جلسه امکان گفتگوی مفصل درباره‌ی هیچ یک از سرفصل‌های مورد مطالبه‌ی حاضران فراهم نشد، اما برای من تجربه‌ای مغتنم از مواجهه با مطالبات فرهیختگان دانشگاهی و انقلابی در موضوع رسانه بود.

  • حسین غفاری

اگر بخواهیم طرح آموزش سواد رسانه‌ای را در دبستان برای بچه‌ها و والدین اجرا کنیم چه سرفصل‌هایی را باید لحاظ کنیم؟

  • برای ارتقای سطح سوادرسانه‌ای بچه‌ها باید از معلمان شروع کنید. پس اگر قرار است مجموعه برنامه‌هایی ترتیب بدهید اول برای معلمان، سپس برای والدین و در انتها برای خود بچه‌ها برنامه‌ریزی کنید.
  • برای جاری کردن آموزه‌های سوادرسانه‌ای در مدرسه -مخصوصاً دبستان- حتی المقدور از ورود مستقیم به موضوع اجتناب کنید. بهترین کار رفتن به سمت برنامه‌های تلفیقی است. مثلاً انجام یک فعالیت آموزنده سوادرسانه در قالب ادبیات، علوم یا ریاضی و ورزش.
  • از آن جا که پایه‌ای ترین مهارت سوادرسانه، موضوع آداب مصرف رسانه است، مدرسه باید یک نظام‌نامه‌ی رسمی و جدی در خصوص آداب مصرف برای خودش بنویسد و در تمامی ساحت‌های مدرسه به اجرا بگذارد.
  • برای آموزش تفکر انتقادی هم باید از منطق شروع کرد و تفکر منطقی. این کار از طریق داستان‌گویی هدفمند، اندیشه در فیلم، هندسه بدون بعد و فعالیت‌های گروهی پرورشی میسر است.
  • حسین غفاری