از سر نوشت :: حسین غفاری

روایت‌های بی‌گاهِ یک پیام‌برِ پاره‌وقتِ دوره‌گرد

فهرست
x
x
خرده ادراکات
  • ۱۱ فروردين ۰۰

    متأسفانه در جدل غیرخردمندانه و کاملاً سیاسی این روزها، وظیفه مستقیم دولت در آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای نادیده انگاشته می‌شود.
    هر چند که این نکته قابل تأیید است که آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای حتما باید هسته خانواده را هدف قرار بدهد؛ اما برای اعمال صحیح تربیت رسانه‌ای، خانواده به سه چیز نیاز دارد: آموزش، ابزار و پشتیبانی؛ که هر سه هم موکول به اراده‌ی جدی دولت است.

    دولت جمهوری اسلامی چه وظایفی در تربیت رسانه‌ای دارد؟

    الف) آموزش: شامل طیف گسترده‌ای از آموزش‌ها از سطح دانش تا بینش و گرایش و کنش
    ب) ابزار: مثل اینترنت سما، درگاه‌های ویژه کودک و نوجوان، سامانه‌های هدایت مصرف رسانه و ...
    ج) پشتیبانی: مقررات‌گذاری به نفع تربیت (مثل همان ماجرای اینترنت شبانه و ...)

    البته با فرض زندگی در دوران طاغوت،‌ و بدون محقق شدن هیچ یک از موارد سه گانه بالا، هرگز مسئولیت تربیت از گرده خانواده رفع نمی‌شود. فقط ما به ازای ناتوانی خانواده‌ها در تربیت فرزندان، بر شدت درجه آتش جهنم بر طاغوت و طاغوتیان افزوده خواهد شد!

  • ۲۸ مهر ۹۹

    از «مومو» خوشم آمد.
    حربه‌ی مفید و مؤثری برای ترساندن بچه‌ها و خانواده‌ها از واتساپ! مثل همان «لولو» که مادربزرگ‌ها ما را از آن می‌ترساندند که سراغ خوراکی‌های ته انباری نرویم!

    مقابله با آن هم ساده است. اگر خانواده‌ها آموزه‌های تربیتی را در سطح قصه شنگول و منگول در خانه پیاده کنند، «مومو» راه به جایی نمی‌برد:
    در را به روی غریبه باز نکنید؛
    شماره غریبه را مسدود کنید؛
    پیام غریبه را جواب ندهید.

    سخت است؟

  • ۱۷ شهریور ۹۹

    و در تاریخ خواهند نوشت که در سنه یکهزار و سیصد و نود و نه شمسی، که سفاهت و شقاوت و کرونا از اینجا تا ینگه‌دنیا را در نوردیده بود، شب‌پره‌های ریش‌پرفسوری آخرین تلاش‌هایشان را می‌کردند تا زیر سایه‌ی جهل و درماندگی عوام، خود را از آفتاب حقیقت مصون دارند...
    البته من مدت‌هاست به توصیه استاد اخلاقم (!) پایم را از مناقشه با سیم‌کش‌ها بیرون کشیده‌ام. اما به پاس رادمردی و زمان‌شناسی سروران ارجمندم «دکتر کمیل خجسته» و «دکتر عبدالحسین کلانتری» در پاسخگویی به آخرین تقلای مستفرنگ‌های نشسته بر گرده‌ی ملت، شما را به خواندن یادداشت‌های زیر دعوت می‌کنم:

    دنیای استیو جابز و دنیای وزارت ارتباطات
    کمیل خجسته

    «جهان مصالحه‌ها» یا «منازعات پلتفرمی»؟
    عبدالحسین کلانتری

    + الیس الصبح بقریب؟
    ++ شادی روح سیدمجتبی نواب صفوی صلوات.

x
x
دسته‌بندی نوشته‌ها

۶ مطلب در دی ۱۳۹۸ ثبت شده است

در حلقه آموزش شبکه مربیان مؤسسه مسیر رسانه که با همکاری مرکز کودک و نوجوان مؤسسه تبیان برگزار شد، دو جلسه در خدمت خواهران و برادران محترم بودم.
در جلسه اول، مقاله‌ی «زبان، تلویزیون و سینما، و اوقات فراغت» سیدمرتضی آوینی را خواندیم و در جلسه‌ی دوم گلچینی از مقالات پایگاه ترجمان با موضوع «کار، فراغت و بطالت» را مرور کردیم. در مجموع فضای گفتگوها بسیار گرم و صمیمی بود و در بخش پایانی به راهکارهای غلبه بر وضع موجود پرداختیم.

برای استفاده‌ی دیگران، مجموعه محتوای این جلسات را تقدیم می‌کنم:

مقاله «زبان، تلویزیون و سینما، و اوقات فراغت» سیدمرتضی آوینی

گلچین مقالات پایگاه ترجمان با موضوع کار، فراغت و بطالت

  • حسین غفاری

در دومین نشست دبیرخانه ایده‌های کانون مدارس اسلامی که با عنوان «مدارس، دانش آموزان و فضای مجازی» برگزار شد، بحث مختصری با عنوان «مدرسه‌ی آینده» ارائه کردم.

تحولات ناشی از گسترش فضای مجازی ، مدرسه و محیط‌های یادگیری را دستخوش تغییرات کرده و آمیختگی فناوری‌های آموزشی با امکانات فضای مجازی، شرایط تازه‌ای برای اهالی تعلیم و تربیت ایجاد کرده است. یقیناً شناخت دقیق حیطه‌های اثرگذاری سه مقوله‌ی محیط یادگیری، فضای مجازی و فناوری‌های آموزشی بر یکدیگر به طراحی و برنامه‌ریزی مدیران مدارس در بهره‌گیری از ظرفیت‌های آنان کمک خواهد کرد. در این ارائه‌ی مختصر، نگاهی فهرست‌وار به این حیطه‌های اثرگذاری داشتم.

متن کامل محتوای این جلسه را در این صفحه بخوانید:

مدرسه آینده؛ چشم‌انداز و موانع

می‌توانید تصاویر پرده‌نگار این جلسه را از پیوند زیر دریافت نمایید:

مدرسه آینده
محیط یادگیری، فضای مجازی و فناوری آموزشی

  • حسین غفاری

در دومین روز دوره‌ی تخصصی خواهران فعال فرهنگی در شهر کرج، به اتفاق برادر عزیزم، مهندس فیروزمند، ضمن اجرای فعالیت همیارانه «افق داریوش» درباره‌ی کارآگاهی در وب صحبت کردیم و در دو نشست پیاپی به آموزش تکنیک‌های جستجو در وب پرداختیم.

  • حسین غفاری

با پیشنهاد سرور ارجمندم جناب آقای دکتر مدرسی و حمایت‌های مؤسسه مسیر رسانه، یک دوره‌ی فشرده و تخصصی را در شهر کرج برای خواهران فرهیخته و بسیار محترم فعال در عرصه‌های مختلف فرهنگی طراحی کرده و از امروز اجرای آن را آغاز کردیم.
در نشست های پیاپی از صبح تا بعدازظهر ابتدا مبحث تاریخچه اوقات فراغت و صنعت سرگرمی را به تفصیل مطرح کردم و در ادامه با ورود به حوزه‌ی «سواد اطلاعاتی»، به اجرای دو فعالیت «زندگی ابری» و «چشم‌انداز رسانه‌های اجتماعی» به شیوه‌ی یادگیری همیارانه پرداختیم و همزمان درباره‌ی شیوه‌های نوین تدریس هم گفتگو کردیم.
الحمدلله روزی نفس‌گیر و پرماجرا داشتیم و ان‌شاءالله در جلسات آتی ثمرات این فعالیت‌ها دیده شود.

  • حسین غفاری

به دعوت مدیریت محترم دبستان الفبای تربیت اسلامی، در جمع مادران و پدران گرامی این مجموعه‌ی آموزشی حاضر شدم و درباره‌ی «مدیریت بازی‌های دیجیتال در خانواده» صحبت کردم.

در این جلسه ضمن مرور بازی‌نگاشت «کودکان و بازی‌های دیجیتال» که دایرک منتشر کرده است، به مرور نظام‌های رده‌بندی سنی بازی‌ها در جهان و همچنین معرفی «راهنمای بازی‌های مهارت‌افزای میزان» پرداختم.

  • حسین غفاری

حالا دقیقاً یکسال از شکل‌گیری ایده‌ی #مدرسه_ایران می‌گذرد. یکسال به این در و آن در زدن برای بازکردن روزنه‌ای در رسانه‌ی ملی تا از مسائل واقعی تعلیم و تربیت ایران حرف بزنیم.
آذر ۹۷ با برادر و رفیق شفیقم، حمید اسکندری که این روزها او را در قاب #مدرسه_ایران می‌بینید، عهد کردیم که کاری مفید و پرثمر برای کودکان و نوجوانان ایرانی، همه‌ی فرزندان خودمان، انجام بدهیم.
در این راه برادران و خواهران بزرگوار زیادی مشوق و حامی #مدرسه_ایران بودند و از آبرو و حیثیت حرفه‌ای خود برای کار خرج کردند. خدا از بزرگی کم‌شان نکند!
منت‌پذیر همه شما هستم اگر سه‌شنبه‌ها ساعت ۲۱ بیننده #مدرسه_ایران از شبکه چهار سیما باشید. تکرار برنامه هم چهارشنبه‌ها ساعت ۱۰ صبح است.

در همه‌ی رسانه‌های اجتماعی هم با این نشانی می‌توانید#مدرسه_ایران را دنبال کنید:

@MadreseIRAN_ir

ارادتمند شما
حسین غفاری

  • حسین غفاری