از سر نوشت :: حسین غفاری

روایت‌های بی‌گاهِ یک پیام‌برِ پاره‌وقتِ دوره‌گرد

فهرست
x
x
خرده ادراکات
x
x
دسته‌بندی نوشته‌ها

۱۲ مطلب در شهریور ۱۳۹۷ ثبت شده است

به دعوت برادران گرامی در قرارگاه پیشرفت و آبادانی استان قزوین، در جمع آموزگاران و معلمان روستاها و نواحی استان قزوین حاضر شدم و درباره برنامه‌ریزی برای مصرف رسانه‌ها صحبت کردم.

محتوای جلسه مشابه این نشست بود: آداب مصرف رسانه‌ها (راهنمای عملیاتی)

  • حسین غفاری

در ادامه‌ی جلسات اولین دوره «تربیت مربی سواد رسانه‌ای و فضای مجازی برمبنای نظام اندیشه دینی با محوریت آثار شهید مطهری» که مرکز مطالعات راهبردی تربیت اسلامی برگزار می‌کند، در یک بعدازظهر نفس‌گیر، در سه جلسه‌ی متوالی به تبیین و تشریح تاریخچه‌ی صنعت سرگرمی، بازی‌های ویدیویی و رسانه‌های اجتماعی پرداختم و با همراهی خوب خواهران و برادران حاضر در دوره، درباره‌ی فرصت‌ها و تهدیدهای شرایط رسانه‌ای موجود گفتگو کردیم.

  • حسین غفاری

به دعوت برادران گرامی در سومین اجلاس دوازدهمین کنگره سراسری اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان، کارگاهی با هدف آشنایی بچه‌ها با انواع رسانه‌های اجتماعی و کارکردهای آن برگزار کردیم. در این برنامه که در اردوگاه شهید باهنر (منظریه) برگزار شد، دانش‌آموزان از سراسر کشور به صورت گروهی در یک فعالیت همیارانه حاضر شده و با کمک هم به شناسایی و دسته‌بندی انواع رسانه‌های اجتماعی پرداختند.
در برگزاری این کارگاه از همراهی و مشارکت برادر عزیزم مهندس صدیق میرزایی بهره بردم و از ایشان مطالب خوبی آموختم.

محتوای کارگاه مشابه این نشست بود: چشم‌انداز رسانه‌های اجتماعی

  • حسین غفاری

آن‌چه در جهان پیرامون ما وجود دارد یا «واقعیت عینی» و یا «حقیقت ذهنی» است. کار رسانه اما حمل «روایت» است.
اگر جهان را از دریچه‌ی رسانه‌ها ببینیم، آن‌گاه مقدم بر «واقعیت/حقیقت» باید از «روایت» عبور کنیم و «روایت» منحصراً برساخته‌ی رسانه‌هاست.
تفکر نقادانه در پی دستیابی به «واقعیت/حقیقت» می‌بایست ابتدا از پس اعتبارسنجی «روایت» بر بیاید و سپس به محک زدن صدق و کذب «واقعیت/حقیقت» بپردازد.
از سوی دیگر، پیام‌بران و پیام‌رسانان، علاوه بر تسلط علمی بر «واقعیت/حقیقت» می‌بایست به فنون «روایت» هم تسلط عملی داشته باشند.
*
«روایت» از جنس زبان است و «زبان» عین «قدرت» است. آن که «روایت» داند، «قدرت» دارد.

  • حسین غفاری

امروز عصر به دعوت اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان شهرستان‌های استان تهران در اردوگاه شهید آوینی شهرستان فشم حاضر شدم تا در جمع دختران دانش‌آموز عضو انجمن اسلامی درباره‌ی شرایط جدید زندگی در عصر رسانه‌ها صحبت کنم.
محتوای جلسه مشابه این نشست بود: زندگی به توان دو

  • حسین غفاری

به دعوت مربیان محترم مدرسه‌ی فرهیختگان سراج در جمع اولیای محترم پایه‌ی ششم و هفتم این مدرسه حاضر شدم و درباره‌ی تربیت رسانه‌ای در خانواده صحبت کردم. در این جلسه ویرایش دوم از مبحث «خانواده و تربیت رسانه‌ای» را ارائه کردم که نسبت به ویرایش اول تغییرات زیادی داشته و مفصل‌تر شده است.

  • حسین غفاری

حالا واقعاً وقت آن رسیده که از خودمان بپرسیم رده‌بندی سنی دقیقاً به چه دردی می‌خورد وقتی تقریباً کسی آن را اجرا نمی‌کند؟
البته من خودم بلدم برخی پاسخ‌های شایع به این پرسش طعنه‌آمیز را در ذهنم مرور کنم. خب بدک نیست. اما همه‌ی این موارد چند درصد از مخاطبان بازی‌ها را پوشش می‌دهد؟ با این حساب آیا به‌صرفه است که همه‌ی همت و توان تبلیغی و آموزشی‌مان را صرفاً بر ترویج رده‌بندی سنی بازی‌ها متمرکز کنیم و از «اصلِ مسأله» غافل شویم؟
اما «اصلِ مسأله» چیست؟
شاید بهتر است اول بپرسیم «مسأله‌ی چه کسی؟»
مسأله‌ی بازی‌سازان؟ مسأله‌ی بازی‌فروشان؟ مسأله‌ی بنیاد ملی بازی‌ها؟ یا مسأله‌ی پدر و مادرها؟

  • حسین غفاری

نحوه‌ی عملکرد فرقه‌ها و شیوه تأثیرگذاری بر اعضا
پژوهشگر: سیدعلی ساداتی‌فر (دوره ۲۶)
آغاز پژوهش: مرداد ۹۷

آداب مصرف بازی‌های ویدیویی
پژوهشگر: امیررضا برجی (دوره ۲۶)
آغاز پژوهش: مرداد ۹۷

شباهت‌ها و تفاوت‌های یهود و نصاری در قرآن کریم
پژوهشگر: حسین عظیمی (دوره ۲۷)
آغاز پژوهش: مرداد ۹۷

بررسی سیره علمی شهدای انقلاب اسلامی
پژوهشگر: پارسا شرافت (دوره ۲۷)
آغاز پژوهش: مرداد ۹۷

بازخوانی مبارزات فرهنگی حضرت زین‌العابدین، امام سجاد علیه‌السلام
پژوهشگر: محمدطه خامدا (دوره ۲۷)
آغاز پژوهش: مرداد ۹۷