از سر نوشت :: حسین غفاری

روایت‌های بی‌گاهِ یک پیام‌برِ پاره‌وقتِ دوره‌گرد

فهرست
x
x
خرده ادراکات
  • ۱۳ مهر ۰۱

    ▪️سالروز شهادت حضرت ابی‌محمد، حسن بن علی بن محمد، ابن‌الرضا (علیه و علی آبائه السلام) بر شما تسلیت باد.

    ♨️در سال‌های اخیر تلاش‌های پراکنده‌ای برای بصری کردن وقایع تاریخی مقدس، با هدف ملموس ساختن موضوعات کهن برای نسل جوان و نوجوان رخ داده است. این تلاش‌ها که در شکل سنتی به ترسیم شمایل معصومان یا پرده‌نگاری‌های عاشورایی محدود می‌شد، با خلاقیت هنرمندان معاصر برای عبور از احتیاطات شرعی، به قله‌هایی همچون آثار حسن روح‌الامین ختم شده که کیفیت آثار، حس و حال اجرا و زاویه دید و روایت خاص او از وقایع، در این سال‌ها بسیار بازتاب یافته است.

    ⚠️مثل هر کار تازه‌ای، در کنار فرصت‌های این تصویرسازی‌ها، باید مراقب آسیب‌های احتمالی آن هم باشیم. مثلاً جانشین‌سازی یک تصور واحد از صحنه‌ای تاریخی به‌جای توسعه درک‌های متعدد از آن واقعه نزد مخاطبان با سطوح معرفتی مختلف؛ یا بسنده کردن به زاویه و عمق دید هنرمند در شناخت آن صحنه یا واقعه تاریخی. همچنین اگر در این میان خطایی هم در تصور یا تصویر هنرمند رخ بدهد، بعداً به سختی می‌توان آن را از ذهن مخاطب پاک کرد.

    🎨برای نمونه نگاهی به آخرین نقاشی دیجیتال 🖌️هنرمند وارسته و نازک‌خیال حسن روح‌الامین بیندازیم که به مناسبت هشتم ربیع‌الاول، صحنه‌ی نماز حضرت حجت ابن الحسن (عج) بر پیکر پدرشان امام حسن عسکری (ع) را در این روز ترسیم کرده است. طبق نقل تاریخی امام مهدی (عج) که در این هنگام کودکی پنج ساله بودند، عموی خود، جعفر بن علی (که بعدها به جعفر کذاب معروف شد) از اقامه نماز بر پیکر پدر کنار زدند و خود برای ایشان نماز اقامه کردند.

    🔍با دقت به این نقاشی نگاه کنید. جعفر بن علی در این نقاشی چند ساله به تصویر کشیده شده است؟
    ❓۵۰؟ ۶۰؟ ۷۰؟!
    💡این در حالی است که می‌دانیم امام حسن عسکری (ع) در سال ۲۶۰ ق. در ۲۸ سالگی به شهادت رسیده‌اند و جعفر اختلاف سنی جدی با ایشان نداشته و به احتمال قریب به یقین کوچکتر از امام بوده است.

    🤔در اینجا یک بی‌دقتی کوچک هنرمند نقاش، تصور مخاطب را از واقعیت تاریخی دگرگون می‌کند و فهم او را در این نقطه متوقف نگه می‌دارد. اینکه جعفر کذاب یک جوان بیست و چند ساله‌ی خام خیال و در سودای غصب زعامت شیعیان باشد فرق دارد با آن‌که او را پیرمردی مسن بدانیم که بر سنت عربی به عزای برادر ایستاده و در ظاهر میراث‌دار او بوده است.

    🚦فرایند «تصویری شدن» تاریخ مقدس، اگر از اساس قابل تردید نباشد، این قدر هست که باید با الزامات معرفتی فراوانی همراه شود تا رهزن نباشد.

    وَ لِلّٰهِ الْحَمْد

  • ۷ مرداد ۰۰

    نامه اعتراضی جمعی از شترداران و بازرگانان بغداد به جناب موسی بن جعفر، بزرگ طایفه علویان

    ای پسر پیغمبر خدا؛
    در میان بزرگان شهر بعد از انتشار شایعاتی درباره فرموده‌ی شما به جناب «صفوان بن مهران» آشوب و تشویشی در گرفته است.
    چنین روایت کرده‌اند که حضرتتان از مراوده اقتصادی جناب صفوان با خلیفه بزرگ و کدخدای مشرق زمین، جناب هارون الرشید ناخرسندید.
    آیا بغیر این است که زنده نگه داشتن دین جد شما به آباد بودن مملکت اسلامی و پایداری مناسک و شعائر الهی میسر است؟
    آیا در این دوران طلایی حکومت بنی‌عباس که از چین و هند تا دروازه‌های بیزانس تحت سلطه‌ی خلافت اسلامی قرار دارد، حرکت یکتا امپراطور مقتدر مسلمانان به قصد انجام اعمال حج، چیزی بجز مجد و عظمت اسلام را نوید می‌دهد؟
    آیا به این فکر کرده‌اید که اگر عملی خداپسندانه مثل «کمک به یک مسلمان برای انجام حج» را تعبیر به «مشارکت در بقای ظالم» بفرمایید، آن وقت تکلیف این همه تاجر و بازرگان و کاسب خرده‌پا که هر روز امیدوار به مراوده تجاری با دستگاه ثروتمند و باشکوه خلافت هستند چه می‌شود؟ آیا شما جواب زن و بچه‌های مظلوم آن‌ها را می‌دهید اگر با امتناع از داد و ستد با دربار شب‌ها سر گرسنه بر بالین بگذارند؟
    شما که پسر پیغمبر و محترم در میان مردمان هستید آیا نترسیدید که اگر جناب صفوان، که از شترداران خوش‌نام و مشهور هستند، از همکاری با خلیفه امتناع کنند چه بر سرشان می‌آید؟
    از حضرتتان انتظار زمان‌شناسی بیشتری داشتیم تا در این ایام که سپاهیان اسلام در مرزهای روم با کفار در حال مبارزه هستند، چنین تزلزلی در پشت جبهه‌ها ایجاد نفرمایید.
    در هر صورت صنف شترداران و بازرگانان بغداد که جمع کثیری از مردم و کسبه محترم را نمایندگی می‌کند از عمل به این توصیه جنابعالی معذور است و امیدواریم که بدبینی به خلیفه بزرگ را کنار بگذارید و اتحاد مسلمانان را خدشه دار نفرمایید.

    والسلام
    مردادماه۱۴۰۰

    پ.ن:
    داستان مشهور «صفوان جمال»

  • ۱۱ فروردين ۰۰

    متأسفانه در جدل غیرخردمندانه و کاملاً سیاسی این روزها، وظیفه مستقیم دولت در آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای نادیده انگاشته می‌شود.
    هر چند که این نکته قابل تأیید است که آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای حتما باید هسته خانواده را هدف قرار بدهد؛ اما برای اعمال صحیح تربیت رسانه‌ای، خانواده به سه چیز نیاز دارد: آموزش، ابزار و پشتیبانی؛ که هر سه هم موکول به اراده‌ی جدی دولت است.

    دولت جمهوری اسلامی چه وظایفی در تربیت رسانه‌ای دارد؟

    الف) آموزش: شامل طیف گسترده‌ای از آموزش‌ها از سطح دانش تا بینش و گرایش و کنش
    ب) ابزار: مثل اینترنت سما، درگاه‌های ویژه کودک و نوجوان، سامانه‌های هدایت مصرف رسانه و ...
    ج) پشتیبانی: مقررات‌گذاری به نفع تربیت (مثل همان ماجرای اینترنت شبانه و ...)

    البته با فرض زندگی در دوران طاغوت،‌ و بدون محقق شدن هیچ یک از موارد سه گانه بالا، هرگز مسئولیت تربیت از گرده خانواده رفع نمی‌شود. فقط ما به ازای ناتوانی خانواده‌ها در تربیت فرزندان، بر شدت درجه آتش جهنم بر طاغوت و طاغوتیان افزوده خواهد شد!

  • ۲۸ مهر ۹۹

    از «مومو» خوشم آمد.
    حربه‌ی مفید و مؤثری برای ترساندن بچه‌ها و خانواده‌ها از واتساپ! مثل همان «لولو» که مادربزرگ‌ها ما را از آن می‌ترساندند که سراغ خوراکی‌های ته انباری نرویم!

    مقابله با آن هم ساده است. اگر خانواده‌ها آموزه‌های تربیتی را در سطح قصه شنگول و منگول در خانه پیاده کنند، «مومو» راه به جایی نمی‌برد:
    در را به روی غریبه باز نکنید؛
    شماره غریبه را مسدود کنید؛
    پیام غریبه را جواب ندهید.

    سخت است؟

x
x
دسته‌بندی نوشته‌ها

برادران عزیزم در مؤسسه جهادی رضوان که اهتمام مخلصانه‌ای به رفع محرومیت از مناطق دور افتاده‌ی کشورمان دارند، در راستای برنامه‌ریزی بلند مدت برای ارتقای سطح فرهنگی مناطق تحت حمایت تصمیم گرفتند آموزش روش صحیح مصرف رسانه‌ها در میان خانواده‌ها و جوانان را در دستور کار خود قرار دهند. البته طبیعتاً مقدمه‌ی این فعالیت آگاهی و آموزش خود جهادگران است. به همین منظور، در اولین گام «دوره فشرده رسانه‌شناسی از کتاب تا کامنت» را روز ۲۲ و ۲۳ بهمن ۹۳، برای برادران و خواهران جهادگر برگزار شد.

از کتاب تا کامنت

هدف اصلی مباحث این نشست‌ها ارایه‌ی یک چشم انداز صحیح به دنیای رسانه‌های نوین و ترسیم خط مشی کلی نحوه‌ی برخورد و استفاده‌ی ما از ابزارهای رسانه‌ای است. در این دوره تلاش شد تا ابتدا نگرش خویش را نسبت به تمدن غرب و دستاوردهای فناورانه‌ی آن تصحیح کنیم و در گام بعدی نحوه‌ی تطبیق سبک زندگی اسلامی ایرانی با دنیای رسانه‌ای غرب را بیابیم. غرب‌شناسی و سبک زندگی غربی، شیوه‌های اثرگذاری رسانه های خبری، هنری و اجتماعی بر مخاطب و سبک زندگی اسلامی ایرانی در دنیای مجازی موضوعات اصلی نشست های این دوره را تشکیل می‌داد.

از کتاب تا کامنت

از آن جا که مباحث این نشست ها نیاز به آمادگی ذهنی و زمینه ی فکری مرتبط داشت، از شرکت‌کنندگان درخواست شده بود تا قبل از حضور در اولین نشست، دو مقاله از شهید سیدمرتضی آوینی را (که هر دو از کتاب «رستاخیز جان» انتخاب شده) به ترتیب مطالعه نمایند. مقاله‌ی اول با عنوان «ویدیو در برابر رستاخیز تاریخی انسان» (مصاحبه با نشریه فارابی – زمستان ۱۳۷۱) و مقاله دوم «انفجار اطلاعات» (نوشته‌ی ناتمام قبل از شهادت) به خوبی زمینه‌ی فکری و گفتمانی این دوره‌ی فشرده را روشن می‌کند.

فهرست نشست‌های این دوره و خلاصه‌ای از مباحث آن را در ادامه ببینید:

 

موضوع

عنوان نشست

سرفصل مباحث نشست

استاد

1

غرب‌شناسی

عصر انفجار اطلاعات

* غرب چگونه غرب شد؟ (بنیادهای تمدن غرب چیست؟)

* تمدن غرب به کجا می رود؟ (چالش های اساسی تمدن غرب)

جناب آقای حسین حق‌پناه

کارشناس ارشد جامعه شناسی

۲

فضای مجازی

دنیای سایبر، جهانی که نیست

* خصلت‌های ذاتی دنیای سایبر و نسبت آن با حیات فطری انسان

* اینترنت و کارکردهای جدی آن،‌ تهدیدها و فرصت‌ها

جناب آقای حسین غفاری

پژوهشگر فرهنگ و رسانه

۳

صنعت سرگرمی

زندگی در عیش،

مردن در خوشی

* مولفه های بنیادین سبک زندگی غربی چیست؟

* رسانه ها چه نقشی در نمایش و انتقال فرهنگ و سبک زندگی غربی دارند؟

جناب آقای حسین حق‌پناه

کارشناس ارشد جامعه شناسی

۴

ماهواره

بشقاب‌های سمّی

* بررسی پدیده تلویزیون‌های ماهواره‌ای و علل گرایش به آن

* بررسی آسیب‌ها و پیامدهای منفی تماشای برنامه‌های ماهواره‌ای

* شناختی اجمالی بر شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان

جناب آقای سیدمحمدعلی شکیب

کارشناس ارشد معارف اسلامی و  فرهنگ و ارتباطات

۵

اقناع

عملیات روانی

* رسانه‌ها چطور واقعیات را جابجا می‌کنند؟

* چگونه از شنیدن یک راست دروغین قانع می‌شویم؟

* آنچه گفتند و آنچه منظورشان بود (آشنایی با مغالطات رسانه‌ای و فن اقناع)

جناب آقای علی‌اصغر جوشقان نژاد

پژوهشگر فرهنگ و رسانه

۶

رسانه‌های اجتماعی

زندگی دوم؛ دقیقاً وسط زندگی اول

* زندگی دوم دقیقاً وسط زندگی اول

* جایگاه نت‌وندی در سبک زندگی اسلامی ایرانی

* چه باید کرد؟

جناب آقای حسین غفاری

پژوهشگر فرهنگ و رسانه

 

گفتگوها (۱)

  • دغدغه های تربیت
  • سلام استاد. ما که خیلی استفاده کردیم. دعا کنید در ترویجش موفق باشیم.
    پاسخ:
    سلام برادرم
    از شیرینی های این دوره آشنایی حضوری با شما بود. ان شاء الله مستدام باشد.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی