از سر نوشت :: حسین غفاری

روایت‌های بی‌گاهِ یک پیام‌برِ پاره‌وقتِ دوره‌گرد

در کتاب درسی مطالعات اجتماعی پایه هشتم (دوره اول متوسطه جدید، سال دوم، ۹۴-۹۳) برای اولین بار به آموزش مبانی سوادرسانه‌ای به نوجوانان چهارده پانزده ساله کشورمان توجه شده است. فصل چهارم این کتاب با نام «عصر ارتباطات» (از صفحه ۳۵ تا ۴۶) شامل دو درس «۷: ارتباط و رسانه» و «۸: رسانه‌ها در زندگی ما» می شود که در‌آن به طور فشرده به موضوع تعریف ارتباطات و رسانه و نقش فناوری‌های نوین اطلاعاتی و رسانه‌های جمعی بر زندگی روزمره و فرهنگ می‌پردازد. (دریافت فصل چهارم)
همکار خوب و برادر بزرگوارم، جناب آقای وحید سلامت، که نزدیک دو دهه تجربه‌ی معلمی و مشاوره در مدارس مختلف را دارد، برای آموزش فعال این دو درس به بچه‌های کلاسش ابتکاری به خرج داده که با اجازه‌ی ایشان به عنوان یک تجربه‌ی موفق در این صفحه آن را انتشار می‌دهم.
جناب آقای سلامت با استفاده از کاریکاتورهای چاپ شده در انتهای کتاب چگونه سلامتی خود را در محیط رسانه‌های دیجیتال حفظ کنیم (دستورالعملی برای کودکان) که مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال منتشر کرده و -در اقدامی جالب توجه در انتهای فصل چهارم کتاب درسی نیز نشانی دسترسی به فایل آن برای دانش آموزان درج شده- اقدام به برگزاری یک نمایشگاه کوچک کلاسی کرده‌است.
بچه‌ها در گروه‌های سه یا چهار نفره بعد از تماشای دقیق هر کاریکاتور و مشورت درون گروهی، پیام هر تصویر را در یک جمله نوشته‌اند. معلم کلاس بعد از جمع‌آوری جملات گروه‌ها، همه‌ی جملات کلاس درباره‌ی هر کاریکاتور را در زیر آن نصب کرده و از بچه‌ها خواسته که بهترین جمله را انتخاب کنند.
نتیجه‌ی این تلاش و همفکری و کارگروهی بچه‌ها که حتی مجموعه‌ای از معلمان را نیز به مشارکت ترغیب کرده‌است، جملات خوبی است که درک بچه‌ها از رسانه‌های جدید را نشان می‌دهد. بدون شرح و توضیح اضافه، ۲۴ کاریکاتور این نمایشگاه و جملات کوتاه بچه‌ها را با خط خوش جناب آقای سلامت ببینید. جملات به تفکیک شش گروه دانش آموزی در سه کلاس پایه هشتم می‌باشد.

برای مشاهده‌ی همه‌ی تصاویر تا نمایش کامل آن‌ها صبور باشید.

این چکیده‌ای از تجربه‌ی یک معلم در یک سال تحصیلی برای آموزش مبانی رسانه‌شناسی به بچه‌های کلاسش بود.
چقدر خوب بود اگر همه‌ی معلمان خلاق خودشان این ایده‌های خوب را با دیگران به اشتراک می‌گذاشتند.

گفتگوها (۶)

  • شهریار (سفرنویس)
  • یادش به خیر
    وبلاگی داشتم به نام دنیای کارتون و کاریکاتور
    پاسخ:
    شما هم ماشاءالله از هر انگشتتان هنری می بارد!
  • سید عماد هاشمی
  • سلام
    1- باید بگم که دیدن این صفحه حجم زیادی رو مصرف می کنه و اگر این فایل ها به صورت زیپ یا پی دی اف فشرده می شد بهتر و قابل استفاده تر بود
    2- برخی از تعابیر واقعا زیبا بود و از یک بچه کلاس هشتمی واقعا توقع نمی رفت اما برخی صرفا یک پیام تبلیغاتی بود که از بزرگتر ها یا تلویزیون شنیده بودند. در برخی جملات مشاهره می شد معلم درمورد موضوع توضیح داده یعنی بچه ها می دانند باید جمله ای درمورد بد بودن اینترنت  بنویسند و اصلا به کاریکاتور توجه نکرده اندمثلا در کاریکاتور2 که صرفا درمورد موبایل است دانش آموزی در مورد مضرات اینترنت نوشته!
    3- به نظر بنده درسته که جملات زیباست اما نمی شود نتیجه گرفت که این دانش آموزان سواد رسانه ای آموختند یا به این چیز هایی که گفته اند عمل نیز می کنند یا نه؟ لذا بایدبه گونه ای یه بازخورد نیز از این کار گرفت!
    4- واقعا کار آقای سلامت قابل تحسینه بنده که در قدیم دانش آموز ایشون بودم دوباره قسممت شد به واسطه شما چیزی از ایشون یاد بگیرم
    5- شرمنده. بین معلمین خودم و استاید، خودم رو عددی برای اظهار نظر نمی بینم و صرفا نظر رو دادم تا در پاسخ چیزی بیاموزم.

    التماس دعا
    پاسخ:
    سلام
    از توجه شما ممنونم.
    تا جایی که می دانم آقای سلامت قبل از دیدن تصاویر صحبتی با بچه ها نداشته اند. لذا احتمالا ذهنیت های خود آن ها که ناشی از تاثیرات خانواده و دوستان است روی جملات اثر گذاشته.
    هدف از این تمرین هم آموختن سواد رسانه ای نبوده. صرفا ایجاد سوال در بچه ها و انگیزه بخشی برای جستجوی بیشتر است.
    این تصاویر بهانه ای است برای شروع مطالعه و پژوهش. فقط همین!
    *
    ضمنا حجم همه ی تصاویر این صفحه روی هم رفته کمتر از ۴ مگابایت است. این حجم با استانداردهای دایال آپ هم زیاد نیست. چه برسد به تری جی!
  • وحید سلامت
  • سلام
    برایم جالب بود. اکثر این تصاویر در اسلایدهای سخنرانی سال گذشته و امسال جناب آقای غفاری برای والدین همین دانش آموزان استفاده شده بود.

    وقتی دانش آموزان در بازدید از این نمایشگاه، همان مضامین جلسات والدین  را در جملاتی به کاغذ آوردند، متوجه گفتگوی خوب خانوادگی درباره این موضوع شدم.
    پاسخ:
    سلام

    خب پس معما حل شد!
  • امیرحسین
  • راستش رو بگم جذاب ترین بخش این مطلب عریض و طویل برای من، دیدن دوباره دستخط آقای سلامت بود
    پاسخ:
    من اگر یه همچین معلمی داشتم، زود به زود می رفتم می دیدمش! مخصوصاً وقتی محل کارش با محل زندگی‌تون دو تا کوچه فاصله داره.
  • عرشیا اکبرنژاد
  • سلام 
    من بسیار از این ایده ی آقای سلامت خوشم آمد 
    من یکی از اعضای گروه  س٤ (شهید سعادت ٤) هستم 
    ایشان برای این برنامه زحمت بسیار کشید 
    و برای داوری از نظر معاون ها و ... و دانش آموزان استفاده کرد.
    واقعاً کمتر معلمی اینقدر ارزش برای دانش آموز ها قاعل میشه.

    از شما هم بسیار متشکّرم که این صفحه را درست کردید
    پاسخ:
    سلام برادر
    از آشنایی با شما خوشحالم.

    کلا در این دوره و زمانه «دبیر» زیاد است و «معلم» کم. قدر معلم های خوبتان را بدانید.
    http://negarkhaneh.ir/~hamidreza-babaii/PicDetail-370743/
    پاسخ:
    خیلی ممنون. خوب بود.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی