از سر نوشت :: حسین غفاری

روایت‌های بی‌گاهِ یک پیام‌برِ پاره‌وقتِ دوره‌گرد

فهرست
x
x
خرده ادراکات
  • ۱۳ مهر ۰۱

    ▪️سالروز شهادت حضرت ابی‌محمد، حسن بن علی بن محمد، ابن‌الرضا (علیه و علی آبائه السلام) بر شما تسلیت باد.

    ♨️در سال‌های اخیر تلاش‌های پراکنده‌ای برای بصری کردن وقایع تاریخی مقدس، با هدف ملموس ساختن موضوعات کهن برای نسل جوان و نوجوان رخ داده است. این تلاش‌ها که در شکل سنتی به ترسیم شمایل معصومان یا پرده‌نگاری‌های عاشورایی محدود می‌شد، با خلاقیت هنرمندان معاصر برای عبور از احتیاطات شرعی، به قله‌هایی همچون آثار حسن روح‌الامین ختم شده که کیفیت آثار، حس و حال اجرا و زاویه دید و روایت خاص او از وقایع، در این سال‌ها بسیار بازتاب یافته است.

    ⚠️مثل هر کار تازه‌ای، در کنار فرصت‌های این تصویرسازی‌ها، باید مراقب آسیب‌های احتمالی آن هم باشیم. مثلاً جانشین‌سازی یک تصور واحد از صحنه‌ای تاریخی به‌جای توسعه درک‌های متعدد از آن واقعه نزد مخاطبان با سطوح معرفتی مختلف؛ یا بسنده کردن به زاویه و عمق دید هنرمند در شناخت آن صحنه یا واقعه تاریخی. همچنین اگر در این میان خطایی هم در تصور یا تصویر هنرمند رخ بدهد، بعداً به سختی می‌توان آن را از ذهن مخاطب پاک کرد.

    🎨برای نمونه نگاهی به آخرین نقاشی دیجیتال 🖌️هنرمند وارسته و نازک‌خیال حسن روح‌الامین بیندازیم که به مناسبت هشتم ربیع‌الاول، صحنه‌ی نماز حضرت حجت ابن الحسن (عج) بر پیکر پدرشان امام حسن عسکری (ع) را در این روز ترسیم کرده است. طبق نقل تاریخی امام مهدی (عج) که در این هنگام کودکی پنج ساله بودند، عموی خود، جعفر بن علی (که بعدها به جعفر کذاب معروف شد) از اقامه نماز بر پیکر پدر کنار زدند و خود برای ایشان نماز اقامه کردند.

    🔍با دقت به این نقاشی نگاه کنید. جعفر بن علی در این نقاشی چند ساله به تصویر کشیده شده است؟
    ❓۵۰؟ ۶۰؟ ۷۰؟!
    💡این در حالی است که می‌دانیم امام حسن عسکری (ع) در سال ۲۶۰ ق. در ۲۸ سالگی به شهادت رسیده‌اند و جعفر اختلاف سنی جدی با ایشان نداشته و به احتمال قریب به یقین کوچکتر از امام بوده است.

    🤔در اینجا یک بی‌دقتی کوچک هنرمند نقاش، تصور مخاطب را از واقعیت تاریخی دگرگون می‌کند و فهم او را در این نقطه متوقف نگه می‌دارد. اینکه جعفر کذاب یک جوان بیست و چند ساله‌ی خام خیال و در سودای غصب زعامت شیعیان باشد فرق دارد با آن‌که او را پیرمردی مسن بدانیم که بر سنت عربی به عزای برادر ایستاده و در ظاهر میراث‌دار او بوده است.

    🚦فرایند «تصویری شدن» تاریخ مقدس، اگر از اساس قابل تردید نباشد، این قدر هست که باید با الزامات معرفتی فراوانی همراه شود تا رهزن نباشد.

    وَ لِلّٰهِ الْحَمْد

  • ۷ مرداد ۰۰

    نامه اعتراضی جمعی از شترداران و بازرگانان بغداد به جناب موسی بن جعفر، بزرگ طایفه علویان

    ای پسر پیغمبر خدا؛
    در میان بزرگان شهر بعد از انتشار شایعاتی درباره فرموده‌ی شما به جناب «صفوان بن مهران» آشوب و تشویشی در گرفته است.
    چنین روایت کرده‌اند که حضرتتان از مراوده اقتصادی جناب صفوان با خلیفه بزرگ و کدخدای مشرق زمین، جناب هارون الرشید ناخرسندید.
    آیا بغیر این است که زنده نگه داشتن دین جد شما به آباد بودن مملکت اسلامی و پایداری مناسک و شعائر الهی میسر است؟
    آیا در این دوران طلایی حکومت بنی‌عباس که از چین و هند تا دروازه‌های بیزانس تحت سلطه‌ی خلافت اسلامی قرار دارد، حرکت یکتا امپراطور مقتدر مسلمانان به قصد انجام اعمال حج، چیزی بجز مجد و عظمت اسلام را نوید می‌دهد؟
    آیا به این فکر کرده‌اید که اگر عملی خداپسندانه مثل «کمک به یک مسلمان برای انجام حج» را تعبیر به «مشارکت در بقای ظالم» بفرمایید، آن وقت تکلیف این همه تاجر و بازرگان و کاسب خرده‌پا که هر روز امیدوار به مراوده تجاری با دستگاه ثروتمند و باشکوه خلافت هستند چه می‌شود؟ آیا شما جواب زن و بچه‌های مظلوم آن‌ها را می‌دهید اگر با امتناع از داد و ستد با دربار شب‌ها سر گرسنه بر بالین بگذارند؟
    شما که پسر پیغمبر و محترم در میان مردمان هستید آیا نترسیدید که اگر جناب صفوان، که از شترداران خوش‌نام و مشهور هستند، از همکاری با خلیفه امتناع کنند چه بر سرشان می‌آید؟
    از حضرتتان انتظار زمان‌شناسی بیشتری داشتیم تا در این ایام که سپاهیان اسلام در مرزهای روم با کفار در حال مبارزه هستند، چنین تزلزلی در پشت جبهه‌ها ایجاد نفرمایید.
    در هر صورت صنف شترداران و بازرگانان بغداد که جمع کثیری از مردم و کسبه محترم را نمایندگی می‌کند از عمل به این توصیه جنابعالی معذور است و امیدواریم که بدبینی به خلیفه بزرگ را کنار بگذارید و اتحاد مسلمانان را خدشه دار نفرمایید.

    والسلام
    مردادماه۱۴۰۰

    پ.ن:
    داستان مشهور «صفوان جمال»

  • ۱۱ فروردين ۰۰

    متأسفانه در جدل غیرخردمندانه و کاملاً سیاسی این روزها، وظیفه مستقیم دولت در آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای نادیده انگاشته می‌شود.
    هر چند که این نکته قابل تأیید است که آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای حتما باید هسته خانواده را هدف قرار بدهد؛ اما برای اعمال صحیح تربیت رسانه‌ای، خانواده به سه چیز نیاز دارد: آموزش، ابزار و پشتیبانی؛ که هر سه هم موکول به اراده‌ی جدی دولت است.

    دولت جمهوری اسلامی چه وظایفی در تربیت رسانه‌ای دارد؟

    الف) آموزش: شامل طیف گسترده‌ای از آموزش‌ها از سطح دانش تا بینش و گرایش و کنش
    ب) ابزار: مثل اینترنت سما، درگاه‌های ویژه کودک و نوجوان، سامانه‌های هدایت مصرف رسانه و ...
    ج) پشتیبانی: مقررات‌گذاری به نفع تربیت (مثل همان ماجرای اینترنت شبانه و ...)

    البته با فرض زندگی در دوران طاغوت،‌ و بدون محقق شدن هیچ یک از موارد سه گانه بالا، هرگز مسئولیت تربیت از گرده خانواده رفع نمی‌شود. فقط ما به ازای ناتوانی خانواده‌ها در تربیت فرزندان، بر شدت درجه آتش جهنم بر طاغوت و طاغوتیان افزوده خواهد شد!

  • ۲۸ مهر ۹۹

    از «مومو» خوشم آمد.
    حربه‌ی مفید و مؤثری برای ترساندن بچه‌ها و خانواده‌ها از واتساپ! مثل همان «لولو» که مادربزرگ‌ها ما را از آن می‌ترساندند که سراغ خوراکی‌های ته انباری نرویم!

    مقابله با آن هم ساده است. اگر خانواده‌ها آموزه‌های تربیتی را در سطح قصه شنگول و منگول در خانه پیاده کنند، «مومو» راه به جایی نمی‌برد:
    در را به روی غریبه باز نکنید؛
    شماره غریبه را مسدود کنید؛
    پیام غریبه را جواب ندهید.

    سخت است؟

x
x
دسته‌بندی نوشته‌ها

در کتاب درسی مطالعات اجتماعی پایه هشتم (دوره اول متوسطه جدید، سال دوم، ۹۴-۹۳) برای اولین بار به آموزش مبانی سوادرسانه‌ای به نوجوانان چهارده پانزده ساله کشورمان توجه شده است. فصل چهارم این کتاب با نام «عصر ارتباطات» (از صفحه ۳۵ تا ۴۶) شامل دو درس «۷: ارتباط و رسانه» و «۸: رسانه‌ها در زندگی ما» می شود که در‌آن به طور فشرده به موضوع تعریف ارتباطات و رسانه و نقش فناوری‌های نوین اطلاعاتی و رسانه‌های جمعی بر زندگی روزمره و فرهنگ می‌پردازد. (دریافت فصل چهارم)
همکار خوب و برادر بزرگوارم، جناب آقای وحید سلامت، که نزدیک دو دهه تجربه‌ی معلمی و مشاوره در مدارس مختلف را دارد، برای آموزش فعال این دو درس به بچه‌های کلاسش ابتکاری به خرج داده که با اجازه‌ی ایشان به عنوان یک تجربه‌ی موفق در این صفحه آن را انتشار می‌دهم.
جناب آقای سلامت با استفاده از کاریکاتورهای چاپ شده در انتهای کتاب چگونه سلامتی خود را در محیط رسانه‌های دیجیتال حفظ کنیم (دستورالعملی برای کودکان) که مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال منتشر کرده و -در اقدامی جالب توجه در انتهای فصل چهارم کتاب درسی نیز نشانی دسترسی به فایل آن برای دانش آموزان درج شده- اقدام به برگزاری یک نمایشگاه کوچک کلاسی کرده‌است.
بچه‌ها در گروه‌های سه یا چهار نفره بعد از تماشای دقیق هر کاریکاتور و مشورت درون گروهی، پیام هر تصویر را در یک جمله نوشته‌اند. معلم کلاس بعد از جمع‌آوری جملات گروه‌ها، همه‌ی جملات کلاس درباره‌ی هر کاریکاتور را در زیر آن نصب کرده و از بچه‌ها خواسته که بهترین جمله را انتخاب کنند.
نتیجه‌ی این تلاش و همفکری و کارگروهی بچه‌ها که حتی مجموعه‌ای از معلمان را نیز به مشارکت ترغیب کرده‌است، جملات خوبی است که درک بچه‌ها از رسانه‌های جدید را نشان می‌دهد. بدون شرح و توضیح اضافه، ۲۴ کاریکاتور این نمایشگاه و جملات کوتاه بچه‌ها را با خط خوش جناب آقای سلامت ببینید. جملات به تفکیک شش گروه دانش آموزی در سه کلاس پایه هشتم می‌باشد.

برای مشاهده‌ی همه‌ی تصاویر تا نمایش کامل آن‌ها صبور باشید.

این چکیده‌ای از تجربه‌ی یک معلم در یک سال تحصیلی برای آموزش مبانی رسانه‌شناسی به بچه‌های کلاسش بود.
چقدر خوب بود اگر همه‌ی معلمان خلاق خودشان این ایده‌های خوب را با دیگران به اشتراک می‌گذاشتند.

گفتگوها (۶)

  • شهریار (سفرنویس)
  • یادش به خیر
    وبلاگی داشتم به نام دنیای کارتون و کاریکاتور
    پاسخ:
    شما هم ماشاءالله از هر انگشتتان هنری می بارد!
  • سید عماد هاشمی
  • سلام
    1- باید بگم که دیدن این صفحه حجم زیادی رو مصرف می کنه و اگر این فایل ها به صورت زیپ یا پی دی اف فشرده می شد بهتر و قابل استفاده تر بود
    2- برخی از تعابیر واقعا زیبا بود و از یک بچه کلاس هشتمی واقعا توقع نمی رفت اما برخی صرفا یک پیام تبلیغاتی بود که از بزرگتر ها یا تلویزیون شنیده بودند. در برخی جملات مشاهره می شد معلم درمورد موضوع توضیح داده یعنی بچه ها می دانند باید جمله ای درمورد بد بودن اینترنت  بنویسند و اصلا به کاریکاتور توجه نکرده اندمثلا در کاریکاتور2 که صرفا درمورد موبایل است دانش آموزی در مورد مضرات اینترنت نوشته!
    3- به نظر بنده درسته که جملات زیباست اما نمی شود نتیجه گرفت که این دانش آموزان سواد رسانه ای آموختند یا به این چیز هایی که گفته اند عمل نیز می کنند یا نه؟ لذا بایدبه گونه ای یه بازخورد نیز از این کار گرفت!
    4- واقعا کار آقای سلامت قابل تحسینه بنده که در قدیم دانش آموز ایشون بودم دوباره قسممت شد به واسطه شما چیزی از ایشون یاد بگیرم
    5- شرمنده. بین معلمین خودم و استاید، خودم رو عددی برای اظهار نظر نمی بینم و صرفا نظر رو دادم تا در پاسخ چیزی بیاموزم.

    التماس دعا
    پاسخ:
    سلام
    از توجه شما ممنونم.
    تا جایی که می دانم آقای سلامت قبل از دیدن تصاویر صحبتی با بچه ها نداشته اند. لذا احتمالا ذهنیت های خود آن ها که ناشی از تاثیرات خانواده و دوستان است روی جملات اثر گذاشته.
    هدف از این تمرین هم آموختن سواد رسانه ای نبوده. صرفا ایجاد سوال در بچه ها و انگیزه بخشی برای جستجوی بیشتر است.
    این تصاویر بهانه ای است برای شروع مطالعه و پژوهش. فقط همین!
    *
    ضمنا حجم همه ی تصاویر این صفحه روی هم رفته کمتر از ۴ مگابایت است. این حجم با استانداردهای دایال آپ هم زیاد نیست. چه برسد به تری جی!
  • وحید سلامت
  • سلام
    برایم جالب بود. اکثر این تصاویر در اسلایدهای سخنرانی سال گذشته و امسال جناب آقای غفاری برای والدین همین دانش آموزان استفاده شده بود.

    وقتی دانش آموزان در بازدید از این نمایشگاه، همان مضامین جلسات والدین  را در جملاتی به کاغذ آوردند، متوجه گفتگوی خوب خانوادگی درباره این موضوع شدم.
    پاسخ:
    سلام

    خب پس معما حل شد!
  • امیرحسین
  • راستش رو بگم جذاب ترین بخش این مطلب عریض و طویل برای من، دیدن دوباره دستخط آقای سلامت بود
    پاسخ:
    من اگر یه همچین معلمی داشتم، زود به زود می رفتم می دیدمش! مخصوصاً وقتی محل کارش با محل زندگی‌تون دو تا کوچه فاصله داره.
  • عرشیا اکبرنژاد
  • سلام 
    من بسیار از این ایده ی آقای سلامت خوشم آمد 
    من یکی از اعضای گروه  س٤ (شهید سعادت ٤) هستم 
    ایشان برای این برنامه زحمت بسیار کشید 
    و برای داوری از نظر معاون ها و ... و دانش آموزان استفاده کرد.
    واقعاً کمتر معلمی اینقدر ارزش برای دانش آموز ها قاعل میشه.

    از شما هم بسیار متشکّرم که این صفحه را درست کردید
    پاسخ:
    سلام برادر
    از آشنایی با شما خوشحالم.

    کلا در این دوره و زمانه «دبیر» زیاد است و «معلم» کم. قدر معلم های خوبتان را بدانید.
    http://negarkhaneh.ir/~hamidreza-babaii/PicDetail-370743/
    پاسخ:
    خیلی ممنون. خوب بود.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی