در کتاب درسی مطالعات اجتماعی پایه هشتم (دوره اول متوسطه جدید، سال دوم،
۹۴-۹۳) برای اولین بار به آموزش مبانی سوادرسانهای به نوجوانان چهارده
پانزده ساله کشورمان توجه شده است. فصل چهارم این کتاب با نام «عصر
ارتباطات» (از صفحه ۳۵ تا ۴۶) شامل دو درس «۷: ارتباط و رسانه» و «۸:
رسانهها در زندگی ما» می شود که درآن به طور فشرده به موضوع تعریف
ارتباطات و رسانه و نقش فناوریهای نوین اطلاعاتی و رسانههای جمعی بر
زندگی روزمره و فرهنگ میپردازد. (دریافت فصل چهارم)
همکار
خوب و برادر بزرگوارم، جناب آقای وحید سلامت، که نزدیک دو دهه تجربهی
معلمی و مشاوره در مدارس مختلف را دارد، برای آموزش فعال این دو درس به
بچههای کلاسش ابتکاری به خرج داده که با اجازهی ایشان به عنوان یک
تجربهی موفق در این صفحه آن را انتشار میدهم.
جناب آقای سلامت با استفاده از کاریکاتورهای چاپ شده در انتهای کتاب چگونه سلامتی خود را در محیط رسانههای دیجیتال حفظ کنیم (دستورالعملی برای کودکان) که مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال منتشر کرده و -در اقدامی جالب توجه در انتهای فصل چهارم کتاب درسی نیز نشانی دسترسی به فایل آن برای دانش آموزان درج شده- اقدام به برگزاری یک نمایشگاه کوچک کلاسی کردهاست.
بچهها در گروههای سه یا چهار نفره بعد از تماشای دقیق هر کاریکاتور و مشورت درون گروهی، پیام هر تصویر را در یک جمله نوشتهاند. معلم کلاس بعد از جمعآوری جملات گروهها، همهی جملات کلاس دربارهی هر کاریکاتور را در زیر آن نصب کرده و از بچهها خواسته که بهترین جمله را انتخاب کنند.
نتیجهی این تلاش و همفکری و کارگروهی بچهها که حتی مجموعهای از معلمان را نیز به مشارکت ترغیب کردهاست، جملات خوبی است که درک بچهها از رسانههای جدید را نشان میدهد. بدون شرح و توضیح اضافه، ۲۴ کاریکاتور این نمایشگاه و جملات کوتاه بچهها را با خط خوش جناب آقای سلامت ببینید. جملات به تفکیک شش گروه دانش آموزی در سه کلاس پایه هشتم میباشد.
برای مشاهدهی همهی تصاویر تا نمایش کامل آنها صبور باشید.
این چکیدهای از تجربهی یک معلم در یک سال تحصیلی برای آموزش مبانی رسانهشناسی به بچههای کلاسش بود.
چقدر خوب بود اگر همهی معلمان خلاق خودشان این ایدههای خوب را با دیگران به اشتراک میگذاشتند.
وبلاگی داشتم به نام دنیای کارتون و کاریکاتور