از سر نوشت :: حسین غفاری

روایت‌های بی‌گاهِ یک پیام‌برِ پاره‌وقتِ دوره‌گرد

فهرست
x
x
خرده ادراکات
  • ۱۶ دی ۹۷

    علت لبخندهای الکی «معلم» و «مهندس» چیست؟

    مهندس می‌داند که معلم «بی‌چاره» است: نه کسب و کار پر رونقی دارد نه اهل و عیال خرسندی. در رتق و فتق امور محوله مانده و از تأمین رفاه و دلخوشی خانواده درمانده: پز عالی و جیب خالی.
    معلم هم می‌داند که مهندس «پیاده» است: نه تربیت را میشناسد و نه از محتوا چیزی می‌داند. سیم‌کش است و بساز و بنداز. پول یامفت زیرساخت در جیب راستش و ربح شبهه‌ناک خدمات ارزش افزوده در جیب چپش قلنبه شده. جوان است و سرش پر از باد سیاست است.

    چه اتحادی خطرناک‌تر از این؟ تفاهم‌نامه‌ی رند و مفلس!
    «مفلس» می‌داند که بازیچه‌ی شهوت سیاسی «رند» شده و دست گدایی‌ش، آبروی حرفه‌ای‌ش را برده؛ و «رند» می‌داند که «مفلس» به جیبش طمع دارد و عاشق چشم و ابرویش نیست و او را آدم حساب نمی‌کند.

    زمانه‌ی تلخی شده. در پس این صورتک‌های خندان، چه کینه‌ها مخفی شده.

  • ۳ دی ۹۷

    وقتی از «سیم‌کش وقیح» حرف می‌زنیم از چه موجودی سخن می‌گوییم؟

    دار و دسته‌ی دغلکار و حقه‌بازی که برای تضمین منافع شرکایشان از «سیم‌کارت کودک» و «کودک آنلاین» و «سواد رسانه» حرف می‌زنند؛ ولی در محدوده‌ی وظایفشان از ایجاد «سیم‌کارت پاک» هم عاجزند.
    *
    از دشمنان برند شکایت به دوستان؛
    چون دوست دشمن است، شکایت کجا بریم؟

  • ۲۸ آذر ۹۷

    برخی دوستان از یادداشت دیروز من درباره گونه‌ی تازه به دوران رسیده‌ی «سیم‌کش وقیح» تعجب و تحیر کردند.

    باید بگویم تا این نمودار «نمایی از مالکیت در صنعت مخابرات ایران» را خوب ندیده‌اید و عناصر فعال در آن را از نزدیک درک نکرده‌اید به شما حق می‌دهم تعجب کنید.
    البته بعدش تقاضا دارم به این بنده‌ی کم‌ترین هم حق بدهید!

  • ۲۷ آذر ۹۷

    در تبارشناسی سیم‌کش‌ها بعد از مشاهده‌ی انواع کم‌خطر «سیم‌کش احمق» و نمونه‌های خطرناک «سیم‌کش خبیث»، چشممان به جمال گونه‌ی حیرت‌انگیز «سیم‌کش وقیح» هم روشن شد الحمدلله.
    برادران به سرعت در حال پایین آمدن از نردبان «تکامل انواع» مرحوم مغفور چارلز داروین هستند.
    خدا به کودکان ما رحم فرماید؛ آمین!

x
x
دسته‌بندی نوشته‌ها

این جلسه که با حضور فرهنگیان محترم و به همت اداره کل آموزش و پرورش استان تهران برگزار شده بود، با توصیف «نظام جامع تربیت رسانه‌ای» شروع و در آن ضرورت طراحی رژیم مصرف رسانه‌ای برای نوجوانان تشریح شد.
در ادامه جلسه پنج سؤال کلیدی در تعیین رژیم مصرف یک به یک به تبیین شد.

سؤال اول: چه کسی؟

سؤال دوم: چه چیزی؟

سؤال سوم: چه مقدار؟

سؤال چهارم: چه زمانی؟

سؤال پنجم: چه مکانی؟

این جلسه با پرسش و پاسخ و گفتگوهای رو در روی همکاران حاضر در جلسه به پایان رسید.

گفتگوها (۱)

  • حسین غفاری
  • امتحانک رژیم مصرف رسانه‌ها و بازی‌های ویدیویی
    (مربوط به همین جلسه)

    ۱- کدام گزینه از فایده‌های بازی‌های ویدیویی است؟
    الف) داشتن ظاهر جذاب و تفننی
    ب) داشتن تنوع ساختاری و موضوعی
    ج) کمک به رشد مهارت‌های فضایی
    د) حجم عظیم گردش مالی در صنعت بازی‌سازی

    ۲- کدام گزینه مخاطرات بازی‌های ویدیویی را جامع‌تر بیان می‌کند؟
    الف) آسیب به چشم و مغز، آسیب به روابط اجتماعی، خشونت و ترس
    ب) تأثیر بر سلامت جسم، تأثیر بر ذهن و روان، اتلاف وقت، مسایل غیر اخلاقی
    ج) نقض ارزش‌های دینی و ملی، ترویج خشونت و رفتارهای زشت، ایجاد ناامیدی
    د) اتلاف وقت و پول، انزوا و افسردگی، مسایل غیراخلاقی

    ۳- پنج سؤال کلیدی در تعیین رژیم مصرف رسانه‌ای کدام است؟
    الف) چه محتوایی؟ چه وقتی؟ چه انگیزه‌ای؟ چه رسانه‌ای؟ چه نتیجه‌ای؟
    ب) چه مخاطبی؟ چه رسانه‌ای؟ چه مقدار؟ برای چه؟ چه زمانی؟
    ج) چه وقتی؟ چه جایی؟ چه روشی؟ چه هدفی؟ چه افرادی؟
    د) چه کسی؟ چه چیزی؟ چه مقدار؟ چه زمانی؟ چه مکانی؟

    ۴- اولین گام در ارتقای سواد رسانه‌ای چیست و چطور می‌توان به آن دست یافت؟

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی