از سر نوشت :: حسین غفاری

روایت‌های بی‌گاهِ یک پیام‌برِ پاره‌وقتِ دوره‌گرد

فهرست
x
x
خرده ادراکات
  • ۱۳ مهر ۰۱

    ▪️سالروز شهادت حضرت ابی‌محمد، حسن بن علی بن محمد، ابن‌الرضا (علیه و علی آبائه السلام) بر شما تسلیت باد.

    ♨️در سال‌های اخیر تلاش‌های پراکنده‌ای برای بصری کردن وقایع تاریخی مقدس، با هدف ملموس ساختن موضوعات کهن برای نسل جوان و نوجوان رخ داده است. این تلاش‌ها که در شکل سنتی به ترسیم شمایل معصومان یا پرده‌نگاری‌های عاشورایی محدود می‌شد، با خلاقیت هنرمندان معاصر برای عبور از احتیاطات شرعی، به قله‌هایی همچون آثار حسن روح‌الامین ختم شده که کیفیت آثار، حس و حال اجرا و زاویه دید و روایت خاص او از وقایع، در این سال‌ها بسیار بازتاب یافته است.

    ⚠️مثل هر کار تازه‌ای، در کنار فرصت‌های این تصویرسازی‌ها، باید مراقب آسیب‌های احتمالی آن هم باشیم. مثلاً جانشین‌سازی یک تصور واحد از صحنه‌ای تاریخی به‌جای توسعه درک‌های متعدد از آن واقعه نزد مخاطبان با سطوح معرفتی مختلف؛ یا بسنده کردن به زاویه و عمق دید هنرمند در شناخت آن صحنه یا واقعه تاریخی. همچنین اگر در این میان خطایی هم در تصور یا تصویر هنرمند رخ بدهد، بعداً به سختی می‌توان آن را از ذهن مخاطب پاک کرد.

    🎨برای نمونه نگاهی به آخرین نقاشی دیجیتال 🖌️هنرمند وارسته و نازک‌خیال حسن روح‌الامین بیندازیم که به مناسبت هشتم ربیع‌الاول، صحنه‌ی نماز حضرت حجت ابن الحسن (عج) بر پیکر پدرشان امام حسن عسکری (ع) را در این روز ترسیم کرده است. طبق نقل تاریخی امام مهدی (عج) که در این هنگام کودکی پنج ساله بودند، عموی خود، جعفر بن علی (که بعدها به جعفر کذاب معروف شد) از اقامه نماز بر پیکر پدر کنار زدند و خود برای ایشان نماز اقامه کردند.

    🔍با دقت به این نقاشی نگاه کنید. جعفر بن علی در این نقاشی چند ساله به تصویر کشیده شده است؟
    ❓۵۰؟ ۶۰؟ ۷۰؟!
    💡این در حالی است که می‌دانیم امام حسن عسکری (ع) در سال ۲۶۰ ق. در ۲۸ سالگی به شهادت رسیده‌اند و جعفر اختلاف سنی جدی با ایشان نداشته و به احتمال قریب به یقین کوچکتر از امام بوده است.

    🤔در اینجا یک بی‌دقتی کوچک هنرمند نقاش، تصور مخاطب را از واقعیت تاریخی دگرگون می‌کند و فهم او را در این نقطه متوقف نگه می‌دارد. اینکه جعفر کذاب یک جوان بیست و چند ساله‌ی خام خیال و در سودای غصب زعامت شیعیان باشد فرق دارد با آن‌که او را پیرمردی مسن بدانیم که بر سنت عربی به عزای برادر ایستاده و در ظاهر میراث‌دار او بوده است.

    🚦فرایند «تصویری شدن» تاریخ مقدس، اگر از اساس قابل تردید نباشد، این قدر هست که باید با الزامات معرفتی فراوانی همراه شود تا رهزن نباشد.

    وَ لِلّٰهِ الْحَمْد

  • ۷ مرداد ۰۰

    نامه اعتراضی جمعی از شترداران و بازرگانان بغداد به جناب موسی بن جعفر، بزرگ طایفه علویان

    ای پسر پیغمبر خدا؛
    در میان بزرگان شهر بعد از انتشار شایعاتی درباره فرموده‌ی شما به جناب «صفوان بن مهران» آشوب و تشویشی در گرفته است.
    چنین روایت کرده‌اند که حضرتتان از مراوده اقتصادی جناب صفوان با خلیفه بزرگ و کدخدای مشرق زمین، جناب هارون الرشید ناخرسندید.
    آیا بغیر این است که زنده نگه داشتن دین جد شما به آباد بودن مملکت اسلامی و پایداری مناسک و شعائر الهی میسر است؟
    آیا در این دوران طلایی حکومت بنی‌عباس که از چین و هند تا دروازه‌های بیزانس تحت سلطه‌ی خلافت اسلامی قرار دارد، حرکت یکتا امپراطور مقتدر مسلمانان به قصد انجام اعمال حج، چیزی بجز مجد و عظمت اسلام را نوید می‌دهد؟
    آیا به این فکر کرده‌اید که اگر عملی خداپسندانه مثل «کمک به یک مسلمان برای انجام حج» را تعبیر به «مشارکت در بقای ظالم» بفرمایید، آن وقت تکلیف این همه تاجر و بازرگان و کاسب خرده‌پا که هر روز امیدوار به مراوده تجاری با دستگاه ثروتمند و باشکوه خلافت هستند چه می‌شود؟ آیا شما جواب زن و بچه‌های مظلوم آن‌ها را می‌دهید اگر با امتناع از داد و ستد با دربار شب‌ها سر گرسنه بر بالین بگذارند؟
    شما که پسر پیغمبر و محترم در میان مردمان هستید آیا نترسیدید که اگر جناب صفوان، که از شترداران خوش‌نام و مشهور هستند، از همکاری با خلیفه امتناع کنند چه بر سرشان می‌آید؟
    از حضرتتان انتظار زمان‌شناسی بیشتری داشتیم تا در این ایام که سپاهیان اسلام در مرزهای روم با کفار در حال مبارزه هستند، چنین تزلزلی در پشت جبهه‌ها ایجاد نفرمایید.
    در هر صورت صنف شترداران و بازرگانان بغداد که جمع کثیری از مردم و کسبه محترم را نمایندگی می‌کند از عمل به این توصیه جنابعالی معذور است و امیدواریم که بدبینی به خلیفه بزرگ را کنار بگذارید و اتحاد مسلمانان را خدشه دار نفرمایید.

    والسلام
    مردادماه۱۴۰۰

    پ.ن:
    داستان مشهور «صفوان جمال»

  • ۱۱ فروردين ۰۰

    متأسفانه در جدل غیرخردمندانه و کاملاً سیاسی این روزها، وظیفه مستقیم دولت در آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای نادیده انگاشته می‌شود.
    هر چند که این نکته قابل تأیید است که آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای حتما باید هسته خانواده را هدف قرار بدهد؛ اما برای اعمال صحیح تربیت رسانه‌ای، خانواده به سه چیز نیاز دارد: آموزش، ابزار و پشتیبانی؛ که هر سه هم موکول به اراده‌ی جدی دولت است.

    دولت جمهوری اسلامی چه وظایفی در تربیت رسانه‌ای دارد؟

    الف) آموزش: شامل طیف گسترده‌ای از آموزش‌ها از سطح دانش تا بینش و گرایش و کنش
    ب) ابزار: مثل اینترنت سما، درگاه‌های ویژه کودک و نوجوان، سامانه‌های هدایت مصرف رسانه و ...
    ج) پشتیبانی: مقررات‌گذاری به نفع تربیت (مثل همان ماجرای اینترنت شبانه و ...)

    البته با فرض زندگی در دوران طاغوت،‌ و بدون محقق شدن هیچ یک از موارد سه گانه بالا، هرگز مسئولیت تربیت از گرده خانواده رفع نمی‌شود. فقط ما به ازای ناتوانی خانواده‌ها در تربیت فرزندان، بر شدت درجه آتش جهنم بر طاغوت و طاغوتیان افزوده خواهد شد!

  • ۲۸ مهر ۹۹

    از «مومو» خوشم آمد.
    حربه‌ی مفید و مؤثری برای ترساندن بچه‌ها و خانواده‌ها از واتساپ! مثل همان «لولو» که مادربزرگ‌ها ما را از آن می‌ترساندند که سراغ خوراکی‌های ته انباری نرویم!

    مقابله با آن هم ساده است. اگر خانواده‌ها آموزه‌های تربیتی را در سطح قصه شنگول و منگول در خانه پیاده کنند، «مومو» راه به جایی نمی‌برد:
    در را به روی غریبه باز نکنید؛
    شماره غریبه را مسدود کنید؛
    پیام غریبه را جواب ندهید.

    سخت است؟

x
x
دسته‌بندی نوشته‌ها

۶ مطلب در شهریور ۱۳۹۶ ثبت شده است

در راستای آماده‌سازی معلمان سواد رسانه‌ای برای تدریس درس سواد رسانه‌ای و توانمندسازی کلیه‌ی اقشار جامعه در حوزه سواد رسانه‌ای و همچنین پرورش نیروی متخصص و کارآمد و حرفه‌ای برای تولید محتوا، مرکز علمی کاربردی گفتمان انقلاب اسلامی اقدام به برگزاری پودمان تخصصی سواد رسانه‌ای همراه با گواهینامه معتبر علمی و تخصصی دانشگاه جامع علمی کاربردی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نموده‌است.
در تجربه‌ای جدید در خدمت برادران بزرگوار و خواهران محترم دانشجوی اولین دوره‌ی این پودمان جذاب بودم و در دو جلسه‌ی پیوسته درباره‌ی مفهوم اوقات فراغت و جایگاه آن در تمدن غرب صحبت کردیم و جایگاه پر رنگ رسانه‌ها در صنعت سرگرمی را بررسی کردیم.

  • حسین غفاری
موضوعی که هفته‌ی گذشته در جمع راهنمایان سواد فضای مجازی کشور در تهران ارایه داده بودم، مورد توجه و استقبال فرهیختگان حاضر در جلسه قرار گرفت و فرصتی دست داد تا همان موضوع را به شکل مبسوط و در فرصتی بیشتر با برادران و خواهران گرامی در استان سمنان در میان بگذارم و از نظرات ارزشمند آنان در تکمیل این بحث استفاده کنم. همچنین در میان این جلسه فرصتی برای تمرین یکی از تکنیک‌های تفکر خلاق با نام «شش کلاه تفکر» و بررسی کارآمدی آن در برخورد انتقادی با پیام‌های رسانه‌ای داشتیم.
آن‌چه به پیوست می‌توانید دریافت کنید طرح درس تکمیل شده‌ی هفته‌ی گذشته است که با همان عنوان «دوطرفه به قاضی رفتن» تقدیم می‌شود:
  • حسین غفاری

به همراه برادر عزیزم حسین‌آقای حق‌پناه در جمع معلمان و دانش آموختگان ادوار مجتمع آموزشی مفید درباره‌ی کارکردهای سواد رسانه‌ای و مدل آموزشی آن صحبت کردیم و در انتها بخشی از فعالیت‌های موسسه «مسیر رسانه» را به حضار معرفی نمودیم.
از آن‌جا که به نظر خودمان (!) ارایه‌ی رسمی، خوب و جمع و جوری آمد، فایل صوتی آن را تقدیم می‌کنم. احتمالاً سند شایسته‌ای برای ثبت در تاریخ و قضاوت آیندگان درباره‌ی دیدگاه‌های ما در این مقطع است!

 
  • حسین غفاری

در دومین دوره کشوری راهنمایان سواد فضای مجازی که به همت مرکز ارتقای سواد فضای مجازی سازمان سراج برگزار شد، به طرح مباحثی درباره‌ی لایه‌ی دوم هرم آموزش سواد رسانه‌ای یعنی «منطق و تفکر انتقادی» پرداختم.
هر چند که در گذشته بارها این موضوع را در جلسات دانش‌آموزی یا در گفتگو با والدین با عنوان «یا با سپر، یا بر سپر» مطرح کرده بودم، اما این‌بار به احترام برادران عزیزم که از سراسر کشور در این جلسه حاضر بودند، ضمن بازنگری کلی در مباحث پیشین، آرایشی جدید به این مبحث دادم تا ذیل عنوان «دو طرفه به قاضی رفتن» برای مخاطبان فرهیخته نیز قابل استفاده باشد.

تصاویر نمایش داده شده در این جلسه را می‌توانید از لینک زیر دریافت فرمایید:

دو طرفه به قاضی رفتن

بخشی از فیلم این جلسه را هم در کانال از سرنوشت در آپارات ببینید:

درباره‌ی تفکر نقادانه

  • حسین غفاری

عصر امروز در اولین اردوی جنبش دانش‌آموزی، در جمع صمیمانه‌ی پسرهای خوبی از تهران و شهرهای دیگر، درباره‌ی مفهوم اوقات فراغت و نقش پررنگ رسانه‌ها در جهت دهی به زندگی نوجوانان صحبت کردم و بحث‌مان در تبیین راه حل برون رفت از وضعیت تأسف‌بار موجود، به جاهای عجیبی رسید. از نظر خودم جلسه حس و حال خوبی داشت و اشتیاق بچه‌ها به شنیدن و محبت آن‌‌ها در انتها گفتگو این موضوع را تأیید می‌کند.
این جلسه به صورت زنده در این نشانی پخش می‌شد که خوشبختانه هنوز هم قابل تماشاست:

فیلم کارگاه اوقات فراغت

تصاویر نمایش داده شده در این جلسه را هم می‌توانید از لینک زیر دریافت کنید:

نوجوان و اوقات فراغت

  • حسین غفاری
بعد از انتشار مقاله‌ی «زندگی ابری و چهار ریسمانی که به‌ آن در آویخته‌ایم» این دومین جلسه‌ای بود که فرصت شد به بهانه‌ی این مقاله، با رویکردی زیربنایی به زندگی در دنیای سایبر بپردازم.
در فرصتی که مجتمع آموزشی و پژوهشی شهید آوینی با همکاری معاونت فضای مجازی سازمان صدا و سیما فراهم کرده بود، در یکی از جلسات «دوره آموزشی سواد فضای مجازی و جریان شناسی رسانه» مروری بر چهار ویژگی بی‌زمانی، بی‌مکانی، بی‌جسمی و نافراموشی در زندگی ابری داشتم.
فایل تصاویر پحش شده در این جلسه را از لینک زیر دریافت کنید:
  • حسین غفاری