از سر نوشت :: حسین غفاری

روایت‌های بی‌گاهِ یک پیام‌برِ پاره‌وقتِ دوره‌گرد

فهرست
x
x
خرده ادراکات
  • ۱۳ مهر ۰۱

    ▪️سالروز شهادت حضرت ابی‌محمد، حسن بن علی بن محمد، ابن‌الرضا (علیه و علی آبائه السلام) بر شما تسلیت باد.

    ♨️در سال‌های اخیر تلاش‌های پراکنده‌ای برای بصری کردن وقایع تاریخی مقدس، با هدف ملموس ساختن موضوعات کهن برای نسل جوان و نوجوان رخ داده است. این تلاش‌ها که در شکل سنتی به ترسیم شمایل معصومان یا پرده‌نگاری‌های عاشورایی محدود می‌شد، با خلاقیت هنرمندان معاصر برای عبور از احتیاطات شرعی، به قله‌هایی همچون آثار حسن روح‌الامین ختم شده که کیفیت آثار، حس و حال اجرا و زاویه دید و روایت خاص او از وقایع، در این سال‌ها بسیار بازتاب یافته است.

    ⚠️مثل هر کار تازه‌ای، در کنار فرصت‌های این تصویرسازی‌ها، باید مراقب آسیب‌های احتمالی آن هم باشیم. مثلاً جانشین‌سازی یک تصور واحد از صحنه‌ای تاریخی به‌جای توسعه درک‌های متعدد از آن واقعه نزد مخاطبان با سطوح معرفتی مختلف؛ یا بسنده کردن به زاویه و عمق دید هنرمند در شناخت آن صحنه یا واقعه تاریخی. همچنین اگر در این میان خطایی هم در تصور یا تصویر هنرمند رخ بدهد، بعداً به سختی می‌توان آن را از ذهن مخاطب پاک کرد.

    🎨برای نمونه نگاهی به آخرین نقاشی دیجیتال 🖌️هنرمند وارسته و نازک‌خیال حسن روح‌الامین بیندازیم که به مناسبت هشتم ربیع‌الاول، صحنه‌ی نماز حضرت حجت ابن الحسن (عج) بر پیکر پدرشان امام حسن عسکری (ع) را در این روز ترسیم کرده است. طبق نقل تاریخی امام مهدی (عج) که در این هنگام کودکی پنج ساله بودند، عموی خود، جعفر بن علی (که بعدها به جعفر کذاب معروف شد) از اقامه نماز بر پیکر پدر کنار زدند و خود برای ایشان نماز اقامه کردند.

    🔍با دقت به این نقاشی نگاه کنید. جعفر بن علی در این نقاشی چند ساله به تصویر کشیده شده است؟
    ❓۵۰؟ ۶۰؟ ۷۰؟!
    💡این در حالی است که می‌دانیم امام حسن عسکری (ع) در سال ۲۶۰ ق. در ۲۸ سالگی به شهادت رسیده‌اند و جعفر اختلاف سنی جدی با ایشان نداشته و به احتمال قریب به یقین کوچکتر از امام بوده است.

    🤔در اینجا یک بی‌دقتی کوچک هنرمند نقاش، تصور مخاطب را از واقعیت تاریخی دگرگون می‌کند و فهم او را در این نقطه متوقف نگه می‌دارد. اینکه جعفر کذاب یک جوان بیست و چند ساله‌ی خام خیال و در سودای غصب زعامت شیعیان باشد فرق دارد با آن‌که او را پیرمردی مسن بدانیم که بر سنت عربی به عزای برادر ایستاده و در ظاهر میراث‌دار او بوده است.

    🚦فرایند «تصویری شدن» تاریخ مقدس، اگر از اساس قابل تردید نباشد، این قدر هست که باید با الزامات معرفتی فراوانی همراه شود تا رهزن نباشد.

    وَ لِلّٰهِ الْحَمْد

  • ۷ مرداد ۰۰

    نامه اعتراضی جمعی از شترداران و بازرگانان بغداد به جناب موسی بن جعفر، بزرگ طایفه علویان

    ای پسر پیغمبر خدا؛
    در میان بزرگان شهر بعد از انتشار شایعاتی درباره فرموده‌ی شما به جناب «صفوان بن مهران» آشوب و تشویشی در گرفته است.
    چنین روایت کرده‌اند که حضرتتان از مراوده اقتصادی جناب صفوان با خلیفه بزرگ و کدخدای مشرق زمین، جناب هارون الرشید ناخرسندید.
    آیا بغیر این است که زنده نگه داشتن دین جد شما به آباد بودن مملکت اسلامی و پایداری مناسک و شعائر الهی میسر است؟
    آیا در این دوران طلایی حکومت بنی‌عباس که از چین و هند تا دروازه‌های بیزانس تحت سلطه‌ی خلافت اسلامی قرار دارد، حرکت یکتا امپراطور مقتدر مسلمانان به قصد انجام اعمال حج، چیزی بجز مجد و عظمت اسلام را نوید می‌دهد؟
    آیا به این فکر کرده‌اید که اگر عملی خداپسندانه مثل «کمک به یک مسلمان برای انجام حج» را تعبیر به «مشارکت در بقای ظالم» بفرمایید، آن وقت تکلیف این همه تاجر و بازرگان و کاسب خرده‌پا که هر روز امیدوار به مراوده تجاری با دستگاه ثروتمند و باشکوه خلافت هستند چه می‌شود؟ آیا شما جواب زن و بچه‌های مظلوم آن‌ها را می‌دهید اگر با امتناع از داد و ستد با دربار شب‌ها سر گرسنه بر بالین بگذارند؟
    شما که پسر پیغمبر و محترم در میان مردمان هستید آیا نترسیدید که اگر جناب صفوان، که از شترداران خوش‌نام و مشهور هستند، از همکاری با خلیفه امتناع کنند چه بر سرشان می‌آید؟
    از حضرتتان انتظار زمان‌شناسی بیشتری داشتیم تا در این ایام که سپاهیان اسلام در مرزهای روم با کفار در حال مبارزه هستند، چنین تزلزلی در پشت جبهه‌ها ایجاد نفرمایید.
    در هر صورت صنف شترداران و بازرگانان بغداد که جمع کثیری از مردم و کسبه محترم را نمایندگی می‌کند از عمل به این توصیه جنابعالی معذور است و امیدواریم که بدبینی به خلیفه بزرگ را کنار بگذارید و اتحاد مسلمانان را خدشه دار نفرمایید.

    والسلام
    مردادماه۱۴۰۰

    پ.ن:
    داستان مشهور «صفوان جمال»

  • ۱۱ فروردين ۰۰

    متأسفانه در جدل غیرخردمندانه و کاملاً سیاسی این روزها، وظیفه مستقیم دولت در آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای نادیده انگاشته می‌شود.
    هر چند که این نکته قابل تأیید است که آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای حتما باید هسته خانواده را هدف قرار بدهد؛ اما برای اعمال صحیح تربیت رسانه‌ای، خانواده به سه چیز نیاز دارد: آموزش، ابزار و پشتیبانی؛ که هر سه هم موکول به اراده‌ی جدی دولت است.

    دولت جمهوری اسلامی چه وظایفی در تربیت رسانه‌ای دارد؟

    الف) آموزش: شامل طیف گسترده‌ای از آموزش‌ها از سطح دانش تا بینش و گرایش و کنش
    ب) ابزار: مثل اینترنت سما، درگاه‌های ویژه کودک و نوجوان، سامانه‌های هدایت مصرف رسانه و ...
    ج) پشتیبانی: مقررات‌گذاری به نفع تربیت (مثل همان ماجرای اینترنت شبانه و ...)

    البته با فرض زندگی در دوران طاغوت،‌ و بدون محقق شدن هیچ یک از موارد سه گانه بالا، هرگز مسئولیت تربیت از گرده خانواده رفع نمی‌شود. فقط ما به ازای ناتوانی خانواده‌ها در تربیت فرزندان، بر شدت درجه آتش جهنم بر طاغوت و طاغوتیان افزوده خواهد شد!

  • ۲۸ مهر ۹۹

    از «مومو» خوشم آمد.
    حربه‌ی مفید و مؤثری برای ترساندن بچه‌ها و خانواده‌ها از واتساپ! مثل همان «لولو» که مادربزرگ‌ها ما را از آن می‌ترساندند که سراغ خوراکی‌های ته انباری نرویم!

    مقابله با آن هم ساده است. اگر خانواده‌ها آموزه‌های تربیتی را در سطح قصه شنگول و منگول در خانه پیاده کنند، «مومو» راه به جایی نمی‌برد:
    در را به روی غریبه باز نکنید؛
    شماره غریبه را مسدود کنید؛
    پیام غریبه را جواب ندهید.

    سخت است؟

x
x
دسته‌بندی نوشته‌ها

نشست رونمایی از کتاب «فرزندان امروز، والدین به روز» اثر مشترک سعید مدرسی و حسین غفاری که انتشارات مؤسسه تربیت رسانه‌ای باران آن را منتشر کرده با حضور اساتید حوزه تعلیم و تربیت، فعالان رسانه‌ای، معلمان و مربیان فرهنگی ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ در ترنجستان بهشت رونمایی شد. این مراسم، گامی تازه در جریان‌سازی تربیت رسانه‌ای در کشور بود؛ جریانی که هدف آن، توانمندسازی خانواده‌ها و معلمان در مواجهه مؤثر با جهان پیچیده رسانه‌هاست.

در آغاز مراسم، آقای سعید مدرسی، مدیر مؤسسه تربیت رسانه‌ای باران، با اشاره به تحولات چشمگیر حوزه سواد رسانه‌ای در دو دهه گذشته گفت: یکی از مهم‌ترین این تحولات، شکل‌گیری نشرهای تخصصی و مؤسسات فعال در حوزه تربیت رسانه‌ای است. مؤسسه باران با تمرکز بر ادبیات تخصصی این حوزه، تلاش کرده مفاهیم بنیادین سواد رسانه‌ای را از مسیر تربیتی، فرهنگی و آموزشی به مخاطب منتقل کند. سواد رسانه‌ای، ابزار مهمی برای اصلاح سبک زندگی در جامعه امروز است.
او با اشاره به نقش کلیدی والدین و معلمان به‌عنوان گروه هدف اصلی افزود: توانمندسازی این گروه‌ها می‌تواند مسیر تربیت رسانه‌ای نسل آینده را هموارتر کند. انتشار اولین بازی رومیزی-فکری در حوزه فضای مجازی نیز که حاصل بیش از یک سال تلاش مستمر همکاران ماست، تلاشی عملی در همین راستاست.

کتابی که «زیسته» شده، نه فقط «نوشته»

در ادامه، آقای حسین غفاری، پژوهشگر و مدرس حوزه تربیت رسانه‌ای که یکی از مؤلفان این کتاب نیز بود، درباره ساختار و ویژگی‌های این کتاب گفت: این اثر حاصل تجربه میدانی در ۴۰ دوره آموزشی است. کتابی است که قبل از آنکه نوشته شود، زیسته و آزموده شده است. از ابتدا با هدف «قابل تدریس بودن» طراحی شده و سعی کرده‌ایم مطالب آن را تا حد ممکن منظم، مختصر و کاربردی نگه داریم.
آقای غفاری ادامه داد: برخلاف بسیاری از کتاب‌های نظری، این اثر زبان اجرایی دارد و مناسب معلمان و مربیان نوشته شده است. خوشبختانه در هفته‌های اخیر، شاهد آن هستیم که نهادهای بیرون از مؤسسه نیز از این ادبیات استفاده کرده و دوره‌هایی با عنوان تربیت رسانه‌ای در حال برگزاری هستند. این نشان می‌دهد مسیر درستی انتخاب شده است.
او از زحمات همکاران پروژه و همراهی نزدیک خانم بیات و آقای میرشجاعی نیز قدردانی کرد و گفت: هسته سخت کتاب در فصل‌های سوم و چهارم آن است؛ جایی که به اصول قانون‌گذاری رسانه‌ای در خانواده و نحوه برنامه‌ریزی برای استفاده از رسانه‌ها پرداخته شده است. این بخش‌ها، بسیاری از پراکنده‌گویی‌های فضای کارشناسی را به یک منظومه منسجم تبدیل کرده‌اند.

مسیر تربیت رسانه‌ای؛ تصمیمی اثرگذار و ماندگار

در بخش دیگری از مراسم، محمد صادق باطنی، رئیس مرکز کودک و نوجوان معاونت سیما، از این حرکت باران به‌عنوان یک تصمیم بلندمدت و راهبردی یاد کرد و گفت: از همان ابتدا می‌دانستم که قرار است اتفاقی ماندگار در حوزه تربیت رسانه‌ای رخ دهد. این کتاب، حاصل نگاهی عاشقانه و دغدغه‌مند است؛ تصمیمی از آن دست که بسیاری فرصت پرداختنش را داشتند، اما تنها برخی با ایمان وارد آن شدند.
آقای باطنی با اشاره به سرعت تحولات فناوری و پیچیدگی تربیت در روزگار کنونی افزود: امروز شکاف نسلی، تنها رستم و سهراب نیست؛ ما با شتابی هزار برابر روبه‌رو هستیم. پدر و مادری که نتواند خودش را به‌روز کند، یا به والدینی سخت‌گیر و بی‌اثر تبدیل می‌شود، یا به والدینی رها و بی‌اعتنا. این کتاب، در پی یافتن راهی واقع‌بینانه و همدلانه برای تربیت مؤثر است.
او از مفاهیمی چون «حافظه مشترک عاطفی» و «حافظه مشترک رسانه‌ای» به‌عنوان مفاهیم کلیدی و تازه در کتاب نام برد و تأکید کرد: این کتاب به جایگاه خانواده، مدل‌های فرزندپروری، قانون‌گذاری در خانه و رابطه رسانه و سرگرمی پرداخته و سعی کرده سه‌گانه دانستن، خواستن و توانستن را در کنار هم ببیند. اکثر آثار تنها به دانستن بسنده می‌کنند، اما این اثر وارد حوزه مهارت و توانایی هم شده است.

صدای خانواده‌هایی باشیم که دیده نمی‌شوند

در ادامه، سجاد مهدی‌زاده، عضو هیأت علمی دانشگاه و پژوهشگر حوزه خانواده، گفت: بیشتر کتاب‌ها برای خانواده‌های نرمال نوشته می‌شوند. اما باید برای آن‌هایی بنویسیم که ظاهر سالم دارند، ولی درگیر آسیب‌های جدی‌اند؛ برای پدر و مادری که فرزندشان درگیر اعتیاد به گیم، یوتیوب یا حتی محتوای مخرب است.
او با اشاره به تجربه مشاوره اخیرش با یکی از دانش‌آموزان افزود: دانش‌آموزی بعد عید نیامده بود چون گفته بود دیگر نیازی به تحصیل نمی‌بیند. چرا؟ چون بین گیم و تخصص پزشکی سردرگم مانده بود. گیم برای او آینده شغلی‌ست. ما با فضایی روبه‌رو هستیم که حتی خشونت کودکانه هم یک سرش به رسانه وصل است.

طراحی متناسب با نسل جدید والدین

در پایان مراسم، بر ضرورت بازنگری در شیوه طراحی و ارائه محتوای تربیتی تأکید شد. آقای مهدی‌زاده گفت: نسل والدین آینده، متولد دهه هشتاد هستند. اهل خواندن متن‌های بلند نیستند. با مدل‌های چکیده، تصویری و پرتحرک راحت‌تر ارتباط می‌گیرند. اگر محتوا را متناسب با سبک مصرف رسانه‌ای این نسل آماده نکنیم، باخته‌ایم. او افزود: تربیت رسانه‌ای، یکی از مهم‌ترین میدان‌های تربیت امروز است. ما به کتابی نیاز داریم که یک مادر در هر زمان و مکان بتواند با آن ارتباط بگیرد. امیدوارم با کمک نخبگان و خانواده‌ها، این مسیر ادامه پیدا کند.
این مراسم، با عنوان رونمایی از کتاب «فرزندان امروز، والدین به‌روز»، با جشن امضا و ثبت عکس‌های یادگاری پایان یافت. این کتاب را نشر «باران‌نگار» در ۱۶۰ صفحه رقعی روانه بازار کرده است.

گفتگوها (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی