از سر نوشت :: حسین غفاری

روایت‌های بی‌گاهِ یک پیام‌برِ پاره‌وقتِ دوره‌گرد

فهرست
x
x
خرده ادراکات
  • ۱۳ مهر ۰۱

    ▪️سالروز شهادت حضرت ابی‌محمد، حسن بن علی بن محمد، ابن‌الرضا (علیه و علی آبائه السلام) بر شما تسلیت باد.

    ♨️در سال‌های اخیر تلاش‌های پراکنده‌ای برای بصری کردن وقایع تاریخی مقدس، با هدف ملموس ساختن موضوعات کهن برای نسل جوان و نوجوان رخ داده است. این تلاش‌ها که در شکل سنتی به ترسیم شمایل معصومان یا پرده‌نگاری‌های عاشورایی محدود می‌شد، با خلاقیت هنرمندان معاصر برای عبور از احتیاطات شرعی، به قله‌هایی همچون آثار حسن روح‌الامین ختم شده که کیفیت آثار، حس و حال اجرا و زاویه دید و روایت خاص او از وقایع، در این سال‌ها بسیار بازتاب یافته است.

    ⚠️مثل هر کار تازه‌ای، در کنار فرصت‌های این تصویرسازی‌ها، باید مراقب آسیب‌های احتمالی آن هم باشیم. مثلاً جانشین‌سازی یک تصور واحد از صحنه‌ای تاریخی به‌جای توسعه درک‌های متعدد از آن واقعه نزد مخاطبان با سطوح معرفتی مختلف؛ یا بسنده کردن به زاویه و عمق دید هنرمند در شناخت آن صحنه یا واقعه تاریخی. همچنین اگر در این میان خطایی هم در تصور یا تصویر هنرمند رخ بدهد، بعداً به سختی می‌توان آن را از ذهن مخاطب پاک کرد.

    🎨برای نمونه نگاهی به آخرین نقاشی دیجیتال 🖌️هنرمند وارسته و نازک‌خیال حسن روح‌الامین بیندازیم که به مناسبت هشتم ربیع‌الاول، صحنه‌ی نماز حضرت حجت ابن الحسن (عج) بر پیکر پدرشان امام حسن عسکری (ع) را در این روز ترسیم کرده است. طبق نقل تاریخی امام مهدی (عج) که در این هنگام کودکی پنج ساله بودند، عموی خود، جعفر بن علی (که بعدها به جعفر کذاب معروف شد) از اقامه نماز بر پیکر پدر کنار زدند و خود برای ایشان نماز اقامه کردند.

    🔍با دقت به این نقاشی نگاه کنید. جعفر بن علی در این نقاشی چند ساله به تصویر کشیده شده است؟
    ❓۵۰؟ ۶۰؟ ۷۰؟!
    💡این در حالی است که می‌دانیم امام حسن عسکری (ع) در سال ۲۶۰ ق. در ۲۸ سالگی به شهادت رسیده‌اند و جعفر اختلاف سنی جدی با ایشان نداشته و به احتمال قریب به یقین کوچکتر از امام بوده است.

    🤔در اینجا یک بی‌دقتی کوچک هنرمند نقاش، تصور مخاطب را از واقعیت تاریخی دگرگون می‌کند و فهم او را در این نقطه متوقف نگه می‌دارد. اینکه جعفر کذاب یک جوان بیست و چند ساله‌ی خام خیال و در سودای غصب زعامت شیعیان باشد فرق دارد با آن‌که او را پیرمردی مسن بدانیم که بر سنت عربی به عزای برادر ایستاده و در ظاهر میراث‌دار او بوده است.

    🚦فرایند «تصویری شدن» تاریخ مقدس، اگر از اساس قابل تردید نباشد، این قدر هست که باید با الزامات معرفتی فراوانی همراه شود تا رهزن نباشد.

    وَ لِلّٰهِ الْحَمْد

  • ۷ مرداد ۰۰

    نامه اعتراضی جمعی از شترداران و بازرگانان بغداد به جناب موسی بن جعفر، بزرگ طایفه علویان

    ای پسر پیغمبر خدا؛
    در میان بزرگان شهر بعد از انتشار شایعاتی درباره فرموده‌ی شما به جناب «صفوان بن مهران» آشوب و تشویشی در گرفته است.
    چنین روایت کرده‌اند که حضرتتان از مراوده اقتصادی جناب صفوان با خلیفه بزرگ و کدخدای مشرق زمین، جناب هارون الرشید ناخرسندید.
    آیا بغیر این است که زنده نگه داشتن دین جد شما به آباد بودن مملکت اسلامی و پایداری مناسک و شعائر الهی میسر است؟
    آیا در این دوران طلایی حکومت بنی‌عباس که از چین و هند تا دروازه‌های بیزانس تحت سلطه‌ی خلافت اسلامی قرار دارد، حرکت یکتا امپراطور مقتدر مسلمانان به قصد انجام اعمال حج، چیزی بجز مجد و عظمت اسلام را نوید می‌دهد؟
    آیا به این فکر کرده‌اید که اگر عملی خداپسندانه مثل «کمک به یک مسلمان برای انجام حج» را تعبیر به «مشارکت در بقای ظالم» بفرمایید، آن وقت تکلیف این همه تاجر و بازرگان و کاسب خرده‌پا که هر روز امیدوار به مراوده تجاری با دستگاه ثروتمند و باشکوه خلافت هستند چه می‌شود؟ آیا شما جواب زن و بچه‌های مظلوم آن‌ها را می‌دهید اگر با امتناع از داد و ستد با دربار شب‌ها سر گرسنه بر بالین بگذارند؟
    شما که پسر پیغمبر و محترم در میان مردمان هستید آیا نترسیدید که اگر جناب صفوان، که از شترداران خوش‌نام و مشهور هستند، از همکاری با خلیفه امتناع کنند چه بر سرشان می‌آید؟
    از حضرتتان انتظار زمان‌شناسی بیشتری داشتیم تا در این ایام که سپاهیان اسلام در مرزهای روم با کفار در حال مبارزه هستند، چنین تزلزلی در پشت جبهه‌ها ایجاد نفرمایید.
    در هر صورت صنف شترداران و بازرگانان بغداد که جمع کثیری از مردم و کسبه محترم را نمایندگی می‌کند از عمل به این توصیه جنابعالی معذور است و امیدواریم که بدبینی به خلیفه بزرگ را کنار بگذارید و اتحاد مسلمانان را خدشه دار نفرمایید.

    والسلام
    مردادماه۱۴۰۰

    پ.ن:
    داستان مشهور «صفوان جمال»

  • ۱۱ فروردين ۰۰

    متأسفانه در جدل غیرخردمندانه و کاملاً سیاسی این روزها، وظیفه مستقیم دولت در آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای نادیده انگاشته می‌شود.
    هر چند که این نکته قابل تأیید است که آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای حتما باید هسته خانواده را هدف قرار بدهد؛ اما برای اعمال صحیح تربیت رسانه‌ای، خانواده به سه چیز نیاز دارد: آموزش، ابزار و پشتیبانی؛ که هر سه هم موکول به اراده‌ی جدی دولت است.

    دولت جمهوری اسلامی چه وظایفی در تربیت رسانه‌ای دارد؟

    الف) آموزش: شامل طیف گسترده‌ای از آموزش‌ها از سطح دانش تا بینش و گرایش و کنش
    ب) ابزار: مثل اینترنت سما، درگاه‌های ویژه کودک و نوجوان، سامانه‌های هدایت مصرف رسانه و ...
    ج) پشتیبانی: مقررات‌گذاری به نفع تربیت (مثل همان ماجرای اینترنت شبانه و ...)

    البته با فرض زندگی در دوران طاغوت،‌ و بدون محقق شدن هیچ یک از موارد سه گانه بالا، هرگز مسئولیت تربیت از گرده خانواده رفع نمی‌شود. فقط ما به ازای ناتوانی خانواده‌ها در تربیت فرزندان، بر شدت درجه آتش جهنم بر طاغوت و طاغوتیان افزوده خواهد شد!

  • ۲۸ مهر ۹۹

    از «مومو» خوشم آمد.
    حربه‌ی مفید و مؤثری برای ترساندن بچه‌ها و خانواده‌ها از واتساپ! مثل همان «لولو» که مادربزرگ‌ها ما را از آن می‌ترساندند که سراغ خوراکی‌های ته انباری نرویم!

    مقابله با آن هم ساده است. اگر خانواده‌ها آموزه‌های تربیتی را در سطح قصه شنگول و منگول در خانه پیاده کنند، «مومو» راه به جایی نمی‌برد:
    در را به روی غریبه باز نکنید؛
    شماره غریبه را مسدود کنید؛
    پیام غریبه را جواب ندهید.

    سخت است؟

x
x
دسته‌بندی نوشته‌ها

۳ مطلب در اسفند ۱۴۰۳ ثبت شده است

موسسه تربیت رسانه‌ای باران، با تجربه‌ای موفق در برگزاری بیش از ۳۰ دوره «رشدانه» به‌صورت مجازی و حضوری، این بار با رویکردی تخصصی‌تر، اولین مینی‌دوره از مجموعه “رشدانه‌پلاس” را با عنوان «فرزندم و موسیقی» برگزار کرد. این دوره که از ۵ تا ۸ اسفند ۱۴۰۳ به‌صورت آنلاین در پلتفرم اسکای‌روم برگزار شد، با استقبال چشمگیر مخاطبان مواجه شد و بیش از ۱۰۰ نفر در این دوره ثبت‌نام کردند.
با توجه به اینکه در دوره‌های قبلی «رشدانه»، مطالب به‌صورت مختصر و کلی مطرح می‌شد، موسسه تربیت رسانه‌ای باران تصمیم گرفت تا با طراحی مجموعه‌ای از مینی‌دوره‌های تخصصی تحت عنوان «رشدانه‌پلاس»، به موضوعات اساسی تربیت رسانه‌ای با عمق بیشتری بپردازد. این مینی‌دوره‌ها با هدف پاسخگویی به نیازهای ویژه خانواده‌ها در حوزه‌های مختلف تربیت رسانه‌ای طراحی شده‌اند و اولین دوره از این مجموعه، به موضوع موسیقی اختصاص یافت.
این مینی‌دوره در قالب ۴ جلسه ۹۰ دقیقه‌ای و با تدریس استاد حسین غفاری طراحی شد. همچنین در جلسات دوم و چهارم، دو مهمان ویژه، حجت‌الاسلام حسن دادگسترنیا و استاد حسین حق‌پناه، به ارائه مباحث تخصصی پرداختند. محور اصلی دوره، بررسی موضوعات اساسی و کاربردی در حوزه تربیت رسانه‌ای، به‌ویژه در زمینه موسیقی و تأثیرات آن بر فرزندان بود.
این دوره در دو گام اصلی «انتخاب آگاهانه» و «کاربری مسئولانه» طراحی شد. در گام اول، شرکت‌کنندگان با مفاهیمی مانند تعریف موسیقی، هوش موسیقایی، آثار موسیقی بر جسم و روان، جایگاه موسیقی در تعالیم الهی، نغمات آیینی و چالش‌های دعوت فرزندان به موسیقی آشنا شدند. در گام دوم، آداب کاربری موسیقی، هنجارسازی در خانواده، هوشیاری نسبت به محتوای موسیقی و آسیب‌های تربیتی ناشی از آن بررسی شد.
استقبال خانواده‌ها از این دوره، نشان‌دهنده اهمیت موضوع تربیت رسانه‌ای و نیاز به آموزش‌های تخصصی در این حوزه است. شرکت‌کنندگان با بهره‌مندی از مطالب ارائه‌شده، توانستند نگاهی عمیق‌تر و مسئولانه‌تر نسبت به موسیقی و تأثیرات آن بر فرزندان خود پیدا کنند.
موسسه تربیت رسانه‌ای باران با هدف ارتقای سطح آگاهی خانواده‌ها در حوزه تربیت رسانه‌ای، برنامه‌های متنوعی را در قالب دوره‌ها و مینی‌دوره‌های تخصصی طراحی کرده است. «رشدانه‌پلاس» به‌عنوان یکی از این برنامه‌ها، با تمرکز بر موضوعات اساسی، گامی مؤثر در جهت توانمندسازی خانواده‌ها برداشته است.

  • حسین غفاری
نهمین جلسه از دوره مبانی مربّیگری تربیت رسانه‌ای «مربّیانه» با حضور استاد حسین غفاری معلم و پژوهشگر تربیت رسانه‌ای به صورت برخط برگزار شد.
این جلسه که در روز شنبه چهارم اسفندماه در بستر پیام‌رسان شاد و با حضور چندهزارنفری معلمان و فعالان عرصه تعلیم و تربیت برگزار شد به موضوع پرورش ذهن منطقی و تفکر انتقادی پرداخت.
در ابتدای این جلسه استاد غفاری به اهمیت تربیت ذهن منطقی اشاره کرده و گفت:« قبل از آموزش تکنیک‌های تفکر نقّاد، به ذهن منطقی نیازمندیم. یعنی ذهن ما باید با توجه به محیط و تربیت و دیگر عوامل باید یاد بگیرد که منطقی فکر کند. در غیر این صورت اگر هزار تکنیک اقناعی و یا فنون تفکر نقّاد آن‌گونه که باید اثرگذار نیست.»
ایشان در ادامه با اشاره به نوجوانان امروزی افزود: «امروزه نوجوانان ما بیشتر از گذشته با تکنیک‌های اقناعی و تفکر انتقادی آشنا هستند اما چون در آن‌ها ذهن منطقی ایجاد نشده است و از ابتدا به دنبال درست فکر کردن نیستند و هنوز انگیزه و اهمیت این امر را درنیفتاده‌اند، یادگیری این تکنیک‌ها در عمل تاثیر چندانی ندارد.»
استاد غفاری در پایان در پاسخ به چگونگی ایجاد ذهن منطقی به بیان چهار راهکار پرداختند.

  • حسین غفاری

به رسم یک دهه‌ی گذشته، در دو جلسه مجازی (۴ بهمن و ۲ اسفند) در خدمت اولیای پایه هفتم و یک جلسه مجازی (۱۸ بهمن) در خدمت اولیای پایه دهم دبیرستان پسرانه فرهنگ (منطقه۳) بودم و درباره مبانی تربیت رسانه‌ای و اصول هنجارسازی و قانون‌گذاری در خانواده صحبت کردم.

محتوای این جلسات برگزیده‌ای از جلسات اول و دوم رشدانه بود.

  • حسین غفاری