از سر نوشت :: حسین غفاری

روایت‌های بی‌گاهِ یک پیام‌برِ پاره‌وقتِ دوره‌گرد

فهرست
x
x
خرده ادراکات
  • ۱۳ مهر ۰۱

    ▪️سالروز شهادت حضرت ابی‌محمد، حسن بن علی بن محمد، ابن‌الرضا (علیه و علی آبائه السلام) بر شما تسلیت باد.

    ♨️در سال‌های اخیر تلاش‌های پراکنده‌ای برای بصری کردن وقایع تاریخی مقدس، با هدف ملموس ساختن موضوعات کهن برای نسل جوان و نوجوان رخ داده است. این تلاش‌ها که در شکل سنتی به ترسیم شمایل معصومان یا پرده‌نگاری‌های عاشورایی محدود می‌شد، با خلاقیت هنرمندان معاصر برای عبور از احتیاطات شرعی، به قله‌هایی همچون آثار حسن روح‌الامین ختم شده که کیفیت آثار، حس و حال اجرا و زاویه دید و روایت خاص او از وقایع، در این سال‌ها بسیار بازتاب یافته است.

    ⚠️مثل هر کار تازه‌ای، در کنار فرصت‌های این تصویرسازی‌ها، باید مراقب آسیب‌های احتمالی آن هم باشیم. مثلاً جانشین‌سازی یک تصور واحد از صحنه‌ای تاریخی به‌جای توسعه درک‌های متعدد از آن واقعه نزد مخاطبان با سطوح معرفتی مختلف؛ یا بسنده کردن به زاویه و عمق دید هنرمند در شناخت آن صحنه یا واقعه تاریخی. همچنین اگر در این میان خطایی هم در تصور یا تصویر هنرمند رخ بدهد، بعداً به سختی می‌توان آن را از ذهن مخاطب پاک کرد.

    🎨برای نمونه نگاهی به آخرین نقاشی دیجیتال 🖌️هنرمند وارسته و نازک‌خیال حسن روح‌الامین بیندازیم که به مناسبت هشتم ربیع‌الاول، صحنه‌ی نماز حضرت حجت ابن الحسن (عج) بر پیکر پدرشان امام حسن عسکری (ع) را در این روز ترسیم کرده است. طبق نقل تاریخی امام مهدی (عج) که در این هنگام کودکی پنج ساله بودند، عموی خود، جعفر بن علی (که بعدها به جعفر کذاب معروف شد) از اقامه نماز بر پیکر پدر کنار زدند و خود برای ایشان نماز اقامه کردند.

    🔍با دقت به این نقاشی نگاه کنید. جعفر بن علی در این نقاشی چند ساله به تصویر کشیده شده است؟
    ❓۵۰؟ ۶۰؟ ۷۰؟!
    💡این در حالی است که می‌دانیم امام حسن عسکری (ع) در سال ۲۶۰ ق. در ۲۸ سالگی به شهادت رسیده‌اند و جعفر اختلاف سنی جدی با ایشان نداشته و به احتمال قریب به یقین کوچکتر از امام بوده است.

    🤔در اینجا یک بی‌دقتی کوچک هنرمند نقاش، تصور مخاطب را از واقعیت تاریخی دگرگون می‌کند و فهم او را در این نقطه متوقف نگه می‌دارد. اینکه جعفر کذاب یک جوان بیست و چند ساله‌ی خام خیال و در سودای غصب زعامت شیعیان باشد فرق دارد با آن‌که او را پیرمردی مسن بدانیم که بر سنت عربی به عزای برادر ایستاده و در ظاهر میراث‌دار او بوده است.

    🚦فرایند «تصویری شدن» تاریخ مقدس، اگر از اساس قابل تردید نباشد، این قدر هست که باید با الزامات معرفتی فراوانی همراه شود تا رهزن نباشد.

    وَ لِلّٰهِ الْحَمْد

  • ۷ مرداد ۰۰

    نامه اعتراضی جمعی از شترداران و بازرگانان بغداد به جناب موسی بن جعفر، بزرگ طایفه علویان

    ای پسر پیغمبر خدا؛
    در میان بزرگان شهر بعد از انتشار شایعاتی درباره فرموده‌ی شما به جناب «صفوان بن مهران» آشوب و تشویشی در گرفته است.
    چنین روایت کرده‌اند که حضرتتان از مراوده اقتصادی جناب صفوان با خلیفه بزرگ و کدخدای مشرق زمین، جناب هارون الرشید ناخرسندید.
    آیا بغیر این است که زنده نگه داشتن دین جد شما به آباد بودن مملکت اسلامی و پایداری مناسک و شعائر الهی میسر است؟
    آیا در این دوران طلایی حکومت بنی‌عباس که از چین و هند تا دروازه‌های بیزانس تحت سلطه‌ی خلافت اسلامی قرار دارد، حرکت یکتا امپراطور مقتدر مسلمانان به قصد انجام اعمال حج، چیزی بجز مجد و عظمت اسلام را نوید می‌دهد؟
    آیا به این فکر کرده‌اید که اگر عملی خداپسندانه مثل «کمک به یک مسلمان برای انجام حج» را تعبیر به «مشارکت در بقای ظالم» بفرمایید، آن وقت تکلیف این همه تاجر و بازرگان و کاسب خرده‌پا که هر روز امیدوار به مراوده تجاری با دستگاه ثروتمند و باشکوه خلافت هستند چه می‌شود؟ آیا شما جواب زن و بچه‌های مظلوم آن‌ها را می‌دهید اگر با امتناع از داد و ستد با دربار شب‌ها سر گرسنه بر بالین بگذارند؟
    شما که پسر پیغمبر و محترم در میان مردمان هستید آیا نترسیدید که اگر جناب صفوان، که از شترداران خوش‌نام و مشهور هستند، از همکاری با خلیفه امتناع کنند چه بر سرشان می‌آید؟
    از حضرتتان انتظار زمان‌شناسی بیشتری داشتیم تا در این ایام که سپاهیان اسلام در مرزهای روم با کفار در حال مبارزه هستند، چنین تزلزلی در پشت جبهه‌ها ایجاد نفرمایید.
    در هر صورت صنف شترداران و بازرگانان بغداد که جمع کثیری از مردم و کسبه محترم را نمایندگی می‌کند از عمل به این توصیه جنابعالی معذور است و امیدواریم که بدبینی به خلیفه بزرگ را کنار بگذارید و اتحاد مسلمانان را خدشه دار نفرمایید.

    والسلام
    مردادماه۱۴۰۰

    پ.ن:
    داستان مشهور «صفوان جمال»

  • ۱۱ فروردين ۰۰

    متأسفانه در جدل غیرخردمندانه و کاملاً سیاسی این روزها، وظیفه مستقیم دولت در آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای نادیده انگاشته می‌شود.
    هر چند که این نکته قابل تأیید است که آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای حتما باید هسته خانواده را هدف قرار بدهد؛ اما برای اعمال صحیح تربیت رسانه‌ای، خانواده به سه چیز نیاز دارد: آموزش، ابزار و پشتیبانی؛ که هر سه هم موکول به اراده‌ی جدی دولت است.

    دولت جمهوری اسلامی چه وظایفی در تربیت رسانه‌ای دارد؟

    الف) آموزش: شامل طیف گسترده‌ای از آموزش‌ها از سطح دانش تا بینش و گرایش و کنش
    ب) ابزار: مثل اینترنت سما، درگاه‌های ویژه کودک و نوجوان، سامانه‌های هدایت مصرف رسانه و ...
    ج) پشتیبانی: مقررات‌گذاری به نفع تربیت (مثل همان ماجرای اینترنت شبانه و ...)

    البته با فرض زندگی در دوران طاغوت،‌ و بدون محقق شدن هیچ یک از موارد سه گانه بالا، هرگز مسئولیت تربیت از گرده خانواده رفع نمی‌شود. فقط ما به ازای ناتوانی خانواده‌ها در تربیت فرزندان، بر شدت درجه آتش جهنم بر طاغوت و طاغوتیان افزوده خواهد شد!

  • ۲۸ مهر ۹۹

    از «مومو» خوشم آمد.
    حربه‌ی مفید و مؤثری برای ترساندن بچه‌ها و خانواده‌ها از واتساپ! مثل همان «لولو» که مادربزرگ‌ها ما را از آن می‌ترساندند که سراغ خوراکی‌های ته انباری نرویم!

    مقابله با آن هم ساده است. اگر خانواده‌ها آموزه‌های تربیتی را در سطح قصه شنگول و منگول در خانه پیاده کنند، «مومو» راه به جایی نمی‌برد:
    در را به روی غریبه باز نکنید؛
    شماره غریبه را مسدود کنید؛
    پیام غریبه را جواب ندهید.

    سخت است؟

x
x
دسته‌بندی نوشته‌ها
وصیت نامه نوشتن کار خوبی است. این را پارسال در همین روزها گفته بودم. حالا باز هم می گویم آدمی که وصیت نامه ندارد مثل این است که زندگی را جدی نگرفته باشد...
این روزها از سه سال پیش معنا و مفهوم خاصی برای ما یافته است. سالگرد از دست دادن یک برادر و رفیق شفیق...
...دیری است که می‌دانم باید رفت . اما کدام یک از ما می‌دانست اولین قرعه به نام چه کسی خواهد بود؟ کدام یک از ما فکر می‌کرد به همین زودی ها باید رخت سیاه تو را بر تن کنیم و خرمای خیراتی در میان جمع بگردانیم؟ کدامیک از ما تصور می‌کرد یکی از همین روزهای نزدیک با هم بر سر مزار یکی از خودمان فاتحه بخوانیم؟ ...
جاده
و آخرین جمله های علیرضا:
خدایا!‌ مگذار لحظه ای را درک کنم که در آن پا بر روی فطرت پاک و اصلیم بگذارم

الله رحمت اله سین
الفاتحه
  • ۸۳/۰۵/۲۶
  • حسین غفاری

دوستم

مرتضی و ما

گفتگوها (۱۷)

سلام اول اون بحث جناب اشنا که خیلی قابل تامل بود و درست درمورد قهرمان ماهم که دست مریزاد خدا در همه مراحل زندگی کمکش کنه.دوستتون هم خدارحمتشون کنه ودر کنار سفره مولا مهمون باشند انشالله.ازدوستان شماهم التماس دعا فراون انشالله صلوات برای تعجیل در ظهور را در تمام لحظات همراه ایشون باشه.در مورد عراق هم ومکرو ومکرالله والله خیرالماکرین..صبوری میکنیم تاوقت موعود .....التماس دعای مخصوص در استانه ماه های محترم در نزد خداوندسبحان ....اللهم عجل لولیک الفرج بفدای مولای غریبمون یامولا علی ادرکنا بظهورالحجة
...
  • mohammad_gom gashteye hichestan
  • سومندش که خیلی ممنون دومندش که مگه اصلا سنگینه ؟! اولندش منم خدمت شما دوست عزیز و گرامی سلام عرض می کنم. صفرمندش هم که منم خیلی خوشحال شدم . انشالله بیشتر با هم آشنا میشیم . یه خورده اونور تر از صفرمندش هم که واقعا چه وبلاگ زیبایی ! واقعا تکه . و چه نوشته های زیبایی . در پناه حق .. یا علی
    به مصداق های ذهنی ات که عادت داری و عادت داریم که نام نبریم کاری ندارم هر چند یک موردش را می توانم باز با دادن یک ایمیل و پسورد دیگر برایت نقض کنم ... اما در کل حرفت درست است ... اما سوالم اینجاست که یقین داری زمان و شیوه این مبارزه را درست انتخاب کرده ای؟
    خدا وکیلی نفهمیدم پسر دایی بعد از این همه مدت چی چی نوشته! اما در مورد شیوه و نحوه مبارزه از قول اون معلم عربیمون یه جمله می گم که: ما اینجا یقه آدم خوبا رو گرفتیم. با آدم خوبا باید رو در رو نفس تو نفس چشم در چشم حرف زد... یاعلیش
    سلام . اولا لازم نیست دونه به دونه نظر بدم که بگم من همه رو خوندم . دوما هر جا بری موفق باشی و منتظریم برگردی و این تعارفا . سوما واسه چی میزنی تو ذوقمون؟ یعنی چی عراق خون میخواد و ما هنوز به مرحله مستضعف بودن نرسیدیم؟ تازه داشتیم خوشحال میشدیم که آقا دیگه داره میاد ها . چهارما اومدم اینجا گره بزنم . سیدی ، شب جمعه است،‌لیلة الرغائبه ،‌دعای غریب در حق آدم مستجاب میشه، منم بدجور مریضم دور از جون، بعدشم طبق معمول حاجت دارم و گرنه یاد خدا نمیکنیم جز وقت حاجات . پس نتیجه اخلاقی اینکه دعا کن . حالا هم یا علی
    سلام اخوی ! ما بالاخره نفهمیدیم اینجا کی به کیه؟! دکتر عباسی هم همچین آش دهن سوزی نبود...هرچند که اگه این قصه ممنوع التصویر کردنش درست باشه...کار غلطی است! ...خدا به همه ما قدرت مهار نفس بدهد انشاءالله ...! یا علی
    آنچه گفتی همان است که باید می گفتی. گفتند اینجا را بخوانیم و خواندیم. همان است که من هم می گویم. شاید دلبسته ایم به نقطه ها به بازه ها به محدوده ها و غافل شده ایم از هرچه نا شمار بود و بینهایت. آن دوست که می گوید نه وقتش است و نه لحنش بداند که بوی یاس را دیگر بای در هوا استشمام کرد. اگر بیاید که خواهد آمد چه بگوییمش. بگوییم وقتش نبود یا بیانش نیست.***یا علی***لوتی
    با سلام... . چطوری رفیق قدیمی؟... این رفیق شما هم جز حقیقت نمی گوید. متاسفانه در محیط سایبر به سادگی حریم ها را می شکنیم...گویی خدا اینجا حضور ندارد...التماس دعا و خدانگهدار.
    سلام......دست مریزاد......همین!!!
    به قول بچه هیاتی ها « جونم به تو سینه زن با ادب » ... خیلی طول کشید تا همه رو درست بخونم ...  اومدیم میلاد  پدر رو تبریک بگیم ... التماس دعا
  • من یک هیچ کس می باشم
  • رفتی حاجی حاجی مکه رفیق....یا علی مددی...
    سلام برادر عزیز مطلب شما را خواندیم و یک نامه مفصل برای آقا سید صالح فرستادیم.
    تعجب کردیم بعد از این همه شماره یعنی همین نه تای فعلی هنوز دوستان فکر می کنند که شائبه سیاسی کاری و چپ و راستی وجود دارد. به هر حال از حساسیت دوستان متشکریم. و همچنین برای هنرمند متعهد کیومرث صابری هم تقاضای رحمت الهی داریم البته اگر دستان اجازه بدهند!
    این آخری مزاح بود تا باور کنید که اگر اسم کسی از قلم افتاد ما را ضد انقلاب نخوانید.
    یا حق
    بسم الله . مطلب این آشنای عزیز را انعکاس دادم . ان شاء الله که همه گیر شود. یا حق . سلام من را به سید صالح جانم اگر تماسی داشت برسانید.
  • احسان (سکوتنامه)
  • آخه چند بار «تا به آخر»؟ غیبت داری سید!
    بسم الله . خدایی سید اگر نباشی جدا که غیبتت آزاردهنده است. همه حفظ شدیم این را از اول تا آخر . بقیه تیم چرا کاری نمی کنند ؟
    Dear sayyed
    The Iraqies
    are still paying the price for what they did to  Imam
    husain PBUH
    and what happend in karbala  

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی