از سر نوشت :: حسین غفاری

روایت‌های بی‌گاهِ یک پیام‌برِ پاره‌وقتِ دوره‌گرد

فهرست
x
x
خرده ادراکات
  • ۳ بهمن ۹۷

    #پویش_آرزوها
    امیدوارم در راستای تحقق اصل ۳۰ قانون اساسی، پشتیبانی آموزشی و هدایت تحصیلی «همه» دانش‌آموزان در فضای مجازی «رایگان» باشد.


    چهارسوق یازدهم در راه است.
    اگر برای ۵ سال آینده نظام آموزشی ایران آرزوهایی دارید به #پویش_آرزوها بپیوندید: ChaharSoogh.ir
    آرزوهای تک‌تک ما آینده را خواهند ساخت؛ ان‌شاءالله.

  • ۲۶ دی ۹۷

    وقتی از «سیم‌کش احمق» حرف می‌زنیم، از چه حرف می‌زنیم؟

    بسترسازانِ دولتی زیرساخت، توسعه‌دهندگان خصولتی پلتفرم را به خط کرده‌اند که با اسم رمز «محتوا» از «بازار» چند میلیونی کودک و نوجوان «پول» دربیاورند. این وسط هم مشارکت «بخش خصوصی» نقش «شکل کار» را بازی می‌کند.
    چه محتوایی تولید کنیم؟ محتوایی که بتواند در پلتفرم‌مان بنشیند و از زیرساخت بشود پولش را گرفت!
    الحمدلله این هم شد «استراتژی توسعه کسب و کار»

    کودک یعنی چه؟ نوجوانی چیست؟ تربیت کو؟ کدام نیاز؟ با چه استانداردی؟ ...


    «سیم‌کش احمق» کودک و نوجوان را «بازار» می‌بیند.
    «سیم‌کش احمق» نباشیم.

  • ۱۶ دی ۹۷

    علت لبخندهای الکی «معلم» و «مهندس» چیست؟

    مهندس می‌داند که معلم «بی‌چاره» است: نه کسب و کار پر رونقی دارد نه اهل و عیال خرسندی. در رتق و فتق امور محوله مانده و از تأمین رفاه و دلخوشی خانواده درمانده: پز عالی و جیب خالی.
    معلم هم می‌داند که مهندس «پیاده» است: نه تربیت را میشناسد و نه از محتوا چیزی می‌داند. سیم‌کش است و بساز و بنداز. پول یامفت زیرساخت در جیب راستش و ربح شبهه‌ناک خدمات ارزش افزوده در جیب چپش قلنبه شده. جوان است و سرش پر از باد سیاست است.

    چه اتحادی خطرناک‌تر از این؟ تفاهم‌نامه‌ی رند و مفلس!
    «مفلس» می‌داند که بازیچه‌ی شهوت سیاسی «رند» شده و دست گدایی‌ش، آبروی حرفه‌ای‌ش را برده؛ و «رند» می‌داند که «مفلس» به جیبش طمع دارد و عاشق چشم و ابرویش نیست و او را آدم حساب نمی‌کند.

    زمانه‌ی تلخی شده. در پس این صورتک‌های خندان، چه کینه‌ها مخفی شده.

  • ۳ دی ۹۷

    وقتی از «سیم‌کش وقیح» حرف می‌زنیم از چه موجودی سخن می‌گوییم؟

    دار و دسته‌ی دغلکار و حقه‌بازی که برای تضمین منافع شرکایشان از «سیم‌کارت کودک» و «کودک آنلاین» و «سواد رسانه» حرف می‌زنند؛ ولی در محدوده‌ی وظایفشان از ایجاد «سیم‌کارت پاک» هم عاجزند.
    *
    از دشمنان برند شکایت به دوستان؛
    چون دوست دشمن است، شکایت کجا بریم؟

  • ۲۸ آذر ۹۷

    برخی دوستان از یادداشت دیروز من درباره گونه‌ی تازه به دوران رسیده‌ی «سیم‌کش وقیح» تعجب و تحیر کردند.

    باید بگویم تا این نمودار «نمایی از مالکیت در صنعت مخابرات ایران» را خوب ندیده‌اید و عناصر فعال در آن را از نزدیک درک نکرده‌اید به شما حق می‌دهم تعجب کنید.
    البته بعدش تقاضا دارم به این بنده‌ی کم‌ترین هم حق بدهید!

  • ۲۷ آذر ۹۷

    در تبارشناسی سیم‌کش‌ها بعد از مشاهده‌ی انواع کم‌خطر «سیم‌کش احمق» و نمونه‌های خطرناک «سیم‌کش خبیث»، چشممان به جمال گونه‌ی حیرت‌انگیز «سیم‌کش وقیح» هم روشن شد الحمدلله.
    برادران به سرعت در حال پایین آمدن از نردبان «تکامل انواع» مرحوم مغفور چارلز داروین هستند.
    خدا به کودکان ما رحم فرماید؛ آمین!

x
x
دسته‌بندی نوشته‌ها

پنجشنبه و جمعه، سفر دو روزه‌ای به شهر بیرجند داشتم و در جمع گرم و صمیمی راهنمایان سواد فضای مجازی استان خراسان جنوبی و دفتر استانی سازمان فضای مجازی سراج مباحث مختلفی را مطرح کردم.
در کلاس‌های این دوره دو روزه که به طور جداگانه برای دو گروه از مخاطبان (مربیان و کارشناسان) برگزار می‌شد ابتدا مبانی سواد رسانه‌ای و الگوی بومی آموزش آن را تبیین کردم و سپس به معرفی کتاب «تفکر و سواد رسانه‌ای» پایه دهم دبیرستان و فرصت‌های پیش روی مربیان برای ورود به مدارس پرداختم. در جلسه‌ی دوم نیز به شکل مفصل ویرایش جدید موضوع رژیم مصرف رسانه‌ها با عنوان «آداب مصرف رسانه» را ارایه دادم.
از خاطرات به یادماندنی این سفر، همراهی با برادر پرتلاشم جناب مهندس مصطفی ضابط بود که امیدوارم منشاء اتفاقات خوبی در آینده نزدیک باشد. از مهمان‌نوازی و پذیرایی گرم دفتر استانی سراج در خراسان جنوبی نیز بسیار ممنونم.

گفتگوها (۲)

سلام استاد

از شما به خاطر سخنرانی عالیتون و ایجاد انگیزه برای کار تو این فضا ممنونم.....

دوره خوبی رو در کنار شما داشتیم....

در پناه امام زمان(عج) موفق باشین


پاسخ:
الحمدلله رب العالمین
چند سوال برای ارزیابی مخاطبان در این دو جلسه

* کدام‌یک از مراحل زیر جزء مراحل اصلی آموزش سواد رسانه‌ای نیست؟
الف) جریان‌شناسی رسانه‌ها
ب) سواد رایانه‌ای
ج) رژیم مصرف رسانه‌ها
د) منطق و تفکر انتقادی

* کدام‌یک از مجموع حیطه‌های علمی زیر برای اظهارنظر در حوزه سواد رسانه‌ای صاحب‌نظرتر هستند؟
الف) روان‌شناسی، علوم شناختی، فاوا
ب) علوم ارتباطات، جامعه شناسی، فقه و حقوق
ج) علوم تربیتی، روان شناسی، علوم ارتباطات
د) فاوا، علوم ارتباطات، پزشکی

* در پاسخ به درخواست‌های فرزندان برای دسترسی یا تهیه‌ی ابزارها و محتواهای رسانه‌ای چه راهبردی باید در پیش گرفت؟

* عدم پاسخ درست به سؤال «چه وقتی؟» چه آسیب‌هایی به روان و ذهن مخاطب می‌رساند؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی