از سر نوشت :: حسین غفاری

روایت‌های بی‌گاهِ یک پیام‌برِ پاره‌وقتِ دوره‌گرد

فهرست
x
x
خرده ادراکات
  • ۱۱ فروردين ۰۰

    متأسفانه در جدل غیرخردمندانه و کاملاً سیاسی این روزها، وظیفه مستقیم دولت در آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای نادیده انگاشته می‌شود.
    هر چند که این نکته قابل تأیید است که آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای حتما باید هسته خانواده را هدف قرار بدهد؛ اما برای اعمال صحیح تربیت رسانه‌ای، خانواده به سه چیز نیاز دارد: آموزش، ابزار و پشتیبانی؛ که هر سه هم موکول به اراده‌ی جدی دولت است.

    دولت جمهوری اسلامی چه وظایفی در تربیت رسانه‌ای دارد؟

    الف) آموزش: شامل طیف گسترده‌ای از آموزش‌ها از سطح دانش تا بینش و گرایش و کنش
    ب) ابزار: مثل اینترنت سما، درگاه‌های ویژه کودک و نوجوان، سامانه‌های هدایت مصرف رسانه و ...
    ج) پشتیبانی: مقررات‌گذاری به نفع تربیت (مثل همان ماجرای اینترنت شبانه و ...)

    البته با فرض زندگی در دوران طاغوت،‌ و بدون محقق شدن هیچ یک از موارد سه گانه بالا، هرگز مسئولیت تربیت از گرده خانواده رفع نمی‌شود. فقط ما به ازای ناتوانی خانواده‌ها در تربیت فرزندان، بر شدت درجه آتش جهنم بر طاغوت و طاغوتیان افزوده خواهد شد!

  • ۲۸ مهر ۹۹

    از «مومو» خوشم آمد.
    حربه‌ی مفید و مؤثری برای ترساندن بچه‌ها و خانواده‌ها از واتساپ! مثل همان «لولو» که مادربزرگ‌ها ما را از آن می‌ترساندند که سراغ خوراکی‌های ته انباری نرویم!

    مقابله با آن هم ساده است. اگر خانواده‌ها آموزه‌های تربیتی را در سطح قصه شنگول و منگول در خانه پیاده کنند، «مومو» راه به جایی نمی‌برد:
    در را به روی غریبه باز نکنید؛
    شماره غریبه را مسدود کنید؛
    پیام غریبه را جواب ندهید.

    سخت است؟

  • ۱۷ شهریور ۹۹

    و در تاریخ خواهند نوشت که در سنه یکهزار و سیصد و نود و نه شمسی، که سفاهت و شقاوت و کرونا از اینجا تا ینگه‌دنیا را در نوردیده بود، شب‌پره‌های ریش‌پرفسوری آخرین تلاش‌هایشان را می‌کردند تا زیر سایه‌ی جهل و درماندگی عوام، خود را از آفتاب حقیقت مصون دارند...
    البته من مدت‌هاست به توصیه استاد اخلاقم (!) پایم را از مناقشه با سیم‌کش‌ها بیرون کشیده‌ام. اما به پاس رادمردی و زمان‌شناسی سروران ارجمندم «دکتر کمیل خجسته» و «دکتر عبدالحسین کلانتری» در پاسخگویی به آخرین تقلای مستفرنگ‌های نشسته بر گرده‌ی ملت، شما را به خواندن یادداشت‌های زیر دعوت می‌کنم:

    دنیای استیو جابز و دنیای وزارت ارتباطات
    کمیل خجسته

    «جهان مصالحه‌ها» یا «منازعات پلتفرمی»؟
    عبدالحسین کلانتری

    + الیس الصبح بقریب؟
    ++ شادی روح سیدمجتبی نواب صفوی صلوات.

x
x
دسته‌بندی نوشته‌ها

پنجشنبه و جمعه، سفر دو روزه‌ای به شهر بیرجند داشتم و در جمع گرم و صمیمی راهنمایان سواد فضای مجازی استان خراسان جنوبی و دفتر استانی سازمان فضای مجازی سراج مباحث مختلفی را مطرح کردم.
در کلاس‌های این دوره دو روزه که به طور جداگانه برای دو گروه از مخاطبان (مربیان و کارشناسان) برگزار می‌شد ابتدا مبانی سواد رسانه‌ای و الگوی بومی آموزش آن را تبیین کردم و سپس به معرفی کتاب «تفکر و سواد رسانه‌ای» پایه دهم دبیرستان و فرصت‌های پیش روی مربیان برای ورود به مدارس پرداختم. در جلسه‌ی دوم نیز به شکل مفصل ویرایش جدید موضوع رژیم مصرف رسانه‌ها با عنوان «آداب مصرف رسانه» را ارایه دادم.
از خاطرات به یادماندنی این سفر، همراهی با برادر پرتلاشم جناب مهندس مصطفی ضابط بود که امیدوارم منشاء اتفاقات خوبی در آینده نزدیک باشد. از مهمان‌نوازی و پذیرایی گرم دفتر استانی سراج در خراسان جنوبی نیز بسیار ممنونم.

گفتگوها (۲)

سلام استاد

از شما به خاطر سخنرانی عالیتون و ایجاد انگیزه برای کار تو این فضا ممنونم.....

دوره خوبی رو در کنار شما داشتیم....

در پناه امام زمان(عج) موفق باشین


پاسخ:
الحمدلله رب العالمین
چند سوال برای ارزیابی مخاطبان در این دو جلسه

* کدام‌یک از مراحل زیر جزء مراحل اصلی آموزش سواد رسانه‌ای نیست؟
الف) جریان‌شناسی رسانه‌ها
ب) سواد رایانه‌ای
ج) رژیم مصرف رسانه‌ها
د) منطق و تفکر انتقادی

* کدام‌یک از مجموع حیطه‌های علمی زیر برای اظهارنظر در حوزه سواد رسانه‌ای صاحب‌نظرتر هستند؟
الف) روان‌شناسی، علوم شناختی، فاوا
ب) علوم ارتباطات، جامعه شناسی، فقه و حقوق
ج) علوم تربیتی، روان شناسی، علوم ارتباطات
د) فاوا، علوم ارتباطات، پزشکی

* در پاسخ به درخواست‌های فرزندان برای دسترسی یا تهیه‌ی ابزارها و محتواهای رسانه‌ای چه راهبردی باید در پیش گرفت؟

* عدم پاسخ درست به سؤال «چه وقتی؟» چه آسیب‌هایی به روان و ذهن مخاطب می‌رساند؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی