اگر بخواهیم طرح آموزش سواد رسانهای را در دبستان برای بچهها و والدین اجرا کنیم چه سرفصلهایی را باید لحاظ کنیم؟
- برای ارتقای سطح سوادرسانهای بچهها باید از معلمان شروع کنید. پس اگر قرار است مجموعه برنامههایی ترتیب بدهید اول برای معلمان، سپس برای والدین و در انتها برای خود بچهها برنامهریزی کنید.
- برای جاری کردن آموزههای سوادرسانهای در مدرسه -مخصوصاً دبستان- حتی المقدور از ورود مستقیم به موضوع اجتناب کنید. بهترین کار رفتن به سمت برنامههای تلفیقی است. مثلاً انجام یک فعالیت آموزنده سوادرسانه در قالب ادبیات، علوم یا ریاضی و ورزش.
- از آن جا که پایهای ترین مهارت سوادرسانه، موضوع آداب مصرف رسانه است، مدرسه باید یک نظامنامهی رسمی و جدی در خصوص آداب مصرف برای خودش بنویسد و در تمامی ساحتهای مدرسه به اجرا بگذارد.
- برای آموزش تفکر انتقادی هم باید از منطق شروع کرد و تفکر منطقی. این کار از طریق داستانگویی هدفمند، اندیشه در فیلم، هندسه بدون بعد و فعالیتهای گروهی پرورشی میسر است.