در ادامه جلسه قبلی، در جمع اولیای محترم پایه دهم دبیرستان مفید تهران (قیطریه) درباره انواع گونهها و مضامین بازیهای دیجیتال صحبت کردم و برخی ملاحظات تربیتی در انتخاب و استفاده از بازیها را متذکر شدم.
در ادامه جلسه قبلی، در جمع اولیای محترم پایه دهم دبیرستان مفید تهران (قیطریه) درباره انواع گونهها و مضامین بازیهای دیجیتال صحبت کردم و برخی ملاحظات تربیتی در انتخاب و استفاده از بازیها را متذکر شدم.
در تابستان و پاییز سال ۱۳۹۸، به دعوت کارشناسان محترم معاونت محتوای مرکز ملی فضای مجازی، گزارشی اجمالی از وضعیت آموزش مجازی در ایران جهان آماده و ارائه کردم. اما در زمستان ۹۸، طوفان کرونا جهان را در نوردید و طومار مدرسه و یادگیری و فناوری آموزشی را یکجا در هم پیچید. لذا بازآرایی و اصلاح و صافکاری آن گزارش اولیه به همت کارشناسان آن مرکز محترم به طول انجامید و نهایتاً در آذر ۹۹ -دقیقاً یکسال بعد از نگارش اولیه- در قالب یک مجلد مجازی رونمایی شد.
متأسفانه در جدل غیرخردمندانه و کاملاً سیاسی این روزها، وظیفه مستقیم دولت در آموزش رسانهای و تربیت رسانهای نادیده انگاشته میشود.
هر چند که این نکته قابل تأیید است که آموزش رسانهای و تربیت رسانهای حتما باید هسته خانواده را هدف قرار بدهد؛ اما برای اعمال صحیح تربیت رسانهای، خانواده به سه چیز نیاز دارد: آموزش، ابزار و پشتیبانی؛ که هر سه هم موکول به ارادهی جدی دولت است.
دولت جمهوری اسلامی چه وظایفی در تربیت رسانهای دارد؟
الف) آموزش: شامل طیف گستردهای از آموزشها از سطح دانش تا بینش و گرایش و کنش
ب) ابزار: مثل اینترنت سما، درگاههای ویژه کودک و نوجوان، سامانههای هدایت مصرف رسانه و ...
ج) پشتیبانی: مقرراتگذاری به نفع تربیت (مثل همان ماجرای اینترنت شبانه و ...)
البته با فرض زندگی در دوران طاغوت، و بدون محقق شدن هیچ یک از موارد سه گانه بالا، هرگز مسئولیت تربیت از گرده خانواده رفع نمیشود. فقط ما به ازای ناتوانی خانوادهها در تربیت فرزندان، بر شدت درجه آتش جهنم بر طاغوت و طاغوتیان افزوده خواهد شد!
اولین دوره سال ۱۴۰۰ آموزش مجازی
ویژه خانوادهها، رشدانه۱۴۰۰، در مرکز تربیت رسانهای باران، برگزار میشود.
در
این دوره که با مدیریت برادر گرامی استاد سعید مدرسی اجرا میشود، مباحث
مختلفی درباره مدیریت رسانهها در خانواده و آثار رسانههای نمایشی، اخبار،
فضای مجازی، بازی و موسیقی در زندگی بچهها ارائه میشود.