از سر نوشت :: حسین غفاری

روایت‌های بی‌گاهِ یک پیام‌برِ پاره‌وقتِ دوره‌گرد

فهرست
x
x
خرده ادراکات
  • ۲۸ مهر ۹۹

    از «مومو» خوشم آمد.
    حربه‌ی مفید و مؤثری برای ترساندن بچه‌ها و خانواده‌ها از واتساپ! مثل همان «لولو» که مادربزرگ‌ها ما را از آن می‌ترساندند که سراغ خوراکی‌های ته انباری نرویم!

    مقابله با آن هم ساده است. اگر خانواده‌ها آموزه‌های تربیتی را در سطح قصه شنگول و منگول در خانه پیاده کنند، «مومو» راه به جایی نمی‌برد:
    در را به روی غریبه باز نکنید؛
    شماره غریبه را مسدود کنید؛
    پیام غریبه را جواب ندهید.

    سخت است؟

  • ۱۷ شهریور ۹۹

    و در تاریخ خواهند نوشت که در سنه یکهزار و سیصد و نود و نه شمسی، که سفاهت و شقاوت و کرونا از اینجا تا ینگه‌دنیا را در نوردیده بود، شب‌پره‌های ریش‌پرفسوری آخرین تلاش‌هایشان را می‌کردند تا زیر سایه‌ی جهل و درماندگی عوام، خود را از آفتاب حقیقت مصون دارند...
    البته من مدت‌هاست به توصیه استاد اخلاقم (!) پایم را از مناقشه با سیم‌کش‌ها بیرون کشیده‌ام. اما به پاس رادمردی و زمان‌شناسی سروران ارجمندم «دکتر کمیل خجسته» و «دکتر عبدالحسین کلانتری» در پاسخگویی به آخرین تقلای مستفرنگ‌های نشسته بر گرده‌ی ملت، شما را به خواندن یادداشت‌های زیر دعوت می‌کنم:

    دنیای استیو جابز و دنیای وزارت ارتباطات
    کمیل خجسته

    «جهان مصالحه‌ها» یا «منازعات پلتفرمی»؟
    عبدالحسین کلانتری

    + الیس الصبح بقریب؟
    ++ شادی روح سیدمجتبی نواب صفوی صلوات.

x
x
دسته‌بندی نوشته‌ها

در تابستان و پاییز سال ۱۳۹۸، به دعوت کارشناسان محترم معاونت محتوای مرکز ملی فضای مجازی، گزارشی اجمالی از وضعیت آموزش مجازی در ایران جهان آماده و ارائه کردم. برای تهیه آن گزارش ده‌هزار کلمه‌ای، همه‌ی تجربیات و مطالعات و پژوهش‌های پانزده ساله خودم در حوزه بکارگیری فاوا در تعلیم و تربیت را منظم کردم و به شکل موجز تصویری از فناوری آموزشی و یادگیری فناورانه در ایران و جهان ترسیم کردم.
فرایند نهایی سازی و انتشار آن گزارش، چنان که مرسوم دیوان و دولت است به درازا کشید تا در زمستان ۹۸، طوفان کرونا جهان را در نوردید و طومار مدرسه و یادگیری و فناوری آموزشی را یکجا در هم پیچید. در ماه‌های ابتدایی سال ۹۹، بخش‌هایی از آنچه در آن گزارش نوشته بودم چنان برای همگان بدیهی شده بود که ضرورتی به مطرح کردنش نبود و بخش‌هایی دیگر هم آن‌چنان تحت تأثیر قرنطینه و آموزش در خانه تغییر کرده بود که یکسره غلط و مهمل می‌نمود.
لذا بازآرایی و اصلاح و صافکاری آن گزارش اولیه به همت کارشناسان آن مرکز محترم به طول انجامید و نهایتاً در آذر ۹۹ -دقیقاً یک‌سال بعد از نگارش اولیه- در قالب یک مجلد مجازی رونمایی شد.

آن‌چه اکنون در محضر شماست گلچینی از چند پژوهش و سند ملی و گزارش تخصصی است که به قلم چند پژوهشگر مختلف در هم‌آمیخته؛ تا حدی که تشخیص هر یک از هم بسیار دشوار شده است. لذا در فرصتی دیگر، بخش‌های مهمی را که خودم تنظیم کرده بودم و در این گزارش ادغام و یا حذف شده است مستقلاً منتشر خواهم کرد.

با نگاهی به فهرست این گزارش به این سرفصل‌ها بر می‌خوریم:

مقدمه
بخش اول: تحولات نظام تعلیم و تربیت متأثر از فضای مجازی
۱) دانش‌آموز (یادگیرنده) و فضای مجازی
۱-۱) بازتعریف دانش‌آموزی
۱-۲) فرصت‌های جدید دانش‌آموزی
۱-۳) چالش‌های جدید دانش‌آموزی
۲) فرایند یاددهی ـ یادگیری (پداگوژی)
۳) مدرسه (محیط یاددهی ـ یادگیری) و فضای مجازی
۳-۱) بازتعریف مدرسه
۳-۲) فرصت‌های جدید مدرسه
۳-۳) چالش‌های جدید مدرسه
۴) آموزش‌وپرورش (نهاد تعلیم و تربیت) و فضای مجازی
۴-۱) بازتعریف آموزش‌وپرورش
۴-۲) فرصت‌های جدید آموزش‌وپرورش
۴-۳) چالش‌های جدید آموزش‌وپرورش

بخش دوم: آموزش مجازی در جهان
مقدمه
۱- دسته‌بندی انواع آموزش مجازی در جهان
۲- شرکت‌های بزرگ ارائه‌دهندۀ آموزش مجازی
۳- اقتصاد آموزش و حجم بازار
۴- آموزش مجازی و توسعۀ فناوری
۵- مروری بر تجربیات جهانی
۶- مقایسۀ رویکردهای رایج جهانی در به‌کارگیری فضای مجازی
۱) آموزش از راه دور education Distance
۱-۱) آموزش از راه دور چیست
۱-۲) آموزش از راه دور چه کاربردی برای کودک و نوجوان دارد؟
۲) آموزش مجازی e-learning
۲-۱) آموزش مجازی چیست و چه تفاوتی با آموزش از راه دور دارد؟
۳) آموزش تلفیقی Learning Blended
۳-۱) راه حل استفاده از فضای مجازی برای ارتقای کیفیت یادگیری کودک و نوجوان
۳-۲) شیوه های رایج آموزش تلفیقی برای کودکان و نوجوانان

بخش سوم: آموزش مجازی در ایران
۱- ایران در رتبه بندی جهانی
۲- اقتصاد آموزش در ایران
۳- مروری بر تجربیات
۳-۱) مدارس از راه دور
۳-۲) مدارس هوشمند
۴- سیاستگذاری برای تحول (نامۀ تحول و بلوغ سازمانی)
۵- دستگاه‌ها و نهادهای حاکمیتی
۶- بازیگران بخش خصوصی
۷- دانشگاه، خبرگان و تأثیرگذاران
۸- جامعۀ مدنی
۹- زیرساخت
۱۰- خدمات
۱۱- محتوا
۱۲- تأثیرات کرونا بر آموزش
۱۳- شبکۀ آموزش دانشآموز (شاد)
فهرست منابع


با اجازه دوستان عزیزم در مرکز ملی فضای مجازی، گزارش «وضعیت آموزش مجازی در ایران و جهان | آذرماه ۱۳۹۹» را منتشر می‌کنم. امیدوارم مطالعه این گزارش برای پژوهشگران عرصه فناوری آموزشی سودمند باشد.

وضعیت آموزش مجازی در ایران و جهان | دریافت


پاره‌های پراکنده‌ای از این گزارش را به شکل گزیده در صفحات مستقلی منتشر کرده‌ام که می‌توانید بدین شرح ملاحظه بفرمایید:

گفتگوها (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی