حسین غفاری، معلم و پژوهشگر در حوزه تربیت و رسانه در گفتوگو با «جوان» درباره آسیبهای کتابهای الکترونیکی و فضای مجازی بر فرهنگ مطالعه گفت: وقتی درباره اثرگذاری یک فناوری صحبت میکنیم، نباید صرفاً به مفید بودن یا نبودن آن برای عموم مردم توجه کنیم. یکی از خطاهای رایج این است که حوزه کودک و نوجوان را با حوزه بزرگسالان یکی در نظر میگیریم، در حالی که این دو کاملاً متفاوتند و باید جداگانه بررسی شوند. ممکن است یک فناوری برای استفاده عمومی در خانه یا محیط شهری مناسب باشد، اما این به معنای آن نیست که برای کودکان هم بیخطر است. اثرات هر فناوری در این گروه سنی باید بهطور ویژه مورد مطالعه قرار گیرد. در بسیاری از پژوهشها، تأثیر فناوری بر کودکان با همان معیارهایی سنجیده میشود که برای بزرگسالان استفاده میکنیم، این در حالی است که کودکان هنوز میلها و ترجیحات پایدار ندارند و بهراحتی قابل تأثیر و هدایت هستند، به همین دلیل، در این حوزه نمیتوان فقط بر نظرسنجی یا سلیقه ظاهری آنها تکیه کرد.




















