از سر نوشت :: حسین غفاری

روایت‌های بی‌گاهِ یک پیام‌برِ پاره‌وقتِ دوره‌گرد

فهرست
x
x
خرده ادراکات
  • ۱۳ مهر ۰۱

    ▪️سالروز شهادت حضرت ابی‌محمد، حسن بن علی بن محمد، ابن‌الرضا (علیه و علی آبائه السلام) بر شما تسلیت باد.

    ♨️در سال‌های اخیر تلاش‌های پراکنده‌ای برای بصری کردن وقایع تاریخی مقدس، با هدف ملموس ساختن موضوعات کهن برای نسل جوان و نوجوان رخ داده است. این تلاش‌ها که در شکل سنتی به ترسیم شمایل معصومان یا پرده‌نگاری‌های عاشورایی محدود می‌شد، با خلاقیت هنرمندان معاصر برای عبور از احتیاطات شرعی، به قله‌هایی همچون آثار حسن روح‌الامین ختم شده که کیفیت آثار، حس و حال اجرا و زاویه دید و روایت خاص او از وقایع، در این سال‌ها بسیار بازتاب یافته است.

    ⚠️مثل هر کار تازه‌ای، در کنار فرصت‌های این تصویرسازی‌ها، باید مراقب آسیب‌های احتمالی آن هم باشیم. مثلاً جانشین‌سازی یک تصور واحد از صحنه‌ای تاریخی به‌جای توسعه درک‌های متعدد از آن واقعه نزد مخاطبان با سطوح معرفتی مختلف؛ یا بسنده کردن به زاویه و عمق دید هنرمند در شناخت آن صحنه یا واقعه تاریخی. همچنین اگر در این میان خطایی هم در تصور یا تصویر هنرمند رخ بدهد، بعداً به سختی می‌توان آن را از ذهن مخاطب پاک کرد.

    🎨برای نمونه نگاهی به آخرین نقاشی دیجیتال 🖌️هنرمند وارسته و نازک‌خیال حسن روح‌الامین بیندازیم که به مناسبت هشتم ربیع‌الاول، صحنه‌ی نماز حضرت حجت ابن الحسن (عج) بر پیکر پدرشان امام حسن عسکری (ع) را در این روز ترسیم کرده است. طبق نقل تاریخی امام مهدی (عج) که در این هنگام کودکی پنج ساله بودند، عموی خود، جعفر بن علی (که بعدها به جعفر کذاب معروف شد) از اقامه نماز بر پیکر پدر کنار زدند و خود برای ایشان نماز اقامه کردند.

    🔍با دقت به این نقاشی نگاه کنید. جعفر بن علی در این نقاشی چند ساله به تصویر کشیده شده است؟
    ❓۵۰؟ ۶۰؟ ۷۰؟!
    💡این در حالی است که می‌دانیم امام حسن عسکری (ع) در سال ۲۶۰ ق. در ۲۸ سالگی به شهادت رسیده‌اند و جعفر اختلاف سنی جدی با ایشان نداشته و به احتمال قریب به یقین کوچکتر از امام بوده است.

    🤔در اینجا یک بی‌دقتی کوچک هنرمند نقاش، تصور مخاطب را از واقعیت تاریخی دگرگون می‌کند و فهم او را در این نقطه متوقف نگه می‌دارد. اینکه جعفر کذاب یک جوان بیست و چند ساله‌ی خام خیال و در سودای غصب زعامت شیعیان باشد فرق دارد با آن‌که او را پیرمردی مسن بدانیم که بر سنت عربی به عزای برادر ایستاده و در ظاهر میراث‌دار او بوده است.

    🚦فرایند «تصویری شدن» تاریخ مقدس، اگر از اساس قابل تردید نباشد، این قدر هست که باید با الزامات معرفتی فراوانی همراه شود تا رهزن نباشد.

    وَ لِلّٰهِ الْحَمْد

  • ۷ مرداد ۰۰

    نامه اعتراضی جمعی از شترداران و بازرگانان بغداد به جناب موسی بن جعفر، بزرگ طایفه علویان

    ای پسر پیغمبر خدا؛
    در میان بزرگان شهر بعد از انتشار شایعاتی درباره فرموده‌ی شما به جناب «صفوان بن مهران» آشوب و تشویشی در گرفته است.
    چنین روایت کرده‌اند که حضرتتان از مراوده اقتصادی جناب صفوان با خلیفه بزرگ و کدخدای مشرق زمین، جناب هارون الرشید ناخرسندید.
    آیا بغیر این است که زنده نگه داشتن دین جد شما به آباد بودن مملکت اسلامی و پایداری مناسک و شعائر الهی میسر است؟
    آیا در این دوران طلایی حکومت بنی‌عباس که از چین و هند تا دروازه‌های بیزانس تحت سلطه‌ی خلافت اسلامی قرار دارد، حرکت یکتا امپراطور مقتدر مسلمانان به قصد انجام اعمال حج، چیزی بجز مجد و عظمت اسلام را نوید می‌دهد؟
    آیا به این فکر کرده‌اید که اگر عملی خداپسندانه مثل «کمک به یک مسلمان برای انجام حج» را تعبیر به «مشارکت در بقای ظالم» بفرمایید، آن وقت تکلیف این همه تاجر و بازرگان و کاسب خرده‌پا که هر روز امیدوار به مراوده تجاری با دستگاه ثروتمند و باشکوه خلافت هستند چه می‌شود؟ آیا شما جواب زن و بچه‌های مظلوم آن‌ها را می‌دهید اگر با امتناع از داد و ستد با دربار شب‌ها سر گرسنه بر بالین بگذارند؟
    شما که پسر پیغمبر و محترم در میان مردمان هستید آیا نترسیدید که اگر جناب صفوان، که از شترداران خوش‌نام و مشهور هستند، از همکاری با خلیفه امتناع کنند چه بر سرشان می‌آید؟
    از حضرتتان انتظار زمان‌شناسی بیشتری داشتیم تا در این ایام که سپاهیان اسلام در مرزهای روم با کفار در حال مبارزه هستند، چنین تزلزلی در پشت جبهه‌ها ایجاد نفرمایید.
    در هر صورت صنف شترداران و بازرگانان بغداد که جمع کثیری از مردم و کسبه محترم را نمایندگی می‌کند از عمل به این توصیه جنابعالی معذور است و امیدواریم که بدبینی به خلیفه بزرگ را کنار بگذارید و اتحاد مسلمانان را خدشه دار نفرمایید.

    والسلام
    مردادماه۱۴۰۰

    پ.ن:
    داستان مشهور «صفوان جمال»

  • ۱۱ فروردين ۰۰

    متأسفانه در جدل غیرخردمندانه و کاملاً سیاسی این روزها، وظیفه مستقیم دولت در آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای نادیده انگاشته می‌شود.
    هر چند که این نکته قابل تأیید است که آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای حتما باید هسته خانواده را هدف قرار بدهد؛ اما برای اعمال صحیح تربیت رسانه‌ای، خانواده به سه چیز نیاز دارد: آموزش، ابزار و پشتیبانی؛ که هر سه هم موکول به اراده‌ی جدی دولت است.

    دولت جمهوری اسلامی چه وظایفی در تربیت رسانه‌ای دارد؟

    الف) آموزش: شامل طیف گسترده‌ای از آموزش‌ها از سطح دانش تا بینش و گرایش و کنش
    ب) ابزار: مثل اینترنت سما، درگاه‌های ویژه کودک و نوجوان، سامانه‌های هدایت مصرف رسانه و ...
    ج) پشتیبانی: مقررات‌گذاری به نفع تربیت (مثل همان ماجرای اینترنت شبانه و ...)

    البته با فرض زندگی در دوران طاغوت،‌ و بدون محقق شدن هیچ یک از موارد سه گانه بالا، هرگز مسئولیت تربیت از گرده خانواده رفع نمی‌شود. فقط ما به ازای ناتوانی خانواده‌ها در تربیت فرزندان، بر شدت درجه آتش جهنم بر طاغوت و طاغوتیان افزوده خواهد شد!

x
x
دسته‌بندی نوشته‌ها

حسین غفاری، معلم و پژوهشگر در حوزه تربیت و رسانه در گفت‌و‌گو با «جوان» درباره آسیب‌های کتاب‌های الکترونیکی و فضای مجازی بر فرهنگ مطالعه گفت: وقتی درباره اثرگذاری یک فناوری صحبت می‌کنیم، نباید صرفاً به مفید بودن یا نبودن آن برای عموم مردم توجه کنیم. یکی از خطا‌های رایج این است که حوزه کودک و نوجوان را با حوزه بزرگسالان یکی در نظر می‌گیریم، در حالی که این دو کاملاً متفاوتند و باید جداگانه بررسی شوند. ممکن است یک فناوری برای استفاده عمومی در خانه یا محیط شهری مناسب باشد، اما این به معنای آن نیست که برای کودکان هم بی‌خطر است. اثرات هر فناوری در این گروه سنی باید به‌طور ویژه مورد مطالعه قرار گیرد. در بسیاری از پژوهش‌ها، تأثیر فناوری بر کودکان با همان معیار‌هایی سنجیده می‌شود که برای بزرگسالان استفاده می‌کنیم، این در حالی است که کودکان هنوز میل‌ها و ترجیحات پایدار ندارند و به‌راحتی قابل تأثیر و هدایت هستند، به همین دلیل، در این حوزه نمی‌توان فقط بر نظرسنجی یا سلیقه ظاهری آنها تکیه کرد.

به گفته او، در موضوعاتی مانند مقایسه کتاب‌های کاغذی و دیجیتال، ارزیابی‌ها برای دانشجویان و بزرگسالان می‌تواند بر پایه تجربه و نظر مستقیم آنها انجام شود، اما در مورد کودکان باید مطالعات عمیق‌تر و طولی صورت گیرد تا نتایج واقعی به دست آید. 
غفاری تأکید کرد: برای شناخت درست اثر فناوری‌ها بر نسل‌های جدید، لازم است حوزه کودک و نوجوان به عنوان بخشی مستقل از دنیای بزرگسالان دیده شود. 
پژوهشگر حوزه تربیت و رسانه در ادامه درباره رابطه کودکان و نوجوانان با محتوای دیجیتال، به‌ویژه کتاب‌های الکترونیکی توضیح داد: در مسیر رشد تحصیلی کودک و نوجوان، ما برای هر پایه درسی مجموعه‌ای از شایستگی‌های پایه را هدف‌گذاری می‌کنیم. مثلاً در کلاس اول دبستان انتظار داریم کودک با شکل و صدای حروف آشنا شود، بتواند کلمه بنویسد و متن ساده‌ای را از روی کاغذ بخواند. در پایه‌های بعدی نیز این مهارت‌ها از جمله افزایش دایره واژگان و توانایی در جمله‌نویسی گسترش می‌یابد. 
او با تأکید بر اینکه اهداف رشد از قبل تعریف شده‌اند و نباید با ورود ابزار‌های دیجیتال تغییر کنند، افزود: کودک پس از هفت سال اول زندگی که در فضای آزاد و متنوع رشد کرده، در مدرسه با میراث مکتوب، خواندن، نوشتن، محاسبه و شناخت پدیده‌های تجربی آشنا می‌شود. حالا سؤال این است که آیا استفاده از کتاب دیجیتال یا ابزار‌های مشابه می‌تواند به این هدف‌ها کمک کند یا نه؟
غفاری معتقد است که کتاب‌ها و منابع دیجیتال، به دلیل تنوع و قابلیت‌های تعاملی، می‌توانند برای کودکان جذاب و آموزنده باشند و در کنار آموزش رسمی، نقش مکمل ایفا کنند. او گفت: استفاده از بازی‌ها و نرم‌افزار‌های آموزشی برای تقویت همین شایستگی‌ها متداول است و به شرط مدیریت درست، می‌تواند مفید باشد. بهتر است این ابزار‌ها در قالب‌هایی مانند تبلت با صفحه نمایش بزرگ‌تر در اختیار کودکان قرار گیرد تا تجربه بصری بهتری داشته باشند. 
توصیه وی برای استفاده از این ابزار‌ها این بود که تا حد امکان از تلفن همراه استفاده نشود، چون صفحه کوچک و آسیب‌های جانبی دارد، دستگاه‌ها به اینترنت متصل نباشند و محیطی امن و آفلاین برای مطالعه و یادگیری ایجاد شود و در نهایت از آنجا که این ابزار‌ها جایگزین آموزش سنتی نیستند تا زمانی که نوشتن با کاغذ و مداد، کتابخوانی و بیان مکتوب بخشی از زندگی علمی و حرفه‌ای انسان است، ابزار‌های دیجیتال تنها نقش مکمل دارند نه جایگزین. 
این معلم با سابقه تأکید کرد: کودکان باید همچنان مسیر طبیعی رشد خود را با خواندن و نوشتن روی کاغذ طی کنند. فناوری‌های نوین می‌توانند به این مسیر کمک کنند، اما قرار نیست جای آن را بگیرند. این رویکرد نه فقط درباره کتاب‌های دیجیتال، بلکه درباره تمام ابزار‌های مجازی و فناوری‌های نوین در حوزه کودک و نوجوان صدق می‌کند. 
غفاری درباره نقش ابزار‌های دیجیتال در آموزش کودکان و نوجوانان گفت: یکی از دلایلی که ما تأکید داریم ابزار‌های دیجیتال باید نقش مکمل داشته باشند و نه جایگزین، نتایج پژوهش‌هاست که نشان می‌دهد سرگرم شدن افراطی کودکان با این ابزار‌ها می‌تواند آسیب‌های مختلفی ایجاد کند. این وسایل به دلیل امواج، نور صفحه‌نمایش، گرمای باتری و نحوه استفاده، برای بدن کودک خطرآفرین هستند. معمولاً بچه‌ها هنگام استفاده از تبلت یا موبایل در وضعیت‌های بدنی نادرستی می‌نشینند، برای مدت طولانی، با فشار به گردن، کمر و دست‌ها. این وضعیت‌ها به‌تدریج بر رشد اسکلت و ستون فقرات تأثیر منفی می‌گذارد. 
غفاری سپس به آسیب‌های ذهنی و روانی اشاره کرد و گفت: تحقیقات نشان داده است این ابزار‌ها معمولاً تمرکز را پایین می‌آورند و اضطراب را افزایش می‌دهند. چون محتوای دیجیتال متنوع، رنگی و سریع است، کودک را به تحریک مداوم عادت می‌دهد. در نتیجه حوصله، صبر و عمق مطالعه او کم می‌شود و همین مانع شکل‌گیری شایستگی‌های پایه مثل تعمق و تمرکز می‌گردد. 
پژوهشگر در حوزه تربیت و رسانه هشدار داد ادامه این روند می‌تواند بر رشد فکری نوجوانان هم اثر بگذارد و در ادامه افزود: اگر کودکان از سنین پایین درگیر سطحی‌خوانی و سرگرمی‌های زودگذر شوند، در نوجوانی که زمان رشد تفکر انتزاعی و انتقادی است، درک عمیق از جهان و توان گفت‌و‌گو را از دست می‌دهند. این می‌تواند نسلی بسازد که از برخی شایستگی‌های نسل پیشین محروم باشد. 
غفاری در بخش دیگری از گفت‌و‌گو به اهمیت مطالعه اشاره کرد و گفت: چه در کتاب چاپی و چه در نسخه دیجیتال، مطالعه یکی از بهترین مسیر‌های رشد فکری کودک است، اما کودک نباید تنها در دنیای کتاب غرق شود و از محیط واقعی و ارتباط انسانی دور بماند. 
او پیشنهاد کرد خانواده‌ها فضای گفت‌وگوی جمعی پیرامون کتاب ایجاد کنند و اضافه کرد: بهتر است پدر و مادر با فرزندان‌شان کتاب بخوانند، درباره داستان یا مطالب کتاب صحبت کنند یا حتی بر اساس همان کتاب، فیلمی ببینند و گفت‌و‌گو را ادامه دهند. این تعامل باعث می‌شود کتاب بهانه‌ای برای ارتباط خانوادگی، رشد مهارت گفت‌و‌گو، تفکر منطقی و تعمق شود. 
حسین غفاری درباره روش‌های علاقه‌مند کردن کودکان و نوجوانان به مطالعه گفت: وجود کتابخانه در اتاق کودک، حتی به شکل کوچک، همراه با صندلی و چراغ مطالعه، می‌تواند در خود دکوراسیون خانه، اشتیاق به کتاب را زنده کند. بچه‌ها اگر کتاب در دست پدر، مادر یا معلم ببینند، بی‌آنکه نیازی به نصیحت باشد، انگیزه کتابخوانی در آنها شکل می‌گیرد، پس رفتار الگویی بزرگ‌تر‌ها مهم‌ترین عامل در علاقه‌مند کردن کودکان است. 
او سپس به نقش مهم مدارس اشاره کرد: پیشنهاد من این است که هر کلاس درس کتابخانه کوچک خودش را داشته باشد که بچه‌ها کتاب‌های خودشان را برای امانت به اشتراک بگذارند. معلم هم می‌تواند این چرخه را مدیریت کند. در چنین محیطی، فرهنگ امانت گرفتن و امانت دادن کتاب به‌تدریج شکل می‌گیرد و هیجان مطالعه افزایش می‌یابد. 
غفاری افزود: مدارس می‌توانند با برنامه‌های خلاقانه‌تری هم این مسیر را ادامه دهند. مثلاً پس از خواندن یک کتاب، فیلم مرتبطی ببینند، نویسنده آن اثر را به مدرسه دعوت یا درباره همان موضوع نشست برگزار کنند. این زنجیره فعالیت‌ها باعث می‌شود مطالعه از یک کار فردی به تجربه‌ای جمعی تبدیل شود.


این مصاحبه را سرکار خانم نیره ساری به مناسبت هفته کتاب انجام داده‌اند و در روزنامه جوان شماره ۷۴۵۰ روز پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۴ منتشر شده است.

گفتگوها (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی