از سر نوشت :: حسین غفاری

روایت‌های بی‌گاهِ یک پیام‌برِ پاره‌وقتِ دوره‌گرد

«باشگاه مدرسان سواد رسانه‌ای» عنوان گروهی تلگرامی است که کمتر از دویست نفر عضو دارد و محفلی است برای همفکری و هم افزایی در تدریس سواد رسانه‌ای. اعضای این گروه اکثراً معلمان کتاب «تفکر و سواد رسانه‌ای» پایه دهم دبیرستان هستند که در اولین سال تألیف و تدریس این کتاب راهبردی در مدارس، برای افزایش کیفیت و اثربخشی کلاس خود تلاش می‌کنند. من هم سعی می‌کنم یکی از این معلمان باشم.
در یکی از گفتگوهای اخیر بین اعضای گروه، این سؤال مطرح شد:

با توجه به اینکه بیشتر معلمان مشغول تدریس مباحث فصل ۲ (کلیشه‌سازی و بازنمایی) هستند، پرداختن به این سؤال برای جمع بسیار مفید خواهد بود:
در کلاس چقدر باید فضا را برای گفتگو و مخصوصاً مباحث سیاسی باز گذاشت؟
معلم چگونه باید در مباحث سیاسی ورود کند و موضع بگیرد؟

پاسخی که در باشگاه مدرسان سواد رسانه‌ای برای همکارانم نوشتم را عیناً در زیر نقل می‌کنم:

سلام
۱- آیا باید سر کلاس سواد رسانه‌ای، بحث سیاسی راه انداخت؟ خیر
۲- آیا می‌شود جلویش را گرفت؟ خیر
۳- پس چه باید کرد؟ ...
*
نمی‌دانم همکاران محترمی که در این گروه عضو هستند و امسال مشغول تدریس سواد رسانه‌ای در پایه‌ی دهم شده‌اند قبلا سابقه‌ی تدریس چه درس‌هایی را داشته‌اند.  اما اگر شما هم مثل من سال‌ها «تاریخ معاصر ایران» درس داده باشید، سه سؤال بالا برایتان آشنا و قدیمی است.
معلم چطور باید «تاریخ معاصر ایران» درس بدهد که کلاسش تبدیل به میتینگ سیاسی نشود؟ و در عین حال کلاسی جذاب و اثربخش داشته باشد؟
*
بعید می دانم از طریق تلگرام بتوانم کسی را قانع کنم. اما فقط برای کمک به پیش‌برد تفکر در این موضوع این چند نکته را عرض می‌کنم:
- معلم باید تکلیف خودش را با حق و باطل، بیرون کلاس و در خلوت خودش، روشن کرده باشد.
- معلم باید تمام (!) شبهات سیاسی دیروز و امروز و فردا (!) را بداند و برای خودش حل کرده باشد.
- معلم باید خودش را یک پژوهشگر بداند و خودش را به بچه‌ها در قالب یک پژوهشگر اهل مطالعه و مشورت بشناساند.
- معلم باید در حین کلاس، روش علمی گفتگو و مباحثه را به بچه‌ها بیاموزد و خطاهای ذهنی و زبانی آنان را تصحیح کند.
- معلم باید در کلاس در جایگاه برادری بنشیند و از لحن پدرانه اجتناب کند.
*
تجربه به من نشان داده، عمل کردن به توصیه‌های بالا در انتهای سال تحصیلی شما را تبدیل به معلمی محبوب و اثرگذار می‌کند. هر چند که در هفته‌های میانی پاییز و زمستان بچه‌ها به سختی با شما گلاویز می شوند.
*
فراموش نکنید:
«بچه‌ها حتماً بزرگ می‌شوند. فقط کافی است مسیرِ صحیحِ بزرگ شدنشان را هموار کنیم.»

پ.ن:
+ کتاب درسی «تفکر و سواد رسانه‌ای» پایه دهم را از این صفحه دریافت کنید.
++ گروه تلگرامی «باشگاه مدرسان سواد رسانه‌ای» به همت بچه‌های «مدرسه هنر و رسانه آینه» راه اندازی شده‌است.

گفتگوها (۲)

ممنون از مطالبتون
  • علی اصغر جوشقان نژاد
  • مرتبط است:
    تجربه نگاری یک بحث چالشی در کلاس
    پاسخ:
    نوشته ی خوب آقای جوشقان نژاد در این نشانی در دسترس است:
    http://parhang.ir/post/378

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی