از سر نوشت :: حسین غفاری

روایت‌های بی‌گاهِ یک پیام‌برِ پاره‌وقتِ دوره‌گرد

فهرست
x
x
خرده ادراکات
  • ۱۳ مهر ۰۱

    ▪️سالروز شهادت حضرت ابی‌محمد، حسن بن علی بن محمد، ابن‌الرضا (علیه و علی آبائه السلام) بر شما تسلیت باد.

    ♨️در سال‌های اخیر تلاش‌های پراکنده‌ای برای بصری کردن وقایع تاریخی مقدس، با هدف ملموس ساختن موضوعات کهن برای نسل جوان و نوجوان رخ داده است. این تلاش‌ها که در شکل سنتی به ترسیم شمایل معصومان یا پرده‌نگاری‌های عاشورایی محدود می‌شد، با خلاقیت هنرمندان معاصر برای عبور از احتیاطات شرعی، به قله‌هایی همچون آثار حسن روح‌الامین ختم شده که کیفیت آثار، حس و حال اجرا و زاویه دید و روایت خاص او از وقایع، در این سال‌ها بسیار بازتاب یافته است.

    ⚠️مثل هر کار تازه‌ای، در کنار فرصت‌های این تصویرسازی‌ها، باید مراقب آسیب‌های احتمالی آن هم باشیم. مثلاً جانشین‌سازی یک تصور واحد از صحنه‌ای تاریخی به‌جای توسعه درک‌های متعدد از آن واقعه نزد مخاطبان با سطوح معرفتی مختلف؛ یا بسنده کردن به زاویه و عمق دید هنرمند در شناخت آن صحنه یا واقعه تاریخی. همچنین اگر در این میان خطایی هم در تصور یا تصویر هنرمند رخ بدهد، بعداً به سختی می‌توان آن را از ذهن مخاطب پاک کرد.

    🎨برای نمونه نگاهی به آخرین نقاشی دیجیتال 🖌️هنرمند وارسته و نازک‌خیال حسن روح‌الامین بیندازیم که به مناسبت هشتم ربیع‌الاول، صحنه‌ی نماز حضرت حجت ابن الحسن (عج) بر پیکر پدرشان امام حسن عسکری (ع) را در این روز ترسیم کرده است. طبق نقل تاریخی امام مهدی (عج) که در این هنگام کودکی پنج ساله بودند، عموی خود، جعفر بن علی (که بعدها به جعفر کذاب معروف شد) از اقامه نماز بر پیکر پدر کنار زدند و خود برای ایشان نماز اقامه کردند.

    🔍با دقت به این نقاشی نگاه کنید. جعفر بن علی در این نقاشی چند ساله به تصویر کشیده شده است؟
    ❓۵۰؟ ۶۰؟ ۷۰؟!
    💡این در حالی است که می‌دانیم امام حسن عسکری (ع) در سال ۲۶۰ ق. در ۲۸ سالگی به شهادت رسیده‌اند و جعفر اختلاف سنی جدی با ایشان نداشته و به احتمال قریب به یقین کوچکتر از امام بوده است.

    🤔در اینجا یک بی‌دقتی کوچک هنرمند نقاش، تصور مخاطب را از واقعیت تاریخی دگرگون می‌کند و فهم او را در این نقطه متوقف نگه می‌دارد. اینکه جعفر کذاب یک جوان بیست و چند ساله‌ی خام خیال و در سودای غصب زعامت شیعیان باشد فرق دارد با آن‌که او را پیرمردی مسن بدانیم که بر سنت عربی به عزای برادر ایستاده و در ظاهر میراث‌دار او بوده است.

    🚦فرایند «تصویری شدن» تاریخ مقدس، اگر از اساس قابل تردید نباشد، این قدر هست که باید با الزامات معرفتی فراوانی همراه شود تا رهزن نباشد.

    وَ لِلّٰهِ الْحَمْد

  • ۷ مرداد ۰۰

    نامه اعتراضی جمعی از شترداران و بازرگانان بغداد به جناب موسی بن جعفر، بزرگ طایفه علویان

    ای پسر پیغمبر خدا؛
    در میان بزرگان شهر بعد از انتشار شایعاتی درباره فرموده‌ی شما به جناب «صفوان بن مهران» آشوب و تشویشی در گرفته است.
    چنین روایت کرده‌اند که حضرتتان از مراوده اقتصادی جناب صفوان با خلیفه بزرگ و کدخدای مشرق زمین، جناب هارون الرشید ناخرسندید.
    آیا بغیر این است که زنده نگه داشتن دین جد شما به آباد بودن مملکت اسلامی و پایداری مناسک و شعائر الهی میسر است؟
    آیا در این دوران طلایی حکومت بنی‌عباس که از چین و هند تا دروازه‌های بیزانس تحت سلطه‌ی خلافت اسلامی قرار دارد، حرکت یکتا امپراطور مقتدر مسلمانان به قصد انجام اعمال حج، چیزی بجز مجد و عظمت اسلام را نوید می‌دهد؟
    آیا به این فکر کرده‌اید که اگر عملی خداپسندانه مثل «کمک به یک مسلمان برای انجام حج» را تعبیر به «مشارکت در بقای ظالم» بفرمایید، آن وقت تکلیف این همه تاجر و بازرگان و کاسب خرده‌پا که هر روز امیدوار به مراوده تجاری با دستگاه ثروتمند و باشکوه خلافت هستند چه می‌شود؟ آیا شما جواب زن و بچه‌های مظلوم آن‌ها را می‌دهید اگر با امتناع از داد و ستد با دربار شب‌ها سر گرسنه بر بالین بگذارند؟
    شما که پسر پیغمبر و محترم در میان مردمان هستید آیا نترسیدید که اگر جناب صفوان، که از شترداران خوش‌نام و مشهور هستند، از همکاری با خلیفه امتناع کنند چه بر سرشان می‌آید؟
    از حضرتتان انتظار زمان‌شناسی بیشتری داشتیم تا در این ایام که سپاهیان اسلام در مرزهای روم با کفار در حال مبارزه هستند، چنین تزلزلی در پشت جبهه‌ها ایجاد نفرمایید.
    در هر صورت صنف شترداران و بازرگانان بغداد که جمع کثیری از مردم و کسبه محترم را نمایندگی می‌کند از عمل به این توصیه جنابعالی معذور است و امیدواریم که بدبینی به خلیفه بزرگ را کنار بگذارید و اتحاد مسلمانان را خدشه دار نفرمایید.

    والسلام
    مردادماه۱۴۰۰

    پ.ن:
    داستان مشهور «صفوان جمال»

  • ۱۱ فروردين ۰۰

    متأسفانه در جدل غیرخردمندانه و کاملاً سیاسی این روزها، وظیفه مستقیم دولت در آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای نادیده انگاشته می‌شود.
    هر چند که این نکته قابل تأیید است که آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای حتما باید هسته خانواده را هدف قرار بدهد؛ اما برای اعمال صحیح تربیت رسانه‌ای، خانواده به سه چیز نیاز دارد: آموزش، ابزار و پشتیبانی؛ که هر سه هم موکول به اراده‌ی جدی دولت است.

    دولت جمهوری اسلامی چه وظایفی در تربیت رسانه‌ای دارد؟

    الف) آموزش: شامل طیف گسترده‌ای از آموزش‌ها از سطح دانش تا بینش و گرایش و کنش
    ب) ابزار: مثل اینترنت سما، درگاه‌های ویژه کودک و نوجوان، سامانه‌های هدایت مصرف رسانه و ...
    ج) پشتیبانی: مقررات‌گذاری به نفع تربیت (مثل همان ماجرای اینترنت شبانه و ...)

    البته با فرض زندگی در دوران طاغوت،‌ و بدون محقق شدن هیچ یک از موارد سه گانه بالا، هرگز مسئولیت تربیت از گرده خانواده رفع نمی‌شود. فقط ما به ازای ناتوانی خانواده‌ها در تربیت فرزندان، بر شدت درجه آتش جهنم بر طاغوت و طاغوتیان افزوده خواهد شد!

  • ۲۸ مهر ۹۹

    از «مومو» خوشم آمد.
    حربه‌ی مفید و مؤثری برای ترساندن بچه‌ها و خانواده‌ها از واتساپ! مثل همان «لولو» که مادربزرگ‌ها ما را از آن می‌ترساندند که سراغ خوراکی‌های ته انباری نرویم!

    مقابله با آن هم ساده است. اگر خانواده‌ها آموزه‌های تربیتی را در سطح قصه شنگول و منگول در خانه پیاده کنند، «مومو» راه به جایی نمی‌برد:
    در را به روی غریبه باز نکنید؛
    شماره غریبه را مسدود کنید؛
    پیام غریبه را جواب ندهید.

    سخت است؟

x
x
دسته‌بندی نوشته‌ها

 « ۷- انتشار اخبار و اطلاعات سیاسی نیز بایستی با دو هدف مقابله با جریان یکسوسازی فکری رسانه های خبری صهیونیستی و از سوی دیگر برای رشد و گسترش حوزه آگاهیهای مخاطبان بوده و نبایستی موجب آسیب رسانی به منافع جهانی مسلمین به شکل عام و جمهوری اسلامی ایران و ملت مسلمان آن به شکل خاص گردد.»

 

تحشیه:

بند هفتم مرامنامه در حقیقت به تبیین اهداف انتشار اخبار و اطلاعات در اینترنت می پردازد که تصور می شود با یک جانبه نگری سیاسی، از مسائل مهم و زیادی غافل مانده و در رساندن همه ی مفهوم الکن است.

 

الف) انتشار اخبار و اطلاعات صرفا در زمینه‌ی سیاسی نیست و این که غالبا در عرف عوام اخبار به رویدادهای سیاسی جهان اطلاق می شود نباید ما را به اشتباه بیاندازد. شکل دهی و سامان دادن به فضای فرهنگی جامعه و جوانان نیاز شدیدی به انتشار اخبار فرهنگی و مذهبی- اجتماعی دارد که می‌بایست مد نظر قرارگرفته شود.

 

ب) مقابله با جریان یکسوسازی فکری رسانه های صهیونیستی قطعا از ضروریاتی است که به سادگی نمی توان از کنار آن گذشت. تشخیص حق و باطل و شیطنتها و غرض ورزی های رایج در این رسانه ها احتیاج به آموزش، مطالعه، هوش و تجربه زیادی دارد که می بایست برای آن برنامه ریزی خاصی صورت گیرد.

 

ج) رشد و گسترش حوزه آگاهی های مخاطبان عبارتی کلی و مبهم است که حتما باید به دقت تبیین شود:

این مسئله که این گسترس آگاهی ها تا چه میزان و چه زمان به منافع جهانی مسلمین ضربه می زند واقعا چگونه قابل تشخیص است؟ به نظر ما بالا بردن ظرفیت و توان هضم و بلع مخاطب می تواند موجب امکان انتشار بسیاری از حقایق شود. این که لزوما ما هر خبر یا نقدی را که بر علیه یکی از ارزشهای اسلامی و یا شخصیتهای مهم و برجسته دنیای اسلام و ایران است بر علیه منافع جهانی مسلمین بدانیم مطمئنا اشتباه است. حرکت ما باید به سمتی باشد که کم کم و در همه ی جامعه این غلط مصطلح را که فرد را مصداق اسلام می‌دانند و خطای شخص را به ضعف دین نسبت می دهند تصحیح کنیم. این هدف با انتشار و تبلیغ واقعیتها و رویدادها ممکن می شود. (شایعات و اخبار غیر موثق منظور نیست) مخاطبین ما باید  به مرور و در طول زمان به این جمع بندی برسند که آدم های ضعیف همواره به اندازه توان خود از اسلام بهره می برند و این حاکی از کمبود دین مبین خداوند نیست. خودسانسوری بعضی اخبار –اصطلاحا- ضایع و حذف سوتی بعضی آدم های تأثیرگزار در عرصه های مختلف به سختی ذیل معنای حفظ منافع جهانی مسلمین می گنجد.

چه ایرادی دارد که نقد سالم و مثبت و سازنده ی بزرگان کشور توسط وبلاگ نویسان مسلمان صورت گیرد؟ این کار احتمال تأثیرپذیری افراد را هم بیشتر می کند. زیرا می دانند این حرف ها و نظرات از جانب بچه های خودی انقلاب و نظام است و ابتدائا در مقابل آن جبهه گیری نمی کنند. این رفتار وجه‌ی ما را نیز در میان همه‌ی داعیه داران نقد و خبر خدشه ناپذیر خواهد کرد.

 

د) متن جایگزین برای بند هفتم مرامنامه:

« 7 - انتشار اخبار و اطلاعات به موضوعات سیاسی محدود نشده و در زمینه های فرهنگی،‌ مذهبی و اجتماعی نیز می بایست به ترمیم خطوط ارتباطی و اطلاعاتی حزب الله همت گماشت. نقد و تحلیل سالم مسائل و شخصیت های سیاسی با هدف انذار و اصلاح آنها یک اقدام ضروری و مهم است که به بهبود فعالیت ها و شکل گیری صحیح جریانات اجرایی کمک می کند. همچنین انتشار اخبار جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی جهت تغذیه داخلی افکار وبلاگ نویسان مسلمان باید در دستور کار قرار گیرد. در همه این موارد مقابله با جریان یکسوسازی فکری رسانه های صهیونیستی و حفظ منافع جهانی مسلمین می بایست مد نظر باشد. »

 

 


خبر ممنوع التصویر شدن دکتر عباسی، رئیس مرکز بررسی های دکترینال امنیت بدون مرز ایران، به دستور شورای عالی امنیت ملی (آقایان روحانی و خاتمی) را هم که تا الان اگر نشنیده بودید، حالا شنیدید.

همیشه دلم می خواست وقتی پیش می آمد که مفصل درباره حرکت دکتر عباسی و چند قضیه مربوط دیگر صحبت کنم. اما فعلا وقتش نرسیده است. همین قدر می گویم که حرفهای دکتر عباسی همیشه من را یاد قصه معروف «هانس کریستین آندرسن» یعنی «لباس مخصوص پادشاه» می اندازد. حتما شما هم در دوران کودکی بارها این داستان را شنیده اید:

دو خیاط شیاد به شهری وارد می شوند و ادعا می‌کنند که می توانند لباسی جادویی برای پادشاه بدوزند. آن ها با گرفتن پول و سکه های طلا مدتها در یک کارگاه پارچه بافی تظاهر به بافتن پارچه ای می کنند که فقط آدم های باهوش و دانا می‌توانند آن را ببینند. پادشاه و درباریان هم از ترس متهم شدن به حماقت، به طور دروغی از کار آنها بازدید و تعریف می کنند. بعد از چند ماه که لباس آماده می شود پادشاه برای نمایش این لباس جادویی لخت می شود و تظاهر به پوشیدن لباس می کند و همراه درباریان که همگی تظاهر به دیدن لباس می کنند با جلال و شکوه خاص به میان مردم می رود. مردم هم که از پیش آوازه لباس مخصوص پادشاه را شنیده اند جمع می شوند و پادشاه لخت را در خیابان تماشا می کنند. منتها همگی از ترس متهم شدن به حماقت سکوت می کنند و چیزی نمی گویند. در این میان،‌ وقتی شیادان با پول و سکه های طلا فرار کرده اند، کودکی در میان جمعیت که از دیدن هیکل چاق و بدقواره و لخت پادشاه خنده اش گرفته است با صدای بلند فریاد می زند: «پادشاه لخت است... پادشاه لخت است»

قصه‌ی آندرسن در همین جا پایان می یابد و ما خودمان می توانیم فرض کنیم که از این به بعد پادشاه متنبه می شود یا مردم بر علیه پادشاه احمقشان شورش می کنند و یا...

اما ظاهرا در مملکت ما این قضیه با ممنوع التصویر کردن پسرک بازیگوش خاتمه می یابد. آنچه دکتر عباسی در این یکی دو ساله با جرأت و شهامت مثال زدنی مرتبا فریاد می زند طنین صدای همان کودک پاک و نترس است که: «پادشاه لخت است... پادشاه لخت است»

مدرنیته،‌ حقوق بشر، جامعه مدنی،‌ لیبرالیسم و دموکراسی لباس نامرئی و مخصوصی است که غرب برای ملت ما دوخته است و همه از ترس محکوم شدن به تحجر و دگم اندیشی از واقعیت محض چشم پوشیده ایم. جا دارد تا اگر یک پیر بسیجی نترس و به قول خودش چریک فریاد بزند پادشاه لخت است به جای آن که بیاندیشیم ممنوع التصویرش کنیم. (اگر دقت کنیم ذات دموکراسی در همین عمل نمایان می شود) آقای خاتمی اخیرا فرموده اند: بعد از دوره ریاست جمهوری به مرکز گفتگوی تمدن ها خواهند رفت و آن جا را مطابق با سلیقه خودشان و آن گونه که از ابتدا می پنداشته‌اند اداره خواهند کرد. به قول حاج سعید: «حاج آقا التماس دعا!!»

فقط امیدواریم همچون دوست دیرینه‌شان و رئیس سابق آن مرکز، بعد آن کارشان به شیر... و دادگاه... نکشد.

 

متن سخنرانی جنجالی دکتر در دانشگاه تهران


 زیاده عرضی نیست

یاعلیش

  • ۸۳/۰۵/۱۹
  • حسین غفاری

مرتضی و ما

وبلاگ

گفتگوها (۱۳)

  • مجید عزیزی
  • سلام حاجی! بابا ایولله مبارک است لوگوی جدید. باز هم شرمنده . راسیت لینک جوانهای قرن پانزده هجری را چرا برداشتی برادر من؟ نوکرتیم. یا علی
    سلام ... آقا سید خیلی خشن حرف می زنی ! وقتی کامنت رو خوندم فکر کردم اگر ان لاین بودم کتک رو هم خورده بودم  ... از اینها که بگذریم لوگوی جدید مبارک ...
    بعد هم خیلی سخته برای چند بند جداگانه یک بند نظر داد ... یا علی
  • علی علیه السلام و پاسخ به شبهات درباره ی ایشان
  • سلام داداش ....یه سوال ؟ جریان شما با امام رضا بالاخره به کجا انجامید ؟
  • من یک هیچ کس می باشم
  • سلام...مخلصم ! آقا ما ۴شنبه می ریم بالا برنامه تونو به ما بگو!باشه برادر!التماس دعا..یاعلی مددی...
  • ملخ و دوستان
  • سلام خوش تیب چطوری عزیز خیلی مخلصیم ماکه حال کردیم خدایییییییش ولی دیگه دوستت ندارم ازاون وقتی که به اون همه التماس هایم برای کمک جواب ندادی یادت باشد اون وقتی که دکترشدم ویزیتت را دوبرابر کنم . حتما. حتما. حتما . حتما. ولی به هر حال یه چیز خوب به ذهنم رسید برای نوشتن البته می سبارم به شما دوستان که ماراهم دریابید  البته ان الله مع الصابرین . خوب : دنیای خوش آب و رنگ فیلم های شبکه ۲  . هرجورصلاح است بیان نمایید ماکه چاکریم به هرحال داریمت به مولا . چاکرشما با تمام مخلفات و سالاد و نوشابه اضافی . ملخ و دوستان
    سلام  ... خبر جدید اینکه آدم دوباره تصمیم گرفته است آدم بشود ... اما این بار نه به خاطر زمین ... ببینیمت دلمان تنگ شده ... یا علی !
    امروز بشریت ... امروز آدم ...
    بسم الله . وبلاگی به طراوت صبح بهار
    بسم الله . ما جمعه ها می خوانیم و شما ها دوشنبه ها می نویسید !! ضمن اینکه صندوق پست را چک بفرما ، صفحه ما را هم برو و چک بفرما . بر سادات فاطمی همه صلوات
    سلام لوگو قشنگ ! مخلص بچه سیدای باحال هستیم اونم بدجور . خوندم مطلب رو حرف حساب جواب نداره بعدشم تأیید کردن هم کار لوسی هست یه جورایی . بعدشم ما تو نوبتیم با لوگوی شما یه عکس بندازیم D:
    سلام...متن جالبی بود...موفق باشید...به وبلاگ ما هم یه سری بزنید
    بسم الله . صالح ! ترمزش کجاست ؟ از دست این کد تصویری !!
    سلام....... من با شما موافقم فقط اینکه آقای دکتر عباسی پادشاه را به اشتباه نشانه رفته بودند

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی