از سر نوشت :: حسین غفاری

روایت‌های بی‌گاهِ یک پیام‌برِ پاره‌وقتِ دوره‌گرد

فهرست
x
x
خرده ادراکات
  • ۱۳ مهر ۰۱

    ▪️سالروز شهادت حضرت ابی‌محمد، حسن بن علی بن محمد، ابن‌الرضا (علیه و علی آبائه السلام) بر شما تسلیت باد.

    ♨️در سال‌های اخیر تلاش‌های پراکنده‌ای برای بصری کردن وقایع تاریخی مقدس، با هدف ملموس ساختن موضوعات کهن برای نسل جوان و نوجوان رخ داده است. این تلاش‌ها که در شکل سنتی به ترسیم شمایل معصومان یا پرده‌نگاری‌های عاشورایی محدود می‌شد، با خلاقیت هنرمندان معاصر برای عبور از احتیاطات شرعی، به قله‌هایی همچون آثار حسن روح‌الامین ختم شده که کیفیت آثار، حس و حال اجرا و زاویه دید و روایت خاص او از وقایع، در این سال‌ها بسیار بازتاب یافته است.

    ⚠️مثل هر کار تازه‌ای، در کنار فرصت‌های این تصویرسازی‌ها، باید مراقب آسیب‌های احتمالی آن هم باشیم. مثلاً جانشین‌سازی یک تصور واحد از صحنه‌ای تاریخی به‌جای توسعه درک‌های متعدد از آن واقعه نزد مخاطبان با سطوح معرفتی مختلف؛ یا بسنده کردن به زاویه و عمق دید هنرمند در شناخت آن صحنه یا واقعه تاریخی. همچنین اگر در این میان خطایی هم در تصور یا تصویر هنرمند رخ بدهد، بعداً به سختی می‌توان آن را از ذهن مخاطب پاک کرد.

    🎨برای نمونه نگاهی به آخرین نقاشی دیجیتال 🖌️هنرمند وارسته و نازک‌خیال حسن روح‌الامین بیندازیم که به مناسبت هشتم ربیع‌الاول، صحنه‌ی نماز حضرت حجت ابن الحسن (عج) بر پیکر پدرشان امام حسن عسکری (ع) را در این روز ترسیم کرده است. طبق نقل تاریخی امام مهدی (عج) که در این هنگام کودکی پنج ساله بودند، عموی خود، جعفر بن علی (که بعدها به جعفر کذاب معروف شد) از اقامه نماز بر پیکر پدر کنار زدند و خود برای ایشان نماز اقامه کردند.

    🔍با دقت به این نقاشی نگاه کنید. جعفر بن علی در این نقاشی چند ساله به تصویر کشیده شده است؟
    ❓۵۰؟ ۶۰؟ ۷۰؟!
    💡این در حالی است که می‌دانیم امام حسن عسکری (ع) در سال ۲۶۰ ق. در ۲۸ سالگی به شهادت رسیده‌اند و جعفر اختلاف سنی جدی با ایشان نداشته و به احتمال قریب به یقین کوچکتر از امام بوده است.

    🤔در اینجا یک بی‌دقتی کوچک هنرمند نقاش، تصور مخاطب را از واقعیت تاریخی دگرگون می‌کند و فهم او را در این نقطه متوقف نگه می‌دارد. اینکه جعفر کذاب یک جوان بیست و چند ساله‌ی خام خیال و در سودای غصب زعامت شیعیان باشد فرق دارد با آن‌که او را پیرمردی مسن بدانیم که بر سنت عربی به عزای برادر ایستاده و در ظاهر میراث‌دار او بوده است.

    🚦فرایند «تصویری شدن» تاریخ مقدس، اگر از اساس قابل تردید نباشد، این قدر هست که باید با الزامات معرفتی فراوانی همراه شود تا رهزن نباشد.

    وَ لِلّٰهِ الْحَمْد

  • ۷ مرداد ۰۰

    نامه اعتراضی جمعی از شترداران و بازرگانان بغداد به جناب موسی بن جعفر، بزرگ طایفه علویان

    ای پسر پیغمبر خدا؛
    در میان بزرگان شهر بعد از انتشار شایعاتی درباره فرموده‌ی شما به جناب «صفوان بن مهران» آشوب و تشویشی در گرفته است.
    چنین روایت کرده‌اند که حضرتتان از مراوده اقتصادی جناب صفوان با خلیفه بزرگ و کدخدای مشرق زمین، جناب هارون الرشید ناخرسندید.
    آیا بغیر این است که زنده نگه داشتن دین جد شما به آباد بودن مملکت اسلامی و پایداری مناسک و شعائر الهی میسر است؟
    آیا در این دوران طلایی حکومت بنی‌عباس که از چین و هند تا دروازه‌های بیزانس تحت سلطه‌ی خلافت اسلامی قرار دارد، حرکت یکتا امپراطور مقتدر مسلمانان به قصد انجام اعمال حج، چیزی بجز مجد و عظمت اسلام را نوید می‌دهد؟
    آیا به این فکر کرده‌اید که اگر عملی خداپسندانه مثل «کمک به یک مسلمان برای انجام حج» را تعبیر به «مشارکت در بقای ظالم» بفرمایید، آن وقت تکلیف این همه تاجر و بازرگان و کاسب خرده‌پا که هر روز امیدوار به مراوده تجاری با دستگاه ثروتمند و باشکوه خلافت هستند چه می‌شود؟ آیا شما جواب زن و بچه‌های مظلوم آن‌ها را می‌دهید اگر با امتناع از داد و ستد با دربار شب‌ها سر گرسنه بر بالین بگذارند؟
    شما که پسر پیغمبر و محترم در میان مردمان هستید آیا نترسیدید که اگر جناب صفوان، که از شترداران خوش‌نام و مشهور هستند، از همکاری با خلیفه امتناع کنند چه بر سرشان می‌آید؟
    از حضرتتان انتظار زمان‌شناسی بیشتری داشتیم تا در این ایام که سپاهیان اسلام در مرزهای روم با کفار در حال مبارزه هستند، چنین تزلزلی در پشت جبهه‌ها ایجاد نفرمایید.
    در هر صورت صنف شترداران و بازرگانان بغداد که جمع کثیری از مردم و کسبه محترم را نمایندگی می‌کند از عمل به این توصیه جنابعالی معذور است و امیدواریم که بدبینی به خلیفه بزرگ را کنار بگذارید و اتحاد مسلمانان را خدشه دار نفرمایید.

    والسلام
    مردادماه۱۴۰۰

    پ.ن:
    داستان مشهور «صفوان جمال»

  • ۱۱ فروردين ۰۰

    متأسفانه در جدل غیرخردمندانه و کاملاً سیاسی این روزها، وظیفه مستقیم دولت در آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای نادیده انگاشته می‌شود.
    هر چند که این نکته قابل تأیید است که آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای حتما باید هسته خانواده را هدف قرار بدهد؛ اما برای اعمال صحیح تربیت رسانه‌ای، خانواده به سه چیز نیاز دارد: آموزش، ابزار و پشتیبانی؛ که هر سه هم موکول به اراده‌ی جدی دولت است.

    دولت جمهوری اسلامی چه وظایفی در تربیت رسانه‌ای دارد؟

    الف) آموزش: شامل طیف گسترده‌ای از آموزش‌ها از سطح دانش تا بینش و گرایش و کنش
    ب) ابزار: مثل اینترنت سما، درگاه‌های ویژه کودک و نوجوان، سامانه‌های هدایت مصرف رسانه و ...
    ج) پشتیبانی: مقررات‌گذاری به نفع تربیت (مثل همان ماجرای اینترنت شبانه و ...)

    البته با فرض زندگی در دوران طاغوت،‌ و بدون محقق شدن هیچ یک از موارد سه گانه بالا، هرگز مسئولیت تربیت از گرده خانواده رفع نمی‌شود. فقط ما به ازای ناتوانی خانواده‌ها در تربیت فرزندان، بر شدت درجه آتش جهنم بر طاغوت و طاغوتیان افزوده خواهد شد!

  • ۲۸ مهر ۹۹

    از «مومو» خوشم آمد.
    حربه‌ی مفید و مؤثری برای ترساندن بچه‌ها و خانواده‌ها از واتساپ! مثل همان «لولو» که مادربزرگ‌ها ما را از آن می‌ترساندند که سراغ خوراکی‌های ته انباری نرویم!

    مقابله با آن هم ساده است. اگر خانواده‌ها آموزه‌های تربیتی را در سطح قصه شنگول و منگول در خانه پیاده کنند، «مومو» راه به جایی نمی‌برد:
    در را به روی غریبه باز نکنید؛
    شماره غریبه را مسدود کنید؛
    پیام غریبه را جواب ندهید.

    سخت است؟

x
x
دسته‌بندی نوشته‌ها

 پسم الله الرحمن الرحیم

پاوه، اسمی لطیف است که در آن خشن ترین قتل عام ها صورت گرفته است.

(شهید دکتر مصطفی چمران)

قتل عام فجیعی که روی جباران خون آشام تاریخ را سفید کرده است.

قتل عامی که 25 نفر از بهترین و خالص ترین پاسداران گمنام انقلاب اسلامی، در حالی که مجروح بودند و در بیمارستان پاوه بستری،‌در تاریخ 26 / 5 / 58 به وحشیانه ترین صورت به گلوله بسته شدند و اجساد آنها را نیروهای کثیف ضدانقلاب به خارج بیمارستان منتقل نموده، بعضی را سر بریدند و بعضی را با شکنجه و شنیع ترین اعمال به شهادت رساندند و بزرگترین لعنت ابدی را برای خود باقی گذاردند.

اینجا مدفن مقدس ابدان مطهر این شهداست که از شدت جراحات قابل انتقال به دامان خانواده‌هایشان نبوده است و در دامان پر مهر خانواده بزرگ امت مسلمان و مردم متدین و مبارز پاوه مدفون شده‌اند.

خداوند همه این شهدا را با صدیقین و صالحین و شهیدان اسلام محشور گرداند.


 *

بسم الله الرحمن الرحیم

از اطراف ایران گروه‌های مختلف ارتش و پاسداران و مردم غیرتمند تقاضا کرده‌اند که من دستور دهم به سوی پاوه رفته و غائله را ختم کنند. من از آنان تشکر می کنم و به دولت، ارتش و ژاندارمری اخطار می‌کنم اگر با توپ‌ها و تانک‌ها و قوای مجهز تا 24 ساعت دیگر حرکت به سوی پاوه نشود من همه را مسئول می‌دانم.

من به عنوان ریاست کل قوا به رئیس ستاد ارتش و ژاندارمری دستور می دهم که فورا با تجهیزات کامل عازم منطقه شوند و به تمام پادگانهای ارتش دستور می دهم که بی انتظار دستور دیگر و بدون فوت وقت با تمام تجهیزات به سوی پاوه حرکت کنند و به دولت دستور می دهم وسایل حرکت پاسداران را فورا فراهم کند. تا دستور ثانوی، من مسئول این کشتار وحشیانه را قوای نظامی می دانم و در صورتی که تخلف از این دستور نمایند با آنان عمل انقلابی می کنم. مکررا از منطقه اطلاع می دهند که دولت و ارتش کاری انجام نداده است. من اگر تا 24 ساعت دیگر عمل مثبت صورت نگیرد سران ارتش و ژاندارمری را مسئول می دانم.

 

والسلام

روح الله الموسوی الخمینی

26 / 5 / 1358

 

::در تهیه این تصاویر برادرانم هادی و امین متحمل زحماتی شدند که بدینوسیله از آنها تشکر می‌کنم::

گفتگوها (۱۱)

وای مردم وای بر فردایمان , کهکشانها گر روند از یادمان ...
  • سلمان عبداللهی
  • تو هم دلت خوشه ها، رفتی حال و حولتو کردی، رفیق هم پیدا کردی، البته مبارکه ها! ، حالا اومدی حال ما رو بگیری؟ پاوه اسمی است لطیف ... باشه. یک هیچ. یکی هم که حقوقشو ندادی میشه دو هیچ. حساب می کنیم حالا. یا علی
    یحتمل به زودی وبلاگ حمید و ملخ و رحیم و اینها آغاز به کار خواهد کرد. مبارک است ان شاء الله
    کاش می شد شعر را تفسیر کرد/واژه ها را با غزل تطهیر کرد//کاش می شد در رکاب عشق رفت/پا به پای شعر ناب عشق رفت//استخوان بر استخوان سائیده ایم/داغ لاله داغ لاله دیده ایم//یاد آن ایام شیرین یاد باد/عشق تنها مانده در غوغای باد....
    سلام.بالاخره کامپیوتر رو خریدیم.اونم دست به نقد.کلی عشق و صفا بود.همه بهمون احترام میذاشتند و کلی تحویلمان گرفتند.یکی از گرایش های بازرگانی مدیریت فروش است.بعد از خرید تصمیم گرفتم که هیچ وقت این گرایش رو دنبال نکنم.یادمون باشه یه وقتی با هم قرار بذاریم بشینیم چت کنیم و کالباس بخوریم. حکمت دوم هم اینکه آدم باید اول یاد بگیره بعد بخره. چون اینجوری میشه مثه من.در غیر اینصورت میشه مثه... خب بسه دیگه. یادت باشه بشینیم چت کنیم.فقط طوری باشه که بوی گندش در نیاید.راستی قضیه این «کد درون عکس» چیه؟
    حمید نمی خواد چیزی بنویسه.خدافص
    سلام خوش به حال شهدا...اللهم ارزقنا شهادت فی سبیلک...موفق باشید یاعلی
  • گروه فرهنگی قرانی راهیان نور
  • سلام ... خیلی خیلی قشنگ بود انشاالله موفق باشید
  • خرابه کوچه کربلا
  • سلام وو موفق باشید
  • مبینا مهدوی
  • هو المحبوب
    یاد بر و بچه های جنگ یادش بخیر
    انشاالله موفق و موید باشید علی علی
    بسم الله . پس برگشتی . خوب . در این فرصت نبودنت ، من هم مسافرتی رفتم و امروز برگشتم . و اما پاوه ... و ما ادرئک ما پاوه . چمران و کاطمی وشیرودی و کشوری ، شیرمردان حماسه آفرین جاوید پاوه . یادشان بخیر و راهشان پر رهرو باد . یادمان باشد که این کومله و دموکرات هنوز هم خود را دموکرات می دانند.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی