از سر نوشت :: حسین غفاری

روایت‌های بی‌گاهِ یک پیام‌برِ پاره‌وقتِ دوره‌گرد

فهرست
x
x
خرده ادراکات
  • ۱۳ مهر ۰۱

    ▪️سالروز شهادت حضرت ابی‌محمد، حسن بن علی بن محمد، ابن‌الرضا (علیه و علی آبائه السلام) بر شما تسلیت باد.

    ♨️در سال‌های اخیر تلاش‌های پراکنده‌ای برای بصری کردن وقایع تاریخی مقدس، با هدف ملموس ساختن موضوعات کهن برای نسل جوان و نوجوان رخ داده است. این تلاش‌ها که در شکل سنتی به ترسیم شمایل معصومان یا پرده‌نگاری‌های عاشورایی محدود می‌شد، با خلاقیت هنرمندان معاصر برای عبور از احتیاطات شرعی، به قله‌هایی همچون آثار حسن روح‌الامین ختم شده که کیفیت آثار، حس و حال اجرا و زاویه دید و روایت خاص او از وقایع، در این سال‌ها بسیار بازتاب یافته است.

    ⚠️مثل هر کار تازه‌ای، در کنار فرصت‌های این تصویرسازی‌ها، باید مراقب آسیب‌های احتمالی آن هم باشیم. مثلاً جانشین‌سازی یک تصور واحد از صحنه‌ای تاریخی به‌جای توسعه درک‌های متعدد از آن واقعه نزد مخاطبان با سطوح معرفتی مختلف؛ یا بسنده کردن به زاویه و عمق دید هنرمند در شناخت آن صحنه یا واقعه تاریخی. همچنین اگر در این میان خطایی هم در تصور یا تصویر هنرمند رخ بدهد، بعداً به سختی می‌توان آن را از ذهن مخاطب پاک کرد.

    🎨برای نمونه نگاهی به آخرین نقاشی دیجیتال 🖌️هنرمند وارسته و نازک‌خیال حسن روح‌الامین بیندازیم که به مناسبت هشتم ربیع‌الاول، صحنه‌ی نماز حضرت حجت ابن الحسن (عج) بر پیکر پدرشان امام حسن عسکری (ع) را در این روز ترسیم کرده است. طبق نقل تاریخی امام مهدی (عج) که در این هنگام کودکی پنج ساله بودند، عموی خود، جعفر بن علی (که بعدها به جعفر کذاب معروف شد) از اقامه نماز بر پیکر پدر کنار زدند و خود برای ایشان نماز اقامه کردند.

    🔍با دقت به این نقاشی نگاه کنید. جعفر بن علی در این نقاشی چند ساله به تصویر کشیده شده است؟
    ❓۵۰؟ ۶۰؟ ۷۰؟!
    💡این در حالی است که می‌دانیم امام حسن عسکری (ع) در سال ۲۶۰ ق. در ۲۸ سالگی به شهادت رسیده‌اند و جعفر اختلاف سنی جدی با ایشان نداشته و به احتمال قریب به یقین کوچکتر از امام بوده است.

    🤔در اینجا یک بی‌دقتی کوچک هنرمند نقاش، تصور مخاطب را از واقعیت تاریخی دگرگون می‌کند و فهم او را در این نقطه متوقف نگه می‌دارد. اینکه جعفر کذاب یک جوان بیست و چند ساله‌ی خام خیال و در سودای غصب زعامت شیعیان باشد فرق دارد با آن‌که او را پیرمردی مسن بدانیم که بر سنت عربی به عزای برادر ایستاده و در ظاهر میراث‌دار او بوده است.

    🚦فرایند «تصویری شدن» تاریخ مقدس، اگر از اساس قابل تردید نباشد، این قدر هست که باید با الزامات معرفتی فراوانی همراه شود تا رهزن نباشد.

    وَ لِلّٰهِ الْحَمْد

  • ۷ مرداد ۰۰

    نامه اعتراضی جمعی از شترداران و بازرگانان بغداد به جناب موسی بن جعفر، بزرگ طایفه علویان

    ای پسر پیغمبر خدا؛
    در میان بزرگان شهر بعد از انتشار شایعاتی درباره فرموده‌ی شما به جناب «صفوان بن مهران» آشوب و تشویشی در گرفته است.
    چنین روایت کرده‌اند که حضرتتان از مراوده اقتصادی جناب صفوان با خلیفه بزرگ و کدخدای مشرق زمین، جناب هارون الرشید ناخرسندید.
    آیا بغیر این است که زنده نگه داشتن دین جد شما به آباد بودن مملکت اسلامی و پایداری مناسک و شعائر الهی میسر است؟
    آیا در این دوران طلایی حکومت بنی‌عباس که از چین و هند تا دروازه‌های بیزانس تحت سلطه‌ی خلافت اسلامی قرار دارد، حرکت یکتا امپراطور مقتدر مسلمانان به قصد انجام اعمال حج، چیزی بجز مجد و عظمت اسلام را نوید می‌دهد؟
    آیا به این فکر کرده‌اید که اگر عملی خداپسندانه مثل «کمک به یک مسلمان برای انجام حج» را تعبیر به «مشارکت در بقای ظالم» بفرمایید، آن وقت تکلیف این همه تاجر و بازرگان و کاسب خرده‌پا که هر روز امیدوار به مراوده تجاری با دستگاه ثروتمند و باشکوه خلافت هستند چه می‌شود؟ آیا شما جواب زن و بچه‌های مظلوم آن‌ها را می‌دهید اگر با امتناع از داد و ستد با دربار شب‌ها سر گرسنه بر بالین بگذارند؟
    شما که پسر پیغمبر و محترم در میان مردمان هستید آیا نترسیدید که اگر جناب صفوان، که از شترداران خوش‌نام و مشهور هستند، از همکاری با خلیفه امتناع کنند چه بر سرشان می‌آید؟
    از حضرتتان انتظار زمان‌شناسی بیشتری داشتیم تا در این ایام که سپاهیان اسلام در مرزهای روم با کفار در حال مبارزه هستند، چنین تزلزلی در پشت جبهه‌ها ایجاد نفرمایید.
    در هر صورت صنف شترداران و بازرگانان بغداد که جمع کثیری از مردم و کسبه محترم را نمایندگی می‌کند از عمل به این توصیه جنابعالی معذور است و امیدواریم که بدبینی به خلیفه بزرگ را کنار بگذارید و اتحاد مسلمانان را خدشه دار نفرمایید.

    والسلام
    مردادماه۱۴۰۰

    پ.ن:
    داستان مشهور «صفوان جمال»

  • ۱۱ فروردين ۰۰

    متأسفانه در جدل غیرخردمندانه و کاملاً سیاسی این روزها، وظیفه مستقیم دولت در آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای نادیده انگاشته می‌شود.
    هر چند که این نکته قابل تأیید است که آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای حتما باید هسته خانواده را هدف قرار بدهد؛ اما برای اعمال صحیح تربیت رسانه‌ای، خانواده به سه چیز نیاز دارد: آموزش، ابزار و پشتیبانی؛ که هر سه هم موکول به اراده‌ی جدی دولت است.

    دولت جمهوری اسلامی چه وظایفی در تربیت رسانه‌ای دارد؟

    الف) آموزش: شامل طیف گسترده‌ای از آموزش‌ها از سطح دانش تا بینش و گرایش و کنش
    ب) ابزار: مثل اینترنت سما، درگاه‌های ویژه کودک و نوجوان، سامانه‌های هدایت مصرف رسانه و ...
    ج) پشتیبانی: مقررات‌گذاری به نفع تربیت (مثل همان ماجرای اینترنت شبانه و ...)

    البته با فرض زندگی در دوران طاغوت،‌ و بدون محقق شدن هیچ یک از موارد سه گانه بالا، هرگز مسئولیت تربیت از گرده خانواده رفع نمی‌شود. فقط ما به ازای ناتوانی خانواده‌ها در تربیت فرزندان، بر شدت درجه آتش جهنم بر طاغوت و طاغوتیان افزوده خواهد شد!

  • ۲۸ مهر ۹۹

    از «مومو» خوشم آمد.
    حربه‌ی مفید و مؤثری برای ترساندن بچه‌ها و خانواده‌ها از واتساپ! مثل همان «لولو» که مادربزرگ‌ها ما را از آن می‌ترساندند که سراغ خوراکی‌های ته انباری نرویم!

    مقابله با آن هم ساده است. اگر خانواده‌ها آموزه‌های تربیتی را در سطح قصه شنگول و منگول در خانه پیاده کنند، «مومو» راه به جایی نمی‌برد:
    در را به روی غریبه باز نکنید؛
    شماره غریبه را مسدود کنید؛
    پیام غریبه را جواب ندهید.

    سخت است؟

x
x
دسته‌بندی نوشته‌ها

۱.

آقای حریری از طرف آقای جلیلی از سوره برایمان نامه‌ای نوشتند که پیش از هر چیز دیگر مجددا ثابت کرد: «ما دیده می‌شویم»

بر خلاف توقع ما عمده‌ی حرفشان درباره‌ی مارمولک بود تا گل‌آقا. از تندروی ما در نظر دادن گلایه کرده بودند و از نفس کارمان، استقبال. ضمن تشکر از توجه ایشان معروض می داریم که هنوز پاسخ خاص و قابل توجهی درباره‌ی عدم پرداختن به گل‌آقا (ولو در حد یک خبر) از سوره دریافت نکرده‌ایم.

هر چند به نظر ایشان مارمولک فیلمی از کمال مصفای تبریزی است و چون کمال تبریزی نقشی در ادب و هنر انقلاب داشته و کارهای دیگری هم در کارنامه دارد باید به او فرصت داد تا به مارمولکش منصفانه‌تر نگاه کرد (والله ربط جملات این استدلال را به هم و به گل‌آقا نفهمیدم) اما آقای حریری تلویحا مسئله سابقه فعالیت و عمق کار فرهنگی گل‌آقا را در حد یک ساعت و نیم مضحکه روحانیت توسط یک کارگردان (حتی باسایقه‌ی) درجه دو پایین آورده و از پاسخ صریح و شفاف گریخته است. جبهه فرهنگی انقلاب (خودم را عرض می کنم) دوست دارد دلایل نشریه‌ی جبهه فرهنگی انقلاب (سوره را می‌فرمایم) را در مورد این مسئله به طور واضح و آشکار بداند. شاید هدایت شدیم.

۲.

پرسمان از جمله‌ی معدود نشریاتی است که با خواستگاهی از حوزه، تا این حد در میان قشر دانشجوی متدین و مسلمان تأثیرگزار بوده است. نشریات مشابهی همچون پگاه متأسفانه نتوانسته‌اند رابطه خود را با طیف وسیعی از بچه ‌حزب اللهی‌ها در دانشگاه برقرار کنند. از همین رو باید پرسمان را قدر دانست.

در آخرین شماره پرسمان (شهریور 83) ضمیمه‌ای هم ویژه‌ی ادبیات داستانی با عنوان فصل وصل منتشر شده است که واقعا ارزش خواندن دارد.

قبلا در مطلب چند روایت معتبر از مصطفی مستور کمی درباره محمدرضا کاتب بد گفته بودم. (نه درباره‌ی ‌خودش که درباره‌ی پستی اش) فکر می کنم نظر دوستان درباره‌ی او با خواندن داستان کوتاه مصیبت در فصل وصل عوض شود. هر چند که من او را از همان گنجشک و ماه دوست می‌داشته‌ام.

 ۳.

دیروز چندمین داستان سیستانم را خریدم. به جان هر که می پرستید شمایی که خودتان می‌توانید این کتاب را بخرید چرا آن را از دیگران هدیه می گیرید؟!!

 ۴.

مقامات مسئول با توقیف فیلم داستانی مستند فقر و فحشاء ساخته‌‌ی مسعود ده‌نمکی، آن را روانه بازار سیاه کرد. به نظرم بر همه‌ی بچه‌حزب اللهی های بالای بیست و یکی دو سال واجب است که این فیلم را در تنهایی ببینند. انقلابی‌گری‌تان گل نکند که یک وقت پخش عمومی برایش بگذارید! تأکید می‌کنم پخش این فیلم در جمع‌های خصوصی، نیمه خصوصی و عمومی، به شدت مخرب است.

ظاهرا ما هنوز درباره نفس سینماتوغراف با خودمان به نتیجه نرسیده‌ایم.

حکایت «اسمش را نبر» شهر موشهاست که همه می‌دانند چیست و برای نترساندن بچه ها نیازی به بردن نامش نمی‌بینند.

گفتگوها (۲۳)

  • انسان جاودان
  • سلام سید صالح عزیز. عیدت مبارک.ذات سرمایه داری در همه جا مشترک است. چه عنوان لیبرالیسم را یدک بکشد و چه پشت ظواهر اسلامی پنهانش کنیم تفاوتی نمیکند.دوستی می گفت یکی از گرانترین شرابهای پاریس شراب میکده شیراز است و رویش عنوان شده  made in ir.iran.صاد را خواندم.هرچند تازه شروع کرده ای اما گمان نمی کنم به اندازه مرتضی و ما خواندنی شود.التماس دعا.
  • حامد کاربیست
  • سلام**بابا این دیگه چه قالبیه بس که بالا و پایینش عکس داره شونصد ساعت طول می کشه تا بالا بیاد***معنی این متنتون رو که نفهمیدم شاید........
  • حامد کاربیست
  • سلام***اولندش شما از کجا فهمیدید که بنده مشتری دائمی شما نیستم در ضمن من در ساعات مختلف نیز با آی اس ÷ی های مختلفی کانکت شدم ولی سرعت بالا آمدن بلاگ شما فرقی نکرده ***در ضمن بقیه ی وبلاگها سرعتشون بهتره تازه سرورشون هم مثل شما ÷رشیان بلاگه ***بزودی به شما می لینکیم
    آقا حامد شما کارت بیسته بیسته. ما سوات موات این چیزا رو نداریم. ولی خودمون ایراد چندانی توش نمی بینیم. اگه شما لطف کنید و یه راهنمایی کاربردی به ما و بقیه بکنین ممنون می شم.
  • خــــــادم المهدی
  • بــــــسم رب المهدی ............. ســــــلام و درود برشما سید بزرگو ار ...... اول مبعث رسول اکر م ص را به شما عزیز تبریک می گم...دو ما ...........و ب لاگتان   حر ف نداره ... ...... بی نهایت زیبا و مفید ........... خیلی استفاده کر دم ............. دست مر یزاد ............ ان شا ء الله در پناه خدا و در سا یه تو جهات حضر ت و لیعصر عج باشید ......یا علی و التماس دعا
    بسم الله . سید جان . از طریق برادر کلاش النظام با یک وبلاگ آشنا شدم که حرکتش را تا اینجا قبول دارم . خودم هم عضو شدم . یعنی الان درخواست عضویت فرستادم . شما هم زود بیاو ببین و عضویت ثبت کن. من تا اینجای کار این حرکت را قبول دارم .http://www.hezbollah14.persianblog.ir
    یا حق و التماس دعا.
    بسم الله . و این سید صالح عادت دارد من را مجذوب خود کند. صاد را قبول دارم و با دلم همخون بود و همخوان . صاد را دوست دارم . اما با مرتضی وما مقایسه اش نمی کنم که در دلم با هم دعوایشان نشود. صاد زیباست...بیشتر بگویم صدای مرتضی و ما در می آید. بابا تسلیم ... این عکس هم اعترافی دیگر است از زبان لیبرالیزم به پیشرو بودن معرفت الهی . حالا دیگر اعتراف می کنند که تراشیدن ریش تحریک بهمراه دارد. فردا چه اعتراف خواهند کرد ؟ منتظر باشیم ببینیم چه بلایی سرمان آورده یا همین امروز دست بر می داریم ؟ نمی دانم . در مورد مجید عزیز هم ، من با تقلید از جماعت کاراملی هیچ موافق نیستم . چه در انتخاب نام وبلاگ و سایت و چه در تقلید ایجاد نوعی وبلاگ گروهی. می توانستیم کار بهتری بکنیم . نمی دانم از دوستان معنوی چند نفر با مجید همراهند. فعلا یا علی. راستی ساقیا آمدن عید مبارک بادت .
    بسم الله . صالح جان زودی یک سر به اینجا بزن :jam-e-mastan.persianblog.ir
    یک کاری جدی . نمونه اش هم همانhezbollah14.persianblog.ir
    است.
    برادر گرامی
    سلام
    یادداشتتان را دیدم و چند گلایه اول اینکه برادر جان این نامه را شخص من و نه از طرف آقای جلیلی نوشتم که خواهشا اصلاح فرمایید. دوم اینکه تقاضا در مورد برخورد منصفانه به معنای مقایسه افراد نیست ونه حتی توجیه! و سوم اینکه یادداشتتان را به سردبیر نشان دادم این هم کاری که از دست من بر می آمد.
    موفق باشید
    یا حق
    سلام. ممنون از لطفت... ما همون مجیدیم آقا. همین. یا علی
    سلام.وبلاگ خوبی دارید.موفق باشید.صاد هم خیلی قشنگه یه جوری انگار حرفاش بیشتر از اینجا به دل می شینه.برای اونجا هم موفق باشید!در مورد نشریه موازی هم من نظرم کاملا بر عکس ابوذرِ.چه اشکالی داره که چند تا بچه مذهبی برای اصلاح روابط بین دختران و پسران جامعه تلاش کنند؟کارشون که به نظر من خیلی حساب شدس.هم علمی بحث می کنن و هم مطالب جالب توش می ذارن که اگه یکی از جوونایی که به نظر ما رفتارشون در مقابل جنس مخالفشون درست نیست اون و خوند،پس نزنه.امیدوارم اون ها هم موفق باشن.
    سرور گرامی جناب آقای حریری! عنوان ایمیلی که شما از آن برای ما نوشته بودید به نام وحید جلیلی بود. بنده که علم غیب ندارم. اولا! برخورد بنده با گل آقا منصفانه بوده است. شاید در مورد کمال تبریزی کمی تند رفتم. به هر حال ما و شما همدیگر را با هم کامل می کنیم ثانیا! ثالثا و رابعا و خامثا و آلفا(!) شما واقعا به ما لطف دارید. خداوند ما را مدیون و شرمنده زحمت کشان سوره نگرداند. یاعلیش
    یک دوست خوبی هم که لطف دارند و البته نشانی از خودشان به جا نگذاشتند کاش کمی راجع به کار علمی!! در موازی تحقیق می کردند. از مقالاتش که چنین بر نمی آید. کاش نشانی می گذاشتید لااقل. یاعلیش
    با سلام مجدد.منظور من از علمی مقالات دکتر رسول فرشادی و تا حدی بخش کتابخونه موازی است.
    یک دوست محترم! امیدوارم منظورتان مقاله سفیهانه‌ی روابط عاشقانه دختر و پسر نباشد! به تمام معنی کلمه احمقانه بود. آقای دکتر ظاهرا به اندازه یک جانور شناس هم خصائل جنس نر و ماده و تعریف زیبایی را نمی فهمند. علم هم فهمیدیم یعنی چه!
    هوالمحبوب با سلام وب لاگ حاج رضا با انتقادی به کمیته امداد امام که متولی خدمت به محرومین جامعه است به روز شد خوشحال می شوم ضمن مطالعه آن هرگونه انتقاد ونظری  در خصوص این مطلب دارید مرقوم فرمایید . متشکرم
    سلام...اینجا خیلی زیباست و در کنارش خیلی مطالب مفیدی دارد حتما به اینجا لینک خواهم داد البته با اجازه صاحبانش....فرارسیدن ماه شعبان و اعیاد شعبانیه و همچنین هفته دفاع مقدس بر شما مبارک....*اَللّهُمَ الرْزُقْنا توفیقَ الشَهادَة*
  • عشق به حسین علیه السلام ( خیبریان )
  • بسم رب الحسین علیه السلام . سلام آقا سید این ایام را تبریک عرض می کنم . التماس دعا .
  • خاکسار آستان علی
  • سلام علیکم. آقا اینجا یه خورده هم بگذره از اینجا یه خبر گذاری آبدار در می یاد. رمزی ننویسید تا ما که در جریان نیستیم هم بفهمیم چه خبره. وبلاگ بسیار وزینی است. خسته نباشید. یا علی
    ابوالفضل سپهر، شاعر جوان ادبیات انقلاب و پایداری، درگذشت.
    به گزارش خبرنگار «بازتاب»، سپهر، جانباز شیمیایی که در بیمارستان‌های تهران بر اثر ازکارافتادگی اعضای بدنش بستری و تحت درمان بود، صبح امروز در بیمارستان قلب تهران، پس از مدت‌ها تحمل درد و رنج ناشی از جراحات جنگی، جان به جان‌آفرین تسلیم کرد.
    گفتنی است، از ابوالفضل سپهر، اشعار بسیاری به جای مانده که معروف‌ترین آنها مجموعه شهر «اتل متل ...» می‌باشد.
    روابط عمومی لشکر 27 محمد رسول‌الله(ص) طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد، ساعت 30/7 صبح روز دوشنبه، 30/6/83، پیکر این شاعر توانا از مقابل ستاد فرماندهی این لشکر تا بهشت زهرا(س)، تشییع خواهد شد.
    بسم الله . آسید صالح این را ببین ! دلت سوخت ، دعا کن . http://www.baztab.com/news/16225.php
    التماس دعا... التماس دعا... التماس دعا... التماس دعا... التماس دعا... التماس دعا...
  • حامد کاربیست
  • بروز کردم********معنی یا علیش یعنی چی

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی