از سر نوشت :: حسین غفاری

روایت‌های بی‌گاهِ یک پیام‌برِ پاره‌وقتِ دوره‌گرد

فهرست
x
x
خرده ادراکات
  • ۱۳ مهر ۰۱

    ▪️سالروز شهادت حضرت ابی‌محمد، حسن بن علی بن محمد، ابن‌الرضا (علیه و علی آبائه السلام) بر شما تسلیت باد.

    ♨️در سال‌های اخیر تلاش‌های پراکنده‌ای برای بصری کردن وقایع تاریخی مقدس، با هدف ملموس ساختن موضوعات کهن برای نسل جوان و نوجوان رخ داده است. این تلاش‌ها که در شکل سنتی به ترسیم شمایل معصومان یا پرده‌نگاری‌های عاشورایی محدود می‌شد، با خلاقیت هنرمندان معاصر برای عبور از احتیاطات شرعی، به قله‌هایی همچون آثار حسن روح‌الامین ختم شده که کیفیت آثار، حس و حال اجرا و زاویه دید و روایت خاص او از وقایع، در این سال‌ها بسیار بازتاب یافته است.

    ⚠️مثل هر کار تازه‌ای، در کنار فرصت‌های این تصویرسازی‌ها، باید مراقب آسیب‌های احتمالی آن هم باشیم. مثلاً جانشین‌سازی یک تصور واحد از صحنه‌ای تاریخی به‌جای توسعه درک‌های متعدد از آن واقعه نزد مخاطبان با سطوح معرفتی مختلف؛ یا بسنده کردن به زاویه و عمق دید هنرمند در شناخت آن صحنه یا واقعه تاریخی. همچنین اگر در این میان خطایی هم در تصور یا تصویر هنرمند رخ بدهد، بعداً به سختی می‌توان آن را از ذهن مخاطب پاک کرد.

    🎨برای نمونه نگاهی به آخرین نقاشی دیجیتال 🖌️هنرمند وارسته و نازک‌خیال حسن روح‌الامین بیندازیم که به مناسبت هشتم ربیع‌الاول، صحنه‌ی نماز حضرت حجت ابن الحسن (عج) بر پیکر پدرشان امام حسن عسکری (ع) را در این روز ترسیم کرده است. طبق نقل تاریخی امام مهدی (عج) که در این هنگام کودکی پنج ساله بودند، عموی خود، جعفر بن علی (که بعدها به جعفر کذاب معروف شد) از اقامه نماز بر پیکر پدر کنار زدند و خود برای ایشان نماز اقامه کردند.

    🔍با دقت به این نقاشی نگاه کنید. جعفر بن علی در این نقاشی چند ساله به تصویر کشیده شده است؟
    ❓۵۰؟ ۶۰؟ ۷۰؟!
    💡این در حالی است که می‌دانیم امام حسن عسکری (ع) در سال ۲۶۰ ق. در ۲۸ سالگی به شهادت رسیده‌اند و جعفر اختلاف سنی جدی با ایشان نداشته و به احتمال قریب به یقین کوچکتر از امام بوده است.

    🤔در اینجا یک بی‌دقتی کوچک هنرمند نقاش، تصور مخاطب را از واقعیت تاریخی دگرگون می‌کند و فهم او را در این نقطه متوقف نگه می‌دارد. اینکه جعفر کذاب یک جوان بیست و چند ساله‌ی خام خیال و در سودای غصب زعامت شیعیان باشد فرق دارد با آن‌که او را پیرمردی مسن بدانیم که بر سنت عربی به عزای برادر ایستاده و در ظاهر میراث‌دار او بوده است.

    🚦فرایند «تصویری شدن» تاریخ مقدس، اگر از اساس قابل تردید نباشد، این قدر هست که باید با الزامات معرفتی فراوانی همراه شود تا رهزن نباشد.

    وَ لِلّٰهِ الْحَمْد

  • ۷ مرداد ۰۰

    نامه اعتراضی جمعی از شترداران و بازرگانان بغداد به جناب موسی بن جعفر، بزرگ طایفه علویان

    ای پسر پیغمبر خدا؛
    در میان بزرگان شهر بعد از انتشار شایعاتی درباره فرموده‌ی شما به جناب «صفوان بن مهران» آشوب و تشویشی در گرفته است.
    چنین روایت کرده‌اند که حضرتتان از مراوده اقتصادی جناب صفوان با خلیفه بزرگ و کدخدای مشرق زمین، جناب هارون الرشید ناخرسندید.
    آیا بغیر این است که زنده نگه داشتن دین جد شما به آباد بودن مملکت اسلامی و پایداری مناسک و شعائر الهی میسر است؟
    آیا در این دوران طلایی حکومت بنی‌عباس که از چین و هند تا دروازه‌های بیزانس تحت سلطه‌ی خلافت اسلامی قرار دارد، حرکت یکتا امپراطور مقتدر مسلمانان به قصد انجام اعمال حج، چیزی بجز مجد و عظمت اسلام را نوید می‌دهد؟
    آیا به این فکر کرده‌اید که اگر عملی خداپسندانه مثل «کمک به یک مسلمان برای انجام حج» را تعبیر به «مشارکت در بقای ظالم» بفرمایید، آن وقت تکلیف این همه تاجر و بازرگان و کاسب خرده‌پا که هر روز امیدوار به مراوده تجاری با دستگاه ثروتمند و باشکوه خلافت هستند چه می‌شود؟ آیا شما جواب زن و بچه‌های مظلوم آن‌ها را می‌دهید اگر با امتناع از داد و ستد با دربار شب‌ها سر گرسنه بر بالین بگذارند؟
    شما که پسر پیغمبر و محترم در میان مردمان هستید آیا نترسیدید که اگر جناب صفوان، که از شترداران خوش‌نام و مشهور هستند، از همکاری با خلیفه امتناع کنند چه بر سرشان می‌آید؟
    از حضرتتان انتظار زمان‌شناسی بیشتری داشتیم تا در این ایام که سپاهیان اسلام در مرزهای روم با کفار در حال مبارزه هستند، چنین تزلزلی در پشت جبهه‌ها ایجاد نفرمایید.
    در هر صورت صنف شترداران و بازرگانان بغداد که جمع کثیری از مردم و کسبه محترم را نمایندگی می‌کند از عمل به این توصیه جنابعالی معذور است و امیدواریم که بدبینی به خلیفه بزرگ را کنار بگذارید و اتحاد مسلمانان را خدشه دار نفرمایید.

    والسلام
    مردادماه۱۴۰۰

    پ.ن:
    داستان مشهور «صفوان جمال»

  • ۱۱ فروردين ۰۰

    متأسفانه در جدل غیرخردمندانه و کاملاً سیاسی این روزها، وظیفه مستقیم دولت در آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای نادیده انگاشته می‌شود.
    هر چند که این نکته قابل تأیید است که آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای حتما باید هسته خانواده را هدف قرار بدهد؛ اما برای اعمال صحیح تربیت رسانه‌ای، خانواده به سه چیز نیاز دارد: آموزش، ابزار و پشتیبانی؛ که هر سه هم موکول به اراده‌ی جدی دولت است.

    دولت جمهوری اسلامی چه وظایفی در تربیت رسانه‌ای دارد؟

    الف) آموزش: شامل طیف گسترده‌ای از آموزش‌ها از سطح دانش تا بینش و گرایش و کنش
    ب) ابزار: مثل اینترنت سما، درگاه‌های ویژه کودک و نوجوان، سامانه‌های هدایت مصرف رسانه و ...
    ج) پشتیبانی: مقررات‌گذاری به نفع تربیت (مثل همان ماجرای اینترنت شبانه و ...)

    البته با فرض زندگی در دوران طاغوت،‌ و بدون محقق شدن هیچ یک از موارد سه گانه بالا، هرگز مسئولیت تربیت از گرده خانواده رفع نمی‌شود. فقط ما به ازای ناتوانی خانواده‌ها در تربیت فرزندان، بر شدت درجه آتش جهنم بر طاغوت و طاغوتیان افزوده خواهد شد!

  • ۲۸ مهر ۹۹

    از «مومو» خوشم آمد.
    حربه‌ی مفید و مؤثری برای ترساندن بچه‌ها و خانواده‌ها از واتساپ! مثل همان «لولو» که مادربزرگ‌ها ما را از آن می‌ترساندند که سراغ خوراکی‌های ته انباری نرویم!

    مقابله با آن هم ساده است. اگر خانواده‌ها آموزه‌های تربیتی را در سطح قصه شنگول و منگول در خانه پیاده کنند، «مومو» راه به جایی نمی‌برد:
    در را به روی غریبه باز نکنید؛
    شماره غریبه را مسدود کنید؛
    پیام غریبه را جواب ندهید.

    سخت است؟

x
x
دسته‌بندی نوشته‌ها

 ...

 1.

جمع مشورتى قوى در زمینه‏‌ى راهبردهاى کلان مورد نیاز آقاى ضرغامى است. ایشان باید با ریاست خود و به مدیریت خود یک جمع مشورتى براى راهبردهاى کلان داشته باشند که مردمان هوشمندى بنشینند و قوى کار کنند. حالا البته ایشان اشاره کردند که جمع‏هاى مشورتى در هر شبکه یا ظاهراً در هر بخشى هست، که بسیار خوب است، ولى مجموع سازمان هم به نظر من به این جمع‏ها نیاز دارد تا بتواند به‏طور دایم پشتیبانى کند؛ این همیشه مورد تأکید من بوده است و از سابق هم من این را به مدیران قبلى می‌‏گفتم.

 

2.

چشم‏انداز، هدف ها و راهبردها را حداقل براى پنج سال تدوین کنید. البته در خلال صحبت گفتند که یک چیزى تدوین شده است. مشخص شود که سرِ پنج سال به کجا مى‏خواهیم برسیم؛ قابل اندازه‏گیرى باشد.

 

3.

به شدت توجه کنید که چهره‏پردازى‏هاى منفى و ناصالح در صدا و سیما انجام نگیرد. من گاهى دیده‏ام انسانهایى که هیچ ارزش عددى، علمى و هنرى ندارند، در صدا و سیما با پول مردم چهره‏پردازى مى‏شوند. چرا؟ یک انسانى که در رشته‏ى خودش - حالا من البته نمى‏خواهم خیلى مطلب را باز کنم - این‏قدر انسان ارزشمندى نیست و انسان متوسطى است، او را بیاورند و چند ساعت از وقت تلویزیون -دو ساعت یا یک ساعت- را به زندگى او، به خانواده‏ى او، به گذشته‏ى سرتا پا کم‏ارزش او مصروف کنند؛ چرا؟ به‏نظرمن علاوه بر این‏که این «چرا» وجود دارد، «منفى» هم است. خوب، این الگوسازى است؛ ما چه کسى را مى‏خواهیم الگوى این جوانها قرار بدهیم؟ این‏طور آدمهایى را؟!

 

4.

یک تذکر مهم، وقت‏گذارى مدیران و نپرداختن به کارهاى دیگر است. من خواهش مى‏کنم مدیران صدا و سیما همان کارى را که الان در صدا و سیما دارند، مهمترین کار بدانند و به‏کار دیگرى نپردازید؛ این مهمترین کار شماست. پرداختن به‏کار دیگر، شما را از هر دو کار باز مى‏دارد. من یک وقتى در شوراى عالى انقلاب فرهنگى، زمان ریاست‏جمهورى، جمله‏یى را از کتاب سیاست‏نامه‏ى خواجه‏نظام‏الملک نقل کردم...این است:

زنهار! مردى را دو کار مفرما؛ مردى و کارى.

یک مرد، یک کار. راست مى‏گوید. حالا خودِ خواجه نظام‏الملک ده تا کار داشته!

ولى به قول سعدى:

جز به خردمند مفرما عمل‏

گرچه عمل کار خردمند نیست‏

خردمند مدیریت می‌کند؛ عمل را به عهده‏ى دیگران مى‏گذارد. به‏هرحال، مردى و کارى. به این کار اهمیت بدهید؛ این کار خیلى مهم است.

 

5.

یک مسأله‏ى دیگر، سبک و چالاک کردن حوزه‏ى ستادى است. حالا که ایشان گفتند، بیست‏ و هفت هزار و خرده‏یى همکار، من ناگهان تکان خوردم. خیلى سازمان گسترده است. یک‏خرده سازمان، بخصوص حوزه‏هاى ستادى، را جمع‏وجور کنید؛ چالاک کنید، کوچک کنید؛ این خیلى مهم است. معلوم است که وقتى این‏طور است، شما بودجه‏ى جارى‏تان چقدر مى‏شود، تا حالا برسید به مشکلات بودجه‏یى دیگر که مطرح کردند.

 ...

گفتگوها (۱۸)

  • یکی مثل خودت
  • سلام...عالی بود..ای کاش اندیشه های اوینی با خون ما آمیخته میشد...روحش شاد...عمرتان وسعیتان مستدام...یاعلی
    بسم رب الشهدا . سلام . امان از این الگوسازیهای منفی برام سئواله که چه کسی یا کسانی از این اولگو ها ی  منفی سود می برند !!! ریشه انها را باید زد خود الگو عروسک خیمه شب بازی است . خدا نگهدار .
    سلام....امیدوارم عمل کنند.. یادتان هستیم ها... دیده بان برج مینو
  • سر به گریبان
  • سلام//صدا و سیما گفتید و کردید کبابمون//الگوی چی کشک چی؟صدا و سیما-سینما.......وااااااااای... و اما این پستتون تحریکم کرد گزارش دیدن فیلم انتظار اقای نوری زاد(همکار٬همرزم؟؟؟شهید اوینی)و صحبتای ایشون رو بنویسم ان شاءالله در اولین فرصت...کامنت یه صاحب نظر جالب اگه قابل باشه کلبه سر به گریبان
  • طلبه ای از نسل سوم
  • سلام وبلاگ جالبی دارید موفق باشید
    سلام علیکم . جالب بود . عمیق هم .
  • خاکسار آستان علی
  • نرود میخ آهنین در سنگ!
  • تجلی ظهور
  • یا علی دوست گرامی ما دوباره آمدیم و باز خواهیم آمد . بوی غدیر میآید .
    گفتم خسته نباشیدی دوباره بگویم. اجرتان با خود شهدا. به ما هم سری بزن مسلمان. گه گاهی.یا علی***لوتی
    حجه الاسلام دانشمند از خطبای اصفهان گفت : مردم باید شیرینی عدالت را با عملکرد مسوولان حکومتی بچشند . وی پس از تبیین تفاوتهای مساوات با عدل گفت : وقتی مردم نبینند که مسوولان - نه همه شان - که غالبشان در رعایت عدالت به شعار بسنده کرده اند دیگر به حرفشان گوش نمی دهند . وی در مصاحبه اختصاصی با مطالبه گفت : متاسفانه در این 25 سال عدالت علوی به افسانه تبدیل شد در حالیکه هرگز این طور نیست . من فکر می کنم همه چیز وابسته به مسوولین است و البته مردم هم خیلی می توانند نقش داشته باشند . هم ملت و هم زمامدار هر دو باید بسیج شوند تا ظلم ها را از بین ببرند و عدالت را برقرار سازند .
    حجه الاسلام دانشمند افزود : روحانیت هم در فرهنگسازی برای عدالت می تواند خیلی موثر باشد . روحانی باید شجاع باشد و متاسفانه الآن خیلی از روحانیون و مبلغان فرهنگ ابن عباسی را پیش گرفته اند . هم پشت سر معاویه نماز می خوانند و هم به علی -ع- اقتدا می کنند . این خیلی خطرناک است . همچنین ایشان در پایان در پاسخ به سوالی به مواردی از تذکرات عدالتخواهانه خود در سخنرانی های مختلف کشور اشاره نمودند .
  • ماهنامه سوره
  • دوازدهمین شماره از ماهنامه فرهنگی-تحلیلی سوره منتشر شد.
    سوره یادگار شهید آوینی
    چه قدر بعضی ها صادقانه مثبت و صافن!!خداشماهارو می بینه یه سری از بنده هاشو روانه یه جایی غیر بهشت می کنه دیگه!!حداقل به ماها رحم کنید!
    سلام، عید شما مبارک...تا تصمیم نگیرند که حرف بشنوند مشکلات حل نمیشود، انشاء الله موفق باشید، در پناه خدا.
    سلام. جالب بود. وبلاگ زیبایی دارین. همیشه شاد و پیروز باشی
    من چه کرده ام ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ................ در پناه مولا
  • کلاشینکف
  • سیدجان سلام! شعار دادن چه آسان! عمل کردن چه مشکل! بحث های مربوط به صداوسیما خیلی گسترده و زیاد است ...مشکل اول سازمان هم این است که اصل را بر کمیت گذاشته اند نه کیفیت و همین کارها رو خراب می کند!
    سلام از اینکه وبلاگ پر محتوایت اینقدر زود بالا می یاد ممنونم من همون هستم که پارسال همه اش التماس دعا داشتم می دونی امسال هم برای التماس دعا آمده ام
    خیر پیش یا علی مدد
    سلام سید جووون . چطوری . الهی ملخ به قربونت . ببین سید جان این صفحات پیام شما هم شده یک برگه آگهی تبلیغاتی برای نام های وبلاگ های دیگر از خانوادگی پرشین بلاگ . خداییش ببین چند تا از این هایی که پیام گذاشتن بیشتر از یه خط نوشتن . همه می خوان ایجاز برانند براین صفحه دوار . بابا بی خیال . یک کم بیشتر بنویسید . همه شون هم آدرس وبلاگ هاشون رو نوشتن که خواننده هاشون زیاد بشه . احتمالا توی وبلاگشون یه چارتی هم برای تعداد باز کننده نوشتند . به هر حال خوشحال شدیم از آن چیزی که در مسنجرت برای ما گذاشته بودی . البته تو مشهد هنوز وبلاگت به روز نشده ولی بهر حال یا علیشششششششششششش.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی