از سر نوشت :: حسین غفاری

روایت‌های بی‌گاهِ یک پیام‌برِ پاره‌وقتِ دوره‌گرد

فهرست
x
x
خرده ادراکات
  • ۱۳ مهر ۰۱

    ▪️سالروز شهادت حضرت ابی‌محمد، حسن بن علی بن محمد، ابن‌الرضا (علیه و علی آبائه السلام) بر شما تسلیت باد.

    ♨️در سال‌های اخیر تلاش‌های پراکنده‌ای برای بصری کردن وقایع تاریخی مقدس، با هدف ملموس ساختن موضوعات کهن برای نسل جوان و نوجوان رخ داده است. این تلاش‌ها که در شکل سنتی به ترسیم شمایل معصومان یا پرده‌نگاری‌های عاشورایی محدود می‌شد، با خلاقیت هنرمندان معاصر برای عبور از احتیاطات شرعی، به قله‌هایی همچون آثار حسن روح‌الامین ختم شده که کیفیت آثار، حس و حال اجرا و زاویه دید و روایت خاص او از وقایع، در این سال‌ها بسیار بازتاب یافته است.

    ⚠️مثل هر کار تازه‌ای، در کنار فرصت‌های این تصویرسازی‌ها، باید مراقب آسیب‌های احتمالی آن هم باشیم. مثلاً جانشین‌سازی یک تصور واحد از صحنه‌ای تاریخی به‌جای توسعه درک‌های متعدد از آن واقعه نزد مخاطبان با سطوح معرفتی مختلف؛ یا بسنده کردن به زاویه و عمق دید هنرمند در شناخت آن صحنه یا واقعه تاریخی. همچنین اگر در این میان خطایی هم در تصور یا تصویر هنرمند رخ بدهد، بعداً به سختی می‌توان آن را از ذهن مخاطب پاک کرد.

    🎨برای نمونه نگاهی به آخرین نقاشی دیجیتال 🖌️هنرمند وارسته و نازک‌خیال حسن روح‌الامین بیندازیم که به مناسبت هشتم ربیع‌الاول، صحنه‌ی نماز حضرت حجت ابن الحسن (عج) بر پیکر پدرشان امام حسن عسکری (ع) را در این روز ترسیم کرده است. طبق نقل تاریخی امام مهدی (عج) که در این هنگام کودکی پنج ساله بودند، عموی خود، جعفر بن علی (که بعدها به جعفر کذاب معروف شد) از اقامه نماز بر پیکر پدر کنار زدند و خود برای ایشان نماز اقامه کردند.

    🔍با دقت به این نقاشی نگاه کنید. جعفر بن علی در این نقاشی چند ساله به تصویر کشیده شده است؟
    ❓۵۰؟ ۶۰؟ ۷۰؟!
    💡این در حالی است که می‌دانیم امام حسن عسکری (ع) در سال ۲۶۰ ق. در ۲۸ سالگی به شهادت رسیده‌اند و جعفر اختلاف سنی جدی با ایشان نداشته و به احتمال قریب به یقین کوچکتر از امام بوده است.

    🤔در اینجا یک بی‌دقتی کوچک هنرمند نقاش، تصور مخاطب را از واقعیت تاریخی دگرگون می‌کند و فهم او را در این نقطه متوقف نگه می‌دارد. اینکه جعفر کذاب یک جوان بیست و چند ساله‌ی خام خیال و در سودای غصب زعامت شیعیان باشد فرق دارد با آن‌که او را پیرمردی مسن بدانیم که بر سنت عربی به عزای برادر ایستاده و در ظاهر میراث‌دار او بوده است.

    🚦فرایند «تصویری شدن» تاریخ مقدس، اگر از اساس قابل تردید نباشد، این قدر هست که باید با الزامات معرفتی فراوانی همراه شود تا رهزن نباشد.

    وَ لِلّٰهِ الْحَمْد

  • ۷ مرداد ۰۰

    نامه اعتراضی جمعی از شترداران و بازرگانان بغداد به جناب موسی بن جعفر، بزرگ طایفه علویان

    ای پسر پیغمبر خدا؛
    در میان بزرگان شهر بعد از انتشار شایعاتی درباره فرموده‌ی شما به جناب «صفوان بن مهران» آشوب و تشویشی در گرفته است.
    چنین روایت کرده‌اند که حضرتتان از مراوده اقتصادی جناب صفوان با خلیفه بزرگ و کدخدای مشرق زمین، جناب هارون الرشید ناخرسندید.
    آیا بغیر این است که زنده نگه داشتن دین جد شما به آباد بودن مملکت اسلامی و پایداری مناسک و شعائر الهی میسر است؟
    آیا در این دوران طلایی حکومت بنی‌عباس که از چین و هند تا دروازه‌های بیزانس تحت سلطه‌ی خلافت اسلامی قرار دارد، حرکت یکتا امپراطور مقتدر مسلمانان به قصد انجام اعمال حج، چیزی بجز مجد و عظمت اسلام را نوید می‌دهد؟
    آیا به این فکر کرده‌اید که اگر عملی خداپسندانه مثل «کمک به یک مسلمان برای انجام حج» را تعبیر به «مشارکت در بقای ظالم» بفرمایید، آن وقت تکلیف این همه تاجر و بازرگان و کاسب خرده‌پا که هر روز امیدوار به مراوده تجاری با دستگاه ثروتمند و باشکوه خلافت هستند چه می‌شود؟ آیا شما جواب زن و بچه‌های مظلوم آن‌ها را می‌دهید اگر با امتناع از داد و ستد با دربار شب‌ها سر گرسنه بر بالین بگذارند؟
    شما که پسر پیغمبر و محترم در میان مردمان هستید آیا نترسیدید که اگر جناب صفوان، که از شترداران خوش‌نام و مشهور هستند، از همکاری با خلیفه امتناع کنند چه بر سرشان می‌آید؟
    از حضرتتان انتظار زمان‌شناسی بیشتری داشتیم تا در این ایام که سپاهیان اسلام در مرزهای روم با کفار در حال مبارزه هستند، چنین تزلزلی در پشت جبهه‌ها ایجاد نفرمایید.
    در هر صورت صنف شترداران و بازرگانان بغداد که جمع کثیری از مردم و کسبه محترم را نمایندگی می‌کند از عمل به این توصیه جنابعالی معذور است و امیدواریم که بدبینی به خلیفه بزرگ را کنار بگذارید و اتحاد مسلمانان را خدشه دار نفرمایید.

    والسلام
    مردادماه۱۴۰۰

    پ.ن:
    داستان مشهور «صفوان جمال»

  • ۱۱ فروردين ۰۰

    متأسفانه در جدل غیرخردمندانه و کاملاً سیاسی این روزها، وظیفه مستقیم دولت در آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای نادیده انگاشته می‌شود.
    هر چند که این نکته قابل تأیید است که آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای حتما باید هسته خانواده را هدف قرار بدهد؛ اما برای اعمال صحیح تربیت رسانه‌ای، خانواده به سه چیز نیاز دارد: آموزش، ابزار و پشتیبانی؛ که هر سه هم موکول به اراده‌ی جدی دولت است.

    دولت جمهوری اسلامی چه وظایفی در تربیت رسانه‌ای دارد؟

    الف) آموزش: شامل طیف گسترده‌ای از آموزش‌ها از سطح دانش تا بینش و گرایش و کنش
    ب) ابزار: مثل اینترنت سما، درگاه‌های ویژه کودک و نوجوان، سامانه‌های هدایت مصرف رسانه و ...
    ج) پشتیبانی: مقررات‌گذاری به نفع تربیت (مثل همان ماجرای اینترنت شبانه و ...)

    البته با فرض زندگی در دوران طاغوت،‌ و بدون محقق شدن هیچ یک از موارد سه گانه بالا، هرگز مسئولیت تربیت از گرده خانواده رفع نمی‌شود. فقط ما به ازای ناتوانی خانواده‌ها در تربیت فرزندان، بر شدت درجه آتش جهنم بر طاغوت و طاغوتیان افزوده خواهد شد!

  • ۲۸ مهر ۹۹

    از «مومو» خوشم آمد.
    حربه‌ی مفید و مؤثری برای ترساندن بچه‌ها و خانواده‌ها از واتساپ! مثل همان «لولو» که مادربزرگ‌ها ما را از آن می‌ترساندند که سراغ خوراکی‌های ته انباری نرویم!

    مقابله با آن هم ساده است. اگر خانواده‌ها آموزه‌های تربیتی را در سطح قصه شنگول و منگول در خانه پیاده کنند، «مومو» راه به جایی نمی‌برد:
    در را به روی غریبه باز نکنید؛
    شماره غریبه را مسدود کنید؛
    پیام غریبه را جواب ندهید.

    سخت است؟

x
x
دسته‌بندی نوشته‌ها

چای، کالای گران‌بها و حساسی است. حمل و نقل چای از کارخانه‌های چای خشک کنی تا کارگاه‌های بسته‌بندی آن، در هر نقطه‌ای که باشد، در جعبه‌های چوبی خاصی انجام می‌شود. این جعبه‌ها که تقریباً مکعب مربع هستند، با ابعاد تقریبی نیم متر، دارای یک پوشش کنفی خارجی (گونی) و یک لفاف آلومنیومی داخلی هستند. در کارگاه‌های بسته‌بندی چای، صندوق‌های چوبی را باز می‌کنند و با مخلوط کردن انواع چای‌های خارجی و ایرانی، ترکیب مورد نظر را می‌سازند.

از میان خیل مرزوقین خداوند، طایفه‌ای هستند مشهور به «صندوق‌خر».  این‌ها صندوق‌های چوبی چای را بعد از خالی کردن در کارخانه‌ها‌ی بسته‌بندی، در هم و کیلویی به مبلغ ناچیزی می‌خرند به کارگاه خود می‌برند.

از این «صندوق‌خر» ها هستند کسانی که از همین صندوق‌پاره‌ها هفت قلم ارتزاق می‌کنند:

گونی‌های دور جعبه‌ را می‌شکافند و جدا می‌فروشند.

 لفاف آلومنیومی داخل جعبه را با احتیاط بیرون می‌آورند و ته مانده‌ی چای لابلای لفاف و جعبه را که در کارخانه‌ی بسته‌بندی به علت سرعت تخلیه‌ی صندوق‌ها امکان خالی‌کردنشان نیست، جمع می‌کنند. گاه از ثمره‌ی این خوشه‌چینی در هر بار خرید جعبه، یکی دو گونی چای خرده ریز دشت می‌شود. پاکت آلومنیوم را دسته می‌کنند و به قراضه‌خرها می‌فروشند.

تخته‌سه‌لایی های در و دیوار جعبه را از هم جدا می‌کنند و به کار نجاری می‌سپارند. از خود صندوق‌خرها هستند کسانی که نجارند. تکه‌های نیم ‌متری تخته‌سه‌لایی به کار ساختن صندلی و نیمکت می‌آید. این‌ها را روی هم می‌گذارند و زیر پرس داغ، فرم می‌دهند و دسته و پشتی صندلی می‌سازند.

از صندوق چای می‌ماند چوب‌های خرده ریز که به کارخانجات ساخت نئوپان می‌فروشند و مقداری سیم و میخ که نصیب همان قراضه‌خر‌ها می‌شود.

پولک‌های حلبی کوچکی هم هست که هر جعبه اقلاً‌ ده پانزده تا سر درز‌ها و رأس هایش دارد که هم کار مهر و پلمب را می‌کند و هم زوار جعبه‌ها را قوام می‌دهد. این‌ها را هم خودشان جمع می‌کنند و آب می‌کنند و قلع و روی آن را می‌فروشند.

**

و هستند از این «صندوق‌خر» ها طایفه‌ای که سوگلی همان بسته‌بندها هستند. صندوق‌های باز شده را می‌خرند و در کارگاهشان تعمیر می‌کنند و مهر و نقش جدید می‌زنند و به همان بسته‌بندها می‌‌فروشند. بسته‌بندها و دلالان بی‌انصاف چای هم خرده و گرده و نخاله‌ و چای نامرغوب را درهم دوباره در جعبه‌های اورژینال بسته‌بندی می‌کنند و به بسته‌بندهای دیگر می‌اندازند.

**

دو طایفه، یک نام و دو سودا! چقدر از این طایفه‌ی اول هستند که حسرت کار بی‌دردسر دومی‌ها را می‌خورند و چقدر از آن طایفه‌ی دوم که طعم رزق حلال اولی‌ها را حسرت می‌کشند.

**

دو چیز محال عقل است: خوردن بیش از رزق مقسوم و مردن پیش از وقت معلوم. پس ای طالب روزی! بنشین که بخوری؛ و ای مطلوب اجل! مرو که جان نبری.

بدان که صیاد، بی‌روزی، ماهی در دجله نگیرد؛ و ماهی، بی‌اجل، در خشک نمیرد.

 *

بیست فقط برازنده‌ی سعدی است!

گفتگوها (۲۱)

  • حامد کاربیست
  • آوینی و تفکر او را باید در وسط معرکه‌ی جنگ و جهاد و مبارزه شناخت، نه در کنج عافیت.***این جمله خیلی آخرش بود خیلی
    سلام انشالله  به ظاهرمحالها به زودی دستیافتنی شود.به دعا و همیاری بانو صدرالسادات
    ..اللهم عجل لولیک الفرج بفدای مولا ی غریبمون یامولا علی ادرکنا بظهورالحجة
  • آنتی منافق
  • سلام علیکم . نامهء سرگشاده ای را خطاب به حضرت آیت الله شاهرودی برای درخواست مجازات کسانی که در اینترنت علیه اسلام و قرآن و اهلبیت به هرزنگاری می پردازند و وبلاگها و سایتهای ضد دین واخلاق تاسیس نموده اند و اخیرا یک نفر از آنها نیز توسط قوه قضائیه در حال محاکمه است ولی جنگ روانی شدید علیه قوه قضائیه برای آزاد نمودن بی دلیل او براه افتاده برای اماء همه دوستان معتقد به فرهنگ اهلبیت و نظام مقدس اسلامی تهیه نموده ایم . خواهشمند است به این صفحه تشریف بیاورید وضمن درج لوگوی امضاء ، نامه را نیز امضاء نمائید. منتظر قدم شما منتظر ظهور در این صفحه هستیم . یا حق
    بسم الله . با هر چهار جهت اطلاع و اقدام موافقم . همان موقعی که کامنتی که تو را تحریک به نشتن این چهارتا کرد خواندم حالم بد شد.
    بسم الله  . ضمنا با آنتی منافق هم موافقم !
  • اسرا نوری!
  • آخ جون بعد از سه ماه به قول آن مرحوم انترنت شدم من این درد ابزار هم بد دردی است ... آقا به جون مامانم اولین جایی گه اومدم همین دکون شماست . راستی یه بنده خدایی گفت که از یه بنده خدایی بابت شعر ها و آیه ها تشکر به عمل بیاورید ... راستی یه دایه سراغ نداری برا این بچه ما که از دیار اموات برش گردوندی تا ما این پروژه های گوری به گوری رو تحویل بدیم ؟ داشتی زنگم بزن !
    باسلام و آرزوی سلامتی جناب سید صالح :       یک دم رها ز همهمه ی قیل و قال باش ... غوغاست در قیامت عشاق. لال باش !... چشمی ببار و چشمه ی آب حیات شو ... دل را بشوی و آینه ی ذوالجلال باش ... فردا که کوهها همه . سیمرغ میشوند ... ژر میکشد زمین خدا . فکر بال باش ... حسرت نصیب ماضی و مستقبلی چرا ؟ ... جز در خدا مقام نکن . اهل حال باش ... سی روز توبه .جرعه ی آبی. حرام شد ...یک روز . فکر روزه ی نان حلال باش .... ......موفق و پیروز
    پر میکشد زمین خدا . فکر بال باش
  • من یک هیچ کس می باشم
  • برای سید صالح نوری چه شده شاخ و شانه می کشی؟ باید همدیگر را ببینیم صبح پنج شنبه این هفته خوب است نه؟...یا علی مددی...
  • من یک هیچ کس می باشم
  • راستی این غلامرضا خان رو هم کمی نصیحت کن دارد   درد اینترن وارگی و مسخ شده گی می گیرد حواستان باشد از ان ور بام نیفتد پایین ما حوصله مریض داری و آه و ناله نداریم...یا علی مددی...
    ببخشید اگه این کامنت مزاحمتون هست...این روزها و بهتر بگویم این ساعات و لحظات "واسلاو هاول"ایران در حال دست و پنجه نرم کردن با مرگ است.باور کنید حالم از خودم بهم می خورد.چرا کاری نمی کنیم؟بگذاریم گنجی بمیرد؟؟؟نمی دانم چه باید کرد ، ولی هرکاری و هر چیزی به ذهنتان می رسد را فریاد بزنید و بگویید.کجایند آزادی خواهان؟؟؟چرا کسی یک راه عملی پیشنهاد نمی دهد؟

    هیچ چیز با گذشت زمان آسان تر نمی شود
    ما خسته تر می شویم
    و تنهاتر
    و پذیرش چیزها آسان تر می شوند
    همین.

    تا خسته تر نشدیم و تا خاتمی هست یه کاری کنیم.راستی چرا خاتمی کاری نمی کند؟اندک آبرویی که در بین مردم برایش مانده را از دست ندهد.مگر خاتمی یادش رفته گنجی را؟شاید نمی داند کیست.آقای ابطحی شما که سنگ خاتمی را به سینه می زنید....شما به یادش بیاورید.باور کنید خاتمی این کار از عهده اش بر می آید.هر کاری را نتوانست انجام دهد این یکی را می تواند.آقای خاتمی نام نیکی از خودتان به جای بگذارید.
    من پیشنهاد می کنم که هر چه سریعتر نامه ای تنظیم شود نسبت به خاتمی.یادش بیاوریم سوگندی را که برای حفظ جان و ناموس این مردم خورده است.حتی اگر شده خواهش کنیم از خاتمی.آقای خاتمی
  • محمد مسیح
  • بسم الله
    سلام آسید ...
    آقا صالح فطیرا برای پخش کردن اطلاعیه بایکوت اسرائیل نیازمند کمکیم ... والسلام ... در ضمن این مدت در حال آویزه کردن فرموده ی جناب عالی هستیم ولی گاش شما هم به اندازه ی کتاب هایی که خوانده بودید مطلب نشر می کردید که خیر عظیمی بود
  • آنتی منافق
  • کجاست آنکه می گفت خانه را در کوهپایه های آتشفشان بنا کنیم؟
    به نام خدا.دوست عزیز با سلام.برای دفاع از شرف و حیثیت مسلمانی خود و برای دفاع از دین مبین اسلام و مقابله با هرزه نویسان اینترنتی که بر علیه اسلام انقلاب و ... قلم میزنند به وبلاگ ضد منافق بیایید و نامه تهیه شده را امضاء کنید.درصورت تمایل لوگوی امضاء نامه را هم در وبلاگ خود قرار دهید.به امید قدرت جهانی اسلام.
  • منتظر آقا
  • بسم الله الرحمن الرحیم ... با سلام ... اگر قبل بدونید ما را هم در قسمت وبلاگ های دوستان سمت راست جای بدهید ... ما از پیش متقابلا پیوند داده ایم ... به ما هم سر بزنید ... باتشکر ... یا حق
    به نام خداوند خوبیها
    دهر بر مراد سفلگان می چرخد
    پس دنیا را به دنیا خواهان بسپار
    یاعلی
    یاعلی
  • غلامرضا همدانی
  • بخوان . بخوان به نام خداوندت بخوان . چنان بخوان که خواندت را بشنوم . یا علی الحق
    --------------------------------------------------------------------------------

    چهار تا ادم به جایی نرسیده و از دل مردم بیخبر نشسته اند بیرون گود و با یک نوار رادیویی و یک لپ تاپ و یک عکس آب انار و چهارتا کارتون مسخره میخواهند مسیر حرکت انقلاب آینده یک ملت زحمتکش زجر کشیده و یک مملکت باستانی را تعیین کنند.
    سلام میشه حاجی جون از نمکی ها و نون خشکی ها اگه میشه یه گزارش تهیه کنید یا حق
    salamon alaykom
    aghalezat bordam chan vaghti bood too in halo hava naboodam
    dar zemn banazare aghaye pasdaran va anti monafegh shadidan movafegham

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی