از سر نوشت :: حسین غفاری

روایت‌های بی‌گاهِ یک پیام‌برِ پاره‌وقتِ دوره‌گرد

فهرست
x
x
خرده ادراکات
  • ۱۳ مهر ۰۱

    ▪️سالروز شهادت حضرت ابی‌محمد، حسن بن علی بن محمد، ابن‌الرضا (علیه و علی آبائه السلام) بر شما تسلیت باد.

    ♨️در سال‌های اخیر تلاش‌های پراکنده‌ای برای بصری کردن وقایع تاریخی مقدس، با هدف ملموس ساختن موضوعات کهن برای نسل جوان و نوجوان رخ داده است. این تلاش‌ها که در شکل سنتی به ترسیم شمایل معصومان یا پرده‌نگاری‌های عاشورایی محدود می‌شد، با خلاقیت هنرمندان معاصر برای عبور از احتیاطات شرعی، به قله‌هایی همچون آثار حسن روح‌الامین ختم شده که کیفیت آثار، حس و حال اجرا و زاویه دید و روایت خاص او از وقایع، در این سال‌ها بسیار بازتاب یافته است.

    ⚠️مثل هر کار تازه‌ای، در کنار فرصت‌های این تصویرسازی‌ها، باید مراقب آسیب‌های احتمالی آن هم باشیم. مثلاً جانشین‌سازی یک تصور واحد از صحنه‌ای تاریخی به‌جای توسعه درک‌های متعدد از آن واقعه نزد مخاطبان با سطوح معرفتی مختلف؛ یا بسنده کردن به زاویه و عمق دید هنرمند در شناخت آن صحنه یا واقعه تاریخی. همچنین اگر در این میان خطایی هم در تصور یا تصویر هنرمند رخ بدهد، بعداً به سختی می‌توان آن را از ذهن مخاطب پاک کرد.

    🎨برای نمونه نگاهی به آخرین نقاشی دیجیتال 🖌️هنرمند وارسته و نازک‌خیال حسن روح‌الامین بیندازیم که به مناسبت هشتم ربیع‌الاول، صحنه‌ی نماز حضرت حجت ابن الحسن (عج) بر پیکر پدرشان امام حسن عسکری (ع) را در این روز ترسیم کرده است. طبق نقل تاریخی امام مهدی (عج) که در این هنگام کودکی پنج ساله بودند، عموی خود، جعفر بن علی (که بعدها به جعفر کذاب معروف شد) از اقامه نماز بر پیکر پدر کنار زدند و خود برای ایشان نماز اقامه کردند.

    🔍با دقت به این نقاشی نگاه کنید. جعفر بن علی در این نقاشی چند ساله به تصویر کشیده شده است؟
    ❓۵۰؟ ۶۰؟ ۷۰؟!
    💡این در حالی است که می‌دانیم امام حسن عسکری (ع) در سال ۲۶۰ ق. در ۲۸ سالگی به شهادت رسیده‌اند و جعفر اختلاف سنی جدی با ایشان نداشته و به احتمال قریب به یقین کوچکتر از امام بوده است.

    🤔در اینجا یک بی‌دقتی کوچک هنرمند نقاش، تصور مخاطب را از واقعیت تاریخی دگرگون می‌کند و فهم او را در این نقطه متوقف نگه می‌دارد. اینکه جعفر کذاب یک جوان بیست و چند ساله‌ی خام خیال و در سودای غصب زعامت شیعیان باشد فرق دارد با آن‌که او را پیرمردی مسن بدانیم که بر سنت عربی به عزای برادر ایستاده و در ظاهر میراث‌دار او بوده است.

    🚦فرایند «تصویری شدن» تاریخ مقدس، اگر از اساس قابل تردید نباشد، این قدر هست که باید با الزامات معرفتی فراوانی همراه شود تا رهزن نباشد.

    وَ لِلّٰهِ الْحَمْد

  • ۷ مرداد ۰۰

    نامه اعتراضی جمعی از شترداران و بازرگانان بغداد به جناب موسی بن جعفر، بزرگ طایفه علویان

    ای پسر پیغمبر خدا؛
    در میان بزرگان شهر بعد از انتشار شایعاتی درباره فرموده‌ی شما به جناب «صفوان بن مهران» آشوب و تشویشی در گرفته است.
    چنین روایت کرده‌اند که حضرتتان از مراوده اقتصادی جناب صفوان با خلیفه بزرگ و کدخدای مشرق زمین، جناب هارون الرشید ناخرسندید.
    آیا بغیر این است که زنده نگه داشتن دین جد شما به آباد بودن مملکت اسلامی و پایداری مناسک و شعائر الهی میسر است؟
    آیا در این دوران طلایی حکومت بنی‌عباس که از چین و هند تا دروازه‌های بیزانس تحت سلطه‌ی خلافت اسلامی قرار دارد، حرکت یکتا امپراطور مقتدر مسلمانان به قصد انجام اعمال حج، چیزی بجز مجد و عظمت اسلام را نوید می‌دهد؟
    آیا به این فکر کرده‌اید که اگر عملی خداپسندانه مثل «کمک به یک مسلمان برای انجام حج» را تعبیر به «مشارکت در بقای ظالم» بفرمایید، آن وقت تکلیف این همه تاجر و بازرگان و کاسب خرده‌پا که هر روز امیدوار به مراوده تجاری با دستگاه ثروتمند و باشکوه خلافت هستند چه می‌شود؟ آیا شما جواب زن و بچه‌های مظلوم آن‌ها را می‌دهید اگر با امتناع از داد و ستد با دربار شب‌ها سر گرسنه بر بالین بگذارند؟
    شما که پسر پیغمبر و محترم در میان مردمان هستید آیا نترسیدید که اگر جناب صفوان، که از شترداران خوش‌نام و مشهور هستند، از همکاری با خلیفه امتناع کنند چه بر سرشان می‌آید؟
    از حضرتتان انتظار زمان‌شناسی بیشتری داشتیم تا در این ایام که سپاهیان اسلام در مرزهای روم با کفار در حال مبارزه هستند، چنین تزلزلی در پشت جبهه‌ها ایجاد نفرمایید.
    در هر صورت صنف شترداران و بازرگانان بغداد که جمع کثیری از مردم و کسبه محترم را نمایندگی می‌کند از عمل به این توصیه جنابعالی معذور است و امیدواریم که بدبینی به خلیفه بزرگ را کنار بگذارید و اتحاد مسلمانان را خدشه دار نفرمایید.

    والسلام
    مردادماه۱۴۰۰

    پ.ن:
    داستان مشهور «صفوان جمال»

  • ۱۱ فروردين ۰۰

    متأسفانه در جدل غیرخردمندانه و کاملاً سیاسی این روزها، وظیفه مستقیم دولت در آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای نادیده انگاشته می‌شود.
    هر چند که این نکته قابل تأیید است که آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای حتما باید هسته خانواده را هدف قرار بدهد؛ اما برای اعمال صحیح تربیت رسانه‌ای، خانواده به سه چیز نیاز دارد: آموزش، ابزار و پشتیبانی؛ که هر سه هم موکول به اراده‌ی جدی دولت است.

    دولت جمهوری اسلامی چه وظایفی در تربیت رسانه‌ای دارد؟

    الف) آموزش: شامل طیف گسترده‌ای از آموزش‌ها از سطح دانش تا بینش و گرایش و کنش
    ب) ابزار: مثل اینترنت سما، درگاه‌های ویژه کودک و نوجوان، سامانه‌های هدایت مصرف رسانه و ...
    ج) پشتیبانی: مقررات‌گذاری به نفع تربیت (مثل همان ماجرای اینترنت شبانه و ...)

    البته با فرض زندگی در دوران طاغوت،‌ و بدون محقق شدن هیچ یک از موارد سه گانه بالا، هرگز مسئولیت تربیت از گرده خانواده رفع نمی‌شود. فقط ما به ازای ناتوانی خانواده‌ها در تربیت فرزندان، بر شدت درجه آتش جهنم بر طاغوت و طاغوتیان افزوده خواهد شد!

  • ۲۸ مهر ۹۹

    از «مومو» خوشم آمد.
    حربه‌ی مفید و مؤثری برای ترساندن بچه‌ها و خانواده‌ها از واتساپ! مثل همان «لولو» که مادربزرگ‌ها ما را از آن می‌ترساندند که سراغ خوراکی‌های ته انباری نرویم!

    مقابله با آن هم ساده است. اگر خانواده‌ها آموزه‌های تربیتی را در سطح قصه شنگول و منگول در خانه پیاده کنند، «مومو» راه به جایی نمی‌برد:
    در را به روی غریبه باز نکنید؛
    شماره غریبه را مسدود کنید؛
    پیام غریبه را جواب ندهید.

    سخت است؟

x
x
دسته‌بندی نوشته‌ها

ما خیلی حرف داریم

ما مسلمانها خیلی حرفها داریم که به یکدیگر بگوییم و آنها را میان خود به مطالعه و بررسی بگذاریم...

امروز دنیای اسلام و امت اسلامی با مصائب بزرگی مواجه است. درست است که بسیاری از این مصائب از درون دل خود ما مسلمانها برخاسته است؛ ما کوتاهی و تنبلی کردیم و با خودخواهی‏ها و دنیاطلبی‏های خودمان راه امت اسلامی به‏سوی قله‏ی تکامل انسانی را نپیمودیم، که باید برگردیم؛ باید حرکت کنیم؛ باید توبه کنیم؛ اما شکی نیست که در دوران‌های اخیر تاریخ، بخش بسیار مهمی از این عقب‏ماندگی‏ها، مصیبت‏ها و مشکلات نیز ناشی از نظم باطل جهانی امروز و دیروز است. نظام جهانی، نظام اقتدارگرایی است؛ نظام تکیه‏ی بر زور است؛ نظام زندگی انسان نیست؛ نظام زندگی جنگلی است.

 

نگاه کنید!

به وضع دنیای اسلام نگاه کنید! ما سالها مسأله‏ی فلسطین را به‏عنوان زخم عمیق پیکر اسلامی همواره به یاد خودمان می‏آوردیم، امروز عراق هم اضافه شده است! بینید که قدرتمندان با تکیه‏ی به زور چه می‏کنند. همه‏ی حرفهای غیرمنطقی و غلط را با اتکاء به زور و با اتکاء به منطق سلاح و قدرت سیاسی و پولی به شکل حرف قابل دفاع و منطقی در دنیا مطرح و عمل می‏کنند. جرائمی را که در عرف همه‏ی ملتهای جهان جنایت و جرم است، علنی انجام می‏دهند و گاهی برای ظاهرسازی نامی هم روی آن می‏گذارند، در حالی‏که می‏دانند کسی آن را قبول نمی‏کند؛ اما گاهی حتّی اسم و نقابی هم روی آن نمی‏گذارند. دولت غاصب صهیونیست صریحاً اعلام می‏کند که من زبدگان فلسطینی را ترور می‏کنم و دولت امریکا هم رسماً و علناً از او حمایت می‏کند! این وضع نظام امروز جهانی است.

...پیداست که به حقوق انسانها و به حق مردم برای تعیین حکومت هیچ اعتنایی ندارند و برای آن هیچ ارزشی قائل نیستند؛ خودشان نصب می‏کنند، خودشان حاکم معین می‏کنند، خودشان قانون می‏گذرانند و خودشان متخلف از قانون را بدون هیچگونه محاکمه‏یی مجازات می‏کنند؛ آن‏هم مجازات کشتار. ببینید در عراق چه می‏گذرد! این وضع امروز امت اسلامی است.

 

ما می‌توانیم

...آیا امت اسلامی در مقابل این دست‏اندازی قدرتمندانه نمی‏تواند از خود دفاع کند؟ جواب این است که چرا، ما می‏توانیم دفاع کنیم؛ ما ابزارهای زیادی را برای دفاع از حق و موجودیت خود در اختیار داریم. ما جمعیت بزرگی هستیم؛ ما ثروت عظیمی داریم؛ ما انسانهای برجسته و سرمایه‏ی معنوی‌ای داریم که به مردم ما قدرت ایستادگی در مقابل زورگویان را می‏دهد؛ ما فرهنگ و تمدن باسابقه‏یی داریم که در دنیا کم‏نظیر است؛ ما خیلی امکانات داریم، بنابراین بالقوه می‏توانیم دفاع کنیم.

 

چرا دفاع نمی‌کنیم؟

اما چرا دفاع نمی‏کنیم؟! چرا عملاً در میدان، کاری از ما برنمی‏آید؟ چون با هم متحد و یکی نیستیم؛ چون به بهانه‏های گوناگون ما را از هم جدا کرده‏اند. لشگر منظمِ عظیم و مجهزی به نام امت اسلامی را به گروه‏هایی که همّ و غمّشان مقابله و مبارزه‏ی با هم و ترسیدن از هم و تعرض به هم و پنجه‏زدن به صورت یکدیگر است، تقسیم کرده‏اند. در این شرایط، معلوم است که این لشگر کارآیی نخواهد داشت.

امروز وقت آن رسیده است که دنیای اسلام بازنگری کند؛ بر روی مسأله‏ی وحدت به جِد فکر کند. امروز تهدید امریکا در این منطقه متوجه یک کشور و دو کشور نیست؛ متوجه همه است.

 

عاقلانه‌ترین راه

...عاقلانه‏ترین راه این است که همه به فکر بیفتند و دستها را در دست هم بگذارند.

 

دشمن بی‌کار نمی‌ماند

... البته دشمن هم بیکار نمی‏ماند و از ابزارهای قدیمی تفرقه‏انگیز استفاده می‏کند؛ از قومیتها، مذهب و طایفه‏گری استفاده می‏کند و موضوعاتی را که اسلام تأکید کرده که عمده نشوند، آنها را عمده می‏کند. اسلام تأکید کرده است که قومیتها، ملاک تشخص و هویت نیستند؛ «انّ اکرمکم عنداللَّه اتقاکم» اسلام تأکید کرده است که برادران مسلمان باید با هم برادرانه رفتار کنند؛ نگفته است برادرانی که سنی‏اند یا شیعه‏اند یا فلان مذهب دیگر را دارند، بلکه گفته است که مسلمانان «انّما المؤمنون اخوة» هستند. هر کسی به این کتاب و به این قرآن و به این دین و به این قبله اعتقاد دارد، مؤمن است؛ اینها با هم برادرند؛ اسلام این را به ما گفته است. اما ما خنجرها را پشت سر مخفی می‏کنیم برای زدن به سینه‏ی برادران!

 

ما باید جوابش را بدهیم

... کدام منطق است که در مقابل این مسائل بتواند مقاومت کند، تا اختلاف ایجاد شود؟ وحدت بر همه‏ی ضرورتها و اولویتها ترجیح دارد و از آنها اولی‏تر و مقدمتر است. چرا ضرورت اتحاد بین مسلمانان را نمی‏فهمیم؟! بار سنگینی بر دوش ماست و این برهه، برهه‏ی حساسی است. اگر دشمنان بتوانند با اِعمال قدرت این منطقه را تصرف کنند، دنیای اسلام باز هم مثل دوران استعمار، صد سال دیگر عقب خواهد افتاد و صد سال دیگر فاصله‏ی امت اسلامی با دنیای مدرن و صنعتی بیشتر خواهد شد. ما باید جوابش را بدهیم؛ امروز ما مسؤول هستیم؛ امروز دولتها، نخبگان، زبدگان، رجال فرهنگی و دینی مسؤولند؛ همه‏ی ما در مقابل وحدت دنیای اسلام مسؤولیم.

 

خواب غفلت

از خداوند متعال می‏خواهیم که به برکت روح مطهر خاتم‏الانبیاء و مجاهدات این شخصیت بی‏نظیر بشری...همه‏ی ما را از خواب غفلت بیدار کند؛ ما را به راه راست هدایت کند؛ به آنچه که وظیفه‏ی ماست، ما را هم آگاه و هم توانا کند و ان‏شاءاللَّه شر دشمنان امت اسلام را به خودشان برگرداند.

 

گزیده‌ای از سخنان رهبری

در دیدار شرکت کنندگان در اجلاس وحدت

اردیبهشت 83

گفتگوها (۱۴)

وقتی فراموش کرده باشیم اهداف اصیل مشترک را، و وقتی به فکر رسیدن به پیشرفتی باشیم که غرب به ما دیکته می‌کند، پیشرفتی که تنها منافع را می‌بیند (نه حتی از نوع ملی‌اش، بلکه فردی فردی)، دیگر حتی اگر متحد هم شویم، شکننده خواهد بود. کافی است ذره‌ای منافعمان با تهدید مواجه شود.
اصولی هست، که تا برپا نشوند، هیچ کاری درست پیش نخواهد رفت. مهم‌ترین آن، بازیافتن مسیر صحیح تمدن اسلامی است. با همین بار کج، هرگز به هیچ منزلی نمی‌رسیم، چه کربلا باشد، چه فلسطین باشد، چه دنیا.
  • محمد سرشار
  • سید مسعود شجاعی طباطبایی متولد 1342 است. او قبل از گرفتن دیپلم بسیجی بوده و خیلی از دوران جوانی اش را با بچه های روایت فتح در جبهه گذرانده. اما فقط تفنگ و آر پی جی یا دوربین فیلم برداری دستش نمی گرفته. جاهایی هم بوده اند که با قلم و رنگ به جنگ صدام رفته است: با کاریکاتور!
    شجاعی طباطبایی یک جورهایی شاخص ترین چهره کاریکاتور ایران است: یک پدر جوان!
    او 13 سال سردبیر نشریه تخصصی «کیهان کاریکاتور» بوده و حالا چند سال است که مدیر «خانه کاریکاتور» شده. کاریکاتوریستها آنقدر قبولش دارند که دبیری هفتمین دو سالانه بین المللی کاریکاتور تهران را برعهده اش گذاشته اند. اینها در کنار سبک خاص او در کشیدن کاریکاتورهاست.
    شجاعی طباطبایی خیلی محجوب است، مودب است و هروقت که ببینی اش، با ذوق و شوق، آخرین کارش را نشانت می دهد.
    || سایت تردید راهی به دانایی با مطلب «کاریکاتورهایی زیر تیر و ترکش» به روز شد.
    یا علی گفتیم و عشق آغاز شد
    یاعلی
    سلام. واقعاْ هم در غفلتیم. نمونه آن هم برخورد سردی است که بچه حزب اللهی ها در قبال پیروزی بزرگ رزمندگان فلسطینی در نوار غزه داشته اند. این پیروزی را به شما تبریک می گویم.
    وبلاگتون خیلی با حال بود ما که حال کردیم
    سری هم به ما بزنید
  • غلامرضا همدانی
  • آره . این سماوات جان راست میگه . یکی بزن بیخ گوش حاج حسین سرحال بیاد . سلام ما رو هم بهش برسون . یا حق ( راستی حاجی سری از ما نمی زنی . بابا دلمون می گیره توی این وبلاگشهر بی انتها . یه سلامی یه علیکی . کرشمه یار ما را بس است . تنهامون نذار حاجی . بازم یا حق )
  • محمد مهدی سموات
  • سلام! حیف که کتاب را داده ام به کسی و او هم خریت نکرده وپس نیاورده است اما مضمونش این بود:
    " در هر درجه که کسی بکوش و اخلاصت را زیادت کن وبکوش تا دلت را از وسواس شیطان و اوهام نفس برهانی یقین داشته باش که فتح بابی خواهد شد  برایت ان شاءالله!"( حضرت امام روحی فداه)
    سید!این را بنویس کف دستت و اگر حاج حسین را دیدی چنان محکم بگذارش بیخ گوش حاجی که عاشقیت بل همه چیز یادش بیاید!
    ما را از احوالش بی خبر نگذار!
    با احترام- یاعلی!
  • محمد مهدی سموات
  • سلام!
    اشتب داشت ببخشید : در هر درجه که هستی درسته!
    با احترام - یاعلی!
    سلام. عیدتون مبارک ... و با باز هم از گفتگو دم می زنیم ... یا علی
    بسم الله
    سلام
    زیاد بود تو نت پد پرینت گرفتم ... خواندم ...
    در ضمن به آن آدم های دو در بگویید یک دفعه یک جماعت را دودر نکنید ... تا دیگر برای کار های بزرگ دنبالتان نیایند ... از ثواب بی نصیب بمانید ... خاله ام شدید شاکیست اسرایی ها!!
    در ضمن حاجی نظر می گذاری یک گیری هم به نوشته بده ...
    در ضمن در حال آویزه ی گوش هستم
    والسلام سید
    بسم الله . بنام توبه دهنده . می دانی که نظرم را برایت فرستاده ام . اما چند حاشیه : من فکر می کنم بروز شدن وبلاگ مرتضی وما بیشتر یک حادثه باشد تا موضوعی عادی. چون وقتی که در وضعیت نه جنگ و نه صلح ! این وبلاگ به زور بالا می آید ، بروی و از شهرستان محل ماموریتت که در یک نقطه کور ! واقع شده با اف ایکس تهران بخواهی دیال آپ به یک آی . اس . پی در تهران کانکت شوی ، بعد هم ته مانده اکانتی را که برای باز شدن مرتضی و ما کنار گذاشته بودی بسوزانی وآخرش هم همان قبلی ها ، باید مثل من به حادثه ای بودن بروز رسانی این وبلاگ معتقد شوی. (میروم شهرستان ماموریت اما معرفت مرتضا و ما خوانی ام از سرم نمی پرد. نظرم را هم که هرجور شده می فرستم . آیا پرغلط بود آنچه...؟ ) یا حق
    دوست عزیز سلام برای دفاع از شرف و حیثیت مسلمانی خود و برای اهلام حمایت از محاکمه هرزه نگاران اینترنتی که دین اعتقادات و انقلاب ما را مورد هجمه قرار داده اند به وبلاگ آنتی منافق بیایید و نامه تهیه شده را امضا کنید.در صورت تمایل برای اشاعه این امر می توانید لوگوی تهیه شده را در وبلاگ خود قرار دهید.با تشکر.
  • خبرنگار سیاسی
  • یک خبر مهم در مورد 4دیپلمات در مورد 4دیپلمات در وبلاگ آدم‏ربایی
    با سلام امیدوارم بتوانم با ارتباط بیشتر با دوستان وآشنایی کامل در این جبه همیار خوبی برای هم باشیم.لطفا نظر خود را به مطالب موجود در وبلاگها بدهبد
    ممنون یا علی مدد.
    واز مطالب موجود استفاده کامل را خواهم برد.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی