از سر نوشت :: حسین غفاری

روایت‌های بی‌گاهِ یک پیام‌برِ پاره‌وقتِ دوره‌گرد

فهرست
x
x
خرده ادراکات
  • ۱۳ مهر ۰۱

    ▪️سالروز شهادت حضرت ابی‌محمد، حسن بن علی بن محمد، ابن‌الرضا (علیه و علی آبائه السلام) بر شما تسلیت باد.

    ♨️در سال‌های اخیر تلاش‌های پراکنده‌ای برای بصری کردن وقایع تاریخی مقدس، با هدف ملموس ساختن موضوعات کهن برای نسل جوان و نوجوان رخ داده است. این تلاش‌ها که در شکل سنتی به ترسیم شمایل معصومان یا پرده‌نگاری‌های عاشورایی محدود می‌شد، با خلاقیت هنرمندان معاصر برای عبور از احتیاطات شرعی، به قله‌هایی همچون آثار حسن روح‌الامین ختم شده که کیفیت آثار، حس و حال اجرا و زاویه دید و روایت خاص او از وقایع، در این سال‌ها بسیار بازتاب یافته است.

    ⚠️مثل هر کار تازه‌ای، در کنار فرصت‌های این تصویرسازی‌ها، باید مراقب آسیب‌های احتمالی آن هم باشیم. مثلاً جانشین‌سازی یک تصور واحد از صحنه‌ای تاریخی به‌جای توسعه درک‌های متعدد از آن واقعه نزد مخاطبان با سطوح معرفتی مختلف؛ یا بسنده کردن به زاویه و عمق دید هنرمند در شناخت آن صحنه یا واقعه تاریخی. همچنین اگر در این میان خطایی هم در تصور یا تصویر هنرمند رخ بدهد، بعداً به سختی می‌توان آن را از ذهن مخاطب پاک کرد.

    🎨برای نمونه نگاهی به آخرین نقاشی دیجیتال 🖌️هنرمند وارسته و نازک‌خیال حسن روح‌الامین بیندازیم که به مناسبت هشتم ربیع‌الاول، صحنه‌ی نماز حضرت حجت ابن الحسن (عج) بر پیکر پدرشان امام حسن عسکری (ع) را در این روز ترسیم کرده است. طبق نقل تاریخی امام مهدی (عج) که در این هنگام کودکی پنج ساله بودند، عموی خود، جعفر بن علی (که بعدها به جعفر کذاب معروف شد) از اقامه نماز بر پیکر پدر کنار زدند و خود برای ایشان نماز اقامه کردند.

    🔍با دقت به این نقاشی نگاه کنید. جعفر بن علی در این نقاشی چند ساله به تصویر کشیده شده است؟
    ❓۵۰؟ ۶۰؟ ۷۰؟!
    💡این در حالی است که می‌دانیم امام حسن عسکری (ع) در سال ۲۶۰ ق. در ۲۸ سالگی به شهادت رسیده‌اند و جعفر اختلاف سنی جدی با ایشان نداشته و به احتمال قریب به یقین کوچکتر از امام بوده است.

    🤔در اینجا یک بی‌دقتی کوچک هنرمند نقاش، تصور مخاطب را از واقعیت تاریخی دگرگون می‌کند و فهم او را در این نقطه متوقف نگه می‌دارد. اینکه جعفر کذاب یک جوان بیست و چند ساله‌ی خام خیال و در سودای غصب زعامت شیعیان باشد فرق دارد با آن‌که او را پیرمردی مسن بدانیم که بر سنت عربی به عزای برادر ایستاده و در ظاهر میراث‌دار او بوده است.

    🚦فرایند «تصویری شدن» تاریخ مقدس، اگر از اساس قابل تردید نباشد، این قدر هست که باید با الزامات معرفتی فراوانی همراه شود تا رهزن نباشد.

    وَ لِلّٰهِ الْحَمْد

  • ۷ مرداد ۰۰

    نامه اعتراضی جمعی از شترداران و بازرگانان بغداد به جناب موسی بن جعفر، بزرگ طایفه علویان

    ای پسر پیغمبر خدا؛
    در میان بزرگان شهر بعد از انتشار شایعاتی درباره فرموده‌ی شما به جناب «صفوان بن مهران» آشوب و تشویشی در گرفته است.
    چنین روایت کرده‌اند که حضرتتان از مراوده اقتصادی جناب صفوان با خلیفه بزرگ و کدخدای مشرق زمین، جناب هارون الرشید ناخرسندید.
    آیا بغیر این است که زنده نگه داشتن دین جد شما به آباد بودن مملکت اسلامی و پایداری مناسک و شعائر الهی میسر است؟
    آیا در این دوران طلایی حکومت بنی‌عباس که از چین و هند تا دروازه‌های بیزانس تحت سلطه‌ی خلافت اسلامی قرار دارد، حرکت یکتا امپراطور مقتدر مسلمانان به قصد انجام اعمال حج، چیزی بجز مجد و عظمت اسلام را نوید می‌دهد؟
    آیا به این فکر کرده‌اید که اگر عملی خداپسندانه مثل «کمک به یک مسلمان برای انجام حج» را تعبیر به «مشارکت در بقای ظالم» بفرمایید، آن وقت تکلیف این همه تاجر و بازرگان و کاسب خرده‌پا که هر روز امیدوار به مراوده تجاری با دستگاه ثروتمند و باشکوه خلافت هستند چه می‌شود؟ آیا شما جواب زن و بچه‌های مظلوم آن‌ها را می‌دهید اگر با امتناع از داد و ستد با دربار شب‌ها سر گرسنه بر بالین بگذارند؟
    شما که پسر پیغمبر و محترم در میان مردمان هستید آیا نترسیدید که اگر جناب صفوان، که از شترداران خوش‌نام و مشهور هستند، از همکاری با خلیفه امتناع کنند چه بر سرشان می‌آید؟
    از حضرتتان انتظار زمان‌شناسی بیشتری داشتیم تا در این ایام که سپاهیان اسلام در مرزهای روم با کفار در حال مبارزه هستند، چنین تزلزلی در پشت جبهه‌ها ایجاد نفرمایید.
    در هر صورت صنف شترداران و بازرگانان بغداد که جمع کثیری از مردم و کسبه محترم را نمایندگی می‌کند از عمل به این توصیه جنابعالی معذور است و امیدواریم که بدبینی به خلیفه بزرگ را کنار بگذارید و اتحاد مسلمانان را خدشه دار نفرمایید.

    والسلام
    مردادماه۱۴۰۰

    پ.ن:
    داستان مشهور «صفوان جمال»

  • ۱۱ فروردين ۰۰

    متأسفانه در جدل غیرخردمندانه و کاملاً سیاسی این روزها، وظیفه مستقیم دولت در آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای نادیده انگاشته می‌شود.
    هر چند که این نکته قابل تأیید است که آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای حتما باید هسته خانواده را هدف قرار بدهد؛ اما برای اعمال صحیح تربیت رسانه‌ای، خانواده به سه چیز نیاز دارد: آموزش، ابزار و پشتیبانی؛ که هر سه هم موکول به اراده‌ی جدی دولت است.

    دولت جمهوری اسلامی چه وظایفی در تربیت رسانه‌ای دارد؟

    الف) آموزش: شامل طیف گسترده‌ای از آموزش‌ها از سطح دانش تا بینش و گرایش و کنش
    ب) ابزار: مثل اینترنت سما، درگاه‌های ویژه کودک و نوجوان، سامانه‌های هدایت مصرف رسانه و ...
    ج) پشتیبانی: مقررات‌گذاری به نفع تربیت (مثل همان ماجرای اینترنت شبانه و ...)

    البته با فرض زندگی در دوران طاغوت،‌ و بدون محقق شدن هیچ یک از موارد سه گانه بالا، هرگز مسئولیت تربیت از گرده خانواده رفع نمی‌شود. فقط ما به ازای ناتوانی خانواده‌ها در تربیت فرزندان، بر شدت درجه آتش جهنم بر طاغوت و طاغوتیان افزوده خواهد شد!

  • ۲۸ مهر ۹۹

    از «مومو» خوشم آمد.
    حربه‌ی مفید و مؤثری برای ترساندن بچه‌ها و خانواده‌ها از واتساپ! مثل همان «لولو» که مادربزرگ‌ها ما را از آن می‌ترساندند که سراغ خوراکی‌های ته انباری نرویم!

    مقابله با آن هم ساده است. اگر خانواده‌ها آموزه‌های تربیتی را در سطح قصه شنگول و منگول در خانه پیاده کنند، «مومو» راه به جایی نمی‌برد:
    در را به روی غریبه باز نکنید؛
    شماره غریبه را مسدود کنید؛
    پیام غریبه را جواب ندهید.

    سخت است؟

x
x
دسته‌بندی نوشته‌ها

صدور انقلاب، دفاع از مکتب و مبارزه با شیطان در فضای مجازی (راه‌کارها و آسیب‌ها)

پژوهشگر: علی وثوقی (دوره ۲۳)

آغاز پژوهش: شهریور ۹۳

گفتگوها (۱۹)

  • علی وثوقی فرد
  • استاد با سلام کتاب اینترنت و دین داری و اسلام جهانی شده کتاب خوبی است ؟
    اگر به موضوع من ربط داره بگیرم .
    پاسخ:
    این کتابی که می فرمایید بنده ندیده ام. اگر اطلاعات بیشتری از قبیل نام نویسنده و انتشارات و .. داری بگو که بررسی کنم.
  • علی وثوقی فرد
  • انتشارات اینها همه بوستان کتاب قم می باشد .
    نویسنده ی اسلام جهانی شده  اولیویه روآ و مترجم حسن فرشتیان
    نویسنده ی اینترنت و دین داری نعمت الله کرم الهی
    اگر موافقید من این کتاب ها را سفارش بدهم
    پاسخ:
    سلام
    کتاب اینترنت و دین داری نعمت الله کرم الهی را قبلا دیده ام و کتاب خوبی است و طبیعتا به موضوع شما مرتبط است.

    البته کتاب دیگر را نمی شناسم و فکر نکنم به موضوع شما مربوط باشد.
  • علی وثوقی فرد
  • استاد باسلام
    اگر ممکن است این کتاب را روز پنجشنبه با خودتان بیاورید 
    پاسخ:
    من گفتم کتاب را دارم؟
  • علی وثوقی فرد
  • استاد با سلام 
    این مقاله را جستجو کردم و پیدا کردم و برایتان گذاشتم
    آدرس این مطلب:
    http://www.19dey.com/43022-%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AA%D8%B1%D9%86%D8%AA-%D9%88-%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C.html
    پاسخ:
    این مقاله معرفی و خلاصه ای از کتاب اینترنت و دین داری است. بهتر است خود کتاب را تهیه کنی و ببینی.
  • علی وثوقی فرد
  • ادمه مطلب قبلی
    http://nopadid.mcls.gov.ir/Maghalat/1/%D9%85%D8%AC%D8%AF%DB%8C.pdf
    پاسخ:
    آفرین. مقاله ی بسیار خوبی است و حتما از نتایج آن در پژوهش خود میتوانی استفاده کنی.
    این مقاله را ذخیره کن و حتما به عنوان یکی از منابع کارت استفاده کن.
  • علی وثوقی فرد
  • استاد با سلام بنده کتاب اینترنت و دین داری را خریدم و الان با 400 صفحه رو به رو شدم حال مانده ام کدام بخش ها را مطالعه کنم از شما طلب کمک و راهنمایی می کنم 

    با تشکر
    پاسخ:
    سلام
    طبیعتا باید به فهرست کتاب نگاهی بیندازی و بخش هایی را که مربوط به موضوع پژوهش می شود مطالعه کنی.
    یعنی مثلا آسیب های دینداری در اینترنت یا راهکارهای حفظ دین در اینترنت.
  • علی وثوقی فرد
  • استاد با اجازه من یک وبلاگ شخصی دارم حتما به این وبلاگ سر بزنید و اگر نکته و نظری را داشتید برای بنده بنویسید

    بسیار ممنون
  • علی وثوقی فرد
  • اﺳﺘﺎﺩ اﻳﻦ ﻛﺘﺎﺏ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻓﻀﺎﻱ ﺁﻣﺎﺭﻱ ﺩاﺭﺩ و اﮔﺮ ﺑﻬﺘﺮ اﺳﺖ ﻣﻦ ﻓﻘﻄ ﻣﺒﺤﺚ ﭼﺎﺭﭼﻮﺏ ﻧﻆﺮﻱ ﻛﺘﺎﺏ ﺭا ﻣﻂﺎﻟﻌﻪ ﻛﻨﻢ اﻣﺎ ﭼﻴﺰﻱ ﻛﻪ ﻣﻦ ﺭا ﺩﺭ ﺣﻴﺮﺕ ﮔﺬاﺷﺘﻪ اﻳﻦ ﻧﻆﺮﻳﻪ ﻫﺎﻳﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺑﺨﺶ ﻣﺒﺎﻧﻲ ﭼﺎﺭﭼﻮﺏ ﻧﻆﺮﻱ ﮔﺬاﺷﺘﻪ. ﻣﺜﻼ ﻧﻆﺮﻳﻪ ﻣﺎﺭﭘﻴﭻ ﺳﻜﻮﺕ ﻳﺎ ﻧﻆﺮﻳﻪ ﻛﺎﺷﺖ و ﻳﺎ اﻣﺜﺎﻝ اﻳﻨﻬﺎ اﻣﺎ ﺑﺨﺶ ﻫﺎﻱ ﺧﻮﺑﻲ ﻫﻢ ﺩاﺭﺩ
    اﺳﺘﺎﺩ ﻳﻚ ﻣﺸﻜﻞ ﻣﻦ ﺑﺎﻳﺪ ﻭﻳﮋﮔﻲ ﻫﺎﻱ ﻓﻀﺎﻱ ﻣﺠﺎﺯﻱ ﻫﻢ ﺑﺮﺭﺳﻲ ﻛﻨﻢ?
    اﺳﺘﺎﺩ اﻳﺎ ﻣﻦ ﺷﺪﺕ و ﻧﻮﻉ اﺳﺘﻔﺎﺩﻩ اﺯ اﻳﻨﺘﺮﻧﺖ ﺭا ﺑﺮﺭﺳﻲ ﻛﻨﻢ?
    اﻣﺎ ﺑﺨﺶ ﺑﻌﺪﻱ ﻛﺘﺎﺏ ﺑﺨﺶ ﺭﻭﺵ ﺗﺤﻘﻴﻖاﺳﺖ ﻛﻪ اﺻﻼ ﭼﻴﺰﻱ اﺯﺵ ﻧﻤﻲ ﻓﻬﻤﻢ
    پاسخ:
    بخش های آماری خیلی به کار شما نمی آید. اما در همان بخش چهارچوب نظری نکته های خوبی پیدا می شود از جمله همین نظریه هایی که گفتی.
    شما حتما باید ویژگی های فضای مجازی را بررسی کنی بتوانی از دل آن توصیه ها و راهکارهایی برای دفاع از مکتب و مبارزه با شیطان در آن ارایه کنی.
  • علی وثوقی فرد
  • استاد با سلام
    من سئوالی برای من پیش امده اون هم اینکه موضوع عام و موضوع کلی و موضوع خاص و موضوع اخص من چیست بسیار مهم است چون فردا در امتحان روش تحقیق از این مسائل سئوال می اید

    پاسخ:
    سلام
    اگر جوابش را فهمیدی به من هم بگو!
  • علی وثوقی فرد
  • استاد با تشکر از تمامی زحمتتان در این زمینه
  • علی وثوقی فرد
  • استاد با سلام
    بنده بخش مبانی و چارچب های نظری را در کتاب اینترنت و دین داری شروع به مطالعه کردم یعنی حدود 10 صفحه ای خواندم ولی مطالب کتاب بسیار سنگین است و نا معلوم خواهشا راهنمایی بفرمایید

    پاسخ:
    سلام
    خب آدمی که با خواندن ۱۰ صفحه کتاب دادش در بیاید احتمالا باید از خیر پژوهش بگذرد.

    به نظرم کتاب خواندن بلد نیستی. از جاهایی که نمی فهمی بگذر و به سراغ جاهایی که می فهمی برو!
  • علی وثوقی فرد
  • استاد مطالب مهمی داره بعد هم کتاب تازه دست من رسیده و تا الان هم وقت خواندن آن را نداشتم 
    پاسخ:
    ادامه بده. هر وقت خبر جدیدی شد بگو!
  • علی وثوقی فرد
  • اﺳﺘﺎﺩ ﺑﺎ ﺳﻼﻡ
    ﻣﻦ ﻃﻲ ﺟﺴﺘﺠﻮ ﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺩاﺷﺘﻢ ﻛﺘﺎﺑﻲ ﺭا ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ ﭘﻴﺪا ﻛﺮﺩﻡ :
    ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻧﻪ ﺩﻭ اﻧﻘﻼﺏ ( اﻳﺮاﻥ اﺯ اﻧﻘﻼﺏ اﺳﻼﻣﻲ ﺗﺎ اﻧﻘﻼﺏ ﺳﺎﻳﺒﺮﻱ ) 
    ﻧﻮﺷﺘﻪ ﻋﻠﻴﺮﺿﺎ ﺩاﻭﻭﺩﻱ. اﻧﺘﺸﺎﺭاﺕ ﭘﻠﻴﻜﺎﻥ

    اﮔﺮ ﻛﺘﺎﺏ ﺧﻮﺑﻲ اﺳﺖ ﺷﺮﻭﻉ ﺑﻪ ﻓﻴﺶ ﺑﺮﺩاﺭﻱ ﻛﻨﻢ ﺗﺎ اﻻﻥ ﻫﻢ ﭼﻨﺪ ﺻﻔﺤﻪ ﻓﻴﺶ ﺑﺮﺩاﺭﻱ ﻛﺮﺩﻩ اﻡ.
    ﻳﺎ ﻋﻠﻲ

    پاسخ:
    سلام


    کتاب را ندیده ام. اما احتمالا به شما کمک می کند.
  • علی وثوقی فرد
  • استاد با سلام
    من مقاله ی صدور انقلاب از دبدگاه امام خمینی و مقام معظم رهبری نوشته غلامحسین سخی علیزاده را مطالعه و فیش برداری کردم 
    حال اگر فرمایشی دارید بفرمایید
    پاسخ:
    سلام
    خیلی زحمت کشیدید. ممنونم. واقعا نمیدانم با چه زبانی از شما تشکر کنم. این رشادت شما در تاریخ علم ماندگار خواهد شد.
    *
    برادر من!
    از اول مهر تا آخر دی زمان داشتی. یه کم دست بجنبون قربونت برم.
    چهار تا مقاله ی دیگه باید بخونی خب.
  • علی وثوقی فرد
  • اﺳﺘﺎﺩ ﭘﻨﺠﺸﻨﺒﻪ ﻣﻂﺎﻟﺐ ﻣﻬﻤﻲ ﺩاﺭﻡ 
  • علی وثوقی فرد
  • اﺳﺘﺎﺩ اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ 16 ﺻﻔﺤﻪ ﭘﺮ اﺯ ﻣﻂﻠﺒﻪ ﻛﻢ ﻧﺒﻮﺩﻩ
  • علی وثوقی فرد
  • ﺑﺎ ﺳﻼﻡ اﺳﺘﺎﺩ
    اﺳﺘﺎﺩ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺩاﺭﺩ ﺑﻪ ﭘﺎﻳﺎﻥ ﻣﻴﺮﺳﺪ و ﻧﻆﺮ ﺷﻤﺎ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ی ﻋﻨﻮاﻥ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﭼﻪ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ?

    پاسخ:
    سلام
    با توجه به مطالعاتی که تا الان داشته ای شاید بهتر باشد کمی عنوان پژوهش را تغییر بدهی. مثلا «نقاط قوت و ضعف فضای مجازی برای انتشار پیام های دینی و انقلابی» یا «تهدیدها و فرصت‌های فضای مجازی برای کاربران انقلابی و مسلمان»
  • علی وثوقی فرد
  • استاد با سلام
    من برای شما تحقیق را تا جایی که پیش رفته ایمیل کردم 
    لطفا ملاحظه فرمایید.

    پاسخ:
    همین الان نگاه کردم. چیزی نفرستادی!
    ۱۷:۲۰
  • علی وثوقی فرد
  • با سلام استاد 
    من تحقیقم را ایمیل کردم اگر نکته ای درباره ی تحقیق من دارید بفرمایید .
    پاسخ:
    سلام
    فایل نهایی را دیدم. خدا قوت.
    نکته هایی که گفته بودم تا حد زیادی رعایت شده. اما کلا در قسمت مقدمه مشکل زبانی و نگارشی داری که بد نیست اگر ویرایش شود.
    نتیجه گیری هم مختصر و مفید است.
    در بخش منابع حتما همه ی مقالاتی که در پاورقی ها ذکر کرده بودی باید بیاید تا فهرستت کامل شود. لازم است تا محل درج این مقالات در کنارشان ذکر شود. (مجله یا سایت)

    موفق باشی.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی