از سر نوشت :: حسین غفاری

روایت‌های بی‌گاهِ یک پیام‌برِ پاره‌وقتِ دوره‌گرد

فهرست
x
x
خرده ادراکات
  • ۲۲ فروردين ۹۸

    با برنامه‌ی نود چه می‌شد کرد؟
    بدون ورود به دعواهای سیاسی و دوقطبی شکل گرفته میان شخصیت «مدیر فعلی شبکه سه» و «خالق برنامه نود» آیا نمی‌توان وضعیت بوجود آمده را تحلیل کرد؟
    یک رسانه‌ی غیرشفاف و غیرحرفه‌ای -که از آن با نام مستعار خرس قطبی نام می‌بریم- در طول بیست سال گذشته، یکی از پرطرفدارترین برنامه‌های خود را با ساختاری اشتباه ایجاد کرده، رشد داده و حفظ کرده است. با گذاشتن همه‌ی تخم مرغ‌ها در یک سبد، خرس قطبی عملاً امکان هر گونه اصلاح در این برنامه را از خودش سلب کرده. نه به تهیه‌کننده می‌تواند بگوید مجری را عوض کن؛ نه به اتاق فکر می‌تواند بگوید وارد فلان موضوع نشو؛ و نه مجری را می‌تواند تنبیه کند که چرا وارد فلان موضوع شدی. (ماجرای سال ۹۳ برنامه سمت خدا را به یاد بیاورید که چطور بخاطر ساختار سالم، به سرعت ختم به خیر شد.)
    خرس قطبی در یک مضحکه‌ی واقعی تمامی اختیارات مدیریتی خود را در ازای جذب تماشاگر بیشتر به یک نفر آدم خاص داده و بیست سال، مدیر پشت مدیر و مسئول پشت مسئول، آمده و رفته و این افتضاح مدیریتی را بزک کرده و با فرار به جلو پزش را هم داده. آن آدم خاص هم همه‌ی حیثیت مدیران دو لتی و سه لتی را گروگان گرفته و روی سبیل شاه نقاره می‌زند.
    با برنامه‌ی نود چه باید می‌کردند؟
    باید درباره‌ی این ساختار معیوب شفاف‌سازی عمومی می‌شد؛ که نشد.
    باید تمامی سلسله مدیران سابق که چنین افتضاحی را کاشته و داشته‌اند توبیخ و محاکمه می‌شدند؛ که نشد.
    باید قلع و قمع چنین شجره‌ی خبیثه‌‌ای در زمانی مناسب و در پوشش هیاهوهای رسانه‌ای دیگر انجام می‌شد؛ که نشد.
    فلذا اکنون چه داریم؟
    مدیر بدنامی که -به سان نوجوانی سیزده ساله- نارنجک به خودش بسته و حیثیت خودش را پودر کرده.
    افکار عمومی که یک قدم دیگر از خرس قطبی دورتر شده‌اند.
    آقای خاصی که آماده‌ی حضور در تمامی معرکه‌های آتی سیاسی -از انتخابات مجلس تا ریاست جمهوری- است.

  • ۲۸ بهمن ۹۷
    عصر جدید
    من اتفاقاً از برنامه خوشم آمد: اتحادیه کشوری دلقک‌های ابتر، برای رونق امور صنف خود، برنامه کشف استعداد راه انداخته. خودش هم صریحاً می‌گوید «استعداد» یعنی فقط: «هنر، سرگرمی، ورزش» (آرت، اینترتیمنت، اسپورت)

    اسم برنامه را هم با احترام به روح شادروان چارلی چاپلین گذاشته «عصر جدید» که همان اول تکلیفمان با آن روشن باشد: قرار است تلاش روزافزون بشر در عصر مدرن برای رسیدن به خوش‌بختی را ببینیم: humanity crusading in the pursuit of happiness . خیلی هم عالی و پرتقالی.
    *
    از آن جا که «اتحادیه کشوری دلقک‌ها» یک بخش خصوصی است -و اقتصاد بازار بر آن حکم‌فرما است و بازار با کسی تعارف ندارد- اتفاقاً به نظرم در این مورد خاص همه روی صندلی‌های خودشان نشسته‌اند. می‌دانیم که سامانه‌های اقتصادی برای تثبیت خودشان در نظام ایدئولوژیک هم «چهره» می‌خواهد، هم «متخصص» و هم «محلل» ...
    *
    و البته نواده بوسعید ابوالخیر در مقامات التوحید بعد از ذکر حکایتی دردآور* نوشته است:

    «هرکه آن جا نشیند که خواهد و مرادش بود، چنانش کشند که نخواهد و مرادش نبود»


    *

    شیخ ما [ابوالسعید ابوالخیر] گفت که:
    وقتی زنبوری به موری رسید. او را دید که دانه‌ای گندم می‌برد به خانه و آن دانه زیر و زبر می‌شد و آن مور با آن زیر و زبر می‌آمد و به جهد و حیله‌ی بسیار آن را می‌کشید و مردمان پای بر او می‌نهادند و او را خسته و افگار می‌کردند.
    آن زنبور آن مور را گفت که این چه سختی و مشقت است که تو از برای دانه‌ای بر خود نهاده‌ای و از برای یک دانه‌ی محقر چنین مذلت می‌کشی؟ بیا تا بینی که من چگونه آسان می‌خورم و از چندین نعمت‌های با لذت بی این همه مشقت نصیب می‌گیرم و از آن چه نیکوتر و بهتر است و شایسته، به مراد خویش به کار می‌برم.
    پس مور را با خویشتن به دکان قصابی برد. جایی که گوشت نیکو و فربه‌تر بود بنشست و از جایی که نازک‌تر بود سیر بخورد و پاره ای فراهم آورد تا ببرد. قصاب فراز آمد و کاردی بر وی زد و آن زنبور را به دو نیمه کرد و بینداخت.
    آن زنبور بر زمین افتاد و آن مور فراز آمد و پایش بگرفت و می‌کشید و می‌گفت: «هرکه آن جا نشیند که خواهد و مرادش بود، چنانش کشند که نخواهد و مرادش نبود»

  • ۳ بهمن ۹۷

    #پویش_آرزوها
    امیدوارم در راستای تحقق اصل ۳۰ قانون اساسی، پشتیبانی آموزشی و هدایت تحصیلی «همه» دانش‌آموزان در فضای مجازی «رایگان» باشد.


    چهارسوق یازدهم در راه است.
    اگر برای ۵ سال آینده نظام آموزشی ایران آرزوهایی دارید به #پویش_آرزوها بپیوندید: ChaharSoogh.ir
    آرزوهای تک‌تک ما آینده را خواهند ساخت؛ ان‌شاءالله.

  • ۲۶ دی ۹۷

    وقتی از «سیم‌کش احمق» حرف می‌زنیم، از چه حرف می‌زنیم؟

    بسترسازانِ دولتی زیرساخت، توسعه‌دهندگان خصولتی پلتفرم را به خط کرده‌اند که با اسم رمز «محتوا» از «بازار» چند میلیونی کودک و نوجوان «پول» دربیاورند. این وسط هم مشارکت «بخش خصوصی» نقش «شکل کار» را بازی می‌کند.
    چه محتوایی تولید کنیم؟ محتوایی که بتواند در پلتفرم‌مان بنشیند و از زیرساخت بشود پولش را گرفت!
    الحمدلله این هم شد «استراتژی توسعه کسب و کار»

    کودک یعنی چه؟ نوجوانی چیست؟ تربیت کو؟ کدام نیاز؟ با چه استانداردی؟ ...


    «سیم‌کش احمق» کودک و نوجوان را «بازار» می‌بیند.
    «سیم‌کش احمق» نباشیم.

  • ۱۶ دی ۹۷

    علت لبخندهای الکی «معلم» و «مهندس» چیست؟

    مهندس می‌داند که معلم «بی‌چاره» است: نه کسب و کار پر رونقی دارد نه اهل و عیال خرسندی. در رتق و فتق امور محوله مانده و از تأمین رفاه و دلخوشی خانواده درمانده: پز عالی و جیب خالی.
    معلم هم می‌داند که مهندس «پیاده» است: نه تربیت را میشناسد و نه از محتوا چیزی می‌داند. سیم‌کش است و بساز و بنداز. پول یامفت زیرساخت در جیب راستش و ربح شبهه‌ناک خدمات ارزش افزوده در جیب چپش قلنبه شده. جوان است و سرش پر از باد سیاست است.

    چه اتحادی خطرناک‌تر از این؟ تفاهم‌نامه‌ی رند و مفلس!
    «مفلس» می‌داند که بازیچه‌ی شهوت سیاسی «رند» شده و دست گدایی‌ش، آبروی حرفه‌ای‌ش را برده؛ و «رند» می‌داند که «مفلس» به جیبش طمع دارد و عاشق چشم و ابرویش نیست و او را آدم حساب نمی‌کند.

    زمانه‌ی تلخی شده. در پس این صورتک‌های خندان، چه کینه‌ها مخفی شده.

x
x
دسته‌بندی نوشته‌ها

صدور انقلاب، دفاع از مکتب و مبارزه با شیطان در فضای مجازی (راه‌کارها و آسیب‌ها)

پژوهشگر: علی وثوقی (دوره ۲۳)

آغاز پژوهش: شهریور ۹۳

گفتگوها (۱۹)

  • علی وثوقی فرد
  • استاد با سلام کتاب اینترنت و دین داری و اسلام جهانی شده کتاب خوبی است ؟
    اگر به موضوع من ربط داره بگیرم .
    پاسخ:
    این کتابی که می فرمایید بنده ندیده ام. اگر اطلاعات بیشتری از قبیل نام نویسنده و انتشارات و .. داری بگو که بررسی کنم.
  • علی وثوقی فرد
  • انتشارات اینها همه بوستان کتاب قم می باشد .
    نویسنده ی اسلام جهانی شده  اولیویه روآ و مترجم حسن فرشتیان
    نویسنده ی اینترنت و دین داری نعمت الله کرم الهی
    اگر موافقید من این کتاب ها را سفارش بدهم
    پاسخ:
    سلام
    کتاب اینترنت و دین داری نعمت الله کرم الهی را قبلا دیده ام و کتاب خوبی است و طبیعتا به موضوع شما مرتبط است.

    البته کتاب دیگر را نمی شناسم و فکر نکنم به موضوع شما مربوط باشد.
  • علی وثوقی فرد
  • استاد باسلام
    اگر ممکن است این کتاب را روز پنجشنبه با خودتان بیاورید 
    پاسخ:
    من گفتم کتاب را دارم؟
  • علی وثوقی فرد
  • استاد با سلام 
    این مقاله را جستجو کردم و پیدا کردم و برایتان گذاشتم
    آدرس این مطلب:
    http://www.19dey.com/43022-%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AA%D8%B1%D9%86%D8%AA-%D9%88-%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C.html
    پاسخ:
    این مقاله معرفی و خلاصه ای از کتاب اینترنت و دین داری است. بهتر است خود کتاب را تهیه کنی و ببینی.
  • علی وثوقی فرد
  • ادمه مطلب قبلی
    http://nopadid.mcls.gov.ir/Maghalat/1/%D9%85%D8%AC%D8%AF%DB%8C.pdf
    پاسخ:
    آفرین. مقاله ی بسیار خوبی است و حتما از نتایج آن در پژوهش خود میتوانی استفاده کنی.
    این مقاله را ذخیره کن و حتما به عنوان یکی از منابع کارت استفاده کن.
  • علی وثوقی فرد
  • استاد با سلام بنده کتاب اینترنت و دین داری را خریدم و الان با 400 صفحه رو به رو شدم حال مانده ام کدام بخش ها را مطالعه کنم از شما طلب کمک و راهنمایی می کنم 

    با تشکر
    پاسخ:
    سلام
    طبیعتا باید به فهرست کتاب نگاهی بیندازی و بخش هایی را که مربوط به موضوع پژوهش می شود مطالعه کنی.
    یعنی مثلا آسیب های دینداری در اینترنت یا راهکارهای حفظ دین در اینترنت.
  • علی وثوقی فرد
  • استاد با اجازه من یک وبلاگ شخصی دارم حتما به این وبلاگ سر بزنید و اگر نکته و نظری را داشتید برای بنده بنویسید

    بسیار ممنون
  • علی وثوقی فرد
  • اﺳﺘﺎﺩ اﻳﻦ ﻛﺘﺎﺏ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻓﻀﺎﻱ ﺁﻣﺎﺭﻱ ﺩاﺭﺩ و اﮔﺮ ﺑﻬﺘﺮ اﺳﺖ ﻣﻦ ﻓﻘﻄ ﻣﺒﺤﺚ ﭼﺎﺭﭼﻮﺏ ﻧﻆﺮﻱ ﻛﺘﺎﺏ ﺭا ﻣﻂﺎﻟﻌﻪ ﻛﻨﻢ اﻣﺎ ﭼﻴﺰﻱ ﻛﻪ ﻣﻦ ﺭا ﺩﺭ ﺣﻴﺮﺕ ﮔﺬاﺷﺘﻪ اﻳﻦ ﻧﻆﺮﻳﻪ ﻫﺎﻳﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺑﺨﺶ ﻣﺒﺎﻧﻲ ﭼﺎﺭﭼﻮﺏ ﻧﻆﺮﻱ ﮔﺬاﺷﺘﻪ. ﻣﺜﻼ ﻧﻆﺮﻳﻪ ﻣﺎﺭﭘﻴﭻ ﺳﻜﻮﺕ ﻳﺎ ﻧﻆﺮﻳﻪ ﻛﺎﺷﺖ و ﻳﺎ اﻣﺜﺎﻝ اﻳﻨﻬﺎ اﻣﺎ ﺑﺨﺶ ﻫﺎﻱ ﺧﻮﺑﻲ ﻫﻢ ﺩاﺭﺩ
    اﺳﺘﺎﺩ ﻳﻚ ﻣﺸﻜﻞ ﻣﻦ ﺑﺎﻳﺪ ﻭﻳﮋﮔﻲ ﻫﺎﻱ ﻓﻀﺎﻱ ﻣﺠﺎﺯﻱ ﻫﻢ ﺑﺮﺭﺳﻲ ﻛﻨﻢ?
    اﺳﺘﺎﺩ اﻳﺎ ﻣﻦ ﺷﺪﺕ و ﻧﻮﻉ اﺳﺘﻔﺎﺩﻩ اﺯ اﻳﻨﺘﺮﻧﺖ ﺭا ﺑﺮﺭﺳﻲ ﻛﻨﻢ?
    اﻣﺎ ﺑﺨﺶ ﺑﻌﺪﻱ ﻛﺘﺎﺏ ﺑﺨﺶ ﺭﻭﺵ ﺗﺤﻘﻴﻖاﺳﺖ ﻛﻪ اﺻﻼ ﭼﻴﺰﻱ اﺯﺵ ﻧﻤﻲ ﻓﻬﻤﻢ
    پاسخ:
    بخش های آماری خیلی به کار شما نمی آید. اما در همان بخش چهارچوب نظری نکته های خوبی پیدا می شود از جمله همین نظریه هایی که گفتی.
    شما حتما باید ویژگی های فضای مجازی را بررسی کنی بتوانی از دل آن توصیه ها و راهکارهایی برای دفاع از مکتب و مبارزه با شیطان در آن ارایه کنی.
  • علی وثوقی فرد
  • استاد با سلام
    من سئوالی برای من پیش امده اون هم اینکه موضوع عام و موضوع کلی و موضوع خاص و موضوع اخص من چیست بسیار مهم است چون فردا در امتحان روش تحقیق از این مسائل سئوال می اید

    پاسخ:
    سلام
    اگر جوابش را فهمیدی به من هم بگو!
  • علی وثوقی فرد
  • استاد با تشکر از تمامی زحمتتان در این زمینه
  • علی وثوقی فرد
  • استاد با سلام
    بنده بخش مبانی و چارچب های نظری را در کتاب اینترنت و دین داری شروع به مطالعه کردم یعنی حدود 10 صفحه ای خواندم ولی مطالب کتاب بسیار سنگین است و نا معلوم خواهشا راهنمایی بفرمایید

    پاسخ:
    سلام
    خب آدمی که با خواندن ۱۰ صفحه کتاب دادش در بیاید احتمالا باید از خیر پژوهش بگذرد.

    به نظرم کتاب خواندن بلد نیستی. از جاهایی که نمی فهمی بگذر و به سراغ جاهایی که می فهمی برو!
  • علی وثوقی فرد
  • استاد مطالب مهمی داره بعد هم کتاب تازه دست من رسیده و تا الان هم وقت خواندن آن را نداشتم 
    پاسخ:
    ادامه بده. هر وقت خبر جدیدی شد بگو!
  • علی وثوقی فرد
  • اﺳﺘﺎﺩ ﺑﺎ ﺳﻼﻡ
    ﻣﻦ ﻃﻲ ﺟﺴﺘﺠﻮ ﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺩاﺷﺘﻢ ﻛﺘﺎﺑﻲ ﺭا ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ ﭘﻴﺪا ﻛﺮﺩﻡ :
    ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻧﻪ ﺩﻭ اﻧﻘﻼﺏ ( اﻳﺮاﻥ اﺯ اﻧﻘﻼﺏ اﺳﻼﻣﻲ ﺗﺎ اﻧﻘﻼﺏ ﺳﺎﻳﺒﺮﻱ ) 
    ﻧﻮﺷﺘﻪ ﻋﻠﻴﺮﺿﺎ ﺩاﻭﻭﺩﻱ. اﻧﺘﺸﺎﺭاﺕ ﭘﻠﻴﻜﺎﻥ

    اﮔﺮ ﻛﺘﺎﺏ ﺧﻮﺑﻲ اﺳﺖ ﺷﺮﻭﻉ ﺑﻪ ﻓﻴﺶ ﺑﺮﺩاﺭﻱ ﻛﻨﻢ ﺗﺎ اﻻﻥ ﻫﻢ ﭼﻨﺪ ﺻﻔﺤﻪ ﻓﻴﺶ ﺑﺮﺩاﺭﻱ ﻛﺮﺩﻩ اﻡ.
    ﻳﺎ ﻋﻠﻲ

    پاسخ:
    سلام


    کتاب را ندیده ام. اما احتمالا به شما کمک می کند.
  • علی وثوقی فرد
  • استاد با سلام
    من مقاله ی صدور انقلاب از دبدگاه امام خمینی و مقام معظم رهبری نوشته غلامحسین سخی علیزاده را مطالعه و فیش برداری کردم 
    حال اگر فرمایشی دارید بفرمایید
    پاسخ:
    سلام
    خیلی زحمت کشیدید. ممنونم. واقعا نمیدانم با چه زبانی از شما تشکر کنم. این رشادت شما در تاریخ علم ماندگار خواهد شد.
    *
    برادر من!
    از اول مهر تا آخر دی زمان داشتی. یه کم دست بجنبون قربونت برم.
    چهار تا مقاله ی دیگه باید بخونی خب.
  • علی وثوقی فرد
  • اﺳﺘﺎﺩ ﭘﻨﺠﺸﻨﺒﻪ ﻣﻂﺎﻟﺐ ﻣﻬﻤﻲ ﺩاﺭﻡ 
  • علی وثوقی فرد
  • اﺳﺘﺎﺩ اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ 16 ﺻﻔﺤﻪ ﭘﺮ اﺯ ﻣﻂﻠﺒﻪ ﻛﻢ ﻧﺒﻮﺩﻩ
  • علی وثوقی فرد
  • ﺑﺎ ﺳﻼﻡ اﺳﺘﺎﺩ
    اﺳﺘﺎﺩ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺩاﺭﺩ ﺑﻪ ﭘﺎﻳﺎﻥ ﻣﻴﺮﺳﺪ و ﻧﻆﺮ ﺷﻤﺎ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ی ﻋﻨﻮاﻥ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﭼﻪ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ?

    پاسخ:
    سلام
    با توجه به مطالعاتی که تا الان داشته ای شاید بهتر باشد کمی عنوان پژوهش را تغییر بدهی. مثلا «نقاط قوت و ضعف فضای مجازی برای انتشار پیام های دینی و انقلابی» یا «تهدیدها و فرصت‌های فضای مجازی برای کاربران انقلابی و مسلمان»
  • علی وثوقی فرد
  • استاد با سلام
    من برای شما تحقیق را تا جایی که پیش رفته ایمیل کردم 
    لطفا ملاحظه فرمایید.

    پاسخ:
    همین الان نگاه کردم. چیزی نفرستادی!
    ۱۷:۲۰
  • علی وثوقی فرد
  • با سلام استاد 
    من تحقیقم را ایمیل کردم اگر نکته ای درباره ی تحقیق من دارید بفرمایید .
    پاسخ:
    سلام
    فایل نهایی را دیدم. خدا قوت.
    نکته هایی که گفته بودم تا حد زیادی رعایت شده. اما کلا در قسمت مقدمه مشکل زبانی و نگارشی داری که بد نیست اگر ویرایش شود.
    نتیجه گیری هم مختصر و مفید است.
    در بخش منابع حتما همه ی مقالاتی که در پاورقی ها ذکر کرده بودی باید بیاید تا فهرستت کامل شود. لازم است تا محل درج این مقالات در کنارشان ذکر شود. (مجله یا سایت)

    موفق باشی.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی