از سر نوشت :: حسین غفاری

روایت‌های بی‌گاهِ یک پیام‌برِ پاره‌وقتِ دوره‌گرد

فهرست
x
x
خرده ادراکات
  • ۲۸ بهمن ۹۷
    عصر جدید
    من اتفاقاً از برنامه خوشم آمد: اتحادیه کشوری دلقک‌های ابتر، برای رونق امور صنف خود، برنامه کشف استعداد راه انداخته. خودش هم صریحاً می‌گوید «استعداد» یعنی فقط: «هنر، سرگرمی، ورزش» (آرت، اینترتیمنت، اسپورت)

    اسم برنامه را هم با احترام به روح شادروان چارلی چاپلین گذاشته «عصر جدید» که همان اول تکلیفمان با آن روشن باشد: قرار است تلاش روزافزون بشر در عصر مدرن برای رسیدن به خوش‌بختی را ببینیم: humanity crusading in the pursuit of happiness . خیلی هم عالی و پرتقالی.
    *
    از آن جا که «اتحادیه کشوری دلقک‌ها» یک بخش خصوصی است -و اقتصاد بازار بر آن حکم‌فرما است و بازار با کسی تعارف ندارد- اتفاقاً به نظرم در این مورد خاص همه روی صندلی‌های خودشان نشسته‌اند. می‌دانیم که سامانه‌های اقتصادی برای تثبیت خودشان در نظام ایدئولوژیک هم «چهره» می‌خواهد، هم «متخصص» و هم «محلل» ...
    *
    و البته نواده بوسعید ابوالخیر در مقامات التوحید بعد از ذکر حکایتی دردآور* نوشته است:

    «هرکه آن جا نشیند که خواهد و مرادش بود، چنانش کشند که نخواهد و مرادش نبود»


    *

    شیخ ما [ابوالسعید ابوالخیر] گفت که:
    وقتی زنبوری به موری رسید. او را دید که دانه‌ای گندم می‌برد به خانه و آن دانه زیر و زبر می‌شد و آن مور با آن زیر و زبر می‌آمد و به جهد و حیله‌ی بسیار آن را می‌کشید و مردمان پای بر او می‌نهادند و او را خسته و افگار می‌کردند.
    آن زنبور آن مور را گفت که این چه سختی و مشقت است که تو از برای دانه‌ای بر خود نهاده‌ای و از برای یک دانه‌ی محقر چنین مذلت می‌کشی؟ بیا تا بینی که من چگونه آسان می‌خورم و از چندین نعمت‌های با لذت بی این همه مشقت نصیب می‌گیرم و از آن چه نیکوتر و بهتر است و شایسته، به مراد خویش به کار می‌برم.
    پس مور را با خویشتن به دکان قصابی برد. جایی که گوشت نیکو و فربه‌تر بود بنشست و از جایی که نازک‌تر بود سیر بخورد و پاره ای فراهم آورد تا ببرد. قصاب فراز آمد و کاردی بر وی زد و آن زنبور را به دو نیمه کرد و بینداخت.
    آن زنبور بر زمین افتاد و آن مور فراز آمد و پایش بگرفت و می‌کشید و می‌گفت: «هرکه آن جا نشیند که خواهد و مرادش بود، چنانش کشند که نخواهد و مرادش نبود»

  • ۳ بهمن ۹۷

    #پویش_آرزوها
    امیدوارم در راستای تحقق اصل ۳۰ قانون اساسی، پشتیبانی آموزشی و هدایت تحصیلی «همه» دانش‌آموزان در فضای مجازی «رایگان» باشد.


    چهارسوق یازدهم در راه است.
    اگر برای ۵ سال آینده نظام آموزشی ایران آرزوهایی دارید به #پویش_آرزوها بپیوندید: ChaharSoogh.ir
    آرزوهای تک‌تک ما آینده را خواهند ساخت؛ ان‌شاءالله.

  • ۲۶ دی ۹۷

    وقتی از «سیم‌کش احمق» حرف می‌زنیم، از چه حرف می‌زنیم؟

    بسترسازانِ دولتی زیرساخت، توسعه‌دهندگان خصولتی پلتفرم را به خط کرده‌اند که با اسم رمز «محتوا» از «بازار» چند میلیونی کودک و نوجوان «پول» دربیاورند. این وسط هم مشارکت «بخش خصوصی» نقش «شکل کار» را بازی می‌کند.
    چه محتوایی تولید کنیم؟ محتوایی که بتواند در پلتفرم‌مان بنشیند و از زیرساخت بشود پولش را گرفت!
    الحمدلله این هم شد «استراتژی توسعه کسب و کار»

    کودک یعنی چه؟ نوجوانی چیست؟ تربیت کو؟ کدام نیاز؟ با چه استانداردی؟ ...


    «سیم‌کش احمق» کودک و نوجوان را «بازار» می‌بیند.
    «سیم‌کش احمق» نباشیم.

  • ۱۶ دی ۹۷

    علت لبخندهای الکی «معلم» و «مهندس» چیست؟

    مهندس می‌داند که معلم «بی‌چاره» است: نه کسب و کار پر رونقی دارد نه اهل و عیال خرسندی. در رتق و فتق امور محوله مانده و از تأمین رفاه و دلخوشی خانواده درمانده: پز عالی و جیب خالی.
    معلم هم می‌داند که مهندس «پیاده» است: نه تربیت را میشناسد و نه از محتوا چیزی می‌داند. سیم‌کش است و بساز و بنداز. پول یامفت زیرساخت در جیب راستش و ربح شبهه‌ناک خدمات ارزش افزوده در جیب چپش قلنبه شده. جوان است و سرش پر از باد سیاست است.

    چه اتحادی خطرناک‌تر از این؟ تفاهم‌نامه‌ی رند و مفلس!
    «مفلس» می‌داند که بازیچه‌ی شهوت سیاسی «رند» شده و دست گدایی‌ش، آبروی حرفه‌ای‌ش را برده؛ و «رند» می‌داند که «مفلس» به جیبش طمع دارد و عاشق چشم و ابرویش نیست و او را آدم حساب نمی‌کند.

    زمانه‌ی تلخی شده. در پس این صورتک‌های خندان، چه کینه‌ها مخفی شده.

  • ۳ دی ۹۷

    وقتی از «سیم‌کش وقیح» حرف می‌زنیم از چه موجودی سخن می‌گوییم؟

    دار و دسته‌ی دغلکار و حقه‌بازی که برای تضمین منافع شرکایشان از «سیم‌کارت کودک» و «کودک آنلاین» و «سواد رسانه» حرف می‌زنند؛ ولی در محدوده‌ی وظایفشان از ایجاد «سیم‌کارت پاک» هم عاجزند.
    *
    از دشمنان برند شکایت به دوستان؛
    چون دوست دشمن است، شکایت کجا بریم؟

  • ۲۸ آذر ۹۷

    برخی دوستان از یادداشت دیروز من درباره گونه‌ی تازه به دوران رسیده‌ی «سیم‌کش وقیح» تعجب و تحیر کردند.

    باید بگویم تا این نمودار «نمایی از مالکیت در صنعت مخابرات ایران» را خوب ندیده‌اید و عناصر فعال در آن را از نزدیک درک نکرده‌اید به شما حق می‌دهم تعجب کنید.
    البته بعدش تقاضا دارم به این بنده‌ی کم‌ترین هم حق بدهید!

  • ۲۷ آذر ۹۷

    در تبارشناسی سیم‌کش‌ها بعد از مشاهده‌ی انواع کم‌خطر «سیم‌کش احمق» و نمونه‌های خطرناک «سیم‌کش خبیث»، چشممان به جمال گونه‌ی حیرت‌انگیز «سیم‌کش وقیح» هم روشن شد الحمدلله.
    برادران به سرعت در حال پایین آمدن از نردبان «تکامل انواع» مرحوم مغفور چارلز داروین هستند.
    خدا به کودکان ما رحم فرماید؛ آمین!

x
x
دسته‌بندی نوشته‌ها

بررسی چرایی و چگونگی استفاده از رسانه‌های جدید (۵ تا ۱۸ سال)

پژوهشگر: علیرضا فوزی (دوره ۲۲)

آغاز پژوهش: شهریور ۹۳

گفتگوها (۴)

مشاهده و کپی برداری از تحقیقات در  word   منابع(30 %)
1) کتاب های کار اینترنت (خوانده شد) موبایل و موسیقی در خال خوانده شدن =} پیدا کردن مصداق های رسانه که عبارتند از گوشی همراه، کنکاش گر، دستگاه های بازی و خود آن ها، جعبه جادوییی، شبکه های اجتماعی
2)فیش برداری این کتاب ها
3) شناختن وضیقه نوجوان ایرانی از بیانات مقام معظم رهبری=} کسب علم،خدمت یه نظام اسلامی=}یکی از آنان فرهنگ که من در آن کار دارم
4) استفاده از سخنان نهج البلاغه در خصوص انسان شناسی برای هدفمند ساختن بخش شیوه استفاده از این رسانه ها برای خواننده
  • علیرضا فوزی
  • 1)تلاش وهوشیاری درتکمیل مسیر گذشتگان
    2)درس خواندن
    3)بر قراری انظباط و نظم اجتماعی
    4)امید به خدا - همبستگی  و گیرایی و تلاش
    5)تاریک نشان دادن افق و سرگرم کردن جوانان توسط دشمن = گمراه نشدن
    6)تحلیل سیاسی امّا درگیر نشدن در سیاست بازی و سیاسی کاری
    7)خود باوری

    8)خواندن قرآن

    9)نماز با توجه
     پاکدامنی
    و پرهیز از سرگرمی های عاطل وباطل
    هدف جامعه ای برخوردار از هدف و معنا باشد
    شخصیت سازی از لحاظ علمی فعالیت های سیاسی و اخلاقی و نظاط های سالم

  • علیرضا فوزی
  • 1) مقالۀ رسانه شناسی مطالعه شد. 
    الان برای اطلاعات بیشتر باید تخصّصی ترم طالعه کنم. مثلا
     ارتباطات جمعی  و شیوۀ تفکر انسان ها در رابطه با رسانه ها و عکس العمل آن ها به آن ها...
    شیوه رمزگانی کردن پیام ها توسط کسانی که از طریق رسانه های جمعی و فردی فعّال هستند
    شیوه دیگری از استفاده از رسانه ها مثلا شیوۀ آموزشی برای انسان ها چه طور میتواند باشد؟
    یا اینکه شیوۀ هشیار شدن در برابر استفاده از رسانه ها که در تمامی مقالات خوانده شده دقت کردم مورد توجّه بود چه طور در درجۀ اوّل برای خودم سپس برای دیگران مثلا در جامعه آماری کوچک مثل دانش آموزان میتواند باشد؟
     با توجه به کارکرد های رسانه واقعا به صورت گسترده نیازی به استفاده از آن هست؟ نمیتوان فقط در  سطح نهاد های اجتماعی و بهصورت محدود تری استفاده شود؟ یعنی براحتی توسط کودکان و نوجوانان استفاده نشود و یا اگر استفاده میشود به صورت برنامه ریزی شده یا از آن پایین تر به صورتی باشد که قبل از استفاده از آن آموزش ها و هشیاری های به آن ها  داده شود که آمار هایی مثل معتادی/ اختلالات روانی/ استفاده غیر اخلاقی / بیماری ها اجتماعی مانند افکار قالب که باعث میشوند انسان ها براحتی توسط برنامه ریزان فکری رسانه کنترل شوند/ و ...... که در آینده با آن ها روبرو خواهیم شد.
    و نکته اساسی که برام سوال شد این ربود که چرا انسان این قدر به دنبال راحتی است؟ و چرا این قدر باید راحت تحت تأثیر افکار اقتصادی قرار بگیرد؟

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی