الف) روشهای اعتبارسنجی منابع اینترنتی در پژوهشهای دانش آموزی
اعتبار یک منبع چقدر مهم است و چطور میتوان این اعتبار را سنجید؟
اگر هدف از پژوهش رسیدن به درستترین و کاملترین پاسخ به یک سؤال یا مجموعهای از سؤالات باشد، پس منبعی که قرار است پاسخ آن سؤالات از آن استخراج شود بسیار مهم خواهد بود.
[به زودی...]
ب) معرفی منابع نامناسب پژوهش دانش آموزی علوم انسانی در اینترنت
دانشنامههای آزاد اینترنتی (ویکیها) شایعترین و نامناسبترین منابع برای فیش برداری و نقل قول در پژوهشهای فرهنگ است. معمولاً با جستجوی اسم مکانها، افراد، پدیدهها و ... اولین نتیجههای جستجو از دانشنامههای آزاد نمایش داده میشود. شاید مطالعهی مطالب این نتایج برای روشن شدن ذهن و تصحیح کردن مسیر پژوهش مناسب باشد، اما هرگز ارزش ذخیره سازی یا فیش برداری ندارد.
وبلاگهای بینام و نشان و کپیکار هم منبع رایج و نامناسب بعدی هستند. نظر شخصی افرادی که شناختی از آنها نداریم و گفتههایشان را بدون ذکر منبع اصلی و بدون رعایت اصول نگارشی و ویرایشی محتوای علمی منتشر میکنند نمیتواند منبع پژوهش فرهنگ باشد.
[...]
ج) معرفی منابع مناسب پژوهش دانش آموزی علوم انسانی در اینترنت
پایگاههای معرفی شده در این جدول هیچ ترتیبی ندارند و با توجه به موضوع هر پژوهش میتوانند مورد توجه جدی قرار بگیرند. این جدول به تدریج تکمیل خواهد شد.
موضوع پایگاه | نام پایگاه | نشانی پایگاه | محتویات پایگاه |
---|---|---|---|
گوناگون علوم انسانی | باشگاه اندیشه | http://www.bashgah.net | حدود چهل هزار مقاله در ۱۴ دستهبندی موضوعی کاملا کاربردی |
گوناگون علوم انسانی | پرتال جامع علوم انسانی | http://www.ensani.ir | نمایه بیش از ۱۰۰۰ عنوان نشریه و دسته بندی سیصد هزار مقاله با امکان جستجو و دریافت PDF مقالات |
رسانه، ارتباطات، غرب شناسی | مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما | http://www.irc.ir | متن کامل مقالات منتشر شده در مجلات متعدد این مرکز |
گوناگون علوم انسانی | پایگاه مجلات تخصصی نور | http://www.noormags.com | بزرگترین بانک مقالات علوم اسلامی و انسانی با امکان عضویت رایگان |
گوناگون علوم انسانی | کتابخانه دیجیتال نور | http://www.noorlib.ir | متن بیش از ۱۶ هزار جلد کتاب موضوع بندی شده با امکان جستجو |
رسانه، ارتباطات | مدیا نیوز | http://www.medianews.ir | پایگاه اطلاع رسانی ارتباطات و رسانه، جمع آوری اخبار و مقالات حوزه رسانه و ارتباطات و دسته بندی کاملا کاربردی آنان |
علوم اجتماعی،ارتباطات | پایگاه علمی تخصصی علوم اجتماعی اسلامی ایرانی | http://ejtemaee.ir | مصاحبه،مقاله و اخبار حوزه علوم اجتماعی و ارتباطات با دسته بندی کاربردی |
رسانه، ارتباطات | مطالعات فرهنگی و رسانهای | http://www.mcstudies.ir | بایگانی همایشهای تخصصی در حوزه مطالعات فرهنگی، رسانهای، فضای مجازی و ... |
رسانه، ارتباطات | فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات فرهنگ ارتباطات | http://jccs.ir | بایگانی مقالات نشریه با امکان دریافت مقالات |
بیانات موضوعی امام خمینی (ره) | نسخه الکترونیک مجموعه کتابهای تبیان |
http://www.imam-khomeini.ir یا yon.ir/tebyan |
مجموعه کتابهایی که در هر مجلد از آن مواضع و رهنمودهای حضرت امام خمینی(س) دربارۀ موضوع خاص، گردآوری و منتشر شده است. |
... | ... | ... | ... |
د) شیوههای یادداشتبرداری رایانهای برای استفاده در پژوهشهای دانش آموزی
[به زودی...]
سلام استاد
ممنون به خاطر زحماتتون و ببخشید به خاطر کم کاری هامون
فقط جسارتا این بخشد «د» رو اگه میشه یه توضیحکی بدید، با توجه به نوع کارمون خیلی کاربردیه
ممنون
یا علی