از سر نوشت :: حسین غفاری

روایت‌های بی‌گاهِ یک پیام‌برِ پاره‌وقتِ دوره‌گرد

فهرست
x
x
خرده ادراکات
  • ۷ مرداد ۰۰

    نامه اعتراضی جمعی از شترداران و بازرگانان بغداد به جناب موسی بن جعفر، بزرگ طایفه علویان

    ای پسر پیغمبر خدا؛
    در میان بزرگان شهر بعد از انتشار شایعاتی درباره فرموده‌ی شما به جناب «صفوان بن مهران» آشوب و تشویشی در گرفته است.
    چنین روایت کرده‌اند که حضرتتان از مراوده اقتصادی جناب صفوان با خلیفه بزرگ و کدخدای مشرق زمین، جناب هارون الرشید ناخرسندید.
    آیا بغیر این است که زنده نگه داشتن دین جد شما به آباد بودن مملکت اسلامی و پایداری مناسک و شعائر الهی میسر است؟
    آیا در این دوران طلایی حکومت بنی‌عباس که از چین و هند تا دروازه‌های بیزانس تحت سلطه‌ی خلافت اسلامی قرار دارد، حرکت یکتا امپراطور مقتدر مسلمانان به قصد انجام اعمال حج، چیزی بجز مجد و عظمت اسلام را نوید می‌دهد؟
    آیا به این فکر کرده‌اید که اگر عملی خداپسندانه مثل «کمک به یک مسلمان برای انجام حج» را تعبیر به «مشارکت در بقای ظالم» بفرمایید، آن وقت تکلیف این همه تاجر و بازرگان و کاسب خرده‌پا که هر روز امیدوار به مراوده تجاری با دستگاه ثروتمند و باشکوه خلافت هستند چه می‌شود؟ آیا شما جواب زن و بچه‌های مظلوم آن‌ها را می‌دهید اگر با امتناع از داد و ستد با دربار شب‌ها سر گرسنه بر بالین بگذارند؟
    شما که پسر پیغمبر و محترم در میان مردمان هستید آیا نترسیدید که اگر جناب صفوان، که از شترداران خوش‌نام و مشهور هستند، از همکاری با خلیفه امتناع کنند چه بر سرشان می‌آید؟
    از حضرتتان انتظار زمان‌شناسی بیشتری داشتیم تا در این ایام که سپاهیان اسلام در مرزهای روم با کفار در حال مبارزه هستند، چنین تزلزلی در پشت جبهه‌ها ایجاد نفرمایید.
    در هر صورت صنف شترداران و بازرگانان بغداد که جمع کثیری از مردم و کسبه محترم را نمایندگی می‌کند از عمل به این توصیه جنابعالی معذور است و امیدواریم که بدبینی به خلیفه بزرگ را کنار بگذارید و اتحاد مسلمانان را خدشه دار نفرمایید.

    والسلام
    مردادماه۱۴۰۰

    پ.ن:
    داستان مشهور «صفوان جمال»

  • ۱۱ فروردين ۰۰

    متأسفانه در جدل غیرخردمندانه و کاملاً سیاسی این روزها، وظیفه مستقیم دولت در آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای نادیده انگاشته می‌شود.
    هر چند که این نکته قابل تأیید است که آموزش رسانه‌ای و تربیت رسانه‌ای حتما باید هسته خانواده را هدف قرار بدهد؛ اما برای اعمال صحیح تربیت رسانه‌ای، خانواده به سه چیز نیاز دارد: آموزش، ابزار و پشتیبانی؛ که هر سه هم موکول به اراده‌ی جدی دولت است.

    دولت جمهوری اسلامی چه وظایفی در تربیت رسانه‌ای دارد؟

    الف) آموزش: شامل طیف گسترده‌ای از آموزش‌ها از سطح دانش تا بینش و گرایش و کنش
    ب) ابزار: مثل اینترنت سما، درگاه‌های ویژه کودک و نوجوان، سامانه‌های هدایت مصرف رسانه و ...
    ج) پشتیبانی: مقررات‌گذاری به نفع تربیت (مثل همان ماجرای اینترنت شبانه و ...)

    البته با فرض زندگی در دوران طاغوت،‌ و بدون محقق شدن هیچ یک از موارد سه گانه بالا، هرگز مسئولیت تربیت از گرده خانواده رفع نمی‌شود. فقط ما به ازای ناتوانی خانواده‌ها در تربیت فرزندان، بر شدت درجه آتش جهنم بر طاغوت و طاغوتیان افزوده خواهد شد!

  • ۲۸ مهر ۹۹

    از «مومو» خوشم آمد.
    حربه‌ی مفید و مؤثری برای ترساندن بچه‌ها و خانواده‌ها از واتساپ! مثل همان «لولو» که مادربزرگ‌ها ما را از آن می‌ترساندند که سراغ خوراکی‌های ته انباری نرویم!

    مقابله با آن هم ساده است. اگر خانواده‌ها آموزه‌های تربیتی را در سطح قصه شنگول و منگول در خانه پیاده کنند، «مومو» راه به جایی نمی‌برد:
    در را به روی غریبه باز نکنید؛
    شماره غریبه را مسدود کنید؛
    پیام غریبه را جواب ندهید.

    سخت است؟

  • ۱۷ شهریور ۹۹

    و در تاریخ خواهند نوشت که در سنه یکهزار و سیصد و نود و نه شمسی، که سفاهت و شقاوت و کرونا از اینجا تا ینگه‌دنیا را در نوردیده بود، شب‌پره‌های ریش‌پرفسوری آخرین تلاش‌هایشان را می‌کردند تا زیر سایه‌ی جهل و درماندگی عوام، خود را از آفتاب حقیقت مصون دارند...
    البته من مدت‌هاست به توصیه استاد اخلاقم (!) پایم را از مناقشه با سیم‌کش‌ها بیرون کشیده‌ام. اما به پاس رادمردی و زمان‌شناسی سروران ارجمندم «دکتر کمیل خجسته» و «دکتر عبدالحسین کلانتری» در پاسخگویی به آخرین تقلای مستفرنگ‌های نشسته بر گرده‌ی ملت، شما را به خواندن یادداشت‌های زیر دعوت می‌کنم:

    دنیای استیو جابز و دنیای وزارت ارتباطات
    کمیل خجسته

    «جهان مصالحه‌ها» یا «منازعات پلتفرمی»؟
    عبدالحسین کلانتری

    + الیس الصبح بقریب؟
    ++ شادی روح سیدمجتبی نواب صفوی صلوات.

x
x
دسته‌بندی نوشته‌ها

فرهنگسرای فناوری و رسانه شهرداری مشهد مقدس در زمینه آموزش سواد رسانه‌ای بسیار فعال است و محصولات متنوعی در این زمینه تولید و ارایه کرده است.
برای سهولت دسترسی خودم و همه‌ی علاقمندان به این حوزه (مخصوصاً مربیان تربیتی و والدین) مجموعه‌ای از این تولیدات را با دسته‌بندی و توضیحات لازم در این صفحه منتشر می‌کنم. تمامی این محصولات را از پایگاه فرهنگسرای فناوری و رسانه دریافت کرده‌ام.

اینفوگرافی
(قابل چاپ و نصب در مدرسه یا خانه - برای مشاهده در اندازه اصلی، بر روی تصاویر کلیک کنید)

ما و جعبه جادو (روش مصرف تلویزیون)

همراه پر دردسر (خطر گوشی موبایل برای سلامتی)

همراه ما و اخلاق ما (در‌ آداب و رسوم استفاده از موبایل)

بازی رایانه‌ای، فراتر از یک بازی

اعتیاد به بازی‌های رایانه‌ای

NSA سازمان جاسوسی آمریکا از اینترنت
 





کتاب راهنما
(برای استفاده والدین و دانش آموزان)

کتاب کار «اینترنت»
حجم: 682 کیلوبایت

کتاب کار «موبایل»
حجم: 572 کیلوبایت

کتاب کار «موسیقی»
حجم: 580 کیلوبایت



پوستر و کاریکاتور

(قابل چاپ و نصب در مدرسه و خانه - برای مشاهده در اندازه اصلی، بر روی تصاویر کلیک کنید)

کتاب کاریکاتور سواد رسانه‌ای: تلفن همراه
حجم: 4.61 مگابایت
کتاب کاریکاتور سواد رسانه‌ای: بازی رایانه ای
حجم: 4.35 مگابایت
کتاب کاریکاتور سواد رسانه‌ای: خدمات الکترونیک
حجم: 4.37 مگابایت
کتاب کاریکاتور سواد رسانه‌ای: مفاهیم عمومی
حجم: 4.08 مگابایت

گفتگوها (۷)

  • امیرحسین حاجی زاده
  • سلام استاد
    ممنون
    استفاده کردیم
    فایلها رو به رفقای مسجدی مون میرسونم ان شاءالله فایده کند
    یاعلی
    پاسخ:
    یاعلیش
    سلام
    راستش ما زیاد شنیدیم در رابطه با ضرر بازی موبایل و ... رادیو تلویزیون ماشاالله پر هست از این صحبت‌ها کوچک‌تر که بودم مشکوک بودم به این‌ها ولی جوابی نداشتم که بدم اما بعد‌‌‌ها فهمیدم اکثر صحبت‌ها غلط و در برخی موارد برعکس واقعیت بوده و شک ما درست بود. البته منظورم شما نیستید من یک سال به صورت مستقیم شاگرد شما بودم و می دانم شما از این جنس کارشناس نیستید و قبول دارم اکثر حرف‌های شمارو
    اصل حرف من این هست که بله این‌ها ضرر دارند اما ضرر این‌ها در مقایسه با ضرری که مدرسه و دانشگاه دارند بخصوص مدرسه صفر هست کار مدارس غیر دولتی هم تعدیل ضرر هست. مضرات بازی موبایل و ... جلوی ضرر‌های مدرسه و سیستم آموزشی به حساب نمیاد از نظر منی که تازه چند سالی میشه دوران مدرسه رو در مدرسه خوب در کنار معلمان خوبی مثل شما تموم کردم
    پاسخ:
    از نظر علم شیمی اسید سیاندریک (سیانور) از آرسنیک (مرگ موش) کشنده تر و خطرناک تر است.
    خب که چی؟ از لج سیانور بریم مرگ موش بخوریم؟
    *
    نمیدانم چند سالتان است و کجا با هم بوده‌ایم. اما به شما اطمینان می دهم که مدرسه و سیستم آموزشی ما «ضرر» ندارد. بلکه ممکن است «نقص» داشته باشد؛ یعنی کامل نباشد. لذا اصلا توصیه نمی‌کنم مرگ موش بخورید.
  • علیرضا ساعی
  • سلام بر شما
    ممنون
    استفاده کردیم
    سال اول-دوم واسه ارائه مجبور بودم به یکی دوتا از رفقا بیرون مدرسه سفارش بدم برامون طرح گرافیک و پوستر بزن، الان...
    الحمدلله
    پاسخ:
    یه کم عمیق تر نگاه کنی خیلی خوشحال نمیشی.
    ذائقه ی تحصیل کرده های ما هم تصویری شده. دیگه خیلی نمیتونن متن بخونن.
    آقا این ایام که ما غیبیم چه معجزاتی میکنند این پیامبران....
  • محمد صادق فکری
  • کلمات "اطلاع نما" و حتی در مواقعی "داده نما" جایگزین های خوبی برای اینفوگرافی هستند.


    رونوشت به :
    Khamenei.ir
    Parhang.ir
    پاسخ:
    خیلی ممنون از راهنمایی شما.
  • ایمان معتمدی
  • خیلی عالی بود

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی